Hoeveel kost een IJslander gemiddeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Re: Hoeveel kost een IJslander gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:29

Bij een veulen fokken komen meer kosten kijken dan de dekking alleen. Het begint er al mee dat je merrie schoon moet zijn op 't moment dat je haar naar de hengst brengt, dus daar zitten meteen al veeartskosten aan verbonden.

Dan moet er tussendoor natuurlijk gescand of ingevoeld worden om te controleren of de merrie al opgenomen heeft en dus idd drachtig is.

Verder zal hij er in veel gevallen bij of net na de geboorte nog een keer aan te pas moeten komen, iig. om te controleren of de nageboorte goed afgekomen is.

Vervolgens krijg je nog de kosten voor het enten en chippen, om het veulen bij het stamboek in te schrijven en er komt vast nog wel wat bij. Ff zo uit het blote hoofd: wormenkuurtje, vitaminespuitje.

Daarnaast is het misschien wel een tof plan om je zogende merrie ook idd. merriebrok te voeren (= duurder dan een gewone onderhoudsbrok).

Tenslotte is het ook niet zeldzaam dat een veulen flink aan de sch**terij gaan bij de overschakeling van melk naar gras, dus hoppa, nog maar weer een keer de veearts.

En dan reken ik nog niet eens kosten mee voor het feit dat in dat half jaar dat je merrie het veulen aan de voet heb ze ook ergens moeten staan en niet iedereen verkeert in de luxe positie dat ze zelf land hebben.

Van € 1.500,- tot € 2.000,- blijft op die manier al snel weinig over. Dus winst: nee hoor, echt niet. Je hebt al mazzel als je daarmee kostendekkend bent.

Edit: paar kleine toevoegingen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:38

EricPrast schreef:
Bij een veulen fokken komen meer kosten kijken dan de dekking alleen. Het begint er al mee dat je merrie schoon moet zijn op 't moment dat je haar naar de hengst brengt, dus daar zitten meteen al veeartskosten aan verbonden.

Dan moet er tussendoor natuurlijk gescand of ingevoeld worden om te controleren of de merrie al opgenomen heeft en dus idd drachtig is.

Verder zal hij er in veel gevallen bij of net na de geboorte nog een keer aan te pas moeten komen, iig. om te controleren of de nageboorte goed afgekomen is.

Vervolgens krijg je nog de kosten voor het enten en chippen, om het veulen bij het stamboek in te schrijven en er komt vast nog wel wat bij. Ff zo uit het blote hoofd: wormenkuurtje, vitaminespuitje.

Daarnaast is het misschien wel een tof plan om je zogende merrie ook idd. merriebrok te voeren (= duurder dan een gewone onderhoudsbrok).

Tenslotte is het ook niet zeldzaam dat een veulen flink aan de sch**terij gaan bij de overschakeling van melk naar gras, dus hoppa, nog maar weer een keer de veearts.

En dan reken ik nog niet eens kosten mee voor het feit dat in dat half jaar dat je merrie het veulen aan de voet heb ze ook ergens moeten staan en niet iedereen verkeert in de luxe positie dat ze zelf land hebben.

Van € 1.500,- tot € 2.000,- blijft op die manier al snel weinig over. Dus winst: nee hoor, echt niet. Je hebt al mazzel als je daarmee kostendekkend bent.

Edit: paar kleine toevoegingen.

Ik heb zelf al eens een veulentje gefokt bij mijn vroegere pony (1ste premie welsh-arabier met papieren) en de meeste kosten heb ik ook gehad. Het veulen heeft zelfs ruim 6 maanden bij de merrie gelopen. Denk jij dat er nog mensen zijn die met welsjes of haflinger fokken als ze er 1.500 kosten aan hebben en een opbrengst van zo'n 500 euro? Volgens mij is het fokken van een ijslanderveulen dan heel wat meer dan kostendekkend (als alles goed gaat).
De vraag is alleen of het wel lukt om een afgespeend ijslanderveulen te verkopen voor de prijs die jij noemt. Misschien als het veulen hoog op een keuring heeft gelopen wel.
Ik vind dat ijslanders erg lang te koop staan, ik denk dat dat met een afgespeend veulen niet anders is.
Fokken doe je natuurlijk voor je plezier en ook om te fokken wat je graag ziet. Er moet natuurlijk wel een filosofie achter zitten Haha!.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:35

Valt tegen Imaudy... de kosten van een dekking door een topHaflingerhengst, of een topIJslanderhengst verschillen behoorlijk...
Toen Sikiley 3 maanden drachtig was, was ik al met al (DA, dekking, stalling, vervoer, scannen, etc) zo'n 900 euro armer...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:21

Alet schreef:
Valt tegen Imaudy... de kosten van een dekking door een topHaflingerhengst, of een topIJslanderhengst verschillen behoorlijk...
Toen Sikiley 3 maanden drachtig was, was ik al met al (DA, dekking, stalling, vervoer, scannen, etc) zo'n 900 euro armer...

