Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Carmosijn schreef:Mijn vriendin heeft ook een IJslander. Man, wat een leuke dieren zijn dat![]()
![]()
Haar IJslander kan wel tölt maar geen telgang. Is dat dan wel een officiele IJslander? Ben het vergeten, ze heeft het me ooit uitgelegd
Ineke2 schreef:Jawel hoor er zijn 4 en 5 gangers.
Ts wat een nare ervaring heb jij meteen gehad zeg! Ik hoop dat je het wel weer gaat proberen. Er zijn heel veel echt brave paarden. Samen met een geduldige lieve instructrice kan je veel bereiken mbt het verminderen van je angst.
vilheide schreef:Carmosijn schreef:Mijn vriendin heeft ook een IJslander. Man, wat een leuke dieren zijn dat![]()
![]()
Haar IJslander kan wel tölt maar geen telgang. Is dat dan wel een officiele IJslander? Ben het vergeten, ze heeft het me ooit uitgelegd
Ja, want je hebt viergangers die beschikken over stap, draf, galop en tölt en vijfgangers hebben als extra nog de telgang.
Elisa2 schreef:Jemig wat een naar verhaal TS, het is nog een geluk dat je lichamelijk goed herstelt bent maar dat je erg bang bent geworden begrijp ik helemaal.
Zie je het nog wel zitten om ooit weer op een paard te stappen? op een manege oid?
Cilianne schreef:Oei, dat is geen fijn verhaal. Gelukkig dat fysiek alles terug goed is gekomen, heel begrijpelijk dat je nu angstig bent geworden.
Ijslanders zijn inderdaad aan de hand meestal erg rustig en hun eigenlijke temperament komt pas naar boven als ze in conditie en onder het zadel zijn. Ik heb bij mijn zoektocht (ik heb 2 brave ijslanders, maar braaf is bij dit ras niet gelijk aan rustig) ook naast een paardje gelegen dat toch wat te sensibel was voor mijn rijkunsten. Daar ben je zeker niet alleen in.
Zeker paardjes die van IJsland komen worden wel eens fout ingeschat.
Mocht je toch terug willen proberen, weet dat er echt wel fijne ijslanders zijn. Maar de meesten zijn inderdaad niet echt geschikt voor beginners en eigenwijs zijn ze allemaal.
Ineke2 schreef:Jawel hoor er zijn 4 en 5 gangers.
Ts wat een nare ervaring heb jij meteen gehad zeg! Ik hoop dat je het wel weer gaat proberen. Er zijn heel veel echt brave paarden. Samen met een geduldige lieve instructrice kan je veel bereiken mbt het verminderen van je angst.
Humpiedumpie schreef:Ik heb een kruising ijslander met een kwart fries. Een behoorlijk karakter maar eerlijk en bomproof. En dan bedoel ik ook letterlijk bomproof; hij laat zich de kop echt niet gek maken. Pastte mij beter binnen mijn budget want volle ijslanders zijn (voor mij) onbetaalbaar. Her fjordenpaard heeft regelmatig dit soort kruisingen.
Jammer dat het zo gelopen is voor je zeg. Mocht je ooit behoefte hebben om eens wat te proberen met een paardje dar geen angst overneemt en heel zeker van zichzelf is ben je welkom!
Ineke2 schreef:Misschien helpt het om als je op de grond al merkt dat het paard fris is, even te longeren voor je erop stapt. Dan kan het paard even rennen / bokken en jij als ruiter voelt je daarna wat zekerder “ Hij heeft zijn ei alvast kwijt gekund en kan nu zijn aandacht bij mij houden “.