Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:06

Je moet ook kijken naar wat er bij je past... Je kan nou eenmaal niet het ene ras met het andere ras vergelijken. Het is maar net waar je hart naartoe gaat. Net wat Ginam ook zei: Koop iets wat echt bij je past!! En dan gaat het uiteindelijk om het totaal plaatje.

Ik moet zeggen dat ik Kyran erg goed over zijn rug kan rijden als hij in de batida zit. Persoonlijk heb ik geen draf nodig om hem goed los te rijden. Ik kan hem in de batida en in de picada krijgen. Dit vind ik voor mezelf al heel wat. Ben zelf nog altijd lerende, maar ben er zeer tevreden over. In principe ben ik de enige die op hem rijd en geniet er nog steeds met hart en ziel van om hem te rijden. Daar draait het dan ook om.. (bij mij in ieder geval :D)
Laatst bijgewerkt door nairtje op 17-09-13 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:08

Ok ik ging er vanuit dat een toltende draver in de sport niet gewenst was, my mistake.
Maar een draver die zonder training in een zuiver tolt loopt heb ik persoonlijk nog niet voorbij zien komen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:10

Keertje naar de drafbaan komen hier :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:11

nairtje schreef:
Je moet ook kijken naar wat er bij je past... Je kan nou eenmaal niet het ene ras met het andere ras vergelijken. Het is maar net waar je hart naartoe gaat. Net wat Ginam ook zei: Koop iets wat echt bij je past!! En dan gaat het uiteindelijk om het totaal plaatje.

mee eens :)
Zelf geloof ik dan ook niet in 1 ras, maar in een specifiek dier.
En ja nair, die van jou is wel echt een kanjer, wat een knappe vent vind ik dat toch!!

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:12

:P Hihi.....dank je, dat kan ik ook over die van jou zeggen!!

Naar de drafbaan komen..... dat lijkt mij nou echt geweldig, maar nu wijk ik teveel af volgens mij

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:16

WendyBZ schreef:

Ik woon slechts 1100 km ver weg :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:19

kleine zijsprong maken mag vast best.
Kyran vind ik mooi breed met veel uitstraling, ehm, weer een afwijking.
Ik vraag me soms af wat mensen veel geld vinden.
schiet maar als men wil, maar Coracao heeft nu op dit moment een vraagprijs van 6500,-. Een dier wat altijd dag en nacht buiten heeft gelopen met loopstal, hoogteverschillen in zijn leefomgeving om zo spiertjes te kunnen trainen en voor de afwisseling.
Altijd in een groep gelopen, in het jaar dat hij 2 werd, gecastreerd. Kent de beginselen van grondwerk, onwijs vertrouwd met mensen, als handpaard al wat ervaring op gedaan.
duidelijk gang aanleg, loopt in de wei batida en draf en laat ik de overgangen, pasjes picada zien.
kent het zadel op zijn rug, ik heb er wel eens opgezeten als hij lag, dat vind hij allemaal prima.
Tevens laat hij veel wendbaarheid zien wat hem ook geschikt maakt in de toekomst als working equitation paardje.
Het probleem met mij is, dat ik schijnbaar nogal veeleisend ben voor zijn nieuwe baasje, ik wil dat hij in een groep komt te staan, voorkeur dag en nacht buiten, maar als dit in de winter op stal is in de nacht met contact met andere paarden, kan ik daar mee leven.
En iemand die weet hoe een paard in elkaar zit, die met respect met dieren om kan en wil gaan en dieren de tijd geven om zich te kunnen ontwikkelen.
6500 euro is veel geld, dat realiseer ik me ook, echter vergelijkbaar met vele andere gangenpaarden heb ik zelf het idee dat het wel mee valt.
Correct me if I'm wrong :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:20

CrazyCat schreef:
WendyBZ schreef:

Ik woon slechts 1100 km ver weg :D

om de hoek dus :D

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:22

Ginam schreef:
Mijn vorige paard was een draver, maar zij kon absoluut niet tölten :+ Ik vind het wel super leuke paarden!

Er zal pacer bloed achter moeten zitten, anders wordt het inderdaad niet wat.

