Gangenmuildieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:42

Leuk om te zien, had al vaker gehoord van een gaited mule op het gangenpaardenforum. Muildieren zijn veel tredvaster en soberder dan paarden. Dus in een onherbergzaam gebied is een muildier een uitkomst. Op mijn vakantie in de USA zag je ze veel, bv om de Grand Canyon in af te dalen, dat lukt met een paard dus niet.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:01

De gang die ze laten zien is paso corto.
https://youtu.be/4N_KtKEQUmE

Zelf vind ik de gangen van de paso fino er helemaal niet prettig uitzien. Vooral die verkrampte staarten laten zien dat er een raar soort spanning in de rug zit.

Toch doen ze het van nature want ik heb ooit een filmpje voorbij zien van een fino veulen wat ook al zo liep.
https://youtu.be/EG0k_xVbU0c

Paso Peruano vind ik een stuk aansprekender. :)

Fabster

Re: Gangenmuildieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:50

Ik vind ze heel leuk! Die muildieren ook trouwens, ook al zou ik niet weten wat ik er mee moet (maar aan de andere kant; wat moet je met een paard, als je het zo wil vergelijken. Toch een voorkeur). Ik ben heel erg verliefd geworden op de fino's in Bonaire. Hier meteen op zoek gegaan, maar je hebt hier gewoon meer Peruano's. Toch zijn die het voor mij niet helemaal. En waar dat m dan in zit? :? Misschien gewoon het vakantiegevoel := :D

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 02:28

Een beetje late reactie! Maar de muildieren laten geen Klassieke Fino zien, maar een trocha achtige gang.

Die staarten zijn niet zo door de verkramping, maar door het doorsnijden van de pezen aan de zijkant van de staart ( :( ). Zonder dit dragen ze gewoon hun staart.

Je hebt binnen de paso fino's verschillende gangen, 2 laterale gangen, de klassieke fino en de trocha. En je hebt Trote y Galope. Een diagonale gang, waar ik zelf het meest verliefd op ben.

Binnen de wedstrijden heb je een aantal onderdelen, het rondgaan in de piste. 3 rondjes linksom, cambeo de direction (van richting veranderen) en dan drie rondjes rechtsom.
Tabla de resonancia. Waarbij het paard over de plank zijn gang laat zien. Heen en terug. Het gaat om het constante in zijn gang blijvende krachtige paard. (Recht over de plank, en zo kort mogelijk zonder uit de gang te komen, ontspannen hals houding, gezwabber enz)
Daarna de ocho, waarbij achtjes worden gereden, haltgehouden en 4 tot 9 passen achterwaarts word gereden.
Ik kan voor de liefhebber nog wat filmpjes hiervan opzoeken. Voor vragen kan je altijd PB'en :)

Ik vind de paso een geweldig ras, ze zijn zeker niet zeldzaam, in zuid Amerika en centraal Amerika is het een zeer gewaardeerde sport waar er een hoop geld in om gaat. In november is de worldcup in Santo domingo, en misschien ga ik daar even kijken :)

Buiten dit lange verhaal, ben ik zeker niet altijd een voorstander van de zuid Amerikaanse trainingsmethodes, maar ja de gangen zijn aangeboren, en ze rijden dat er dus niet in.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:49

@ Navanja: wat me opvalt, is dat hier in Europa termen als trocha, trotte Y Galoppe etc gebruikt worden als gang, terwijl ze op de Antillen gebruikt worden als aanduiding van het type paard. Hier een stukje uit het stamboek over de rubrieken bij de keuringen op Curacao:

In de Paso Fino competities op de Curacao heb je dan ook verschillende rubrieken:
- De Paso Fino paarden, dit is de top die in alle opzichten, exterieur, kleur, maat en gangen voldoet aan de richtlijnen van het colombiaanse stamboek (maar als je dus een uit een Troton gefokt paard hebt wat wel aan de richtlijnen voldoet, kan je hier gewoon voor inschrijven)
- De Paseo paarden, deze voldoen wel aan de gangen en show element, maar zijn vaak te klein of hebben te veel witte aftekeningen (mogen geen wit boven de kogel en niet meer dan een kolletje).
- De Trotte I Galope, dit is de rubriek van de meer werkpaarden als de Troton’s, maar deze hebben nog wel de show factor
- En voor de echte Trocha’s is geen rubriek, ze worden echt voor werk gebruikt.

Hier (en in de USA) gebruiken we termen als Pleasure etc, om types aan te duiden. Op de eilanden hebben ze daar nog nooit van gehoord.

Apart wel, toch?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:55

Op Bonaire ben ik dus echt gevallen voor het trocha type. Kruisingen met andere zuid-amerikaanse niet gangenpaarden, die dus wel de extra gang hebben (zal dan trocha zijn) en gebruikt worden als werkpaard en manegepaarden voor kinderen, vanwege hun goede karakter.

Hier nog een stukje uit het stamboek daarover:

Undoubtedly, since the 1960s, the breeders have made a great effort to separate and strengthen the bloodlines to produce a more Fino and/or more Trocha horse. Due to this effort, we have today the great quality of Paso Fino Horses around us. Trocha today in Colombia has separated itself tremendously from the Paso Fino, but I credit a lot of it to the training and handling of the riders. I say this, because we can see in our young colts and fillies that as they start their training, some will trocha or trot and as they get further and are asked more of, then they settle into the Paso Fino. The trocha movement is an authentic complement of the Paso Fino, when it is executed in the fields during labor to make their job more comfortable, especially in broken terrain.

