Ik ben een beelddenker, vandaar dat ik even de welshjes als voorbeeld nam.
Ik bedoelde idd gewoon hetzelfde type paarden met elkaar mixen zoals Tennessee en Kentucky.
Als ik namelijk naar films kijk of een show zie dan lijken de paarden qua bouw, kleur en karakter zeer veel op elkaar.
Qua bloedlijnen volgens mij ook wel redelijk.
Alleen viel het mij op de de Tennessee walking horse bijvoorbeeld veel meer show gericht lijkt. Zij hebben die gait helemaal ver"showt" en zij hebben die "park" stand.
Dat ben ik nog niet tegen gekomen bij de Rocky mountain horses. Dat lijken echt gebruiks paarden met de voorkeur voor hun 4 beat gait.
Ik heb zelf ook wel de voorkeur voor "gebruiks" paarden. Die gefokt worden omdat het nodig is, ze moeten harde benen hebben, sober in onderhoud en koel in het koppie.
Als je dan ook graag een tölt erin wilt en een bepaalde bouw, oké, dat snap ik.
Maar zo hou je wel het bloed zuiver want er komen meer paarden voor in aanmerking om te kunnen gebruiken.
Weer even terug op het Friese ras. Dat is heel beperkt qua keuze buiten hun eigen ras. Ze hebben een aparte bouw, 1 kleur. Zij stammen trouwens toch af van de Spaanse Anda en Lusitano's?? Daar zijn er ook nog genoeg zwarte van om vers bloed erin te gooien