Ginam schreef:
Overigens hoop ik in de toekomst met mijn rmh endurance te gaan rijden. Als het lukt ook op hoger niveau, dus vind niet dat alleen IJslanders als sportpaard moeten worden gezien onder de gangenpaarden :D

Met mijn MM wil ik gaan TREC-en. Jammer vind ik wel dat er afgezien van bij de ijslanders niet tot nauwelijks gangenpaardenevenementen zijn. Met je grotere gangenpaard zul je dus ergens anders je heil moeten gaan zoeken wil je iets in club- en/of competitieverband gaan doen. Ik ben echt niet een wedstrijdfanaat maar vind het wel leuk om een keer of 3 / 4 per jaar me te meten met anderen. Aangevuld met een cursus hier en daar. Dat is verrekte lastig met die kleine populatie's en al die verschillende ras specifieke manieren van bewegen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:25

Refagreni schreef:
Ginam schreef:
Mijn vorige paard was een draver, maar zij kon absoluut niet tölten :+ Ik vind het wel super leuke paarden!

Er zal pacer bloed achter moeten zitten, anders wordt het inderdaad niet wat.

Ginam schreef:
Overigens hoop ik in de toekomst met mijn rmh endurance te gaan rijden. Als het lukt ook op hoger niveau, dus vind niet dat alleen IJslanders als sportpaard moeten worden gezien onder de gangenpaarden :D

Met mijn MM wil ik gaan TREC-en. Jammer vind ik wel dat er afgezien van bij de ijslanders niet tot nauwelijks gangenpaardenevenementen zijn. Met je grotere gangenpaard zul je dus ergens anders je heil moeten gaan zoeken wil je iets in club- en/of competitieverband gaan doen. Ik ben echt niet een wedstrijdfanaat maar vind het wel leuk om een keer of 3 / 4 per jaar me te meten met anderen. Aangevuld met een cursus hier en daar. Dat is verrekte lastig met die kleine populatie's en al die verschillende ras specifieke manieren van bewegen.

kijk ens op de site van de EAMM, er worden elk jaar evenementen georganiseerd.
volgend jaar is er dit programma oa:
* Working Marchador 12/13 April 2014
* Caminhos do Marchador June 2014
* IGV competitions (evaluation of marcha)

daarnaast worden er in nederland gangenpaarden ritten georganiseerd en ook soms een MM rit.
Het is volgens mij wel groeiende, en op FB zag ik ook een gangenpaarden wedstrijd voorbijkomen, die was enkele weekenden geleden dacht ik.

joyfordogs

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:27

dit jaar houd ik het rustig wat betreft evenementen, we zitten midden in een grote verbouwing, ben al blij als ik 1 keer per week op een paardenrug kan zitten.
Verder geniet ik wel van ze tijdens de verzorgen, nouja, die regen kan ik wel missen tijdens mestruimen haha
oeps, weer offtopic.

Ik ben benieuwd naar andere prijzen van gangenpaarden....

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:28

CrazyCat schreef:
Ok ik ging er vanuit dat een toltende draver in de sport niet gewenst was, my mistake.
Maar een draver die zonder training in een zuiver tolt loopt heb ik persoonlijk nog niet voorbij zien komen.

Ik wel. Merrie heette Kvika. Is qua drafsport nooit verder gekomen dan de trainingsbaan.
Eigenaresse riep uiteindelijk...eigen schuld had ik haar maar geen IJslandse naam moeten geven. :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:30

joyfordogs schreef:
kleine zijsprong maken mag vast best.
Kyran vind ik mooi breed met veel uitstraling, ehm, weer een afwijking.
Ik vraag me soms af wat mensen veel geld vinden.
schiet maar als men wil, maar Coracao heeft nu op dit moment een vraagprijs van 6500,-. Een dier wat altijd dag en nacht buiten heeft gelopen met loopstal, hoogteverschillen in zijn leefomgeving om zo spiertjes te kunnen trainen en voor de afwisseling.
Altijd in een groep gelopen, in het jaar dat hij 2 werd, gecastreerd. Kent de beginselen van grondwerk, onwijs vertrouwd met mensen, als handpaard al wat ervaring op gedaan.
duidelijk gang aanleg, loopt in de wei batida en draf en laat ik de overgangen, pasjes picada zien.
kent het zadel op zijn rug, ik heb er wel eens opgezeten als hij lag, dat vind hij allemaal prima.
Tevens laat hij veel wendbaarheid zien wat hem ook geschikt maakt in de toekomst als working equitation paardje.
Het probleem met mij is, dat ik schijnbaar nogal veeleisend ben voor zijn nieuwe baasje, ik wil dat hij in een groep komt te staan, voorkeur dag en nacht buiten, maar als dit in de winter op stal is in de nacht met contact met andere paarden, kan ik daar mee leven.
En iemand die weet hoe een paard in elkaar zit, die met respect met dieren om kan en wil gaan en dieren de tijd geven om zich te kunnen ontwikkelen.
6500 euro is veel geld, dat realiseer ik me ook, echter vergelijkbaar met vele andere gangenpaarden heb ik zelf het idee dat het wel mee valt.
Correct me if I'm wrong :)

