Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Alet schreef:Nou... ik heb wel kriebels om mijn Haflinger te kruisen met een gangenpaard. Of in ieder geval om een veulen met haar te fokken. Zit nog te dubben of ik zal fokken en dan nog of ik een gangenpaarden hengst neem of een goede Haflingerhengst.
Mirthe98 schreef:maar het blijft natuurlijk altijd 50/50 % kans
Ibbel schreef:Mirthe98 schreef:maar het blijft natuurlijk altijd 50/50 % kans
Als genetica zó simpel was. Nee, als tölten dominant via 1 gen vererfd zou worden en töltende rassen zouden heterozygoot zijn, dán had je 50% kans. Maar tölten wordt ongetwijfeld over veel méér dan 1 gen vererfd, en töltende rassen zullen voor veel van die genen waarschijnlijk heterozygoot (moeten) zijn willen de genetische eigenschappen er goed uitkomen. Bovendien is het bijzonder onwaarschijnlijk dat töltende rassen heterozygoot zouden zijn - die gangen zijn er al eeuwenlang ingefokt en bevestigd. Je zou dan regelmatig ook niet-gangenexemplaren onder de raszuivere exemplaren hebben. En dat komt nu juist weer weinig voor - behalve dan bij IJslanders waar je wél driegangers hebt.
, die Rocky hengst is ook een mooie, zou benieuwd zijn wat daar uitkomt. smaos schreef:Ik kan helaas je vraag niet beantwoorden, ik heb zelf dit forum geopend om er meer over te weten te komen, aangezien ik mijn merrie (als ze oud genoeg is) wil laten dekken door een gangenpaardenhengst.
Mijn vraag is ook welk gangenpaard vererft het beste op een niet gangenpaard, maar dat is dus best wel moeilijk en blijft altijd een gok.
Wat heb jij een leuke merrie, die Rocky hengst is ook een mooie, zou benieuwd zijn wat daar uitkomt.
Ik blijf het topic dus ook volgen, wan tik heb dezelfde vragen als jij.Mirthe98 schreef:Alet schreef:Nou... ik heb wel kriebels om mijn Haflinger te kruisen met een gangenpaard. Of in ieder geval om een veulen met haar te fokken. Zit nog te dubben of ik zal fokken en dan nog of ik een gangenpaarden hengst neem of een goede Haflingerhengst.
mijn haflinger gaat dit jaar naar een gangenpaard hengst.
zal wel zien wat het word, is toch voor eigen plezier.
en mijn ijslander zal gedekt gaan worden door een peruaanse paso.
hoop dat dat een goede tölter word ondanks dat mijn ijslander geen natuurtölter is, ga me een beetje zorgen maken na die verhalen hier...
dus alleen natuurtölter + natuurtölter geeft een fijne tölter?
ik had begrepen als je twee töltende rassen kruist dat je dan altijd gebeiteld zit.