Wat is een toltende draver(1.60) waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Wat is een toltende draver(1.60) waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:07

Ik ben zelf helemaal toltende draver fan, titna van mij tolt ook heel aardig, zij heb ik toen voor 1500 dacht ik gekocht. ze kon tolten dat was bekent alleen gooide ze alles door elkaar en draf was nergens meer te vinden.

Maar je hebt tolt en tolt, Titia kan ik zo in tolt krijgen nu, kop in de lucht en als ze een beetje gespannen raakt gaat ze als een speer, kan ze volledig op commando.

Maar de vraag is wat je wilt een draver die kan tolten en dat op een onspannen manier goed over de rug. en ook echt goed viertact, veel dravers ook de mijne word als snel iets lateraler wat het niet lekkerder doet zitten.

En echt ontspannen lukt ook nog niet altijd even goed.
Mijn ervaring tot nu toe is met een draver dat je een flinke dosis gangen ervaring moet hebben om dat goed voor elkaar te krijgen. en dat je dat zo veel geld kost dat je er wel 4000 voor moet vragen om er maar een beetje winst uit te kunnen halen.

Ik zou hem of haar verkopen als een leuke draver met drie goede gangen en evt iemand zoeken die zelf gangen ervaring heeft om de rest van de versnellingen op te zetten en dan voor 1500 euro of zo

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:22

koetjeboe schreef:
Maar de vraag is wat je wilt een draver die kan tolten en dat op een onspannen manier goed over de rug. en ook echt goed viertact, veel dravers ook de mijne word als snel iets lateraler wat het niet lekkerder doet zitten.

Klopt, lateraal lopen (Schweinepass) is lastiger om te zetten in een goede tölt dan een natuurtölter. Maar het is ook weer geen hersenchirurgie hoor, je moet het net even weten. Het is duur omdat zo weinig mensen het kunnen, niet omdat het zo moeilijk is. Als je toch al in de dravers-omscholingshoek zit lijkt verdieping in de tölt wel een goede investering.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 07:31

Dat stukje haalde ik inderdaad eerder aan, een hoop dravers lijken te tolten, maar dan is het spanning/balansprobleem/vast zitten in de rug. Bij die paarden zie ik het eigenlijk aan het einde van de omscholing niet meer terug.
Dit paard blijft het echter aanbieden als ik het vraag, ook nu hij soepel in zijn rug is en goede overgangen kan maken.

Ik ga er eens over nadenken verder, bedankt tot zover :) !

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:38

ruitje schreef:
Dat stukje haalde ik inderdaad eerder aan, een hoop dravers lijken te tolten, maar dan is het spanning/balansprobleem/vast zitten in de rug. Bij die paarden zie ik het eigenlijk aan het einde van de omscholing niet meer terug.
Dit paard blijft het echter aanbieden als ik het vraag, ook nu hij soepel in zijn rug is en goede overgangen kan maken.

Ik ga er eens over nadenken verder, bedankt tot zover :) !

Dat je het normaal niet terugziet is omdat je er normaal niet op traint, het schijnt dat ook 80% van de arabieren kan leren tölten dus ik vermoed dat nog wel meer dravers het kunnen leren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 07:56

'Dravers' zijn in Nederland eigenlijk twee verschillende rassen: Frans en Amerikaans. Daar zitten ook nog heel veel tussenvormen in. Ik schat dat ik om mij heen zo'n 25% met gangenaanleg zie. Dat is over het algemeen Amerikaans bloed, alhoewel degene die ik nu heb staan 100% Frans is :')

Als een paard het nog nooit heeft laten zien ga ik er dus eigenlijk vanuit dat hij het niet in zich heeft? Maar dat is dus blijkbaar niet zo :o ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:17

Omgekeerd komt ook voor: ik heb hier een Arabian Walker (50% arabier, 50% tennessee walker). Daar zit het zeker weten in, maar ze toont het totaal niet. Terwijl haar 'tante' (zelfde mix) een keurige flatwalk laat zien.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:35

sallandval schreef:
koetjeboe schreef:

Klopt, lateraal lopen (Schweinepass) is lastiger om te zetten in een goede tölt dan een natuurtölter. Maar het is ook weer geen hersenchirurgie hoor, je moet het net even weten. Het is duur omdat zo weinig mensen het kunnen, niet omdat het zo moeilijk is. Als je toch al in de dravers-omscholingshoek zit lijkt verdieping in de tölt wel een goede investering.

Het is geen zweine wat Titia doet hoor, teminste volgens temba van silsurfaxi niet. alleen als je normaal de viertact hebt pan-ne-koek-en is het bij mij pan-ne--koek-en je hoort dat het iets lateraler word, maar daar wordt aan gewerkt. ik vind het super leuk om me daar steeds meer in te verdiepen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:47

Maar dat kan ook goed komen omdat jouw paard niet tölt maar rackt, en die gang is dacht ik net iets minder viertakt dan tölt. Zou zijn er meer variaties in gangen. Running walk is ook een soort tölt, maar heeft ook een ander ritme. En als je richting trocha of foxtrot gaat, ga je juist weer diagonaler. En sobreandando is weer meer richting rentelgang, maar niet zo lateraal, dus óók onregelmatig 4-takt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:29

ow dat zou ook nog maar zo kunnen. naja het is in elk geval leuk die gangen allemaal

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:35

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:42

ruitje schreef:
Als een paard het nog nooit heeft laten zien ga ik er dus eigenlijk vanuit dat hij het niet in zich heeft? Maar dat is dus blijkbaar niet zo :o ?

Klopt, je kunt het wel vaak zien/herkennen in overgangen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 07:30

als reactie op je openingspost.
Ik denk dat je meer kunt krijgen als het paard goed gescheiden gangen heeft en ook een comfortabele tolt laat zien die makkelijk te rijden is.
Als het paard een braaf dier is waar ook beginners op kunnen rijden, dan denk ik dat je echt wel tussen de 3000 a 4000 kunt krijgen.
Afhankelijk van de leeftijd.

Een grotere maat gangenpaard met tolt, zijn echt wel " interessant", er zijn diverse mensen met problemen met hun lijf, waar een paard als deze, dan een buitenkansje voor is.
de reden waarom ik zelf niet snel voor een draver zou durven te kiezen is mijn angst dat het dier een grotere kans heeft om vroegtijdig " versleten" te zijn ivm op jonge leeftijd al gestart met training.

de prijs is imo afhankelijk van meerdere factoren, dus niet alleen de tolt, maar dus ook karakter etc.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:29

Een draver waarmee gekoerst is is doorgaans geen paard voor een beginner.

Het maakt enorm veel uit of het paard in basis iets lateraals doet maar er niet in doorgereden is of dat je het hebt over een compleet omgeschoold en doorgereden gangenpaard. Het eerste paard is voor een habbekrats aan te komen. De hogere prijs zit hem puur in de training die het paard heeft genoten en dan moet het er ook nog maar uitkomen. Niet zonder risico of je eruit krijgt wat je er in geïnvesteerd hebt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 14:19

Ik heb er nu een staan, dat is dag en nacht verschil met de vorige, die ging vrij snel naar de telgang?

Deze laat alleen maar tolt zien en heel makkelijk ook, dus ik denk dat ik heb met deze eens ga proberen!

De gewone puntjes op de i doen we zelf ( paard is al rijpaard) zoals we gewend zijn, maar dat werk valt mee, paard heeft al 3 nette gangen. Tolt gaat er ingereden worden door iemand die meerdere ijslanders heefr ingetolt en wedstrijden rijd. Die heedt er iets meer verstand van en
zo leren we dat ook weer :)

Dus misschien binnenkort antwoord op de vraag ;) ?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:21

Ben benieuwd ruitje. :) Zou je het dan ook nog in het topic laten weten?
Hoef niet perse te weten hoeveel je er voor gehad hebt hoor, maar gewoon of de belangstelling groter was dan bij een normale draver en of er inderdaad een stukje meer voor betaald is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 16:35

Ik zal sowieso ook op Bokt adverteren, dus de vraagprijs kan je dan sowieso zien :) . Ben zelf ook erg benieuwd!
Paard pakt het basiswerk super op, heeft nu een nette stap en draf, galop kan ze al hele stukken maar we hebben nog iets discussie over het tempo. Is ook enorm soepel beide kanten op, normaal gesproken hebben we daar echt meer werk aan. Ik verwacht dus wel dit weekend aan de tolt te gaan beginnen, kan eventueel hier ook wel een filmpje plaatsen, dan kunnen de kenners hier ook melden wat ze van de tolt vinden?

Alhoewel ik moet zeggen dat het gewoon een enorm fijn karakterpaard is, 100% verkeersmak en doet alles, dus ik wil gewoon dat er een fijne voor iedereen uit te rijden tolt uitkomt, ik geloof namelijk best dat de tolt nooit zo ' perfect' zal worden als bij een ijslander zogezegd. En ik denk ook niet dat ik mij daar op moet ' richten' ?

Niet dat ik laks ben in wat ik wil afleveren zeg maar, maar wel realistisch in wat de toekomst is voor dit paard en dat lijkt mij een ideaal bomproef buitenritpaard met tolt voor iemand met rugklachten o.i.d. . En geen wedstrijdtolter.

Of zeg ik nu iets raars :')

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:41

Leuk als je een filmpje plaatst! Wij hebben zelf een toltende Ijslander, dus ik kan er wel naar kijken!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:20

Nou, we hebben het geprobeerd :+

Kan ook zijn omdat het een 14 jarige is, of omdat het gewoon een niet aansprekend paard is voor mensen. Maar voor de hogere vraagprijs heb ik 1 kijker gehad en die had geen klik.

Heb getwijfeld of ik haar zou houden tot 5 oktober, dan is er een algemene gangenwedstrijd blijkbaar( degene die wedstrijden rijd met haar ijsco zou 'm er bijna zelf voor kopen, omdat ze het zo leuk doet en het haar zo leuk lijkt met een draver uit te komen :+ ) , maar ik vind dat toch wat lang voor een handelsproject.

Paard staat nu dus voor 1500 te koop, mijn oorspronkelijke vraagprijs voor omgeschoolde dravers.

Ik ga er dus voortaan geen extra tijd in stoppen, zakelijk gezien is het dan niet boeiend genoeg, maar je moet het een keer proberen om er achter te komen :o . Hooguit dat ik het nog een keer doe als ik weer zo'n natuurtolter tegenkom die een aantal jaar jonger is :)

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:26

Ik en mijn zus hadden er nog naar zitten kijken, maar wij hebben sinds vorige maand al ander paardje, anders waren we zeker komen kijken! Lijkt me echt een leuk beestje!