Ok don't shoot me :D
In deze crisistijden vind ik het aan de hoge kant voor groen gangenpaardpaard (qua rijden). Daarentegen is het volgens mij wel echt een hele goed gebouwde MM en ik vind hem heel veel uitstraling hebben. Verder zou de basis en huisvesting die hij heeft gehad voor mij een heel erg grote plus zijn en ik ben ook iemand die daar wel wat extra voor over heeft. Maar ergens zegt mijn gevoel dat als echt de juiste persoon voor je zou staan je ook niet halstarrig perse vasthoudt aan je vraagprijs. (net zo'n watje als ik) ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:32

waarom denk je dat het een vraagprijs heet??
ehm, paar jaar terug waren de RMH veulens, 6000 euro, vergeleken daarmee, vind ik zelf 6500 euro best weinig ;)

maar ik snap wat je bedoeld.
Echter schrik ik nog steeds van andere rassen en hun prijzen, vergeleken daarmee, vind ik het zelf wel meevallen.
Wat kost nu een RMH veulen bijvoorbeeld?
Laatst bijgewerkt door joyfordogs op 17-09-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:33

Refagreni schreef:
Ik wel. Merrie heette Kvika. Is qua drafsport nooit verder gekomen dan de trainingsbaan.
Eigenaresse riep uiteindelijk...eigen schuld had ik haar maar geen IJslandse naam moeten geven. :D

Grappig een van Brego's veulens (gekruisd met een IJslander) heet ook Kvika. En die tolt ook als een tierelier.
Ik ben blij dat jij er in ieder geval eentje kent. Als ik alle ruimte geld en tijd van de wereld had zou ik namelijk best graag een goed en snel toltende draver erbij willen hebben. En een MM trouwens.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:34

Alles is relatief natuurlijk. Voor de echte kenner zal het best meevallen maar voor iemand die minder bekend is in dat wereldje is 6500 voor een niet ingereden paard wel een flinke klap geld...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:35

joyfordogs schreef:
waarom denk je dat het een vraagprijs heet??
ehm, paar jaar terug waren de RMH veulens, 6000 euro, vergeleken daarmee, vind ik zelf 6500 euro best weinig ;)

maar ik snap wat je bedoeld.
Echter schrik ik nog steeds van andere rassen en hun prijzen, vergeleken daarmee, vind ik het zelf wel meevallen.
Wat kost nu een RMH veulen bijvoorbeeld?

Die zijn al heel aardig gezakt hoor. Ze zitten momenteel geloof ik eerder richting de 4000 en dan alles ook nog weer afhankelijk van geslacht en kleur.

Edit, beetje meer voor een zilver merrietje en een beetje minder voor een zwart hengstje.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:37

troi schreef:
Alles is relatief natuurlijk. Voor de echte kenner zal het best meevallen maar voor iemand die minder bekend is in dat wereldje is 6500 voor een niet ingereden paard wel een flinke klap geld...

mee eens.
kijkend naar het dekgeld en andere individuen van het ras, valt het idd mee.
Verder heb ik me ook laten adviseren door andere fokkers oa in duitsland en krijg ik zelfs van enkele brazilianen op mijn mieter dat ik hem überhaupt te koop zet.

ik zou heel graag prijzen van andere gangenpaarden horen ;)
durven mensen dat op te schrijven???
gewoon met de billen bloot zeg maar.....

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:38

de MM veulens beginnen vanaf 3000,- een enkeling wat goedkoper.
Uiteraard afhankelijk van de kwaliteit.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:39

joyfordogs schreef:
Verder geniet ik wel van ze tijdens de verzorgen, nouja, die regen kan ik wel missen tijdens mestruimen haha
oeps, weer offtopic.