Ook hier wordt iets geroepen over de trocha als gang, maar ook wel echt als type paard.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:34

Ook nooit geweten dat je ezels met gangen had. Wel erg leuk om een keer te zien. Zien er best grappig uit bij zo een ezel.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:06

@fabster, de Troton (trote y galope) word hier vrij los gezien inderdaad, is ook wel echt een ander type om te zien.
Voor trotcha is er wel degelijk een categorie, maar momenteel is de Fino het meest in trek.
Ik vind qua type de trocha overal tussen in vallen hier en sommige trocha's kunnen ook met een beetje goede training Fino lopen.
Maar je hebt zeker wel trocha op de wedstrijd hoor!
Waar heb je gewerkt op bonaire?

ik moet van de week nog trainen met een internationaal jurylid binnen de paso, dus als je nog vragen hebt :p kan ik ze wel voor je stellen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:11

Ik heb niet gewerkt op Bonaire, maar een kennis die daar woont en veel met die paarden doen. Zij heeft ook verschillende types van de paso fino's staan. Ik vond dus vooral die trocha's fantastisch. Daar kun je echt in volle galop achterstevoren foto's maken van de omgeving. Zal ook niet met alle types zo zijn misschien.

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar het valt me gewoon op dat mensen hier iets anders roepen dan de mensen daar. Volgens beide kanten hebben zijzelf wel gelijk en 'de overkant' niet.

En wat me dan ook opvalt, is dat jij de trotte Y galop een troton noemt en zij de trocha. Dat soort verschillen bedoel ik dus. Ik kan niet zeggen wie er wel of niet gelijk heeft. Maar ik kan wel zeggen wat de verschillende zienswijze is. Op zich intetessant.

Zelf ga ik mijn merrie (geen paso fino) volgend jaar laten dekken door een bonte paso fino hengst uit Duitsland. Bont is 'aan de overkant' ondenkbaar. Het wit mag niet verder dan de kogel komen. Grappig is dat, toch? Ik vind het dan weer wel mooi.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:15

Ah vandaar, ik heb er zelf 3,5 maand gewerkt vandaar dat ik benieuwd was! (Op bonaire)

Ja dat zal je altijd zien... Maar het aantal paso fino's in Nederland is niet zo hoog als hier geloof ik hahaha.
Het is hier echt wel groot! En colombia en Venezuela nog meer. (Puerto Rico, santo domingo en ook Miami). Er is binnenkort ook een Inter op Aruba, maar volgens mij ben ik dan net in Nederland. Helaas pindakaas :(

Wie is "zij" als ik vragen mag? Trocha hoort bij de "Fino" dat staat zelfs in je eigen stamboek stukje wat je gepost hebt.
Troton is het type paard wat Trote y Galope laat zien.
Ik heb zelf een Troton getraind voor de wedstrijd. En we hebben hier op Curaçao alle drie de types op stal staan. En ik ben bevriend met de enige officiële internationale jurylid op dit eiland.. Hij jureert ook in puerto Rico enz. (Enthomar Francisco) en ik ga vaak mee naar z'n wedstrijden. Hij weet alles erover, en heeft mij samen met Germaine alles geleerd over gangen en typen binnen de paso Fino.
Laatst bijgewerkt door Navanja op 11-07-15 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:18

Woon jij daar nu? Ik zag in je profiel dat je uit Noord Holland komt?

Ik vind het ook echt super. Mooie paardjes en vooral die trocha's dus, helemaal mijn type.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:24

Ja ik werk nu een half jaar op Curaçao :) jaaaa ik vind bont ook echt leuk!! Ik zie hier wel veel valkjes dus dat is wel heel leuk!!

Jammer dat bont niet mag inderdaad, maar het zijn hele fijne paarden :)

Ik ben een Troton mens.. Hihi. Trocha iets minder, en Fino vind ik toch gek, blijf een dressuur ruiter?

Wie heeft er trocha op bonaire? Heb er wel trotons en fino's gezien, maar zit ff te denken wie er trocha heeft :p

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:27

Isabel_k schreef:
Ik dacht (maar dat kan ik ook fout hebben ) dat de Fino een vrij zeldzaam ras is waardoor je weinig hengsten hebt en dan ook sneller dezelfde gebreken.
Als je het dan ook nog met een ezel kruist wat natuurlijk op meerdere vlakken anders is dan een paard. Komen er dan niet veel gebreken uitvoort? Natuurlijk kunnen ze het niet nog verder overbrengen maar ik had beter kunnen zeggen: "Komt er dan niet een heel ongezond en onnatuurlijk veulen uit voort?"
Waarschijnlijk is het wel krom bedacht, maar het klonk in eerste instantie vrij logisch. :+

De logica ontbreekt.
Men neme de beste paso merrie en laten die dekken door de beste ezelhengst. Product is van prima kwaliteit, misschien wel zelfs "outstanding".
Andere fokker pakt zijn beste merrie en laat die dekken door dezelfde of een andere ezelhengst. Product is ook prima of zelfs "outstanding"...
Waarom zou het dat niet zijn? Twee goede dieren maken niet plots een slecht product alleen omdat ze iets afwijkend van elkaar zijn. Waar zouden de fouten dan vandaan moeten komen?

Er kan niet doorgefokt met de producten, dus eventuele toch voorkomende afwijkingen blijven uitsluitend bij dat product.

De combinatie paard en ezel op zich zorgt niet voor zwakte of gebreken, het tegendeel is waar gebleken. Ze zijn sterker dan een paard

hrb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:01

Hallo Bokkers,

wij hebben op onze manege http://www.horseranchbonaire.com verschillende Pasofino's staan.

het rijden is even wennen maar als je het eenmaal door hebt is het ook een fijne gang om te rijden.

Ik vind het een geweldig ras om mee te werken, het ras komt hier in de caribbean juist wel veel voor.