IJslanders op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:11

Rhine_ schreef:
Miepie77 schreef:
Tuurlijk kan dit, zou niet weten waarom een ijslander niet op stal kan, ze zijn sober, maar het blijven gewoon paarden hoor. :)

Kan ik ze inprisipe als 'grote shet' zien met extra gangen?

En zijn ook 3gangers he?

Ja, er zijn 3, 4 en 5 gangers :j

Verder staan ze net zo graag als ieder ander paard buiten. 10 bij 15 als paddock kan net, is niet ruim, maar als de paarden elkaar mogen geen probleem. In ieder geval veel ruimer als de stal!

Probeer dan wel op verschillende plekken eten en drinken aan te bieden, om ze te stimuleren om rond te lopen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:13

ijslanders kunnen gerust snachts op stal, maar ik heb ze het liefste wel overdag buiten, die van mij staat 24/7 buiten en is daar erg gelukkig mee.. ik zelf ook..

en ijslanders hebben idd 3 4 of 5 gangen :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:20

IJslanders kun je idd prima mee mennen,die van mij zijn in span beleerd.Houd er wel rekening mee dat ze enorm veel power hebben en niet te vergelijken zijn met bv een shetlander voor de kar ;)
Voor enkel mennen zou ik ook gewoon voor een 3-ganger kiezen,of misschien een kruising...scheeld enorm in de prijs en zijn ook super paardjes :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:36

Tinky12 schreef:
Voor enkel mennen zou ik ook gewoon voor een 3-ganger kiezen,of misschien een kruising...scheeld enorm in de prijs en zijn ook super paardjes :j

De prijs gaat inderdaad met iedere gang erbij flink omhoog :j. Daarnaast is moet je echt wel over ervaring en goede begeleiding beschikken om het paard in de verschillende gangen goed te begeleiden. Dus wat dat betreft is een 5 ganger ook veel moeilijker als een 4 of een 3 ganger. Veel 4 gangers hebben bijvoorbeeld moeite met het verschil tussen tolt en draf. Je moet best wat kennis hebben om het paard hierin te helpen en te verbeteren!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:46

Zeker mee eens Angela :j elke gang moet goed gereden worden,anders krijg je problemen.Paard gaat vastzitten op bepaalde plekken en wordt stijf...helemaal 5-ganger.

Komeet_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:47

ik zou een IJslander niet op stal zetten als ik jou was.
ik zou ze met een inloop stal in de paddock ofzo zetten

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:49

Tinky, heb jij een vijfganger voor de kar? Welke gangen laat hij in span zien? Gewoon, uit belangstelling (en de wens om een 4-ganger met draf als voorkeursgang voor de kar te gaan beleren)

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:52

Worrel schreef:
Tinky, heb jij een vijfganger voor de kar? Welke gangen laat hij in span zien? Gewoon, uit belangstelling (en de wens om een 4-ganger met draf als voorkeursgang voor de kar te gaan beleren)

Daar ben ik eigelijk ook nieuwschierig naar.
Ben met de mij toevallig begonnen met inspannen.

Angela

Re: IJslanders op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:01

Ik zou, gezien de snelheid van de telgang, niet zo graag achter het paard op de wagen zitten op dat moment... (maar ja, dat ben ik.. :+ )

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:07

Mijn 7 1/2 -ganger kan schweinen als ze aan de hand een helling af meehobbelt, 't is ook telgang, alleen een beetje relaxter tempo. Als ik die gaan inspannen wordt het telgang, vrees ik.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:08

Rhine_ schreef:
Ja ik wil als ik ooit ik staat ben om een te kopen (reden waarom het tweifelachtig is mag je pben) een drieganger.

Jammer, want juist die 5 gangen maakt de ijslander zo uniek!
Heb je wel eens op een telganger of tolter ( schrijf je anders weet het, maar kan die verdomde puntjes niet voor elkaar krijgen!) dat is een ervaring apart!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:09

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:22

Angela schreef:
Ik zou, gezien de snelheid van de telgang, niet zo graag achter het paard op de wagen zitten op dat moment... (maar ja, dat ben ik.. :+ )

Kan meevallen hoor,hier een heul relaxed kwikkelen met daarna full speed :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:48

Mijn shet loopt voor maar een shet al vrij snel dus. Ik denk dat het wel voor me moet kunnen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:53

Rhine_ schreef:
Mijn shet loopt voor maar een shet al vrij snel dus. Ik denk dat het wel voor me moet kunnen!

Zal wel heel blond zijn, maar wat bedoel je nu?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:56

Ik heb een echt heethoofdje van een shet en daar schiet ik goed mee op. Dus met een IJSCO zal dan ook wel lukken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:04

Eerst maar eens uitproberen...shet en IJs zijn qua temperament niet te vergelijken hoor,zien er soms sloom uit totdat ze wordt gevraagd aan het werk te gaan,gaat "knopje" om :D
Waarom ga je niet eerst kennismaken met het ras :) Misschien iemand die bij je in de buurt is die je kan helpen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:06

Er zit niet echt iemand in de buurt en ik vroeg dit voor over een aantal jaren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:13

Er zijn best veel evenementen waar ook demonstraties worden gegeven,daar kun je ook eens kijken :) Misschien krijg je wel heel ander beeld...hoeft niet meteen,je geeft al aan dat je pas over aantal jaar iets mee wilt doen.Tijd zat ;) :D

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:28

:j Ben special ernaar gaan kijken op horse event en sins dien helemaal verliefd erop.

Blossen1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:30

Ik krijg misschien een ijslander, en ik zal hems winters ook op stal moeten zetten, nu heb ik wle een stal (waar ik dus wil gaan staan) waar ik hem/haar in de winter buiten mag zetten :).

Ik weet niet of dit voldoet aan jouw vraag :)

xx

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:11

Ik heb ze het hele jaar door buiten in padock met padock paradise en schuilstal, in de winter bij heel slecht weer af en toe op stal snachts.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:36

Geen enkel paard, maakt niet uit welk ras, zou ik 24/7 op stal zetten.
Als daar geen mogelijkheden voor zijn moet je geen paard nemen :) Stel je maar eens voor; jouw instinct is om 30 km op een dag te kunnen lopen, in een grote groep voor bescherming en vriendschap (zonder dat overleef je het niet), je moet kunnen vluchten want je bent een vluchtdier. En wat doet iemand. Die zet je alleen, de hele dag tussen 4 muurtjes. Leuk he rondjes moeten draaien?.. Lijkt me niet zo leuk he :P Zijn ook testen gedaan op mensen die alleen opgesloten werden, zelfs de meest stabiele mensen kregen rare trekjes. Een mens wil een nest hebben, paarden zijn daar niet voor gemaakt.
Savonds op stal kan nog wel, maar het grootste deel van de dag moet een paard lekker buiten kunnen zijn met vriendjes :j

aypKimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:54

Natuurlijk kun je een IJslander op stal zetten, maar ik denk dat IJlanders liever een open staldeur willen met - als het weiland te vol is - een paddock, zodat ze toch wel buiten staan. Dan kan je IJslander zelf wel beslissen of hij naar binnen of naar buiten wil. Merk je dat hij/zij alleen maar binnen staat, is dat niet echt nodig :+

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:30

Ik de nacht kan je ze wel op stal zetten! Overdag ook hoor maar ze kunnen ook gewoon naar buiten.