ijslanders voor iemand met rugklachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:58

jans1999 schreef:
Beste mensen, als er iets niet waar is is dat je op een ijslander stiller zit, en al helemaal niet in tölt. Tölt is een regelmatige gang maar wel een waarin je juist goed moet meebewegen met je zit. Aangezien dit ook een viertakt is zit je niet bepaald stil. Ijslanders worden nu juist gefokt om hun bewegingen en op een goed bewegende ijslander zit je echt niet stiller dan een gewoon paard. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem/haar rijd. Misschien is tölt een fijnere gang om te rijden met rugklachten maar het zal niet ontzettend veel verschil maken. En dan moet je ook niet alleen maar willen tölten met een Ijslander. Je moet ook gewoon draven met deze paarden.
kijk naar de zit van deze vrouw, Frauke schenzel op de Wk, je ziet hier heel goed dat zij echt niet stil zit in tolt : http://www.youtube.com/watch?v=pFAcqoc9MKI

Ja maar ik ga ervan uit dat TS geen WK-paard zal kopen :D
Zoals eerder gezegd zitten gangenpaarden met ruime hoge gangen meestal veel schommeliger dan de vlakke natuurtölters. En ik ken toch echt natuurtölters waarop ik gewoon stil kan zitten.
Ik denk ook niet dat het zozeer gaat om het echte stil zitten, maar over de schokken die je rug moet opvangen. En in tölt zijn er niet veel schokken op te vangen, als je dan nog eens een vlakke natuurtölter hebt is het gewoon lekker rijden :)
Ik ben de laatste om toe te geven aan het typische beeld dat mensen hier hebben van de IJslander als bosklossende poownies ipv de vurige wedstrijdpaarden, maar ze bestaan gelukkig wel en daar hebben mensen met rugklachten veel profijt van :)

En het is niet omdat een IJs kan draven en galoperen dat TS dat MOET doen tijdens het rijden he...
Draf-en galoptraining is naturlijk ook goed voor je paard om de spanning uit zijn rug te halen, maar dat kan ook door eventueel een vriendin gereden worden of getraind worden aan de longeerlijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: ijslanders voor iemand met rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:08

Gangenpaarden zijn vaak fijner met rugklachten, omdat je inderdaad het zweefmoment niet meer hebt. Bovendien wordt er over het algemeen méér, maar kleinere bewegingen gemaakt. En dat is meestal een groot voordeel voor je rug: Geen grote krachten opvangen, wél veel beweging én een goede training van juist de kleinere rugspieren, die voor de balans en stabiliteit moeten zorgen. Maar, net als bij alles, geld dit niet voor iedereen. Het is dus een kwestie van uitproberen.

Ikzelf heb wegens heupproblemen na de verkoop van mijn haf wat rondgekeken. Via het gangenpaardenforum mocht ik verschillende rassen bij mensen uitproberen. Hoewel ik ijsjes best leuk vind, zijn het niet mijn dieren. Ik heb sowieso liever iets groters. Ik ben zelf als een blok gevallen voor de rocky mountain horse. Leuke maat, fijne gangen en het meest geweldige karakter (bij de meesten dan, want ook hier geld dat niks voor iedereen geld!) dat je je kan wensen. Vooral het mensgerichte, het reageren op de lichtste hulpen zónder hypersensibel en kijkerig te worden, was voor mij gezien de beste combinatie. Helaas voorlopig geen geld voor welk paard dan ook, maar als er een komt, wordt het zo een!

Als je wilt weten of een ijsje of een ander gangenpaard iets voor jou is en werkt voor jou rug, zit er maar 1 ding op: Uitproberen. En liefst per ras meerdere paarden, want ook per ras zit er nog veel verschil in gangen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:43

Misschien is een Quarter Horse (maar dan Pleasure gefokt) ook wel iets voor je.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:10

Ik ken wel echt het ideale paard voor jou. Makkelijke merrie echt onwijs lief en tolt veel liever dan dat ze draaft. En dan ook nog een hele fijne tolt waarbij je rustig kan zitten en die eigenlijk altijd netjes takt zuiver is.

Ik heb zelf ook rugklachten gehad een tijdje, niet heel erg maar het is wel veel minder sinds ik eigenlijk alleen nog maar op ijslanders stap. Maar geen idee of het daar van komt of dat ik er gewoon overheen gegroeid ben.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:36