Zo heel groot is het verschil in dekking natuurlijk ook weer niet. Zo'n 300 euro denk ik. Stalling vind ik niet echt bij de kosten horen, dat moet je ergens anders ook betalen.
Er zijn minder ijslanderhengsten dan welshhengsten en dus in de kans groter dat je geen ideale hengst in de nabije omgeving kunt vinden en dus verder moet rijden. Verder zijn alle kosten gelijk geloof ik?
Als ik trouwens nog eens een veulen zou fokken, dan zou ik het zelf houden.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:52

Misschien kun je ook eens kijken bij het Taxatie topic hier! Lachen

sasjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:01

de preizen zijn heel verschillend door de kwaliteiten van het paard :
afstamming
leeftijd
beleerd of niet
goed in de sport of niet
karakter

ik had 2 jaar gelden een goede fokmerrie gekocht van een fokker
zij was ooit een goede pony in de sport maar door haar leeftijd al een stuk minder geworden ze was al 21 zij koste maar 900euro
terwijl dat haar zoon van 3 al 3000 koste en die waren ze nog maar net aan het beleren.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:14

Het verschilt idd heel erg.
Ik ken zat leuke paarden, goede tölters erg braaf goed doorgereden die voor een klein bedrag (tussen 1000-2000) de deur zijn uitgegaan omdat ze bijvoorbeeld luchtzuigden of lichte ecseem hadden. Het licht er ook erg aan waar je zoekt. Ga je naar bekende fokkerijen die met dure paarden fokken dan betaal je algauw 5000 euro of meer, dan heb je meestal wel een paard dat goed is voor de sport. Maar wil je een paard voor de reacreatie, lekker tölten, buitenritjes, beetje dressuren etc. dan kan je beter naar kleinschalige bedrijfjes of particulieren kijken. Echt waar hoor, ijalsnders hoeven helemaal niet duur te zijn. Ecseem hoeft helemaal niet zo erg te zijn, als je bijv. dicht bij de kust woont hebben ijsjes amper tot geen last van hun ecseem. Anders kan je er een ecseem deken opgooien.

Ik zou niet naar het taxatie topic hier kijken, volgens mij wordt er veeeeeeeel te hoog getaxeerd! Dat mensen zoveel voor een paard betalen soms haha!

ik pm je wel even, ik weet wel een stal die leuke paarden hebben.

succes en laat weten als je wat gevonden hebt heh!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:22

Weten jullie misschien ook hoeveel een Ijsco per maand kost?

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:50

Ligt eraan wat je ermee doet en of je m op ijzers hebt staan. Als je m op een weiland houd heb je er niet veel omkijken naar. Als je veel intensief rijd krachtvoer erbij. En als ie op ijzers staat ook dat nog erbij. Dus kosten voor weide/paddock en voer (hooi/kuil/biks) en ijzers. En dan op tijd de wormenkuren natuurlijk. Maar over het algemeen zijn ijsjes een stuk goedkoper dan een gewoon paard omdat je ze het hele jaar door buiten kan houden.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:28

Ik zou hem opzich gratis op een weiland mogen zetten, en buitenritten gaan maken in het bos. Hij is al wat ouder ( 18 geloof ik ) dus zal ik niet extreem lange ritten maken elke dag.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:47

ik heb pas een ijsland veulen gekocht (vast gereserveerd Tong uitsteken die ga ik over 10 dagen ophalen Tong uitsteken )
en zij kost 700 euro.
het merrieveulen die ik koop heeft nog een speciale kleur ook ( wildkleur).
en de hengstveulens kosten daar 600 euro.
bij het ponykamp het peerde spul komt zij vandaan, daar verkopen ze nou heel veel ijslanders omdat ze stoppen met het ponykamp.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:52

Wat leuk dat je daar een veulentje hebt gekocht!! Wie is de moeder? Heel misschien ga ik daar ook een paardje kopen!!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:56

de moeder is edda.
leuk dat je daar mischien ook een paardje gaat kopen!!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:58

Wow!! Edda is megalief!! Een goeie vriendin van mij is helemaal gek op haar!! Weet je of Edda al verkocht is? Ken je trouwens Grani?

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:02

ik heb geen idee of edda al verkocht is , nee sorry ik ken er verder weinig paardjes.
ben er wel een paar jaar geleden een keer op ponykamp geweest!

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:07

Heb je bij het peerdespul een paard gekocht?
Jij durft, ik hoor over het algemeen geen goede dingen daar. Ben er zelf ook op ponykamp geweest. 6 jaar geleden. Allemaal rare kruisingen. En tölten... dat was een aparte ervaring daar haha!
De meeste paarden daar zijn ook papierloos.
Maargoed, wel leuk om daar een paardje te kopen als je niet al teveel geld hebt en toch een ijslander zoekt natuurlijk!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:09

Nou,, ik kwam daar ieder jaar op kamp,, ik vond het het allerleukste kamp dat ik ken. Knipoog

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:23

ja ik vond het ook een super leuk kamp!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:30

Kamp is leuk, meeste paarden zijn wat minder Bloos Kruisingen en de helft heeft nog nooit van tölten gehoort. Zitten er NSIJP papieren bij die veulens? en wildkleur is niet bijzonder hoor Clown

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:32

nouja ik vind de kleur speciaal dan Tong uitsteken
ik heb namelijk ook een aantal shetlanders waaronder 1 met die kleur , en bij shetlanders valt er moeilijk aan te komen.... vandaar

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:33

Ja het kamp was zeker leuk, heerlijk die lange dagtochten alleen jammer dat de zadels regelmatig uitelkaar vielen Tong uitsteken
Ik reed daar op een paardje die als bijnaam Punky had. Echte naam weet ik niet meer. Een schimmelmerrie, die moest ik ook melken omdat ze een veulen had. Was wel grappig- Ik had daar ook op Rhuna gereden.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:38

Oef Rhuna haha:P
Maar dr is een speciaal Peerdespul forum.. kunnen we beter op verder praten denk ik!!

Groetjes

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:54

wat is de link van dat forum Tong uitsteken

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:17

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:55

Met welke kosten moet ik rekening houden bij de aanschaf van een Ijslander? En welke maandelijkse kosten? ( komt gratis op een weiland te staan, ga er mee in het bos rijden. )

Alvast bedankt!