IJslander aanschaffen, waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Les_Fjal

Re: IJslander aanschaffen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:25

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 11:39

Verdorie....die is gaaf....dit is nou het nadeel als je om je heen gaat kijken voordat je concrete plannen heb om wat aan te schaffen. Het is op dit moment echt te vroeg, anders had ik per omgaande de telefoon gepakt :j .

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:04

Ja die is zeker leuk! Even nieuwsgierig maar wat ben je bereid te betalen? Want die lijst die ik voorbij zag komen liegt er niet om, dan mag je ook wel even je knip trekken.

Verder zou ik een paad niet afkeuren op zijn kleur. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar iets bijzonders maar heb een super gave vos gekocht en nog geen moment spijt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 12:48

Ik vind de prijs in eerste instantie niet zo belangrijk. Het paard moet mij passen dat is het belangrijkste.

En een gave vos zal ik ook zeker niet laten staan :n , maar de voorkeur gaat wel uit naar een spectaculairder kleurtje :)) .

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:53

LDRD schreef:
Verdorie....die is gaaf....dit is nou het nadeel als je om je heen gaat kijken voordat je concrete plannen heb om wat aan te schaffen. Het is op dit moment echt te vroeg, anders had ik per omgaande de telefoon gepakt :j .

Ach, hij mag hier best het eerste jaar komen logeren hoor ;)

Verder hebben Annefloor en Saar ( Stal noorderzon) vaak ook paarden te koop die in jouw rijtje passen:
http://www.ijslanderforum.nl/forum/inde ... topic=3719, hebben ze nu in de verkoop.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:22

:D

Plek is het probleem niet hoor, wat dat betreft zou er zo één mogen komen.
Maar ik wil voor mezelf wel streng zijn met betrekking tot de randvoorwaarden :j , want op dit moment heb ik paarden genoeg en daarvan moet er eerst één verkocht worden. Het moet wel allemaal te behappen blijven qua tijd en energie namelijk :j .

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:05

Whaha hoeveel heb je er dan? Heb je eigenlijk ervaring met ijslanders rijden edg?
Tja de prijs is niet belangrijk zeg je maar een paard zoals jij omschrijft gaat niet voor onder de 5000 euro komen en dat is voor veel mensen toch een klap geld.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 15:17

Op dit moment hebben we er 6, 5 KWPNners en een shetje.
Eén van de KWPNners staat in de verkoop (stille) en die gaat dus over enige tijd weg ;( .
En als dat gerealiseerd is heb ik mezelf beloofd om terug te keren naar mijn oude liefde de ijslander.
De rijpaarden blijven ook hoor, het zal een combi worden.
Dus ja, ik heb ervaring met de ijslander al is het wel bijzonder lang geleden inmiddels. Voelt zich ineens wel heel erg oud. :o

Maar jij bent ijslanderverslaafd? :D

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:08

Haha tja natuurlijk ;)! Rijd ze al jaren en heb sinds april 2010 mijn eigen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 10:25

Heb even in je profiel gespiekt, maar leuke paardjes hoor Jonur :j .

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:51

LDRD schreef:
:D Heb je even?

-jonge ruin
-minimaal 1.40
-sterk
-geen eczeem
-nuchter/braaf, maar toch pittig voorwaarts
-verkeersmak
-minimaal 4 ganger, telgang geef ik niet direkt om
-wedstrijdpotentie
-lekker kleurtje erop, geen vos, geen zwart, liefst geen aftekeningen
-mensenpaard
-en dan moet er ook nog een klik zijn

Een heel pakketje dus, waarvan niet alle eisen even hard zijn, maar ik wil daar toch
ook niet al te snel op toegeven.

Waarom niet een leuke palomino Rocky/Kentucky mountain horse van 1.55 :D ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 11:07

:D

Ook leuk, maar de keus voor een ijslander is een nostalgische :j . Oude liefde zal maar zeggen <3 .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:09

ik denk omdat ze verliefd is op de ijslander en niet op een ander gangen paard.die bovenaan de bladzeide word aangeboden is wel prachtig,misschien kun je contakt zoeken met deze mensen en zeggen dat je intressen hebt misschien hoeft hij bij hun niet per direct weg en vindn hun jou geschikt zodat ze jou de ijslander graag willen verkopen.succes ik zou hem niet laten staan als ik zoekende was
treeske schreef:
LDRD schreef:
:D Heb je even?

-jonge ruin
-minimaal 1.40
-sterk
-geen eczeem
-nuchter/braaf, maar toch pittig voorwaarts
-verkeersmak
-minimaal 4 ganger, telgang geef ik niet direkt om
-wedstrijdpotentie
-mensenpaard
-en dan moet er ook nog een klik zijn

Een heel pakketje dus, waarvan niet alle eisen even hard zijn, maar ik wil daar toch
ook niet al te snel op toegeven.

Waarom niet een leuke palomino Rocky/Kentucky mountain horse van 1.55 :D ?

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:20

Goede keuze hoor een ijslander ;). Alleen Dyggur is van mij en die andere merrie rijd ik niet meer. Heb net mijn profiel geupdate.