RavenIris schreef:
jans1999 schreef:
Beste mensen, als er iets niet waar is is dat je op een ijslander stiller zit, en al helemaal niet in tölt. Tölt is een regelmatige gang maar wel een waarin je juist goed moet meebewegen met je zit. Aangezien dit ook een viertakt is zit je niet bepaald stil. Ijslanders worden nu juist gefokt om hun bewegingen en op een goed bewegende ijslander zit je echt niet stiller dan een gewoon paard. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem/haar rijd. Misschien is tölt een fijnere gang om te rijden met rugklachten maar het zal niet ontzettend veel verschil maken. En dan moet je ook niet alleen maar willen tölten met een Ijslander. Je moet ook gewoon draven met deze paarden.
kijk naar de zit van deze vrouw, Frauke schenzel op de Wk, je ziet hier heel goed dat zij echt niet stil zit in tolt : http://www.youtube.com/watch?v=pFAcqoc9MKI

Ja maar ik ga ervan uit dat TS geen WK-paard zal kopen :D
Zoals eerder gezegd zitten gangenpaarden met ruime hoge gangen meestal veel schommeliger dan de vlakke natuurtölters. En ik ken toch echt natuurtölters waarop ik gewoon stil kan zitten.
Ik denk ook niet dat het zozeer gaat om het echte stil zitten, maar over de schokken die je rug moet opvangen. En in tölt zijn er niet veel schokken op te vangen, als je dan nog eens een vlakke natuurtölter hebt is het gewoon lekker rijden :)
Ik ben de laatste om toe te geven aan het typische beeld dat mensen hier hebben van de IJslander als bosklossende poownies ipv de vurige wedstrijdpaarden, maar ze bestaan gelukkig wel en daar hebben mensen met rugklachten veel profijt van :)

En het is niet omdat een IJs kan draven en galoperen dat TS dat MOET doen tijdens het rijden he...
Draf-en galoptraining is naturlijk ook goed voor je paard om de spanning uit zijn rug te halen, maar dat kan ook door eventueel een vriendin gereden worden of getraind worden aan de longeerlijn.

dat laatste is een optie

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:44

De overgang naar een westernzadel heeft wonderen verricht bij mij. Heb een bekkeninstabiliteit (door trauma), veel last met paardrijden, voornamelijk rugpijn. Na 4 maanden revalidatie therapie & een westernzadel zit ik weer heerlijk op het paard. Heb gewoon een hafje trouwens.

Voor mensen die wanhopig zijn (rug/bekken/nek klachten) na verschillende therapieën/behandelingen is dit sowieso een aanrader: http://www.spineandjoint.nl

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:49

iedereen bedankt voor met meedenken :)
heb diegene die mij aanbieden om eens te komen proberen een pb gestuurd want dat zal ik graag doen :)

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:45

Ik zou je zeker aanraden om eens op een aantal verschillende IJslanders te rijden. Want de ene is de ander niet en tölt is helaas ook niet een knopje dat je "aanzet". Ze doen het zeg maar niet allemaal vanzelf ;)

Maar ik heb nu al 17 jaar IJslanders en ik zou nooit meer iets anders willen, maar pas op! Want een bekend spreekwoord onder de IJslander mensen is: Het toppunt van zelfbeheersing is het hebben van 1 IJslander.

En de term "stil" zitten in tölt is misschien inderdaad niet helemaal juist. Natuurlijk beweeg je, maar je hebt geen zweefmoment en dat is echt een verlichting voor je rug. En als je in snel tempo tölt een ander paard in galop bij kunt houden geeft dat echt een onwijze kick. :D

Bovendien is tölten erg verslavend, je "mist" daarna echt iets als je op een "gewoon" paard stapt met maar 3 gangen. Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou zeggen test uit of het voor jou ook iets is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 00:49

ik hoop dat ik bij bokkers terecht kan om te proberen :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:36

Mocht je een paint ook wat vinden, ik woon niet meer in Elim, nu Twente, maar je bent van harte welkom om een keer te komen proberen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:56

Ik zou zeker eens gaan rondkijken tussen de gangenpaarden. Een gangenpaard met een fijne vlakke tolt is als een massage voor je onderrug.

Er zit tussen de verschillende rassen en zelfs binnen het ras enorm veel verschil in het comfort van de gangen.

Ik heb Rocky Mountain Horses en mijn merrie zit je echt super stil op.

En in deze kun je aan mijn schaduw goed zien hoe stil je zit.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:17

Ik heb ook rug problemen, maar zoek eigenlijk een soort manege of mensen die lesgeven op hun eigen paard in de buurt die daar rekening mee houden. Iemand tips? Omgeving Emmen / Hoogeveen!

Zijn er ook mensen in mijn omgeving die een gangenpaard hebben en daar wat info over kwijt willen?

Alvast bedankt voor jullie reacties! Leuk om al die tips en adviezen te lezen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:24

Omgeving Hoogeveen, neem dan eens contact op met Leonie van Gangenpaarden Reestdal: http://www.gangenpaardenreestdal.nl/ Eigenlijk sowieso een goede tip voor iedereen die meer wil weten over de Rocky Mountain.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 11:14

ik heb haar een mail gestuurd over een paard wat ze in de verkoop heeft maar nog geen reactie.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:02

Elke rugklacht is anders en elk gangenpaard is anders.
Ik zou niet specifiek op zoek gaan naar 1 ras, Maar meerdere verschillende rassen en paardenrrijden
Dit weekend bv nog iemand op 1 v onze paarden gehad die hierdoor gemasseerd werd. De persoon die kwam rijden heeft meerdere lichamelijke beperkingen en dit paard vind ik zelf juist niet erg comfortabel zitten.

