Welk bitloos hoofdstel voor een beBaarde IJslander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Re: Welk bitloos hoofdstel voor een beBaarde IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:29

zo lees even bij, maar je bent er al uit. de glucksrad is trouwens ook als sidepul te gebruiken.
dat is de stand die ik ook het meest gebruik.
als he googled op LG Zaum kom je ook op site's waar ze de werking uitleggen.

die Fra ziet er ook wel mooi uit.
succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 03:14

Mijn eerste gedachte was ook: sidepull! Heb een ijs met vooral in de winter een flinke baard, en geen sidepull maar rij 'm wel af en toe met een gewoon stalhalster met de teugels aan de zijkanten. Kennis van mij heeft een ijs waar ze destijds een glucksrad voor had, weet niet of ze 'm nog steeds gebruikt.

Kaptoom heb ik ook geprobeerd, voor ons geen succes maar zoiets verschilt toch altijd per combinatie. Wie weet werkt het voor jou en je paard hartstikke goed :)

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:27

Ik weet niet of je perse een bitlooshoofdstel wilt...maar ik gebruik gewoon een halster als ik bitloos rijd, en die zijn er ook in de verstelbare variant. Werkt bij mijn paard iig net zo goed als een bitje. En bij een halster kun je de teugels eronder aanklikken.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:00

Ik rij met mijn ijsco's met sidepull en vanaf maandag hopelijk de gelucksrad uit proberen. Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe mijn paarden daar op lopen.
Sidepull vind ik sowieso erg fijn als optoming en inwerking en daarmee nooit last gehad van hun winterbaarden :)

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 23:14

Door omstandigheden heb ik de FRA Pardoes nog niet kunnen uitproberen......
De Gluckrad heb ik geen ervaring mee. Ik wens je alvast veel succes en plezier!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:34

Heb je hm wel al in huis en gepast? Zo ja, wat vind je van het leer/kwaliteit? Maat? vertel :D

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:30

Ik rijd mijn ijslander Gydja soms ook bitloos. Ik gebuik hier voor een touw hoofdstel met onderaan het hoofd gekruist. Ik rijd er vooral buiten mee en ze reageert prima. Ik rijd vooral met mijn benen. Als ik naar rechts wil dan druk ik mijn linker teugel tegen de hals aan en dan gaat ze naar rechts en het zelfde andersom :D . In de bak gaat het bitloos rijden wat minder :P aangezien ze de bak niet erg leuk vind.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:23

Hoihoi!

Ik heb de FRA besteld en ben al daaaaaaaaaaagen in afwachting! Wel mocht ik van een kennis haar FRA uitproberen, maar goed.... dit is dus door omstandigheden nog niet gebeurd. Best balen, want ik wil heel graag weten hoe mijn IJscoman er op reageert. Ik verwacht geen 'gekke' dingen omdat hij bekend is om bitloos gereden worden. Waar het mij om gaat is de release, die is nu door zijn baard niet goed.
Ben serieus in overweging om hem maar te scheren! Floepsssss, zoefffff, alles eraf! Baardharen, snorharen, sokjes, zijn prachtige winterjas..........heueueueueule maal kaal :(:) .
Ik maak er een heus Sportpeerd van! Ech Nie :D :+ :D, hahaha.
Zal me inhouden en wacht nog wel even op de Pardoes...... Maar als ik 'm binnen heb en heb gereden dan zal ik jullie meteen op de hoogte brengen!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 18:19

YESSSSSSSSSS, het is binnen!!!

M'n nieuwe FRA hoofdstel is binnen, ik kon het wachten amper meer volhouden. Nu nog rijden!!
Heb vandaag wel gereden met mijn andere bitloze optoming, maar ben zo benieuwd hoe het zal gaan met de FRA.

Ik vind het leer van goede kwaliteit en de bijgeleverde teugels (antislip) ben ik ook tevreden over.
Zodra ik gereden heb dan zal ik weer een berichtje plaatsen!

@ Shadowfax; qua maat heb ik de middel/Cob besteld en ik zie nu al dat het makkelijk past.

