Wanneer te groot voor een IJslander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:28

Hoe weet je dan als je een ijslander wil kopen of het een 'ouderwets' type is of een meer 'sporttype'..?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:30

Het ouderwetse type is behoorlijk breed, vaak met een laag aangezette hals, niet te lange benen maar wel heel stevig over het algemeen.
Het sporttype is hoogbenig, veel oprichting, slank….makkelijk te zien hoor

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:34

Ik denk dat het meer geaccepteerd is dat er grote en zware mensen op zitten. Maar ik kan me niet voorstellen dat het prettig is voor ze. Ik las hier dat iemand een max heeft van 90 kilo voor een IJslander hoe groot is die dan?
Want dat gewicht komt echt van z'n leven niet op mijn paard. Ik vind dat voor een IJslander behoorlijk zwaar komt nog zadel bij dan kom je kort aan de 100 kilo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:35

evelien11 schreef:
Ik denk dat vooral je gewicht bepalend is of je nog op een paardje kan rijden. Lengte is meer voor t plaatje misschien niet mooi, te veel gewicht heeft het paardje last van ;-)

En de beenhulpen dan?

Shets zijn ook relatief sterker dan rankere rassen, maar zodra iemand te lang of boven de 50kg komt en nog op een shet zit, valt bokt daarover. Waarom met ijsco's niet?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:46

Beenhulpen geef je, zoals het hoort, met je kuit. Gewoon zachtjes je kuiten aanspannen, that's it. Normaal gesproken houd je zowiezo je benen aan je paard, net alsof je een natte spons tussen je benen hebt, maar er mag geen water uitgeknepen worden zeg maar….

F_Orumster

Re: Wanneer te groot voor een IJslander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:50

Dat weet ik wel, maar als de kuit niet meer aanliggend is omdat de ruiter te lang is?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:50

F_Orumster schreef:
Shets zijn ook relatief sterker dan rankere rassen, maar zodra iemand te lang of boven de 50kg komt en nog op een shet zit, valt bokt daarover. Waarom met ijsco's niet?

Mmm ijslanders zijn stevig gebouwd maar ook gemiddeld iets van 35 cm groter dan Shetlanders ?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:54

Zelfs hele lange mannen die op ijslanders rijden komen nog met hun kuiten bij de buik hoor…
Over het algemeen vind ik dat de beenhulpen bij de meeste (zeer voorwaartse) ijslanders heeeeeel subtiel gegeven kunnen worden. Is zeg maar het gepor en geschop helemaal niet nodig omdat ze zoveel looplust van zichzelf hebben. Laat ik het zo zeggen…ik hoef echt niet te drijven bij mijn paard, dan ben ik heeeeel snel thuis. Wel vraag ik bijv. d.m.v. lichtjes de kuit aanleggen, om iets meer impuls e.d.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:08

Precies, te groot voor been hulp zou pas bij een ijslander van 1.25 en ruiter van 1.90 ofzo.

over te groot, je hebt ook ijslander van 1.50 maar die zijn juist door hun " grote" vaak minder sterkt en wat slungerig.
deze paarden hebben meer tijd nodig om sterkter te worden.
verder het gewicht, als je een paard hebt met goede spierconditie, juist gebruik van spieren en benen. Kunnen ze die 90 best dragen.

ik denk dat de vraag niet moet zijn hoe lang of zwaar iemand is om op welk paard te gaan zitten.
maar hoe ruiter het paard laat lopen, en in welke conditie het paard is.

Zelf van dik 88 kilo naar 68 kilo gegaan. Merk behalve bij mezelf geen verschil bij het rijden van mijn paarden.
ze lopen nu niet ineens harder, of anders.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:12

Ze kunnen ongetwijfeld 90 kilo dragen maar daarmee wil het nog niet zeggen dat het goed voor ze is. Er is een verschil in kunnen en "gezond zijn".
Ik vind 90 kilo echt te zwaar voor een IJslander. Ik zou dan denken koop een paard naar formaat. Of ga wat anders doen dan er op zitten.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:19

