Tandvlees Ijslander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pommetje1

Re: Tandvlees Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:45

Jaaa, de foto's zijn gelukt!

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:48

Fijn dat hij al zo snel na de operatie weer gras eet, zeg. Goed geweest dus.

Mag ik vragen waarom je die tandsteen brokken op de foto niet verwijderd hebt? Of zijn dat dan verkalkte wortels?
**gaat even googlen***

Edit: Ah ok, dat is dan dus dat cement dat zich vormt.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:24

Nou dat tandsteen verwijderen is nog niet zo eenvoudig, dit heb ik zeker wel geprobeerd maar omdat het allemaal zo'n pijn doet laat hij dat gewoonweg niet toe. Dus normaal doet/deed de gebitsverzorger het wel weghalen maar het zat er binnen no-time weer ;(

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 17:30

Dankje voor de foto's *\o/*
Misschien een overbodige vraag, maar was dit voor of na ? Veroorzaakt Eotrh ook meer tandsteenvorming ?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:38

Hoi Flint, deze foto's zijn uiteraard vóór de behandeling, want al zijn boventanden zijn getrokken :D
Ja dat overmatige tandsteenvorming schijnt er ook bij te horen, we hebben het daar nog wel over gehad, maar hij had er ook niet echt een verklaring voor waarom dat zo is, daar is verder nog nooit onderzoek naar gedaan, volgens de DA.

Ik zal over een tijdje proberen of ik foto's van zijn tandeloze bekkie kan maken, dat ga ik nu nog niet doen, daar wil ik hem nog niet mee plagen op dit moment.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:45

Fijn dat de operatie goed gegaan is! Maar hoe eet je paard nu het gras? Ben je niet bang dat hij zand gaat eten?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:21

Hij eet het gras met zijn tong en lippen en nee voor zand ben ik niet echt bang, hij staat momenteel in vrij hoog gras. Verder krijgt hij hooi en krijgt hij ook regelmatig een kuurtje sandclear.
Het is nog niet echt bewezen maar het kan idd zo zijn dat paarden zonder tanden eerder kans op zandkoliek hebben doordat ze meer met hun tong eten, dus je moet er wel alert op zijn.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:46

ok lekker slim van mij :o begrijpelijk dat je hem nu nog niet plaagt met foto's !

Zal eens letten op het tandsteen verhaal en kijken of dat bij Teit ook zo is ( dat het meer wordt)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:56

Pommetje hoe is het nu met je paard?
Ik vroeg me af hoe de operatie gaat. Staand en dan verdoofd? Of toch helemaal plat?

En is Teit al iets verder?

Bij mijn paard ontdekte ik vanavond een plekje dat ineens toch dieper leek. Van de week als er iemand is maar even op de foto zetten weer. Dat doe ik regelmatig en zo kan ik goed vergelijken. Tot nu toe zat er steeds weinig verschil in. Zal je net zien. Gaat het een beter, komt het volgende op -O-

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:28

Ja, het gaat het goed met mijn paard, dank je.
Hij kan goed eten en de wonden zijn mooi genezen.

De operatie wordt staand uitgevoerd. Hij kreeg eerst een injectie waarvan hij slaperig werd en daarna lokale verdoving. Dan gaan ze het gebit controleren en zo nodig de kiezen vijlen etc. dan is de verdoving ondertussen goed ingewerkt en dan gaan ze beginnen met trekken.

Hopelijk valt het bij jou paard mee :(:)

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 16:12

jeetje helemaal niet gezien je vraag Sybelle :o Hoe verschillend was het op de foto van het plekje ( als je deze al gemaakt hebt ?

Fijn dat het goed gaat met je paard Pommetje1 !

Met Teit gaat het redelijk, zijn eigenaresse heeft een gesprek gehad Dr. Kroes van DAP Krommerijnstreek en die heeft de paddestoelenmix opgestuurd waar hij nu zo kleine 3 weken aan zit ! Wat wel opvalt is dat sinds 2 weken terug plak/tandsteen ontwikkelt om de randen van zijn boven tanden. Ik heb geprobeerd dat weg te krabben maar dan wordt zijn tandvlees rood en begint het ook soms te bloeden , lijkt me niet goed , vorige week zat er trouwens ook een stuk meer tandsteen/plak dan die week ervoor , als iemand een goede tip heeft voor het verwijderen ervan hoor ik het graag ! Zijn tandvlees plek is trouwens wel rustig , de eigenaresse maak zijn tandvlees elke dag schoon met wat ( verwijderen van haar en gras/hooi) en poetst ook zijn tanden !

timokyana

Re: Tandvlees Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:18

ik volg hier even mee voor de tandsteen tip,mijn shet heeft dit ook in erge mate.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:32

Ik ben er nog niet aan toe gekomen. -O-
Gezondheid wilde niet erg dus steeds kort op stal. Maar ik hoop dat het van het weekend beter gaat.

Tandarts zei dat het makkelijk met een tangetje ging. Ik denk dat ze zo'n punttangetje bedoelde. Maar ik doe het al jaren met een theelepeltje. :D
Ik pak het schepje vast en daar zet ik mijn duim in en aan de andere kant mijn wijsvinger. Ik zet het randje er dan ahw een beetje onder en dan wip ik het tandsteen er zo af.

Paardentandsteen is een stuk brosser dan dat van ons dus je hoeft niet eens veel kracht te zetten. Soms heb ik ook wel eens een klein plekje bloed maar dat is meestal als ik wat te laat ben en het brokje om bv de ruinentand al in het tandvlees duwt.

Tangetje wil ik nog wel eens gaan proberen want dat is vast handiger maar zo gewend aan mijn lepeltje dat ik daarmee ook vrij snel ben.

Edit: ik wacht altijd wel tot het een dikker stukje is. Een dun laagje krijg je niet zo mooi weg.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 01-07-14 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:36

Flint09 schreef:
Zijn tandvlees plek is trouwens wel rustig , de eigenaresse maak zijn tandvlees elke dag schoon met wat ( verwijderen van haar en gras/hooi) en poetst ook zijn tanden !

Waarmee doet ze dat? Ik heb er aan gedacht om het met zo'n gaas vingertje te doen of een honden ding dat om je vinger gaat. Maar omdat haar tanden zo gevoelig zijn heb ik idee weer aan de kant gelegd.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 08:23

ze heeft een tandenborstel voor hem - het is niet zijn favoriete bezigheid maar hij laat het wel toe . We hebben gister samen met de achterkant van een lepeltje tandsteen geschraapt en dat ging redelijk, na 2 tanden was teits geduld op !

Ik gebruik een zacht gaasje om mijn vinger als ik de tanden van mijn hondjes wil doen, daar reageren ze beter op dan een tandenborstel !