Doeidoei

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:03

Jeetje dat heeft nog lang geduurd, maar gelukkig kun je er nu mee rijden ;-)
Veel rijplezier!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:52

Whoooo, kicke dat ie eindelijk binnen is!!! Snel er mee rijden en foto's maken! Ik ben onwijs benieuwd!!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:37

Ik gebruik exact hetzelfde FRA hoofdstel ook voor een ijslander, werkt TOP !

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:18

Ik heb er nu 1 keer mee gereden. Hij loopt er wel goed op, was natuurlijk ook al bitloos gewend.

Het enige minpunt vind ik dat het hoofdstel toch groter uitvalt dan ik tevoren had ingeschat. Ik heb
de Cob besteld, en ook gekregen, maar het valt erg ruim. Ik moest er veel gaatjes bij maken. Geen probleem
natuurlijk, alleen nu liggen de 'bakstuk-ringen' tegen zijn jukbeenderen. Vraag me af of dat wel prettig
voor hem zal zijn...... Heeft iemand hier ervaring mee? Zou je ajb een foto kunnen plaatsen zodat ik
verschil/overeenkomst kan zien? Graag dus een foto van het FRA Pardoes hoofdstel bij een IJslander, om het koppie.
Ben benieuwd......

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:21

heb je dan zeker weten mt cob gekregen? staat ergens wel gedrukt in leer.
ik gebruik nl ook mt cob voor een ijslander.... die zit perfect!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:25

Stond op de verpakking. Ik neem aan dat dat toch wel zal kloppen? Heb je heel toevallig een hoofdfoto
van je IJsje met zijn/haar FRA om?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:35

Nee helaas, nog niet.
Ik rij hem nog maar sinds kort bitloos.
Missch kun je een foto van jouw ijs hier plaatsen, dan kunnen we even zien of je het hoofdstel wel goed hebt zitten

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:32

Dat is ook een idee, zodra ik weer ga rijden neem ik m'n toestel mee. Heb ik waarschijnlijk wel effe
hulp nodig van een prof wat betreft het plaatsen, hahaha. Ben niet zo'n computerwonder.......
Moet goed komen!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:47

als je de foto naar mij stuurt, wil ik deze ook wel plaatsen hoor ;-)

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:07

Kun je me dan ajb. je mailadres via pb sturen? Wordt waarschijnlijk pas ergens in het weekend, beetje
drukke dagen voor de boeg. Alvast bedankt voor je hulp!!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:41

Hoe groot zijn jullie ijslanders dan? Die van mij is denk ik 1,34cm en heeft echt een heel iel arabierenhoofdje. Het huismerk van EJ paste ze maat pony.

Volgensmij moeten die ringen 2 vingers onder de jukbeenderen zitten?! Hoeveel gaatjes heb je nog over bij de neusriem?

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 23:06

Hey ShadowFax,

De ringen liggen dus echt op de jukbeenderen..... Ik heb helemaal geen gaatjes over, moest er zelfs
nog enkele bijmaken. Ik denk dat maat pony voor jouw IJsje groot zat zal zijn. Normaal heeft die van
mij echt altijd maat Cob, maar bij dit hoofdstel valt Cob vrij ruim. Mijn IJsco is 1.36 en heeft een normaal
hoofd, een Cobje dus.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:09

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 10:14

Sorry, ik krijg een foutmelding..... Kan je linkje niet openen. De neusriem heb ik dus 'passend' gemaakt door
er enkele gaatjes bij te maken. Die zit nu wel goed. Ik ga even die site van bitloos.nl opsnorren.....

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:09

Weer gereden.... Het valt me op dat hij beter reageert op het kaakgekruist-hoofdstel.
Misschien een kwestie van wennen? Of misschien dat hij toch 'last' heeft die ringen.
Stalgenoot nog even laten kijken, volgens haar zit het hoofdstel verder wel goed, neusriem ook.
Het zijn net die ringen die ik graag iets lager had willen hebben....

Foto volgt nog!

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:20

Goede keus bitloos rijden. _/-\o_