Wat versta je onder sterk? Als je een jonge ruin van zeg 4,5 a 5 jaar koopt zal die nog niet sterk zijn en nuchter/braaf komt vaak ook een deel met de jaren. Verder denk ik dat mijn paard redelijk voldoet aan je beschrijving, maar die is niet te koop;). Hij was destijds als ukkie van 5 en nog weinig onder het zadel geweest al 5500 euro. Jonge ruin, veel staart en manen (geen exceem), goeie gangen en 5 ganger waarschijnlijk, 1.40 hoog, makkelijk tolt en draf, verkeersmak maar wel een watje verder en wedstrijdpotentie. Wat is een mensenpaard? Ik zou geen paard willen dat in mijn broekzak klimt, dat noemen we bij ijslanders achtertuinpaarden. De meeste ijslanders die ik ken vinden mensen leuk en best gezellig maar staan ook graag in hun kudde.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 17:49

Ik versta onder sterk dat hij ook met enige regelmaat een wat groter gewicht moet kunnen dragen.
Het is namelijk de bedoeling dat mijn man ook weer eens te paard gaat zo af en toe. Daarom zoek ik er ook één die minimaal 1.40 is en liever nog wat groter.
En nuchter braaf hoef helemaal geen dooie te zijn hoor :D . Maar ik heb geen zin meer in een paard met een gebruiksaanwijzing van een kilometer. De tijd dat ik dat leuk en uitdagend vond heb ik gehad, dat wil ik bij mijn KWPNners ook niet meer :n . Bovendien ga ik er vanuit dat ik hem zo'n pakweg 20 jaar zal hebben en dan gaat tzt mijn leeftijd ook langzaam meetellen. Een doldrieste of een angsthaas wil ik dus gewoon niet. Vrolijk en ondeugend vind ik iets heel anders hoor.
En een mensenpaard, tsja, ik wil wel graag dat mijn dieren het ook leuk vinden als ik kom en we wat gaan doen. Je hebt ook paarden die schikken zich overduidelijk in hun lot als je ermee aan de gang gaat en dat vind ik vreselijk. T moet leuk zijn voor zowel mens als dier :j .
Maar de prijs, ach ja, heb al eerder gezegd, het moet me aanstaan en dan wil ik gewoon een reële prijs ervoor geven. Heb zelf ook altijd een vreselijke hekel aan kopers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen :roll: ,dus dat doe ik zelf ook niet :n . De prijs/kwaliteit verhouding moet gewoon in orde zijn.

Het valt me trouwens wel op dat er relatief veel merries te koop lijken te staan en weinig ruinen. Hengsten die aangeboden worden zijn vaak hele jonge paardjes/veulens.
Enig idee of het inderdaad zo is dat er meer merries te koop staan en wat de reden daarvan is?

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:31

Hahah daar zal de verkopende partij blij mee zijn, want daar zijn er al genoeg van. Nou dat ijslanders knap duur zijn was je al opgevallen.

Geen idee of dat zo is, maar dat lijkt wel vaak zo. Zou kunnen dat ruinen net een wat makkelijker karakter hebben en daarom vaker gehouden worden of misschien worden er meer merries geboren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:57

Duur is een relatief begrip, zeker als je uit de dressuurpaarden komt ;) :D .

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:23

Ganti van hierboven voldoet behoorlijk goed aan je wensen :D Het is een paard dat mensen erg leuk vindt, mooi stevig gebouwd en als Hanne zegt dat hij braaf is met dingen, dan is hij dat ook. Hij is 5, nog niet zo lang onder het zadel en heeft nu al gescheiden gangen, dat betekent dat het met de aanleg wel goed zit. Er zit aan Ganti zeker geen ellenlang verhaal/gebruiksaanwijzing. What you see is what you get ;)

Marinke, dat Dyggur niet vanaf het begin nuchter/braaf is geweest betekent niet dat dat standaard hoeft te zijn voor een IJslander, dus ik zou het ook niet zo stellen dat het met de jaren komt. Bij sommigen wel, anderen zijn nuchter geboren ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:25

Nado schreef:
Bij sommigen wel, anderen zijn nuchter geboren ;)

Die van mij bijvoorbeeld is nuchter geboren en inmiddels ook niet meer aan het schrikken te krijgen! Een erg fijne eigenschap van (sommige) IJslanders!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 17:36

Nado schreef:
Ganti van hierboven voldoet behoorlijk goed aan je wensen :D Het is een paard dat mensen erg leuk vindt, mooi stevig gebouwd en als Hanne zegt dat hij braaf is met dingen, dan is hij dat ook. Hij is 5, nog niet zo lang onder het zadel en heeft nu al gescheiden gangen, dat betekent dat het met de aanleg wel goed zit. Er zit aan Ganti zeker geen ellenlang verhaal/gebruiksaanwijzing. What you see is what you get ;)

Dat was mij wel duidelijk inmiddels hoor. Maar zoals gezegd, moet ik nog even een pas op de plaats maken. Zodra het sein op groen staat, ik echt concreet op zoek kan gaan en hij er nog mocht zijn, dan zal ik niet twijfelen om contact op te nemen ;) .