Ik ook. Al zijn er van die weken dat je niet verder komt dan uitmesten, voeren, wei-onderhoud en als je al eens tijd over hebt komt het met bakken de lucht uit.
ik kijk nu al uit naar het voorjaar. -O-

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:43

nu moet ik zeggen dat ik vind dat we een heerlijke zomer hebben gehad, we zitten gewoon midden in een verbouwing nu. Erg druk, niet erg, ooit is dat weer achter de rug.
Ik ben dan ook blij dat de paarden in een soort van PP staan, waardoor ze veel beweging krijgen, ze hebben oa een klimbult waar regelmatig omhoog word gegaan, zowel in stap marcha als galop, het pad nodigt uit om vaak hard te rennen, afijn ze komen niets te kort.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:44

CrazyCat schreef:
Refagreni schreef:

Grappig een van Brego's veulens (gekruisd met een IJslander) heet ook Kvika. En die tolt ook als een tierelier.
Ik ben blij dat jij er in ieder geval eentje kent. Als ik alle ruimte geld en tijd van de wereld had zou ik namelijk best graag een goed en snel toltende draver erbij willen hebben. En een MM trouwens.

Meerdere. Ben wel eens wezen kijken bij iemand die meerdere veulens hadden lopen, waarvan de helft meer "gang" toonden dan de ijslanders. Als ze wat ouder worden draven ze alleen maar, maar zulke gaan het onder het zadel zeker weer aanbieden.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:50

Waar zou je moeten kijken als je een töltende draver zoekt, die wel al onder het zadel is? Vriendin van mij zoekt nog een paard :+

Crazycat, ik heb Kvika van Brego trouwens een keer ontmoet. Leuk paardje!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:53

Ik denk dat de fokkers uiteindelijk vanzelf zullen moeten zakken met de prijs, vooral voor de minder geliefde kleurtjes. Zoals gezegd; het is een kleine markt met veelal recreatieve ruiters. De extra gang is toch iets dat vooral mensen die iets 'anders' willen trekt.. en als je dan toch al 5000+ extra betaald voor een paard kun je net zo goed een mooi kleurtje nemen.

Ik zie ook dat de kwaliteit van die hier gefokte Amerikaans gangenpaarden gemiddeld genomen niet geweldig is, het is toch maar een handjevol hengsten die je telkens in de papieren ziet, dat kan ook iet anders natuurlijk. Maar geen enkele hengst fokt enkel toppers (ook al zeggen de fokkers iets anders). Zo lang er geen wedstrijden zijn wordt het ook lastig om 'good' van 'great' te onderscheiden en is het al geweldig als je een rustig buitenritje kunt maken. En zelfs dat lukt niet met veel gangenpaarden die ik hier bij fokkers heb gezien.

Ik heb tijdens een high school jaar in de VS een spotted saddle horse 'gehad', vijfganger en een prima paard; zo betrouwbaar als wat en een superkarakter. Ze hadden hem speciaal voor mij op een veilig gekocht voor een paar honderd dollar. Vlak voordat ik weer contact kreeg met die mensen en op bezoek ging hebben ze hem en hun andere prachtige spotted saddle dame gratis weggegeven -O- Wisten zij veel dat ik er hier de hoofdprijs voor had kunnen vangen 8-)

Dus als ik nog eens een gangenpaard koop weet ik wel waar (en dat is dus niet in Nederland). De prijzen voor hier gefokte en groene paarden vind ik persoonlijk belachelijk hoog, vooral aangezien er niet zo veel mensen zijn die de vijf gangen correct 'on cue' kunnen zetten, die training komt er dan ook nog eens bovenop.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:02

Ginam schreef:
Waar zou je moeten kijken als je een töltende draver zoekt, die wel al onder het zadel is? Vriendin van mij zoekt nog een paard :+

Crazycat, ik heb Kvika van Brego trouwens een keer ontmoet. Leuk paardje!

In Nederland zie je soms wel aangeboden, maar voor keuze moet je naar Duitsland naar "Vierhaus Gangpferde"

Ik ben erg benieuwd hoe Kvika uitgroeit, ik vind haar moeder echt een hele leuke ijslander aleen een beetje klein. Denk dat Kvika inmiddels wel groter is dan haar moeder.