Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:31

Ja, idd! Mooi beschreven :)

Ik ben een beelddenker, vandaar dat ik even de welshjes als voorbeeld nam.
Ik bedoelde idd gewoon hetzelfde type paarden met elkaar mixen zoals Tennessee en Kentucky.
Als ik namelijk naar films kijk of een show zie dan lijken de paarden qua bouw, kleur en karakter zeer veel op elkaar.
Qua bloedlijnen volgens mij ook wel redelijk.
Alleen viel het mij op de de Tennessee walking horse bijvoorbeeld veel meer show gericht lijkt. Zij hebben die gait helemaal ver"showt" en zij hebben die "park" stand.
Dat ben ik nog niet tegen gekomen bij de Rocky mountain horses. Dat lijken echt gebruiks paarden met de voorkeur voor hun 4 beat gait.

Ik heb zelf ook wel de voorkeur voor "gebruiks" paarden. Die gefokt worden omdat het nodig is, ze moeten harde benen hebben, sober in onderhoud en koel in het koppie.
Als je dan ook graag een tölt erin wilt en een bepaalde bouw, oké, dat snap ik.
Maar zo hou je wel het bloed zuiver want er komen meer paarden voor in aanmerking om te kunnen gebruiken.

Weer even terug op het Friese ras. Dat is heel beperkt qua keuze buiten hun eigen ras. Ze hebben een aparte bouw, 1 kleur. Zij stammen trouwens toch af van de Spaanse Anda en Lusitano's?? Daar zijn er ook nog genoeg zwarte van om vers bloed erin te gooien :') (lag het maar zo simpel :) )

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 04:00

Succubi schreef:
Ja, idd! Mooi beschreven :)

Ik ben een beelddenker, vandaar dat ik even de welshjes als voorbeeld nam.
Ik bedoelde idd gewoon hetzelfde type paarden met elkaar mixen zoals Tennessee en Kentucky.
Als ik namelijk naar films kijk of een show zie dan lijken de paarden qua bouw, kleur en karakter zeer veel op elkaar.
Qua bloedlijnen volgens mij ook wel redelijk.
Alleen viel het mij op de de Tennessee walking horse bijvoorbeeld veel meer show gericht lijkt. Zij hebben die gait helemaal ver"showt" en zij hebben die "park" stand.
Dat ben ik nog niet tegen gekomen bij de Rocky mountain horses. Dat lijken echt gebruiks paarden met de voorkeur voor hun 4 beat gait.

Ik heb zelf ook wel de voorkeur voor "gebruiks" paarden. Die gefokt worden omdat het nodig is, ze moeten harde benen hebben, sober in onderhoud en koel in het koppie.
Als je dan ook graag een tölt erin wilt en een bepaalde bouw, oké, dat snap ik.
Maar zo hou je wel het bloed zuiver want er komen meer paarden voor in aanmerking om te kunnen gebruiken.

Weer even terug op het Friese ras. Dat is heel beperkt qua keuze buiten hun eigen ras. Ze hebben een aparte bouw, 1 kleur. Zij stammen trouwens toch af van de Spaanse Anda en Lusitano's?? Daar zijn er ook nog genoeg zwarte van om vers bloed erin te gooien :') (lag het maar zo simpel :) )

Over het Fries ras weet ik niets... maar ik weet wel wat achtergronden van de Groninger, het Gronings ras... waarom ik dat weet???... omdat mede mijn Groningse voorouders aan de wieg stonden van het Gronings ras... zie "stal De Groot" op http://members.home.nl/jp.de.groot/index3.htm ja ja Gert Jan stamt af van een geslacht van eeuwen en eeuwenoude paardenfokkers...

Hoe fokten deze mensen eeuwen geleden? Eigenlijk net als de boeren in Kentucky. Vooral functioneel dus, voor het gebruik, daar werden paarden op geselecteerd. Maar er waren ook rasfokkers toen hoor... Hadden deze fokkers in Groningen, ja in het noorden in Groningen... hadden deze fokkers 110 jaar (en langer terug) internationale contacten? Ja zeker!! men handelde in paarden met Engeland, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italie, USA enz Het is niet pas sinds de laatste jaren dat wij paarden importeren en exporteren, dit deden wij altijd al... Zouden mijn overgrootouders raar opkijken als zij nu hoorden dat ik, één van hun achterachterkleinzonen, een paar paarden heb geimporteerd uit de USA? Welnee, dit zouden ze heel normaal vinden.... Zo fokten boeren in Kentucky ook met Saddle Horses van andere staten, even goed, ook zij fokten paarden en ook met een functionele blik in de ogen. Bovendien werden eeuwen geleden veel paarden verscheept naar de USA, per zeilschip... een barre en lange overtocht... en aan boord gingen paarden dood... wat denk je 1 1/2 maand stil staan met weinig voer...??? Nou als de paarden werden afgeladen in de USA havens... dat waren sterke paarden! En men verscheepte so wie so al niet de meest kwetsbare paarden naar de USA, men keek heus wel of de paarden zo'n lange reis aankonden. Met andere woorden de selectie begon al tijdens de voorbereiding van de overtocht... Eeuwenlang was er een toevloed van sterke paarden uit Europa naar de USA... en daar uiteindelijk in de berggebieden van Kentucky... vond weer een selectie plaats... een selectie wat betreft allerlei eigenschappen, functionele eigenschappen en ook door de schrale voeding en barre weersomstandigeheden...

