Paso Fino aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:12

Dat had ik ook al ergens gelezen, dat het bij veel paso's voorkomt. Zeker bedankt voor het melden, want dat soort dingen moet ik ook mee kunnen nemen in m'n besluit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:18

Een dier dat niet kern gezond is (en zeker qua aanleg/bouw) moet je niet mee willen fokken. Afstammingen en predikaten zijn bijzaak, gezondheid is hoofdzaak. Seme is bij paarden die vanuit sobere gebieden op onze vette koeienweides terecht komen vaak te verwachten. Ik zou deze merrie laten staan.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:20

Ik woon alleen niet in Nederland dus niks geen vette koeienweides hier :+ Lang niet zo erg als in Nederland in elk geval. Wel bedankt voor je mening hoe dan ook :)

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:06

Marijke80 schreef:
Hmm, weke koten daar zou ik wel heel huiverig van worden.
Bij Paso's komt een erfelijke afwijking voor, namelijk DSLD. Eerste symptomen zijn weke koten.
Daarna kreupelheid, steeds meer pijn, veel liggen en dat wordt steeds erger. Geen behandeling mogelijk en uiteindelijk heb je nog maar een optie...

Ik hoop niet dat dit het is, maar wilde het toch even vermelden.

Ik ga met Marijke mee, dit schijnt vaker voor te komen bij Paso's. Heb je er al eens op gegoogled? Word je niet blij van! Daarom waarschijnlijk de zachte prijs!

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:55

peruvian paso en paso fino zijn 2 totaal verschillende rassen, DSLD is iets wat in elk ras kan voorkomen, maar bij de peruvian vaker voorkomt..
hoe oud is dit paardje? staan haar ouders ook in ierland? je kan dan misschien wat achtergrond informatie krijgen, DSLD is erfelijk

heb je er foto's van? :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 19:39

Paardje is 11 jaar oud, ik weet niet of haar ouders in Ierland staan. Er is wel een Paso fokker in Ierland dus zou kunnen. Foto's zal ik later even plaatsen, komen van donedeal. Zal wel haar ouders even opvragen, goed idee.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 19:42

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:48

Ik weet dat de markt op zijn gat ligt, maar tenzij de prijzen in ierland tig keer erger zijn dan hier is er echt wat mis met dit paard.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 19:50

Valt wel mee hoor, blader maar eens door Donedeal. Er worden ook heel veel paarden voor niks aangeboden, en er is een aanzienlijke kans dat de verkoopster niet weet met wat voor paard ze te maken heeft. Paarden met zelfs een lichte blessure hier, raak je niet meer kwijt. En zeg nou zelf, als ze er 2000 voor zou vragen zou je toch ook denken dat een paard met weke koten dat niet waard is?

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:26

Gezien de laatste foto zou ik het persoonlijk niet aandurven... lijkt mij teveel op beginstadium dsld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:29

Als de verkoopster geen idee had met wat voor ras ze te maken had stond er niet in de advertentie dat het een bijzonder ras is en moeilijk te vinden in Ierland. Is DSLD te testen dmv een keertje bloed trekken? Dan zou ik dat zeker doen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:31

Ik vroeg me ook af of dsld te testen zou zijn. Als het erfelijk is ga ik sowieso de ouders even na :j als het 'gewoon' weke koten zijn, is dat dan te corrigeren met bepaald hoefbeslag, of is dat een blijvend iets?

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:39

Helaas, DSLD is niet te testen. En ouders zeggen niet zoveel. 'Fokkers' vertellen het niet als hun paard of nakomelingen DSLD hebben. Helaas...
Ik weet ook van een Paso hengst waarmee gefokt werd. Ondertussen bekend dat deze DSLD heeft, maar eigenaren ontkennen...
Gelukkig is deze hengst nu wel gecastreerd.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:56

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 22:59

wat ik daar wel lees is dat kreupelheid een van de eerste kenmerken zou zijn, nog voor de koten zakken? En neem aan dat het dus wel te testen is met een scan of xray, toch?

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:05

How is DSLD diagnosed?
Palpation of the suspensory ligaments reveal bilateral pain response and thickening or hardening of the mid-body or branches. Ultrasound imaging will show poor fiber pattern at the origin of the suspensory or at the bifurcation and branches. The branches' circumference might be enlarged bilaterally. In radiographs, the sesamoid bones will be lower than normal in relation to the fetlock joint, with possible bilateral mineralization of the suspensory branches visible. Degenerative joint disease might be visible in the pastern joint; subluxation of the pastern joint will worsen. Themography will show significant bilateral warming over the branches of the suspensory. Nuclear scintigraphy in both the soft tissue phases will show the suspensory branches as quite reactive; in the bone phase, the proximal sesamoid bones and pastern joint will "light up."