Ik zou echt zorgen dat je veel verschillende paarden gaat voelen. Dat geeft jou informatie over wat wel en niet bij jou past.

Binnen het ras wat wijzelf hebben. Zitten 2 verschillende gangen. Een meer laterale en meer diagonale vorm.
Succes met je zoektocht.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:35

ik heb dat inderdaad ook gehoord,
de IJslander en de Rocky mountain zijn allebij gangen paarden het gaat voornamelijk om de tölt en de telgang wat het confortablest zit

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:44

chaaya schreef:
ik heb dat inderdaad ook gehoord,
de IJslander en de Rocky mountain zijn allebij gangen paarden het gaat voornamelijk om de tölt en de telgang wat het confortablest zit

Telgang zit helemaal niet comfortabel.. Je hebt een zweefmoment en wordt zowat van links naar rechts gezwiept...
Piggypace / zweinen (de trage variant van telgang) kan redelijk zitten, maar is slecht voor de rug van je paard en zit nog lang niet zo comfortabel als tolt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:18

vandaag voor het eerst op een ijslander gereden en het was echt leuk :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:20

Zweinegang is hilarisch, maar ik vond het bepaald niet aangenaam voor mijn rug. :D

Fijn dat je het leuk vond Alja. Tölt kunnen voelen ?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:34

En, hoe was het voor je rug? Vlak genoeg?

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:38

Ja precies wat ik me ook afvraag! Geen pijn (gehad)?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:48

ik heb alleen maar in tolt gezeten, wat is een een fijne gang!
niks geen rug klachten en nu ook nog niet.
ga nu serieus op zoek naar een ijslander :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:34

Mooi zo! Succes met je zoektocht!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:52

jans1999 schreef:
Dat er geen zweefmoment in tölt is is zeker waar, het ligt denk ik ook aan je rug of je dit vol zou kunnen houden of niet. Nu heb je natuurlijk ook heel veel verschillen in paarden en in hun tölt. Sommige 'tölten' zouden misschien wel kunnen maar sommige echt niet. Je ziet ook in het filmpje hoe soepel je moet zijn met je rug...

een spetterende WK tolt laten zien als illustratie dat je echt niet stil zit is ook niet echt een goed voorbeeld, het gros van de ijslanders die in NL , maar ook in DE rondhupsen, hebben half niet de actie van wat je op een WK voorbij ziet schuiven :n
ook niet voor niets de bierpullen proef , tolten met een gevulde bierpul in de hand waarbij degene die het minste knoeit wint als illustratie van stil zitten tijdens tolt verzonnen ;)
een tölt zit wel degelijk stiller dan een draf/galop, al is het alleen al doordat er geen zweefmoment is (dus geen klappen op de ruiter, maar ook niet voor het paard om op te vangen)
en bij hetgros van de recreatie ijslanders is de actie niet half zo spetterend als bij de gemiddelde WK combinatie waardoor je over het algemeen heel ontspannen kan rijden, ja er zit beweging in, maar over het algemeen heel wat subtieler en beheerster dan bij de standaard gangen
ook is de beweging die je als ruiter maakt heel anders

maar je moet maar net wel geluk hebben dat je een makkelijke tolter vind , gewoon een braaffie die gezellig mee door het bos klost
hele veel succes met het vinden van je toekomstige bosklosmaatje Alje, lees nu net aan het eind van mijn bericht dat je om bent ,
ik weet zeker dat jij ook de perfecte ijs gaat vinden :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:59

jans1999 schreef:
Beste mensen, als er iets niet waar is is dat je op een ijslander stiller zit, en al helemaal niet in tölt.

Dat klopt. Maar je vergeet er bij te zeggen, beste meid ;) , dat de beweging die je met je bekken en ruggenwervels maakt in tölt veel kleiner is dan in draf.

TS, het is natuurlijk leuk en aardig om op een IJslander te gaan zitten en dan te tölten. Maar hoe ga je dat leren? Niet elke IJslander tölt, en lang niet elke IJslander tölt makkelijk, laat staan zonder dat je die tölt moet onderhouden. Dat zul jij eerst moeten leren. En het lollige is dat je dat bij elke IJslander weer anders doet.

Overigens... mijn paard staat nu sinds 2,5 maand stil en dat merk ik echt in mijn rug. In draf zit hij trouwens lekkerder dan in tölt :Y)
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-01-14 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt