Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
EricPrast schreef:Bij een veulen fokken komen meer kosten kijken dan de dekking alleen. Het begint er al mee dat je merrie schoon moet zijn op 't moment dat je haar naar de hengst brengt, dus daar zitten meteen al veeartskosten aan verbonden.
Dan moet er tussendoor natuurlijk gescand of ingevoeld worden om te controleren of de merrie al opgenomen heeft en dus idd drachtig is.
Verder zal hij er in veel gevallen bij of net na de geboorte nog een keer aan te pas moeten komen, iig. om te controleren of de nageboorte goed afgekomen is.
Vervolgens krijg je nog de kosten voor het enten en chippen, om het veulen bij het stamboek in te schrijven en er komt vast nog wel wat bij. Ff zo uit het blote hoofd: wormenkuurtje, vitaminespuitje.
Daarnaast is het misschien wel een tof plan om je zogende merrie ook idd. merriebrok te voeren (= duurder dan een gewone onderhoudsbrok).
Tenslotte is het ook niet zeldzaam dat een veulen flink aan de sch**terij gaan bij de overschakeling van melk naar gras, dus hoppa, nog maar weer een keer de veearts.
En dan reken ik nog niet eens kosten mee voor het feit dat in dat half jaar dat je merrie het veulen aan de voet heb ze ook ergens moeten staan en niet iedereen verkeert in de luxe positie dat ze zelf land hebben.
Van € 1.500,- tot € 2.000,- blijft op die manier al snel weinig over. Dus winst: nee hoor, echt niet. Je hebt al mazzel als je daarmee kostendekkend bent.
Edit: paar kleine toevoegingen.
. Alet schreef:Valt tegen Imaudy... de kosten van een dekking door een topHaflingerhengst, of een topIJslanderhengst verschillen behoorlijk...
Toen Sikiley 3 maanden drachtig was, was ik al met al (DA, dekking, stalling, vervoer, scannen, etc) zo'n 900 euro armer...

die ga ik over 10 dagen ophalen
)
Kruisingen en de helft heeft nog nooit van tölten gehoort. Zitten er NSIJP papieren bij die veulens? en wildkleur is niet bijzonder hoor