Kruising gangenpaard met "gewoon" paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skati

Re: Kruising gangenpaard met "gewoon" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:34

hallo, ik heb een kruising ijslander hij heeft nooit tölt laten zien in de wei en er is tot zijn achtste ook geen tölt mee gereden toen ik hem kocht heb ik hem in laten tölten dit was geen probleem. Haha!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:35

mijn is nu 10 en het is ook pas 2 maanden ofzo bekend dat ze kan tölten e.d. ze doet het super, de bespiering moet er nog wel op verder. grappig eigenlijk Tong uitsteken

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:46

Ik ken iemand die een kruising FjordxIJslander veulen had/heeft. Het veulen liet wel tolt zien en het was een leuk dier maar ik vind het wel zonde om de IJslander te kruisen, het is al zo een leuk ras van zichzelf. Lachen

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:32

Nou... ik heb wel kriebels om mijn Haflinger te kruisen met een gangenpaard. Of in ieder geval om een veulen met haar te fokken. Zit nog te dubben of ik zal fokken en dan nog of ik een gangenpaarden hengst neem of een goede Haflingerhengst.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:43

Hé Alet,

Lijkt Amaru je niet wat? Da's een paso-hengst en hij staat in Ruinen. Op www.gangenpaarden.nl wordt regelmatig over hem gesproken.

Groetjes,
Annemiek

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:58

Amaru mag je ook gewoon uitproberen van Lucia, als je geinteresseerd bent...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:24

ik heb een nakomeling van hem, de zwarte merrie in mijn profiel. het is echt een heerlijke hengst en rijd ook super! zeker de moeite waard om eens te gaan kijken!

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:31

Ook ik heb een nakomeling van hem, een volle broer van Zamora.
Zijn foto's staan in mijn profiel( Amàru heet officieel Romancero)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:31

Ik wil hier toch ook even op reageren. Ik heb zelf een Mangalarga Marchador merrie en de zij laat in de wei over het algemeen draf zien. (wat ik zo dus kan zien) Onder het zadel was het in eerste instantie ook draf maar nu komt de marcha er ook steeds meer uit. Ze wordt toch steeds sterker en dat merk je ook, de marcha gaat steeds vlotter en beter.
Bij de mangalarga heb je ook trouwens gradaties in de tölt, het ene paard laat een meer diagonale gang zien en de andere heeft meer de voorkeur voor een laterale gang. Ik heb ook een keer een video gezien waarbij een paard wel marcheerde maar dat kon je pas zien op het moment dat de video op slowmotion stond omdat het derde voetje dan nét nog op de grond stond. In `real life` zie je dus gewoon draf. (tenzij je er heel veel ervaring mee hebt)

Ik denk dan ook dat je niet kan zeggen dat een tweejarige die niet tölt in de wei, ook verder niet kan tölten. Onder het zadel heeft gewoon een enorm effect op een paard.

Ik heb overigens ook gehoord dat Tango niet per definitie töltende veulens geeft, ookal staat dat wel op de site. Garantie heb je met kruisingen denk ik nooit, je kunt alleen de kans groter maken.

Mirthe98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:17

[quote="spretje"]Als je een gangenpaard met een gewoon paard kruist heeft het veulen niet per definitie een extra gang. Er wordt beweert dat Tango zijn gang vererft aan niet gangenpaarden, maar toen wij daar waren op de open dag was er een mevrouw die al zei dat haar veulen, wat daar gekocht was en inmiddels al twee jar oud, alleen maar draafde. Volgens Sietske moest de gang erin zitten, maar die mevrouw had nog niet een pasje tolt gezien in die twee jaar tijd, en ik heb meer van dit soort verhalen gehoord. Ik denk dat een paard van jongs af aan moet tolten, of in ieder geval een laterale aanleg moet hebben, of anders werkt het niet.

nee als het goed is moet het veulen van je paard x gangenpaard gewoon binnen drie dagen na de geboorte tölt laten zien.
en daarna verdwijnt het weer omdat het veulen de gangen van zijn moeder nadoet.
en bij het inrijden zal het dan weer naar boven komen.
en anders laten inrijden door iemand met töltervaring,
maar het blijft natuurlijk altijd 50/50 % kans

Mirthe98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:25

Alet schreef:
Nou... ik heb wel kriebels om mijn Haflinger te kruisen met een gangenpaard. Of in ieder geval om een veulen met haar te fokken. Zit nog te dubben of ik zal fokken en dan nog of ik een gangenpaarden hengst neem of een goede Haflingerhengst.