Uit al deze selecties komt onder andere tevoorschijn, trots en fier, prachtig en als uit een sprookje: onze ROCKY MOUNTAIN HORSE! Applaus! *\o/* *\o/* *\o/* _O- :(:) :):) +:)+

(Een kleinzoon van Jacob Jans de Groot (een van mijn overgrootvaders) won met zijn merrie "Aukeline" overigens in de klasse zwaar wagenslag de eerste prijs tijdens de wereldtentoonstelling te Parijs in 1900, 110 jaar geleden... een voorbeeld van internationale contacten lang geleden in de paardenwereld van fokkers te Groningen...)

Met andere woorden... fokkers hebben van oudsher een blik op paarden van buiten hun eigen leefgebied, paardenfokkers hebben van oudsher (inter)nationale contacten en paardenfokkers staan van oudsher open voor paarden van buitenaf... In Kentucky, waar de Rocky Mountain Horse vandaan komt zal het zeker niet anders zijn geweest... OK de boeren en fokkers van toen in Kentucky importeerden geen paarden uit Europa denk ik... maar handelen in paarden en fokken met paarden uit andere staten hebben ze zeer zeker wel gedaan... ehhh in beperkte mate weliswaar immers het was destijds een zeer afgelegen gebied.

Hoe het zit met Tennessee Walkers... dat weet ik niet, ik denk wel dat er genetische banden zijn met de rocky mountain horse, weliswaar ver weg... maar ze zijn er wel denk ik, in welke mate weet ik niet... (mijn hengst Black Hill's Gold heeft uitdrukkelijk wel een portie aantoonbaar Tennessee Walker bloed) ik ben mij juist in dit ras aan het orienteren, wel lijkt het er op dat ze meer op show gericht zijn, desondanks beklemtoon ik dat wat er aan foto's over deze paarden op internet staat een vertekend beeld kan geven en geen recht doet aan de vele tennessee walkers die voor dagelijks gebruik en vrije tijd worden gefokt en niet voor show's. Show is 1 ding... en dagelijks gebruik... vrije tijd rijden, enz is een ander ding.... en de paarden die ik heb bijvoorbeeld worden absoluut niet voorbereid en of gebruikt voor show's door ons... wel hebben wij 2 merries die zonder meer als Rocky Mountain Horse ingezet zouden kunnen worden voor show's (in het verleden door Amerikanen gedaan), echter bij ons is die behoefte er niet.

Ik heb wel eens gehoord dat het Fries stamboek erg streng is... als we terug kijken in de geschiedenis... dan is dat niet goed te begrijpen en een beetje dom?, immers fokkers eeuwen geleden waren helemaal niet zo streng... en stonden altijd en uitdrukkelijk wel open voor vers bloed, voor bloed van gezonde paarden... vergeet niet 100 jaar geleden en verder terug stond de diergeneeskunde zoals wij die nu kennen in de kinderschoenen of bestond niet... men moest het hebben van sterke en gezonde paarden...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:24

Ik heb het in een boek staan over de Rocky Mountain Horse waarom de ander stamboeken tot stand zijn gekomen. Volgens mij de Kentucky voor de minder strenge regels? Ik weet het niet meer precies..maar daar kan je nog steeds nieuw merrie bloed laten registreren.

Maar er is wel degelijk bekend wie die hengst gestolen zou hebben zo heeft ze tegen Leonie geuit via pb. Hij was aan die man toegewezen, toen heeft zij hem overgenomen en dan zou dus die vrouw hem terug hebben gejat. Ze wist zeker dat het met die scheiding te maken had.
Maargoed dat is alles wat ik weet. Hoop dat ze hem snel vinden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:13

wat betreft het friese ras, ik weet niet niet veel van, maar ik heb jaren terug wat friese paarden gereden en zo hoorde ik nog eens wat.
Zo komen er veel vroeggeboortes voor (waarvan de veulens dus sterven of al gestorven zijn) en waterhoofden.
Er is zeer veel inteelt/lijnteelt (geweest?) bij de friese paarden.
Tja, als je fokbasis te smal word, komen de problemen vanzelf helaas.

dat van die hengst heb ik ook uit diverse hoeken gehoord dat het gaat om een scheiding. Jammer dat een paard dan de dupe is.
(zijn meestal de kinderen ;))

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:16

Mijns inziens is het aansluiten op de geschiedenis van de rocky (en dus voordal die belangrijke "saddle stock" paarden in de stamboom) beter dan je focussen op een hoog percentage Tobe.
Vooral ook eens goed kijken naar de saddle stock mares waar met een goede hengst uitzonderlijk goede nakomelingen uit zijn voortgekomen en daar op proberen te dubbelen. Nadeel is wel dat deze merries vaak wel gedekt werden door een nakomeling van Tobe en je dus altijd ook weer Tobe dubbelt.

De verschillende mountain horse stamboeken spelen ook een beetje in op het verschil van visie bij fokkers t.a.v. dit onderwerp.

Het rocky mountain horse stamboek is een inmiddels gesloten stamboek. Dat wil zeggen dat er dus nooit meer vers bloed bij kan komen en je altijd in min of meer hetzelfde genepooltje aan het vissen bent. Een voordeel hiervan is o.a. dat als de genepool redelijk gezond is en er heel veel positieve eigenschappen in zitten je een grotere garantie hebt dat zo'n paard ook zal voldoen an de verwachtingen op karakter vlak, gangen etc.

Het Kentucky stamboek is nog steeds open voor merries met minimaal 1 kentucky ouder en hierdoor komt er dus meer vers bloed in.
Minder kans dus op de nadelen van inteelt, maar ook minder kans op de gewenste eigenschappen en kans op nieuwe erfelijke aandoeningen. Wel heb je de mogelijkheid om andere nieuwe eigenschappen binnen te brengen zoals een grotere stokmaat, andere kleuren, meer snelheid in de gangen etc.

Beiden valt dus iets voor te zeggen het is maar net wat je zoekt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:26

CrazyCat schreef:
Het rocky mountain horse stamboek is een inmiddels gesloten stamboek. Dat wil zeggen dat er dus nooit meer vers bloed bij kan komen en je altijd in min of meer hetzelfde genepooltje aan het vissen bent. Een voordeel hiervan is o.a. dat als de genepool redelijk gezond is en er heel veel positieve eigenschappen in zitten je een grotere garantie hebt dat zo'n paard ook zal voldoen an de verwachtingen op karakter vlak, gangen etc.

Het Kentucky stamboek is nog steeds open voor merries met minimaal 1 kentucky ouder en hierdoor komt er dus meer vers bloed in.
Minder kans dus op de nadelen van inteelt, maar ook minder kans op de gewenste eigenschappen en kans op nieuwe erfelijke aandoeningen. Wel heb je de mogelijkheid om andere nieuwe eigenschappen binnen te brengen zoals een grotere stokmaat, andere kleuren, meer snelheid in de gangen etc.

Ik zou zoeken naar een gezonde afkomst. En als je het stamboek sluit en je dus idd zoals je zegt in hetzelfde poeltje moet vissen ben je daar na een paar jaar uitgevist.
Er is nog steeds niet genoeg bekend over de gevolgen van lijn/in teelt.
Je fokt niet alleen op de aanwezige goede eigenschappen maar ook de niet zichtbare slechte eigenschappen.

Een tijdje terug las ik iets over het Quarter ras dat daar een uitstekende hengst ontzettend veel merries had gedekt, daar kwamen prachtige paarden uit. Dus hebben ze daar ook weer lijnteelt mee gedaan met ontzettend veel merries en kwamen ze er bij 3 hele generaties achter dat hij een huidaandoening had die dus 3x verdubbelt is door lijnteelt en ze 3 generaties paarden hebben moeten afmaken omdat ze daardoor nooit bereden konden worden en daar niet verder op wilden fokken (logisch).

Als ik dan als fokker zou moeten kiezen zou ik persoonlijk voor een open stamboek gaan die natuurlijk wel streng selecteren op uiterlijke en innerlijke kenmerken maar wel vers bloed toestaat.