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:37

Ik schrijf dat nuchter/braaf voor een deel ook met de jaren kan komen. Je moet dus een jong paard niet direct afschrijven omdat hij misschien nog niet 100% bomproof is. Ik zeg nergens dat dat standaard is voor ijslanders, want ik ken er genoeg die wel verkeersmak geboren lijken. Een enkeling blijft bang voor bepaalde dingen, maar ja dat hebben mensen ook. Kom met een naald in mijn buurt en ga gillend op de loop.

Dyg is trouwens heel erg verkeersmak! Langs crossende brommers, wielrenners, moutainbikers, trekkers met 80 km per uur of een mega vrachtwagen zal hem niet boeien. Maar oei oei zijn eigen schaduw in tolt is heel eng ;).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:59

Thokkadisje schreef:
LDRD schreef:

Je loopt echt enorm veel leuke paarden mis als je ze op kleur al afkeurt.

Je kan ook eens reisje boeken naar IJsland en daar verschillende stallen bezoeken :D Daar moet toch iets voor je tussenzitten!

Zo mee eens. Ik wilde een zilverappelwildkleurbruinbonte... en ben al meer dan 2.5 jaar dolgelukkig met mijn vos.

Voor de rest voldoet hij precies aan al mijn eisen, ik had ook een heel pakket. Heb 'm gevonden via tolt.nl.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:11

hestejente schreef:
Ik wilde een zilverappelwildkleurbruinbonte... en ben al meer dan 2.5 jaar dolgelukkig met mijn vos.

:D :D

Maar er zijn toch ook wel leuke zilverappelwildkleurbruinbonten te vinden? Kwestie van even doorzoeken :+ .
Kleur is ook geen keiharde eis hoor, zoals ik al aangaf, t is meer een wens zeg maar.

Zal er wel op neer komen dat ook ik straks een superleuke vos heb ;) :D .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:27

Hoera! welkom bij de club...
Ik heb er twee, een merrie en een ruin. Beiden zeer braaf, en vuurtje op afroep.... Dat is vaak toch het mooie aan IJslanders: het vuur kan aan en uit.
Mijn dame wil soms nog wel eens heet worden (competitiedrang in een groep), maar ondanks dat ik zeer angstig was voordat ik haar kocht (zwaar ongeluk gehad met paard.... langpootmug-paard ;-) ) is dat nu helemaal over.

Ik stap nu vaak zonder twijfelen op alle IJslanders, ook groene paarden, of crossmonsters...
Ik heb gewoon erg veel vertrouwen in dit type paard... ook al kan er best een kop op zitten. Je zit een IJslander veel beter uit, en een IJslander maakt zich niet snel schuldig aan steiger- en bokpartijen...
Een IJslander wil hooguit wel eens gaspedaal intrappen, en dat ben ik zeer gaan waarderen.

Bovendien heb ik op een IJslander leren 'loslaten'.... Veel IJslanders vinden constante druk niet plezierig (veel andere typen paarden ook niet vermoedelijk), en ik ben beter en subtieler gaan rijden.

Tja... wat kan ik zeggen? IJslanders: er is geen leuker paard :-)

www.fraskoti.nl (ga daar maar eens uitgebreid kijken en proberen)

Verder weet ik dat het Ilperveld veel grote paarden fokt:
http://www.stoeterijvantilperveld.nl/

Deze dame is erg goed ih matchen van paard & ruiter:
http://www.vefgrund.nl/

Tot slot is het goed te bedenken of het echt matched met je doel: een IJslander met een zwaardere/ compacte bouw kan in potentie een goede gewichtdrager zijn. Maar daar zit wel een plafond aan. Ik weet natuurlijk niet hoe lang en zwaar je partner is, maar laat je daarin even goed adviseren om blessureleed te voorkomen...
Succes!!! Spannend! *\o/* *\o/*

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:36

Ninx schreef:
Tot slot is het goed te bedenken of het echt matched met je doel: een IJslander met een zwaardere/ compacte bouw kan in potentie een goede gewichtdrager zijn. Maar daar zit wel een plafond aan. Ik weet natuurlijk niet hoe lang en zwaar je partner is, maar laat je daarin even goed adviseren om blessureleed te voorkomen...
Succes!!! Spannend! *\o/* *\o/*

Dank voor de tips.
En manlief is niet degene die het meest zal rijden en qua postuur is een ijsje voor hem ook goed te doen hoor :j . Desalnietemin is een wat groter steviger exemplaar wel verstandig. Overigens heb ik zelf ook meer met wat grotere dieren hoor, dus in die zin komt het ook mooi uit.

T is inderdaad spannend en leuk en ook een beetje jammer dat het nog even toekomstmuziek is. Maar goed, dat overleef ik wel, heb nog zat andere paardjes op dit moment om mij mee bezig te houden :j .

Zo te zien heb jij in ieder geval wel 2 hele fijne dieren gevonden. Lekker als de klik er zo is hoor!