mijn haflinger gaat dit jaar naar een gangenpaard hengst.
zal wel zien wat het word, is toch voor eigen plezier.
en mijn ijslander zal gedekt gaan worden door een peruaanse paso.
hoop dat dat een goede tölter word ondanks dat mijn ijslander geen natuurtölter is, ga me een beetje zorgen maken na die verhalen hier...
dus alleen natuurtölter + natuurtölter geeft een fijne tölter?
ik had begrepen als je twee töltende rassen kruist dat je dan altijd gebeiteld zit.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:39

Ik ben heel erg benieuwd wat voor hengst je kiest!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:30

Mirthe98 schreef:

Als genetica zó simpel was. Nee, als tölten dominant via 1 gen vererfd zou worden en töltende rassen zouden heterozygoot zijn, dán had je 50% kans. Maar tölten wordt ongetwijfeld over veel méér dan 1 gen vererfd, en töltende rassen zullen voor veel van die genen waarschijnlijk heterozygoot (moeten) zijn willen de genetische eigenschappen er goed uitkomen. Bovendien is het bijzonder onwaarschijnlijk dat töltende rassen heterozygoot zouden zijn - die gangen zijn er al eeuwenlang ingefokt en bevestigd. Je zou dan regelmatig ook niet-gangenexemplaren onder de raszuivere exemplaren hebben. En dat komt nu juist weer weinig voor - behalve dan bij IJslanders waar je wél driegangers hebt.

Mirthe98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:52

Ibbel schreef:
Mirthe98 schreef:

Als genetica zó simpel was. Nee, als tölten dominant via 1 gen vererfd zou worden en töltende rassen zouden heterozygoot zijn, dán had je 50% kans. Maar tölten wordt ongetwijfeld over veel méér dan 1 gen vererfd, en töltende rassen zullen voor veel van die genen waarschijnlijk heterozygoot (moeten) zijn willen de genetische eigenschappen er goed uitkomen. Bovendien is het bijzonder onwaarschijnlijk dat töltende rassen heterozygoot zouden zijn - die gangen zijn er al eeuwenlang ingefokt en bevestigd. Je zou dan regelmatig ook niet-gangenexemplaren onder de raszuivere exemplaren hebben. En dat komt nu juist weer weinig voor - behalve dan bij IJslanders waar je wél driegangers hebt.

en als ik nu dan mijn vierganger ijslandermerrie laat dekken door Amaru??
mijn ijslander is geen natuurtölter.
wat ze dan wel is...?? zal het eens nazoeken.
maar dan krijg ik dus geen töltend veulen in de wei wat wel word verteld bij het fokken van een aegidiënberger??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:20

Bij een kruising van een 4-ganger IJslander met een ander gangenpaard heb je ongetwijfeld veel kans op een veulen met extra gangen. Afhankelijk van de afstamming van jouw IJslander kan die kans minder worden. Als vader of moeder bv een 3-ganger was, dan is het best mogelijk dat er minder gangen uitkomen.

Fokken op gangen is gewoon niet zo rechtstreeks terug te voeren als fokken op kleur is. Kleur wordt door 1 gen veroorzaakt. Als pa een homozygoot schimmel is, zijn alle veulens 100% zeker schimmel. Met gangen is dat niet zo eenvoudig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 00:10

Ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik dit topic weer even omhoog haal, maar ik heb een dochter van Tango. Moeder is een Quarab.
Ik heb totaal geen verstand van gangenpaarden, maar vind het wel erg interessant. Voorlopig draaft ze alleen maar en is inmiddels bijna 4. Onder het zadel heb ik ook nog niks gemerkt, maar heb ook pas 1 keer op een gangenpaard gereden. Voorlopig zijn we eigenlijk pas net bezig met rijden en ben ik nog heel erg bezig met de basisgangen en gehoorzaamheid. Tegen de tijd dat ze weer wat ouder is en een sterkere achterhand heeft wil ik haar een keer door een pro laten trainen om te kijken of het er wel in zit.

Hoe groot is nou de kans op een natuurtolter als ik haar in de toekomst zou laten dekken door een Rocky hengst met mooie zuivere natuurtolt? Ik wil haar in de toekomst namelijk laten dekken door deze leuke knul zodra hij zover is.
Santanna's Storm Mountain Trooper

Voor de liefhebbers hier een link naar een filmpje. Ik gok dat dit de 20e keer is dat we rijden. De 3e keer na de winter (groei) stop die ik had ingelast. Ben wel benieuwd of de ervaren mensen hier kunnen zien of ze laterale aanleg heeft of niet. (hoop dat het te zien is heb het filmpje evt. ook groter)
http://www.youtube.com/watch?v=1A5v8Q1Fc6U

Groetjes
Nienke

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 10:10

Ik kan helaas je vraag niet beantwoorden, ik heb zelf dit forum geopend om er meer over te weten te komen, aangezien ik mijn merrie (als ze oud genoeg is) wil laten dekken door een gangenpaardenhengst.
Mijn vraag is ook welk gangenpaard vererft het beste op een niet gangenpaard, maar dat is dus best wel moeilijk en blijft altijd een gok.