Wat mij dan weer laat denken aan het friese ras (ik lijk wel een grammafoonplaat die blijft hangen :o). Maar de jonge generatie in het bestuur wil best vers bloed zoeken voor dat ras maar dan kiezen ze 1 hackney hengst om dan alle merries mee te dekken...
Of 1 "bonte Willem" om weer een apart stamoek te maken...
Waarom 1?? En niet een zooitje vers bloed? Te beginnen met 5 merries en 5 hengsten?
Ik snap dat je trots bent op je eigen ras en je dat wilt behouden maar zo veel afwijkingen? Dan zou ik mij niet meer aan zo'n prachtige fries wagen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:09

Volgens mij is de basis die voor de rockies gebruikt is vele malen breder dan de basis die voor de Friezen is gebruikt, maar ik heb me totaal niet in Friezen verdiept dus geen idee.

Lijnteelt is ook een hele belngrijke tool die je als fokker hebt om eigenschappen op te sporen. Zowel goede als slechte.
Volgens mij is de RMHA gezegend met een ras waar bijzonder weinig ernstige aandoeningen in zitten. ASD is volgens mij de enige bekende en dat is als je het vergelijkt met andere rasdieren heel weinig. Een niet progressieve aandoening die ook nog eens bij een klein percentage voorkomt en gemakkelijk is te voorkomen zoals het er tot nu toe uitziet. Er zit nu al zoveel lijnteelt in de rockies dat andere ernstige erfelijke aandoeningen vermoedelijk toch echt al wel aan het licht zouden zijn gekomen.
Als dit stamboek weer open zou gaan is het dus volgens mij een reeele kans dat er ziektes bijkomen. Het is een moeilijk of het een tegen het ander opweegt.

Hoewel ik bijvoorbeeld outcross bij mijn abessijnen (kattenras met een enorm kleine genetische basis) heel erg belangrijk vind, ben ik er wat betreft de rockies toch nog niet helemaal uit of ik de hoeveelheid lijnteelt echt een probleem vind. Het is wel een aandachtspunt wat mij betreft.
Overigens zou ik best een Kentucky erbij willen in de toekomst, omdat ik het toch ook wel leuk zou vinden om een mountain horse te hebben van boven de 1m60 met een hele snelle singlefoot, maar wel echt het rocky karakter. Dat wordt dan ook nog wel een goede zoektocht.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:05

Ik denk dat als er erfelijke aandoeningen in de rocky zouden zitten, deze nu wel naar boven gekomen zouden zijn. Dus het is idd een redelijk gezond ras.
Maar met zoveel inteelt kunnen zich wel andere problemen voordoen, zo is bekend dat dieren met veel inteelt kleiner en ieler zijn dan met weinig inteelt. Ook gaat de vruchtbaarheid achteruit.
Ik denk dan ook dat het verstandig is dat men zich concentreerd op hoe het ras oorspronkelijk is ontstaan, ipv van zich te richten op 1 hengst. Maar ja dat is mijn mening, sommige Amerikanen willen nog weleens doorslaan in sommige dingen. Ik denk dat de Nederlanders veel nuchterder zijn daarin.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:47

In de rasdierenfok zitten ook hier in europa een hoop doorgeslagen types ga inderdaad maar eens kijken bij de katten en de honden. Wat dat betreft doen we niet echt onder voor de Amerikanen denk ik.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:11

CrazyCat schreef:
In de rasdierenfok zitten ook hier in europa een hoop doorgeslagen types ga inderdaad maar eens kijken bij de katten en de honden. Wat dat betreft doen we niet echt onder voor de Amerikanen denk ik.

Dat zal best ja. Wij krijgen wel eens inteeltnesten in het asiel, en daar zitten toch vaak dieren met allerlei afwijkingen bij, of het dan door inteelt komt is natuurlijk niet zeker. Vooral kwa gedrag is er nogal eens iets mis, maar dan zijn de ouders ook vaak gedragsgestoord.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:27

CrazyCat schreef:

Correctie :P het merriestamboek is in april 2008 open gezet voor "nieuw bloed"
Zo is Lily(janou X mark) ook daar geregistreerd. En als ik zou willen zou ik voor Janou ook een poging kunnen doen. Zo ken ik nog een draver merrie die bij het KMSHA geregistreerd en gecertifieerd is.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:45

Super Zamora!
Waarom is het eigenlijk alleen voor merries open?
Is het omdat de genen van de hengst meerendeels dominant zijn ofzo? Of omdat hengsten meer merries kan dekken (en dus zijn genen verspreiden) en een merrie maar 1 veulen per jaar kan krijgen?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:58

Ik denk dat dat het best zou kunnen zijn. Bij de Rocky was het bij de nieuwe(?) merries toendertijd zo dat de hengstveulens enkel als ruin het stamboek in mochten. De merrieveulens kregen wel vol papier en de nakomelingen daarvan(ook hengstveulens) kregen ook gewoon als hengst registratie zeg maar. Bij de Rocky Mountain Horses heet zo`n merrie 'Grade Mare'.

