Paso Fino Wie kent dit ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:52

Fijn om te horen dat het er hier blijkbaar veel vriendelijker aan toe gaat en dat er geen abnormale trainingstactieken toegepast worden. Dank voor je toelichting Ibbel!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:55

Doanique schreef:
Wat gaaf Ibbel, dat jij daar zo veel over weet!

Als je zelf bij toeval zo'n Paso in je schoot wordt geworpen, dan duik je daar wel even in :D

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:46

als je dan bedenkt hoe een paard gebouwd is qua bespiering, kan dit niet goed zijn.
er word totaal niet getraind op bespiering, ze lopen ook met een holle rug.
zal mij niet verbazen als deze paarden niet ouder als....6/7 worden..
qua bouw kan het totaal niet, en dat is deze paarden ook wel aan te zien!!
en voor wat...om mensen te plezieren?
ik bezie dit net zoals de fok van bepaalde honden rassen, de mens wenst het.

Djangotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:00

Ik vind het er ook echt niet uitzien. :n

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:00

Ook al zullen de trainingen misschien niet zo hard zijn. Vind het er toch wel heel vreemd uit zien en ook niet echt prettig. Maar goed, weet het verder ook niet

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:03

Het is net of ze het filmpje versneld hebben opgenomen,Ziet er echt heel bizar uit dit,weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden :?

DualPep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:28

Die staart houdingen.. Staart scheef of omhoog betekend al iets.. Maar iets opgetild en nog in een soort krul..

En dat filmpje van een veulen. Wordt om een paal heen gelongeerd met een kort touw..? (Heb er gelijk een paar gekeken die in beeld kwamen) op stenen welis waar.. Gleed regelmatig uit.

Elke tak heeft wel z'n ding, maar ik vind het niet vermakelijk om er naar te kijken.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:07

De paso fino gangen zijn gewoon aangeboren, niet aangeleerd. Ze zijn gefokt in Columbia (en later Puerto Rico) vanuit door de spaanse Conquistador meegebrachte iberische paarden. Landeigenaren hadden enorme oppervlaktes, en hebben over de eeuwen heen een paard gefokt wat geen zweefmoment heeft zoals bv de draf dat wel heeft. Dat rijdt een stuk lekkerder als je de hele dag op een paard zit.

De filmpjes die je ziet zijn van Fino paarden. Fino is de meest verzamelde en snelle gang, en wordt eigenlijk alleen getoond in wedstrijden. Niet alle paso finos kunnen dat, integendeel, maar vrij weinig kunnen dat. Zoals anderen ook al zeiden, dit kunnen ze ook maar erg kort. Ik heb wel eens op de de amerikaanse kampioen Fino van 2012 gereden, en na een paar minuten was het wel weer genoeg.

Wat misvattingen die ik hier las:

Citaat:
er word totaal niet getraind op bespiering, ze lopen ook met een holle rug. zal mij niet verbazen als deze paarden niet ouder als....6/7 worden..

Dit is echt volledig onjuist. Paso Finos worden gemiddeld juist veel ouder dan bv KWPN-ers. Ik ken er zat van ver over de 20/30. En net als alle paarden rassen, loopt een paard zo goed als de ruiter. Maar geloof me, een Paso Fino loopt geen Fino zonder dat ie op z'n achterhand loopt.

Citaat:
Die staart houdingen.. Staart scheef of omhoog betekend al iets.. Maar iets opgetild en nog in een soort krul..

De staart houding is aangeboren bij een deel van de paso finos. Ze krullen ook lang niet allemaal. Helaas is er wel een tijd een soort mode geweest om dat operatief te 'imiteren', maar dat is al jaren verboden. Mensen die dat doen zouden ook gewoon de cel in moeten.

Alhoewel Ibbel er gelukkig veel van weet, toch 1 dingetje :)

Citaat:
Draven kunnen Pasos (vrijwel) niet.

Heel veel paso finos kunnen gewoon draven en galopperen. Onze paso fino heeft 5 gangen, Stap, Paso Corto, Paso Largo, draf en galop. De draf laat ze nooit zien onder zadel, gelukkig want dat is ongewenst, maar veel pasos hebben die gangen gewoon.

En voor die mensen die dit er allemaal maar raar uit vinden zien. Tja, het is wat je gewend bent. Die paarden die lopen nu eenmaal zo, maar er komt niet meer stress bij kijken dan welk ander paard dan ook. Als je een paard heel veel vraagt, zal er ook wat stress bij komen. Je moet eens zien hoe de gemiddelde hardloper er uit ziet als je die vraagt 10km keihard te lopen. Die fotos wil je niet op facebook zien :)

M'n vrouw rijdt bijna dagelijks met onze (uit amerika geimporteerde) paso fino door de polder en woonwijken hier rond Amsterdam. Ze loopt er super relaxed bij, in Paso Corto of Paso Largo, en heeft alle plezier van de wereld.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 15:16

corbosman Heel erg bedankt voor de uitleg! Zo zijn we weer een stukje wijzer.
Weet jij toevallig hoeveel er in NL zijn?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:19

wat is dat in hemelsnaam , jeetje ziet er echt niet fijn uit.
maar goed ik heb geen verstand van tölt of dat ras.
ik ga nu even meer erover opzoekenm, ben wel nieuwschierig :p

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:20

er stond pas een stuk over in de penny :o

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:20

Ik ben wel benieuwd naar filmpjes van paso fino's die vrij lopen en wel gewoon draven enz. Vind het toch een gek gezicht, maar bedankt voor de verheldering.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:28

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:34

Vind dat filmpje echt raar amyyy. Zo 'train' je toch geen paard. Beest loopt continu onder haar en hup dan wordt ie maar omver getrokken. En dan loopt ie lekker over de buitenschouder weg...rare trainingsmethode :P

