IJslander: Paarden of Pony's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: IJslander: Paarden of Pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:23

IJslanders zijn PONY'S Ik snap nooit waarom iedereen dan meteen op de achterste pootjes staat.
IJslanders gedragen zich als pony's, eigenwijs, sterk en veeeeel gevoel voor humor. IJslanders zijn dus pony's.

gaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:44

ikke schreef:
IJslanders zijn PONY'S Ik snap nooit waarom iedereen dan meteen op de achterste pootjes staat.
IJslanders gedragen zich als pony's, eigenwijs, sterk en veeeeel gevoel voor humor. IJslanders zijn dus pony's.

Het zijn paarden Waarom zou het anders IJslandse PAARDEN heten?
Daarom kan jij wel vinden dat het pony's zijn De ene vind het karakter van een IJslander net pony's en de ander paarden enz...

Marissa_IH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:15

Ik rijd zelf op ijslanders. en volgens mij zijn het gewoon ponnies..ik snap best dat mensen het verwarrend vinden maar schoft hoogte zijn het ponnies..hun gedrag is heel eigenzinning en ze hebben ook meer gangen als ponnies en paarden het zijn gewoon totaal andere beestjes....naah jaah het blijven ponniess...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:56

Het heeft niks met de stokmaat of karakter te maken. Een Falabella is een paard en een mini Shetlander een pony en toch zijn ze even groot.
Ik weet niet waar IJslanders wetenschappelijk staan, maar als een IJslander kenner zegt dat het een paard is, neem ik dat onmiddelijk aan.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:01

Citaat van "gangenpaarden":
IJslandse paarden stammen rechtstreeks af van het Europese oerpaard. Vanaf 800 na Chr. treft men deze paarden aan op IJsland. De Vikingen namen n.l. paarden mee van de Engelse eilanden en uit west Noorwegen.
In de strenge en harde winters stierven veel van deze paarden, waardoor alleen de sterkste overleefden. Onderzoek bewijst dat het ijslandse paard vrijwel identiek is aan die Vikingpaarden. Rond 1100 wordt door het IJslandse bestuur een invoerverbod voor paarden ingelast wat het IJslands paard het enigste ras maakt zonder invoeging van enig ander bloed in de afgelopen 900 jaar. Deze maatregelen hebben er o.a. voor gezorgd dat de gangen, tölt en telgang, bewaard zijn gebleven.

Verschijning

IJslanders zijn kleine, compacte sterke paardjes van het ponytype. ...

Diverse Ijslandersites melden dit:
"Al meer dan 1000 jaar worden IJslandse paarden raszuiver gefokt. Sinds het jaar 930 na Chr. mogen er geen paarden geïmporteerd worden op IJsland. Op die manier is sindsdien de inbreng van 'vreemd bloed' in de fokkerij voorkomen. Zelfs in de tijden van grote natuurrampen waarbij de paardenstapel op IJsland geminimaliseerd werd, is dit importverbod van kracht gebleven en heeft het ras zich op eigen kracht hersteld. Zo komt het dat het IJslandse paard een regelrechte afstammeling is van het Europese oerpaard: Equus Stenonsis."

PAARD dus.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-02-06 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:03

ijsco's: pony's met de kracht van paarden...
nee,, serieus, ik vidn dat ze tot pony's moeten worden beschouwd..

petrakolen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:54

Arabische Volbloeds zijn ook paarden met een pony-stokmaat.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:03

Er zijn een heleboel parden met pony maat en in feite hadden vroeger alle paarden een ponymaat. Er bestaan echt twee aparte soorten, wat los staat van stokmaat. Waarom willen mensen daar niet aan?
De engelse maatvoering voor "pony" is alleen van toepassing voor wedstrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:09

gaska schreef:
ikke schreef:

Het zijn paarden Waarom zou het anders IJslandse PAARDEN heten?
Daarom kan jij wel vinden dat het pony's zijn De ene vind het karakter van een IJslander net pony's en de ander paarden enz...

Omdat pony als minderwaardig wordt gezien?!? Kijk niet verder als hoe je op wedstrijden wordt behandeld als je als volwassene met een pony aan komt.
Je vindt meer overeenkomsten tussen IJslanders en ponyrassen dan met paardenrassen........

