ijslanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:26

Tja ik heb ook altijd verschillende dingen gehoord. De gene die mij les geeft zegt ook heuvel op tölten en een kennis van mij zegt juist heuvel af. Ach momenteel ben ik blij als hij een paar pasjes doet , dus heuvels en heuvels af gaan lekker in draf.

Glossi

Re: ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:39

Ik ken een zweinenpasser die alleen tolt als hij een heuvel naar beneden gaat. Als je zelf wandelt in het bos en je loopt naar boven dan voel je het meer in je benen dan dat je naar boven rent. Ik denk dat dit het zelfde voor het paard geld. Kost ook meer kracht voor ze. Maar er zijn idd zo veel oefeningen die de achterhand kunnen verbeteren. Je woond toch in drenthe? Ik kan je Maaike aanraden dan komt het vast helemaal goed

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:48

hi, ik heb twee merrie's ( moeder en dochter)

zit ook in de huiskamer en misschien is dat ook wel leuk voor jouw om heen te gaan,
verder over de achterhand... veel overgangen rijden, en je paard ook " wakker" rijden.
over heuvel af harder gaan ben ik niet zo fan van. maar dat is ierder zijn eigen mening.
gr

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:00

vertel eens hoe je in bezit bent gekomen van jouw twee skatjes?

* is niet nieuweschierig hoor

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:56

kvika schreef:
hi, ik heb twee merrie's ( moeder en dochter)

zit ook in de huiskamer en misschien is dat ook wel leuk voor jouw om heen te gaan,
verder over de achterhand... veel overgangen rijden, en je paard ook " wakker" rijden.
over heuvel af harder gaan ben ik niet zo fan van. maar dat is ierder zijn eigen mening.
gr

Kviek, dat hangt natuurlijk van de heuvel af he Als je een normaal simpel heuveltje hebt is daar af tölten een goed oefening. Ben in de meivakantie met Skundi in het bos ervandoor gegaan over een heuvelweg (echt hoogen!) nee dat is niet leuk! Brrr, die smeerlap! We konden wel over de kop vliegen zo snel gingen we als we naar onder gingen, hij kon zijn eigen benen maar amper bijhouden.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:40

ja precies glossi, daar heb ik ook ervaring mee, en dan is de rem echt zoek.

maar een kleine afdaling is idd ook wel een oefening voot tölt.
mijn merrie liep vroeger altijd alsof ze van een afdaling liep, niet eens zo zeer op de voorhand, maar alstijd over d'r tempo heen, moest dan ook veel slangevoltes rijden en voor tempo wisselingen.
nu heeft ze het soms nog als het een grote groep en en mevrouw erg blij is !

lettir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:58

jullie zijn erg bezig met die heuvels enzow en dat is op zich wel goed want daar bouw je wel bepaalde spieren mee op natuurlijk maar een goeie tölt train je niet alleen door heuveltjes rijden enzow het is eigenlijk puur een spel van verzamelen van voren en drijven van achter en continu drijven en inhouden alleen maar om die achterhand er goed onder te krijgen en die voorhand wat omhoog te laten komen een goeie oefening is om dit in zo'n langzaam mogelijk tempo te doen zodat ie bijna stilstaat en word ie dan takt zuiver dan kan je altijd wat tempo versnellen en zodra ie weer lateraal word verminder je weer tempo je moet natuurlijk niet maar blijven trekker en drijven dit moet je spelende wijs doen door te geven en weer te nemen

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:58

@lettir: maar langzaam tölten is weer veel zwaarder voor je paard. Die van mij krijg ik niet in een hele langzame tölt, ben er nu wel aan het werken dat ik haar langzamer en sneller kan laten tölten maar daar gaat wel wat tijd in zitten...

lettir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:06

tja dat is waar de inspannig is grotere maja dan weet je wel zeker dat je je paard goed onder controle heb want als jij dat niet voor elkaar krijgt heb je over het tempo nog niet 100 procent controle maja langzaam tölten hoeft ook niet als hij gewoon tact zuiver loopt maja zo langzaam tölten tot dat je stil staat was wat overdreve maja over goed rijden enzow weet ik ook nie super veel maar t zijn ideen

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:07

BleikjA schreef:
@lettir: maar langzaam tölten is weer veel zwaarder voor je paard. Die van mij krijg ik niet in een hele langzame tölt, ben er nu wel aan het werken dat ik haar langzamer en sneller kan laten tölten maar daar gaat wel wat tijd in zitten...