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:19

Of het nu erfelijk is of niet, een paard met weke koten door een dracht laten gaan vind ik niet fair... Vergis je niet in de belasting die dat met zich mee brengt.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:29

Ik zie er eerlijk gezegd niet echt Paso Fino in zitten, maar dat kan aan mij liggen.
Ik vind dat ze wel veel weg heeft van mijn Amerikaanse Paint x Andalusier.
Ongeveer dezelfde bouw, hoofd en hals ook. Zou er zo een zusje van kunnen zijn haha :D

Heel veel success met het maken van je keuze!

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 02:37

DSLD kan door het hele lichaam heen zitten, de koten is slechts een zichtbaar kenmerk daarvan
ik vind het veel te ver gaan om van een foto af zo'n diagnose te maken, ook al zouden wij allemaal dierenartsen zijn
paso fino is niet een ras waar dit vaak bij voorkomt,

op 1 van de foto's lijkt ze vooral links achter erg door de koot te zakken, en de eigenaar geeft aan dat het paardje pijn heeft bij teveel werk, en wat is teveel? 2 rondjes in de bak? buitenrit van 3 uur?
als ik een paard zoek om (vaak) mee te rijden dan zou ik toch voor een fysiek gezond en sterk paard gaan

Has passport and full breeding is recorded... weet je zeker dat ze wel papier heeft en full paso fino is?

ik geloof wel dat mensen een duur paard waar iets mis mee is voor weinig wegdoen, in de hoop dat het ergens nog een goed huis kan krijgen
maar degene die zo'n paardje koopt/neemt moet zich wel realiseren dat er enorme kosten bij kunnen komen, en niet te vergeten het hartezeer als het mis gaat

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 15:28

Ik heb zelf ook aangegeven dat ik haar graag in het echt zie, want ik vind deze foto's weinig zeggend. Also de eigenaar zegt dat ze papieren heeft dus dan zullen die er wel zijn :j

Ze is prima als light hacking paard en een klein sprongetje kan ze ook nog wel, werd gezegd. Ik ben niet op zoek naar een sportpaard, zoals ik eerder ook al heb aangegeven. Gewoon de laan op en neer, de velden in, af en toe wat werk in de bak.

Ik neem ook alles wat gezegd wordt wel mee :j ik ga de eigenaar nu nog even mailen of er evt. wat betere foto's zijn, over de ouders & of ze getest is op dsld (aangezien de dierenarts haar weke koten geconstateerd had)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 15:33

shirleyp schreef:
Of het nu erfelijk is of niet, een paard met weke koten door een dracht laten gaan vind ik niet fair... Vergis je niet in de belasting die dat met zich mee brengt.

Ja, dat begrijp ik. Wil eerst even grondig uitzoeken wat het is though. Heb dit ook al eerder gevraagd maar nog geen antwoord, in hoeverre kunnen weke koten nog verbeteren op deze leeftijd met bijv. speciaal hoefbeslag?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:43

Het lijkt me niet dat dit op te lossen is met een speciaal ijzertje, aangezien de gewrichtsbanden steeds meer verzwakken. Zie het een beetje als zwakken enkelbanden bij mensen (alleen gaat dit steeds erger worden).
Ik zou me niet al te blind staren op dit paard. Je wil nog jaren plezier hebben van je eigen beestje, dan kan je in dit geval misschien beter verder kijken...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:33

Ben ook zeker verder aan het kijken, maar gangenpaarden zijn er in Ierland verder niet echt. Heb mail gestuurd, dus ga antwoord even afwachten. Als dit 'm niet wordt, komt er ook wel weer wat anders op m'n pad :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 22:26

Mailtje terug:

Citaat:
her father is Halago Sin Par and her mother is Reliquia del Juncal. grandparents are Hilachoso Cabal, Dali sin Par, Retador del Juncal, and Tropicana del Juncal.

wasn't tested for dsld vet called it hyperextension of the joints and just said she wasn't suitable for what i want her for.

Lijkt mij dus wel een volbloed Paso Fino voor zover ik het kan zien. Also, als het hyperextension is, is het risico van injury wel weer groter. Ik ga er eens even goed over nadenken, als iemand nog opmerkingen heeft hoor ik het graag :)

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:31

Ik ken al de paso fino mensen in Ierland en dit is wat ik heb ontdekt. Dit paard heeft niet zo veel aanleg voor de paso fino gangen. Ze draaft en gegaloppeerd wel maar er is mij verteld dat ze niet echt gangen laat zien. Dat is toch wel belangrijk bij een paso fino. Ze was een tijd op een stal bij een paso fino/cowboy trainer die dacht dat als ze meer conditie zou hebben dat ze misschien wel een corto zou laten zien. Maar dit is dus niet zeker.