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:30

Het niet om wat we vinden, maar hoe het IS.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:39

Lusitana schreef:

goed gezegt !
ijslandsers hebben idd een leuek karakter meer pony achtig... en ontzettent slim maar toch noemen we ze paarden

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:20

hrappur schreef:
Lusitana schreef:

goed gezegt !
ijslandsers hebben idd een leuek karakter meer pony achtig... en ontzettent slim maar toch noemen we ze paarden

Wat IS, is heel simpel: alles onder 157,5 is een pony. Maar ook dat is relatief, E-pony's is iets van de laatste jaren; ik weet nog wel dat met veel net te grote pony's is gerommeld om ze toch D-pony te laten zijn, omdat men (de handel) ze anders aan de straatstenen niet kwijt kon.
Ik ben dan ook helemaal niet verbaast als we de F-pony nog eens gaan meemaken; mensen, en dus kinderen ook, worden steeds groter.

Maar blijft dat sommige rassen "paard" hanteren omdat pony's voor volwassenen toch als minderwaardig wordt gezien.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:17

Nu probeer ik al in vier of vijf posts te zeggen dat er wel degelijk twee typen zijn van OERTIJD af, het een wordt wetenschappelijk nu pony genoemd en het andere paard. Dat staat los van het veel later ontstane engelse systeem van onderscheid voor wedstrijden.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:04

Lusitana schreef:
Nu probeer ik al in vier of vijf posts te zeggen dat er wel degelijk twee typen zijn van OERTIJD af, het een wordt wetenschappelijk nu pony genoemd en het andere paard. Dat staat los van het veel later ontstane engelse systeem van onderscheid voor wedstrijden.

Doe mij dat wetenschappelijke stuk dan eens.
Je kunt op IJsland fokken met IJslanders tot je een ons weegt, ze zullen nooit heel veel groter worden dan ze zijn, domweg omdat er niet genoeg te vreten is voor een groot paard en het er bovendien te koud is.
Op het europese vaste land was vreten genoeg en werkte men al heel vroeg met stallen (de Kelten waren zeker niet de eersten) waardoor grotere paarden ook kans op overleven en dus voortplanting hadden.
Waarom denk je dat Shetten zo klein zijn........

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:25

Wat heeft dat er nu mee te maken? Je zit op een heel ander spoor!Ik heb al gezegd dat hier in Portugal,sorry, ik moet zeggen op het Iberisch schiereiland om het helemaal correct te houden, in de oertijd zich al twee verschillende vormen hebben ontwikkeld die duidelijke verschillende skeletten hebben. Het ene een paard (Sorraia), het andere een pony (Garrano), de eerste is rond de 1.40m, de andere rond de 1.35m. Heeft niks met de maat of ontwikkeling door eten te maken!

En iemand heeft al terecht opgemerkt dat een Arabier ook een paard is, ondanks de ponymaat, en ik heb ook al gezegd dat wetenschappelijk gezien een mini Shetlander een pony is een een Falabella een paard, ondanks dat ze even groot kunnen zijn!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:29

Wat zijn de wetenschappelijke normen eigenlijk waarmee dat onderscheid gemaakt wordt?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:36

Oa, de tanden:

"Teeth, as we know, being among the most common archaeological finds, are the surest and most characteristic element when classifying animals. On examining them we can note that those of the E. Stenonis are distinguishable for having simple estilideon; protocone without talon and off centre; an advanced and developed hipocone; prega cabalina. Identical characters pertain to the horses of the south of the Peninsula and, among them, the Sorraias.

This means that the difference between the Sorraia Horse and the 'garrano' of the north lies in their dental characteristics, and for this reason we believe it to belong to a different variety from the species E. c. caballus. And in truth these teeth reoccur in both the Sorraia and the Andalusian horses of the purer breeds, with convex-shaped head profiles and the elliptical orbit shortened at the back, the base of the cranium at an angle to the forehead, the occipito-incisiva line below the orbit, the maxilla having a short ascending line curving at an obtuse angle."