Dat kost idd wat training. Vorig jaar heb ik een periode gehad dat ik Skundi bijna in staptempo kon laten tölten, was ik echt heel trots op! Toen ging ik snellere tempo oefenen en nu is de langzame weg. Heb zelfs een tijd gehad dat hij in de bak alleen maar snel kon tölten. En dan reed ik iedereen voorbij in sneltempo. Echt plat door de bochten, geweldig Als exloo zometeen voorbij is ga ik voor langzaam en arbeitstempo oefenen. Ik ga in de zomer toch geen wedstrijden rijden omdat ik dan werk en ritten begeleid. Dan hoeft skoen niet snel te gaan

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:07

jonur schreef:
Hmm heuveltje op stappen versterkt de achterhand meer, dan galoperen. Ik heb juist altijd geleerd dat heuvel op tölten beter was dan heuvel af, of word ik hier gek?

Heuvel optölten voor een vijfganger en heuvel aftölten voor een vierganger, dus het kan allebei

En aangezien Lind een vierganger is, heeft zij meer baat bij het heuvel aftölten. Ik denk dat je met Lind gewoon wat meer geduld op moet brengen. Ze vind het moeilijk, heeft haar bouw niet mee en is natuurlijk veel door verschillende mensen gereden waardoor ze zichzelf een aantal dingen aangewend heeft. Ik zou als ik jou was veel werken aan haar goed aan het been te krijgen en licht op de hand, zonder dat ze daarbij haar rug wegdrukt. De motor zit van achteren en als zij niet op je hand hangt, dan pas kan je haar voldoende verzamelen voor een goede tölt. Maar er zit gewoon best wat tijd in denk ik, niet teveel pushen, als je haar boos maakt, dan doet ze niets meer voor je en hou rekening met haar beperkingen. Denk dat je over een jaar een leuk, goedtöltend paard kan hebben. Een leuke uitdaging toch ?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:43

Is dat zo? 5-ganger heuvel op tolten? Ik een 2 5-gangers met moeilijke tolt en dan kan je beter naar onder tolten. Ook de zweinenpasser (die ook 5-ganger is) tolt naar onder wel maar naar boven niet. Ik denk toch dat dat van elk paard wat afhangt of niet?

lind_fura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 10:23

jah heuveltjes kan ik bij mij in de buurt wel proberen, het zijn meer hobbeltjes maar wel vlink wat achter elkaar.
maar met die drassigheid zijn die paadjes nie goed begaanbaar en word het wachten op wat beter weer.
gr

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:09

Wij hebben zelf 2 ijslanders. Die van mijn moeder gaat snel zweinen als je net iets te licht bent Tong uitsteken (Áki, 5-ganger)
Wij (2 vriendinnen en ik) hebben een keer les gehad van Els van Weel, waar mijn vriendin op Áki ging.
Daar moesten we in het begin in een kleine volte alles losmaken enz. Rondje kleiner en groter maken, wending om de voor en achterhand, een S draaien enz Tong uitsteken Op de baan moesten we veel slalommen, kleine rondjes draaien en versnellen op de lange zijden enz. Het andere paard dat mee was (Hvita) liep daarna echt geweldig.
Áki had er echt genoeg van en was over het hek gesprongen van ong. 1.20 Nagelbijten / Gniffelen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:19

Ik heb een ijslander, ooit had ik er 3. Moeder Franka is inmiddels overleden ,28 jaar oud, haar 2 kinderen zijn van mijn zus en van mij.
Moeder Franka heeft nooit leren tölten, maar haar dochter Thyrla kan het als de beste, áls ik er goed om denk haar achterhand er goed onder te rijden.
Doordat ik al heel lang ziek ben lukt dat helaas niet altijd goed en dat zie je dus direct terug in de tölt!
We zijn nu weer in het stadium van vlót stappen, galopperen aan de longe, balkjes lopen en vooral niet te dik worden. Straks loopt ze hopelijk weer als een tierelier.

@ Lind-fura, even een vraagje aan jou: Wie is de moeder van jouw Fura??
Eydis toevallig?

Glaesir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:42

Nog even over de achterhand die er niet zo goed onder komt..

Volgens mij kan dat aan een paar dingen liggen:
- gebrek aan kracht in de achterhand { in dit geval zou ik vooral veel longeren, het liefst elke dag daar wordt de achterhand veel sterker van, dressuur rijden helpt ook}
- het uitzetten van de onderhals en een holle rug { Dit kan komen doordat je paard een natuurtölter is. Als dit het geval is zou ik vooral heel veel dressuur rijden, veel je paard laten nageven in voltes ,veel naar beneden rijden, niet alleen maar rechtuit rijden maar stelling en voltes. Zo krijgt het paard betere rug en hals spieren en zal het makkelijker zijn de achterhand eronder te brengen.

om het eronder zetten van de achterhand in draf beter te maken, kan je door met het been het paard naar je hand toe te drijven een verbinding krijgen, als je die verbinding hebt gaat het paard achter automatisch meer afzetten. Het paard duwt als het ware op de teugel om steun te krijgen en zet dat om in kracht in de achterhand.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:10

Oud topic, slotje.