Wat heb jij een leuke merrie Haha! , die Rocky hengst is ook een mooie, zou benieuwd zijn wat daar uitkomt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:33

smaos schreef:
Ik kan helaas je vraag niet beantwoorden, ik heb zelf dit forum geopend om er meer over te weten te komen, aangezien ik mijn merrie (als ze oud genoeg is) wil laten dekken door een gangenpaardenhengst.
Mijn vraag is ook welk gangenpaard vererft het beste op een niet gangenpaard, maar dat is dus best wel moeilijk en blijft altijd een gok.

Wat heb jij een leuke merrie Haha! , die Rocky hengst is ook een mooie, zou benieuwd zijn wat daar uitkomt.

Ik had mijn reactie ook geplaatst, omdat ik de indruk heb dat ze de gangen niet heeft geeerft (maar kan dus heel goed aan mijn gebrek aan kennis liggen) en dat het er dus op lijkt dat je dus niet zeker weet of de gangen worden doorgegeven. Inderdaad een gok, maar ja fokken is gokken dat merk ik met mijn abessijn katten ook steeds Haha! Ik blijf het topic dus ook volgen, wan tik heb dezelfde vragen als jij.

Bedankt voor het compliment ze heeft trouwens wel hele lekkere gangen ondanks dat ik nog geen laterale gangen heb gevoeld. Die kleine Rocky hengst heb ik live mogen aanschouwen en is echt een scheetje ben benieuwd hoe hij uitgroeid.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:30

meeste nakomelingen van tango uit een niet gangenpaard merrie tölten nagenoeg niet. Zelfs veulens uit een gangenpaard merrie tölten vaak niet super..iig geen natuurtölters zoals ze worden aangeprezen.
Bouw van de merrie is ook belangrijk voor het fokken van een töltend veulen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:06

Mirthe98 schreef:
Alet schreef:

mijn haflinger gaat dit jaar naar een gangenpaard hengst.
zal wel zien wat het word, is toch voor eigen plezier.
en mijn ijslander zal gedekt gaan worden door een peruaanse paso.
hoop dat dat een goede tölter word ondanks dat mijn ijslander geen natuurtölter is, ga me een beetje zorgen maken na die verhalen hier...
dus alleen natuurtölter + natuurtölter geeft een fijne tölter?
ik had begrepen als je twee töltende rassen kruist dat je dan altijd gebeiteld zit.

Ik weet niet hoe het kruizen met andere gangenpaarden gaat.
Maar om een fijne tolter te krijgen hoeft dat niet persee natuurtolter x natuurtolter te zijn!
Wij hebben hier paarden die in de tolt gereden moeten worden, maar ze tolten echt wel fijn. En daar zijn
geen van de ouders natuurtolters. Wel spannend dat je gaat kruizen!

Ik ben zelf niet zo van de kruisings maar ik denk dat als ik een niet gangenpaard had staan dat ik die kruising best zou willen wagen (om een paard met tolt te krijgen)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 12:02

Even een vraagje aan Ibbel: Hoe gaat het met het inrijden van de Half-gangenpaardjes? Merk je al iets van de gangen of duurt dat een tijdje?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:35

Caprice is nu een maandje of 3 onder het zadel, maar die stap en draaf ik alleen nog maar. Ze heeft absoluut nog onvoldoende basis en onvoldoende evenwicht onder de ruiter.
Als Caprice wat verder is zal ik eens bij wat IJslandertrainers langs gaan met de vraag of zij er iets uit kunnen halen. Ik heb daar denk ik zelf toch ook gewoon te weinig ervaring mee.

Folly gaat eind van de maand weg om ingereden te worden. Daarvan weet ik dat ze iig een hele goede en vlotte stap heeft en dus een flatwalk zou kunnen gaan ontwikkelen. En dat is, naar ik van TWH-mensen begrijp, gewoon een kwestie van heel veel in stap trainen, en die steeds wat sneller proberen te krijgen. Tenslotte is flatwalk gewoon eigenlijk snelwandelen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 11:08

Ben heel erg beniewd naar de vorderingen! Succes verder!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 10:54

Ik zag op gangenpaarden.nl forum dat er een kruising Shetlandermerrie x gangenpaardhengst (half-blood saddlebred x Singlefooter) geboren was. Het leuke is dat ze al een soort van versnelling, een beginnetje van tolt gezien hebben, dus grote kans dat de pony het wel in heeft. Ze verwachten dat de stokmaat rond de 1m45 uitkomt. (merrie 1m10, hengst 1m55)
Erg leuk, ben benieuwd!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:58

hij is saddlebred X singlefooter(rockyx TWH) hij is halfbroertje van mijn singlefooter. Staat ook op dit forum Knipoog Ja