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:36

Rena100 schreef:
Vind dat filmpje echt raar amyyy. Zo 'train' je toch geen paard. Beest loopt continu onder haar en hup dan wordt ie maar omver getrokken. En dan loopt ie lekker over de buitenschouder weg...rare trainingsmethode :P

Het ging me niet om het trainen, maar om hoe ze lopen, maar heb in een ander filmpje gezien dat ze ook gewoon heel rustig kunnen lopen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:37

Weet ik, maar toch. Gekke paardjes :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:38

corbosman schreef:
Heel veel paso finos kunnen gewoon draven en galopperen. Onze paso fino heeft 5 gangen, Stap, Paso Corto, Paso Largo, draf en galop. De draf laat ze nooit zien onder zadel, gelukkig want dat is ongewenst, maar veel pasos hebben die gangen gewoon.

Ik heb geen ervaring met Finos, maar mijn (beperkte) ervaring met Peruanos is dat ze meestal Trocha (foxtrot, of hoe je het wilt noemen) lopen. Dat lijkt verrekte veel op draf, maar is tóch gebroken en een 4-beat gang. Je kunt er ook echt niet op lichtrijden. Maar het kan goed dat Finos wel een zuivere 2-takt draf kunnen laten zien.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:40

Toch wel interessante paarden. haha :P

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:43

Rena, onze paso fino draaft gewoon bij longeren. Net als onze KWPN-er :) En de PRE die ik bij rijdt. Als je er 1 hebt zien draven, dan weet je hoe een paso fino draaft. Is helemaal niks anders aan. In de wei doet ze soms paso corto, soms draf. En als ze even een bui heeft gaat ze galopperen in de wei. Het is net een echt paard :)

Voor zover ik weet zijn er 2 geregistreerde paso finos in nederland. Wij hebben er 1, en enkele maanden na ons heeft een andere bokker een 2e geimporteerd. Er zijn vermoedelijk nog wel meer, maar die staan dan niet in het stamboek.

En nog iets wat ik me bedacht. Je zou misschien denken dat ze hun rug wegdrukken omdat ze soms met hun hoofd omhoog lopen. Maar dan kijk je er met een KWPN kennis naar. Veel paso finos lopen in die houding, en dat is hun natuurlijk houding. Soms lopen ze wat dieper, maar dat hoeft absoluut niet om toch goed te rijden.

Dit filmpje is bv een columbiaanse dekhengst. Dat is 1 bonk spieren wat je daar ziet. En als je paso finos een beetje kent, en weet dat ze heel hoog in het bloed staan (denk arabier of meer), dan zie je dat dit paard echt niet onder veel stress staat. Ik snap volkomen als je dit voor het eerst ziet, dat je dan denkt van wel, maar dit is hoe ze bewegen.

(vooral even richting einde kijken, als het paard wat rustiger gaat lopen, en dit is dan wel een fino paard)
Laatst bijgewerkt door corbosman op 04-12-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:47

Ondanks de uitleg van Ibbel vind ik het er alsnog niet fijn uitzien. Ik weet ook niet helemaal wat ik er van moet vinden eigenlijk. Heeft iemand misschien een eigen filmpje van hun paso fino gewoon los dravend (of die andere gangen?) in de wei? Vind het wel interessant namelijk. De filmpjes in de op vind ik er echt niet leuk uit zien, lijkt me ook niet gezond, zo snel? Die hierboven van Amy vind ik dan weer wat 'vriendelijker'.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 04-12-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:47

nou sorry, met alle respect maar wat is dit voor belachelijk iets?? wie moet dit nou weer verzinnen met wat voor doel en wat voor rede? er zal een zekere mate van aanleg zijn bij deze paarden voor deze gang maar dit is echt niet natuurlijk!!

anatomisch gezien voor het lichaam en de spieren is dit echt niet wenselijk! kijkend naar het tweede filmpje zie ik overwegend hoge spanningen in het lichaam, kin op de borst en veel van de paarden dragen hun staart in een afwijkende houding.

mooie paarden maar ik vind dit echt gekkigheid!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:49

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:51

http://www.youtube.com/watch?v=xrmPPZ370W0

Ter vergelijking, dit is een Paso Peruano in de paso llano. Zelfde beenzetting, alleen voorwaarts ipv omhoog.
Wat een Peruaan ook moet hebben, en dat heeft deze ook, is het zijwaarts uitzwaaien van het voorbeen. Dat is géén maaien, want de beweging komt vanuit de schouder. Het heet termino, en is zeer gewenst.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:52

Ibbel schreef:
corbosman schreef:

Ik heb geen ervaring met Finos, maar mijn (beperkte) ervaring met Peruanos is dat ze meestal Trocha (foxtrot, of hoe je het wilt noemen) lopen. Dat lijkt verrekte veel op draf, maar is tóch gebroken en een 4-beat gang. Je kunt er ook echt niet op lichtrijden. Maar het kan goed dat Finos wel een zuivere 2-takt draf kunnen laten zien.

Nee, Paso Finos horen geen Trocha te lopen. Paso finos die Trocha lopen hebben zelfs een eigen stamboek (Trochadores). Nu is het zo dat toch veel paso finos IPV(!) hun paso gang te veel trocha lopen, en dat is een fout in de gang. Onder zadel moeten ze ook echt geen draf lopen, dat is ook een fout.

Maar in de wei, of los, loopt onze gewoon een normale draf. En dat zie je heel vaak bij de paso finos. Nogmaals, onder zadel dus absoluut niet. Onze paso is een zuivere gangenloper, die onder zadel nooit een draf laat zien.
Laatst bijgewerkt door corbosman op 04-12-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:52