90 is dan ook wel de max, maar nogmaals. Hoe rijdt de ruiter en hoe laat jeje paard lopen.
iemand van 60 kilo op den kwpn-er van 1.75 die totaal geen ruitergevoel heeft en vaker tegen de bewegingen in dan mee beweegt, het paard in een holle rug trekt of juist in de krul met kin op de borst met 0 achterhand gebruik zal eerder het paard naar de klote helpen dan een zwaardere ruiter die paard correct laat lopen en zichzelf "licht" kan maken.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:20

kvika schreef:
90 is dan ook wel de max, maar nogmaals. Hoe rijdt de ruiter en hoe laat jeje paard lopen.
iemand van 60 kilo op den kwpn-er van 1.75 die totaal geen ruitergevoel heeft en vaker tegen de bewegingen in dan mee beweegt, het paard in een holle rug trekt of juist in de krul met kin op de borst met 0 achterhand gebruik zal eerder het paard naar de klote helpen dan een zwaardere ruiter die paard correct laat lopen en zichzelf "licht" kan maken.

Hier ben ik het helemaal mee eens :j

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:21

Het verschil zit gewoon in de algemene bouw. Het "oude" type IJslander werd gewoon jarenlang gefokt om lange afstanden met volwassenen te kunnen afleggen. Zwakkere exemplaren werden gewoon uitgeselecteerd.
De "moderne" Ijslander kan inderdaad minder gewicht aan.

Zelf ben ik 1m60 en heb ik toevallig een grote IJs van +- 1m45. Ik kom met mijn voeten niet eens onder zijn buik uit. Hij is het type IJslander waar ik zonder problemen een grote man van 1m90 durf op te zetten, als hij wat kan rijden that is. Terwijl ik ook paarden van 1m65 ken waar ik zo iemand helemaal niet op zou zetten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:22

kvika schreef:

Altijd weer die uiterste erbij halen hé. Ik snap dat niet waarom moet er altijd wat tegenover staan. Iemand die niet kan rijden is slechter dan iemand die 90 kilo weegt op een kleine pony. Het is allebei niet prettig en wellicht zorgt het voor schade. Beetje slap om het te gaan goed praten met iemand die dus niet kan rijden. Sorry maar dit slaat werkelijk helemaal nergens op.
Ik kan namelijk ook beter m'n paard 1 uur per dag buiten zetten dan helemaal niet. Nu ben ik een geweldige eigenaar. 8)7

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:25

Ik denk ook wel dat het wat te maken heeft met "don't judge until you try it"...

Ik voel heel duidelijk dat veel IJslanders veel minder moeite hebben met mijn gewicht, dan wanneer ik op een andere pony van dit formaat stap. (Ben laatst nog op een erg kleine new forest gestapt van +- 1m35 en die zwalpte echt). Een IJslander zou echt niet meer taktzuiver blijven lopen wanneer hij het gewicht niet meer aankan. Dan zou hij uit vermoedelijk niet meer uit zijn voorkeursgang komen omdat ze het zichzelf ook heel erg makkelijk kunnen maken.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:58

Tiga, tuurlijk is het verschil te extreem, maar het is ook een voorbeeld. :P

We praten hier toch niet over een geweldige eigenaar of geen geweldige eigenaar?

Ben zelf totaal geen Anky, of om bij de IJslanders te blijven een Siggi.
Wel ben ik vaak bezig met rug gebruik, goede achterhand en paard door zijn lijf te laten lopen.
Omdat ik denk dat het belangrijk is voor het behoudt van je paard.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:05

Ik heb jaren op een ijslander gereden van 1.40. Ikzelf ben 1.70 en weeg 62-64kg.
Dat was te doen. En had niet het idee dat de pony last van mijn lengte had.

Nu heb ik een pony van 1.52 en hoor wel van iedereen dat dat er beter uitziet dan op de ijslander. Maar ik vond het zelf niet raar staan. Nou ben ik gelukkig ook niet heel zwaar

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:19

t klinkt raar, maar ik ben ong 1,60 en vanmiddag reed ik op een van mijn ijsjes en die is ong 1,35. dat is natuurlijk eigenlijk een prima combi, ik weeg trouwens 40 kg. maar tijdens het springen gooide ik een paar x met mijn voeten zelf de hindernis om, dat moet echt niet goed zijn .. terwijl we als we rijden gewoon prima kloppen ..

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:44

Voor mensen die er graag een beeld bij willen hebben: [EV-ITP] IJslands vuur op de Wereldkampioenschappen in Berlijn , wordt ook nog deels een discussie gevoerd over dit onderwerp :)

Zelf heb ik een IJslander van 1.38m (smal type) en een van richting de 1.50m die ook nog eens fors gebouwd is (gróót voor een IJslander dus). Mijn vader van 1.90m kan makkelijk op die van bijna 1.50m (foto, svp geen kritiek op mijn vader oid, dit was pas zijn 4e (!) keer rijden). Ik pas er met mijn 1.68m uiteraard ook op, en met die van 1.38m gaat het ook helemaal prima, die heeft absoluut geen last van mij, is echt een kanon :+

Maar ik snap uiteraard dat het er voor sommige mensen super vreemd uitziet en dat het vragen oproept. Zelf vind ik het er in sommige gevallen ook voor geen meter uitzien, maar over het algemeen valt 't wel mee. Maar ach, het is een discussie die eeuwig door zal gaan denk ik :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:50

kvika schreef:

We praten hier toch niet over een geweldige eigenaar of geen geweldige eigenaar?

Wel ben ik vaak bezig met rug gebruik, goede achterhand en paard door zijn lijf te laten lopen.

Natuurlijk is dat voor het behoudt van je paard maar gewicht speelt daar zeker ook een grote rol in. Je kan wel bezig zijn met rug gebruik en dat soort zaken maar dat zal weinig doen als je echt zwaar bent. En het spijt me zeer 90 kilo op een IJslander vind ik nog steeds enorm veel. Ik weet niet wat een gemiddeld zadel weegt dat op de IJslanders ligt maar de meeste leren zadels zitten ook gauw aan de 10 kg. Dan heb je 100 kilo op een zeg grote IJslander van 400/450 kilo. Ik vind dat niet kunnen. En heel eerlijk maakt dat voor mij wel of dat je een goede eigenaar bent of niet. Als je een goede eigenaar bent wil je dat paard gezond blijft en hoor je het beste met hem voor te hebben. Als dat zou betekenen dat je als eigenaar niet meer kan rijden omdat je zoveel weegt dan is dat maar zo. Paard heeft er geen boodschap aan waarom je zoveel weegt. En het wil niet zeggen dat iedereen maar maatje 36 moet hebben. Maar ik vind wel dat je moet kijken naar het formaat paard. Ik ga ook geen shetlander kopen omdat ik ze zo leuk vind en omdat ik toch perse wil rijden, ga ik er maar op rijden.

Verder wil ik zeggen dat het helemaal niet ter zake doet of dat het er niet uitziet of wel. Het gaat erom wat gezond is voor het beestje. En mijn inziens is een IJslander niet zoveel anders als een ander paard en zijn ze dus niet zo sterk als sommige willen geloven.
Dat ze het kunnen dragen maakt nog niet dat het gezond is. Ik vind dat je daarvoor niet je kop in het zand moet steken.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:01

Maar feit is en blijft dat ze op IJsland gewoon niets anders hebben. En die vikingen van daar zijn vaker over de 1.80 dan eronder. 90 kilo is ook echt geen uitzondering.
Nu zeg ik niet dat alles wat ze op IJsland doen beter is voor het paard (meeste gevallen zelfs niet...) Maar de paarden daar halen makkelijk 28 jaar zonder teveel gebreken. De meeste bij ons op het bedrijf worden afgemaakt omdat ze geen tanden meer over hebben, niet omdat ze in elkaar gezakt zijn.

In IJsland fokken ze daarnaast ook met mes en vork, degene die te slap zijn worden zonder pardon afgemaakt. En dit gaat al decennia door. Degene die er nu rond lopen, zijn zonder meer sterk genoeg om volwassenen te dragen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:58

Mij hoor je ook niet zeggen dat een goede eigenaar er wel of niet toe doet, maar bespeur in mij gevoel toch enige vorm van aangevallen voelen.
mijn oudste merrie van 26 die ik al 14 jaar bij me heb ziet er nog super uit, en ze is ouder dan het doorsnee paard.

zelf zou een mooi gewicht tot 80 kilo vinden als er iemand op mijn paarden wil gaan rijden.
Maar ook dan telt de kundigheid van persoon hoger dan gewicht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:14

Tja, Siggi en Jaap G. zijn te lang :O en Piet H. is natuurlijk veuls te zwaar :+ Maar ze rijden wel rond op paarden waar ik nog geen 100 meter normaal mee zou kunnen afleggen ;)

Er zijn wel IJslanders waar ik mezelf te groot voor vind. De wat smallere paarden zijn dat. Mijn eigen ruin is van model picknicktafel, en met pilaartjes ipv pootjes. Hij is kort in de rug en heeft een heel stabiele wegligging. Zo kan hij beter gewicht dragen dan een ieler paard (bijv een welsh) met een hogere stokmaat.

Verder is het inderdaad zo dat een paard eerder in z'n voorkeursgang zal blijven hangen als hij moeite heeft met de ruiter :j
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-02-14 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:22

Tigra_ schreef:
kvika schreef:

Natuurlijk is dat voor het behoudt van je paard maar gewicht speelt daar zeker ook een grote rol in. Je kan wel bezig zijn met rug gebruik en dat soort zaken maar dat zal weinig doen als je echt zwaar bent. En het spijt me zeer 90 kilo op een IJslander vind ik nog steeds enorm veel. Ik weet niet wat een gemiddeld zadel weegt dat op de IJslanders ligt maar de meeste leren zadels zitten ook gauw aan de 10 kg. Dan heb je 100 kilo op een zeg grote IJslander van 400/450 kilo. Ik vind dat niet kunnen. En heel eerlijk maakt dat voor mij wel of dat je een goede eigenaar bent of niet. Als je een goede eigenaar bent wil je dat paard gezond blijft en hoor je het beste met hem voor te hebben. Als dat zou betekenen dat je als eigenaar niet meer kan rijden omdat je zoveel weegt dan is dat maar zo. Paard heeft er geen boodschap aan waarom je zoveel weegt. En het wil niet zeggen dat iedereen maar maatje 36 moet hebben. Maar ik vind wel dat je moet kijken naar het formaat paard. Ik ga ook geen shetlander kopen omdat ik ze zo leuk vind en omdat ik toch perse wil rijden, ga ik er maar op rijden.

Verder wil ik zeggen dat het helemaal niet ter zake doet of dat het er niet uitziet of wel. Het gaat erom wat gezond is voor het beestje. En mijn inziens is een IJslander niet zoveel anders als een ander paard en zijn ze dus niet zo sterk als sommige willen geloven.
Dat ze het kunnen dragen maakt nog niet dat het gezond is. Ik vind dat je daarvoor niet je kop in het zand moet steken.

En toch zie je die zielige IJslandertjes waar gemene grote mensen op rijden zelden met rug, pees of andere problemen waar "grote paarden"(zoals ze in de IJslanderwereld vaak genoemd worden) wel vaak mee staan. Als ze dat gewicht niet aankunnen was dat echt niet zo geweest. De IJslander is er eeuwen op gefokt om deze mensen te dragen en altijd zuiver gehouden, dat moest wel, want het was het enige vervoersmiddel. Andere rassen zijn een stuk meer geëvolueerd naar de sport en daardoor gewoonweg minder sterk. En de vergelijking shetlander/IJslander is ook flauwekul want een shetlander is gebruikt als trek/lastdier en de IJslander als rijdier.

Als ik met mijn 1.76 op een IJslander zit loopt die mooi in balans en takt en heeft hij geen last van mijn lengte of gewicht. Maar bijvoorbeeld op een E-pony zou ik niet gaan zitten omdat ik daar toch echt te groot voor ben.

Als ik jou was zou ik het gewoon een keer proberen, dan zal je merken dat je bij lange na niet het gevoel hebt dat je op een kleine pony zit. Oordeel daarna nog maar een keer of het zo zielig is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:37

Ik ga met mijn gewicht echt niet op een IJslander zitten. Maar ik merk wel dat het taboe is om te zeggen dat een IJslander net een gewoon paard is en niet een of ander speciaal ras wat enorm sterk is. Prima maar ik blijf bij mijn mening. 90 kilo is gewoon veel te zwaar voor zo'n pony. Maar goed we zitten niet voor niets in het subforum gangenpaarden.