Dit komt van de site over de Sorraia, waar je onder "science" een heleboel kunt vinden over de oorsprong van het paard.
de site vind je onder "links" op mijn site "Portugese paarden" (zie onderschrift)

Verder vond ik dit op een andere site:
Pony:
deeper through the body in relation to their height
more stocky build
often rounded withers
short strong back
mostly short in leg
cannon bone, in particular, short and dense
sturdiness of build
able to carry considerable weight compared to their size
distinctive head - wide through forehead with a tapering muzzle
small alert ears
in winter, has exceptionally long coat
most have thick protective mane and tail
singularly sure-footed
highly developed sense of self preservation

*zoekt verder*

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:02

Is er een wetenschapper in de zaal?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:58

Lusitana schreef:
<knip>
Verder vond ik dit op een andere site:
Pony:
deeper through the body in relation to their height
more stocky build
often rounded withers
short strong back
mostly short in leg
cannon bone, in particular, short and dense
sturdiness of build
able to carry considerable weight compared to their size
distinctive head - wide through forehead with a tapering muzzle
small alert ears
in winter, has exceptionally long coat
most have thick protective mane and tail
singularly sure-footed
highly developed sense of self preservation

*zoekt verder*

Niet om het een of ander, maar als dit "pony-defenitie" is, dan zijn IJslanders toch echt pony's.
Daarnaast is ook bekend dat pony's taaier zijn. Wondjes genezen sneller en ze pikken zaken ook makkelijker op. Ook dat zijn eigenschappen die ik in IJslanders herken (en ook een hoop lol van heb gehad)
Ik heb eens ergens Ijsjes gereden, kreeg ik een leuk jong ding mee. We rijden in een berm, komt er een verkeersbord op me af en automatisch geef ik enkelzijde beenhulp; geeft die pony vol gas vooruit!! Blijkt het dier dit nog niet geleert te hebben, tja..... Op de teugel deed ze het wel netjes, dat kende ze wel. Maarre na een dag rijden wist ze wat enkelzijde beenhulp betekende! (iets soortgelijks viel nog eens voor en toen teugel plus been, klaar ook weer geleerd!)
Ik blijf er echt bij hoor, je overtuigd mij niet: IJslanders zijn pony's en laat dat aub ook zo blijven, dat karakter geeft IJsjes wat extra's.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:20

Lusitana: hoe wetenschappelijk is dat onderzoek?

En wat is de grens tussen een wetenschappelijk feit en een mening van enkele/diverse wetenschappers?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:34

Nee, dit is wereldwijd. Er is een Asiatisch fijn type, waar de IJslander (en de Sorraia) bv van afstamt, Equus Stenonsis, en een zwaar type, de Equus Caballus. Er zijn dus vanaf de oertijd altijd twee soorten naast elkaar geweest. De przewalski schijnt weer een aparte soort te zijn, dus drie typen, sorry. Daar de IJslander verwant is aan Equus Stenonsis en niet van Equus Caballus is het een paard. Dit onderscheid zit hem dus met name in het gebit. Verder is het pijpbeen al genoemd.
Een IJslander heeft, als het in conditie is, zoals je ze op IJsland ziet en niet de vetgemeste van de lage landen, geen diep lichaam, zoals een pony en heeft duidelijk het silhouet van een paard. Daarbij is het dus al wetenschappelijk bewezen dat het afstamd van Equus Stenonsis.

Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat sommige kleine dieren paarden zijn? Een Falabella, nogmaals, is wetenschappelijk (genetisch) gezien ook een paard.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:40

Lusitana schreef:
Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat sommige kleine dieren paarden zijn?

Ik vind dat niet zozeer moeilijk te accepteren, alswel niet nuttig. Ik vind IJslanders pony's in karakter en manier van doen. Ik vraag me af waarom het van belang is de IJslanders bij de paarden in te delen, zelfs al horen ze daar genetisch gezien nog zo thuis.

De wetenschappelijke norm betwijfel ik niet, maar ken ik ook niet. Die zal ik eens op gaan zoeken

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:44

Wat jij vindt, moet jij weten, en die mening wordt ook nog door velen gedeeld. Maar TS vroeg of het nu een paard of pony IS, niet wat we vinden.

Ben redelijk fanatiek vandaag en ik heb niet eens wat met IJslanders Maar ik vond het best leuk om het zo eens te onderzoeken allemaal. Ik dacht ook dat het gewoon een pony was en dat ze ze paarden noemden omdat er volwassenen op kunnen. Maar ik zat er dus naast. Zomaar wat geleerd door een middagje bokken!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:57

Lusitana schreef:
Wat jij vindt, moet jij weten, en die mening wordt ook nog door velen gedeeld. Maar TS vroeg of het nu een paard of pony IS, niet wat we vinden.

Dat klopt. Maar ik vind beide dingen wel interessant moet ik zeggen.

Maar vooral: waarom heeft de wetenschap deze indeling verzonnen, en wat moet je ermee?

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:15

Ik blijf IJslanders toch paarden vinden
Iedereen zijn eigen mening hoor .....