Bij de Kentucky`s heet zo`n zelfde gedoe een 'Appendix Mare' geloof ik. En gold de regel als een van de ouders Kentucky geregistreerd en gecertificeerd is dan mag het veulen het stamboek in en hengstveulen niet of ook als ruin? Weet ik niet meer precies. Maar nu is het voor merries makkelijker om het stamboek in de komen. Mits ze aan het rasstandaard e.d. voldoen.
Hoelang het nog open blijft geen idee :P

Het is al laat en moet nodig gaan slapen dus als mijn verhaal wazig is, sorry :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:30

Duidelijk hoor Zamora! :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:16

gelukkig := :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:07

Vandaag kwam de verzekering arts Gráni keuren.
Hij zag hem en was meteen verkocht, toen ik zei dat zijn vader een Rocky was hoefde hij verder ook niet te kijken "dat zijn keiharde paarden, super paarden".
Hij vond Gráni ook een érg leuk veulen :D.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:58

Leuk om dat te horen :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:05

Ja, zeker :D.
Hij had ook nog een 100% Rocky "gekeurd" in Noord Holland en was meteen onder de indruk van het ras :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:11

Dat zien we graag :D hahaha

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:28

Dat zou zomaar het veulen van mijn naamgenootje kunnen zijn. Zoon van Molly en Rick van Toril.
(zou eigenlijk niet weten wie anders volgens mij hebben wij de enige 2 rockies in N-H)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:34

Zou kunnen, geen idee :).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 02:14

Citaat:
Het rocky mountain horse stamboek is een inmiddels gesloten stamboek.

Weet iemand of het stamboek definitief is gesloten via statuten/reglementen of iets dergelijks... of dat ze nu op slot zitten en t.z.t. een tijdje open kunnen gaan... ik bedoel is open gaan compleet en definitief dicht gemetseld via statuten en dergelijke?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:03

Of ze weer open gaan zou ik niet kunnen zeggen. Maar het stamboek is in elk geval echt gesloten. Je zou met de RMHA contact op kunnen nemen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:01

Volgens mij is mede hierdoor de hele splitsing van de RMHA/KMSHA ontstaan, dus ik verwacht eerlijk gezegd iet dat ze weer open gaan. Maar goed als in de toekomst de inteelt echt een probleem gaat worden zullen ze wel moeten, of het ras gaat verloren.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:32

Ik ben geen lid van de RMHA en ook niet van de KMSHA, wel lid geweest, maar enkele jaren geleden ivm bezuinigingen er mee gestopt. Dezelfde vragen aan 10 verschillende fokkers in KY... = 10 verschillende antwoorden...

Misschien Gold in beperkte mate open stellen voor dekkingen in de toekomst...http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigree.asp?reg=2004011996&level=6... zitten veel verschillende saddle horses in zijn stamboom... (unkn) en tennessee walkers... of in de toekomst Lucky certificeren als hengst... (ik heb hem nog niet eens geregistreerd :+ :+ :o ).... maar Lucky heeft precies dezelfde stamboom als zijn volle zus Whisper (Morganbloed via Santana's Choice en ook tennesee walker bloed via EMMA'S SUSY LADY RMHA#: 810007 DOB: 4/15/1981)... zie: http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigree.asp?reg=2004012133&level=6

Dus merrie Whisper en hengst Lucky hebben Morgan en Tennessee Walker bloedlijnen... en zijn beide volbloed Rocky's.

Ik zie er heel erg tegenop om Gold (en in de toekomst Lucky) open te stellen voor dekkingen, ik meen dit oprecht, ik heb absoluut niet de energie en zin om dat te doen. Maar het zijn wel hengsten met wat ander bloed in Europa. Daarom dat bok gedoe en KI interessse van mij... ik hoop dat dit geen opwelling van mij blijft en ik er nu een keer serieus iets mee doe.

Wat dachten jullie van DRMHA.... Dutch Rocky Mountain Horse Association.... met wel een opening voor vers bloed...???

Gesloten stamboeken }:0 ... daar kunnen De Grooten niet tegen... jak :( ... is vragen om moeilijkheden... of het nu het het fries stamboek is of rocky's ... is niet goed.

Maar in 1988 werd een kruising tussen een morgan en twh (EMMA'S SUSY LADY) gecertificeerd als RMH... dus waarom zijn ze nu zo streng!? zie http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail.asp?reg=810007