welk voer voor ijslander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:16

Tja, ik heb totaal geen moeite met pavo... ga vanmiddag een nieuw pak halen want de vorige bevielen de afgelopen twee jaar goed ;) Vind het niet erg als mijn paard wat suikers binnenkrijgt, die paar koeken in de week. Wat voer je daar nou aan suikers aan per gram lichaamsgewicht ;) Maar als je een eczemer ofzo hebt kan ik me voorstellen dat je er voorzichtig mee wil doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:19

Nou ja.. een paard met een harde manenkam, boterhambillen en spekschouders wil je ook niet teveel suiker geven.... da's toch spannend.
Maar als het jou goed bevalt... is er geen reden tot verandering lijkt me.

Wijslander

Re: welk voer voor ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:21

Even inhakend op bovenstaande posts: het probleem dat ik op dit moment ervaar is dat er geen (smakelijk en gebruiksvriendelijk) alternatief voor de koeken van Pavo lijkt te bestaan. Mijn IJslander vindt de Summerfit koeken heerlijk, ik kan ze makkelijk meenemen naar stal en ook makkelijk in kleinere stukjes breken, waardoor ik zelf invloed heb op de hoeveelheid per keer. Dus hier nog een (althans tot nu toe) tevreden gebruiker...

Een alternatief waar ik naar gekeken heb, de koek van Marstall, is volgens de gebruikers van Marstall die ik hier op bokt gesproken heb niet smakelijk en niet makkelijk kleiner te maken dan de voorgevormde stukken. Daarbij vraag ik me af wat uiteindelijk het verschil is in 'ongezonde' ingrediënten? Andere merken vermelden namelijk ook niet alles wat er in zit.

Mocht er iemand zijn met een goed alternatief voor de koeken van Pavo: dan houd ik me aanbevolen dat alternatief eens te proberen en te kijken wat de eventuele verschillen zijn :j.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:25

Jep, ik gebruik momenteel Semper Cubes van St Hippolyt.
Maar Force van Marstall is ook een aanrader.
Smakelijk, makkelijk in gebruik, en vrij van rommel.... (voorzover we dat ECHT kunnen zeggen).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:33

Het probleem met bijv. de Force is dat het niet de vorm van een koek heeft, maar van brok. Ik moet het van thuis meenemen (vaak op de fiets) en dan is het handig om een koek in je zak te kunnen stoppen ipv te moeten klooien met losse brokjes.

Die Semper Cubes lijken me op zich wel wat, hoe groot is zo'n cube? Er staat 'makkelijk om mee te nemen' maar vraag me af wat ik me daarbij moet voorstellen?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:04

Wel grappig, niemand hier voert pavo liga. Terwijl dat speciaal op ijslanders toe gespitst zou zijn. Zie het trouwens nooit ergens voorbij komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:11

Pavo liga is ook weer zo'n mengsel. En net als Sonja voer ik graag koeken ivm het voer- en vervoergemak.

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:13

Wij voeren ze hooi, en voor de paarden die echt werken voeren we ze cavalor musli, en bix van een handelaar bij ons in de buurt. We hebben ze vorig jaar ook van die pavo koeken gevoerd.
Ik doe er trouwens ook altijd lijnzaadolie door de musli.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:30

hestejente schreef:
Pavo liga is ook weer zo'n mengsel. En net als Sonja voer ik graag koeken ivm het voer- en vervoergemak.

Denk inderdaad dat wij min of meer om dezelfde redenen kiezen voor Pavo Summerfit :j Mijn voorraadje is nu bijna op, dus Ninx, als je nog tijd hebt om hier te reageren i.v.m. de Semper Cubes... Graag!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:33

De Marstall koeken en de Semper Cubes willen ze hier niet eten. Ze vinden ze te hard.
De Pavo koeken gaan er wel in maar liggen ze even dan wordt het zo droog en kruimelig als beschuit. Ze moeten dan echt moeite doen om het weg te krijgen. Ze trekken ook net zulke gekke bekken als mensen als ze proberen een droge beschuit snel weg te werken. :)

Wil eigenlijk vanuit duitsland (Masterhorse) de isi-bigs of winterbigs gaan proberen.
http://www.masterhorse.de/lshop,showdetail,10755,d,1293662096-10856,masterhorse.mineralfutter,3091,6,Tshowrub--masterhorse.mineralfutter,.htm
http://www.masterhorse.de/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action=showdetail&wkid=10755&ls=d&nc=1293662256-11585&rubnum=&artnum=3061&file=1&gesamt_zeilen=0Tsuche--winter%20bigs

Liga wordt hier op stal volop gevoerd.
Laatst bijgewerkt door Refagreni op 30-12-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:35

De pavokoeken worden inderdaad hard en brokkelig als je ze in de verpakking laat zitten (in mijn kast gaan ze dan ook schimmelen }:0 ) Daarom doe ik ze in een plastic bak met deksel, zo'n tupperwareachtig ding van de Blokker. Daar worden ze juist na een paar maanden een beetje zompig in, ze breken dan heel makkelijk en zijn zeker niet droog.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 08:46

Hier liggen de koeken wel in de verpakking maar die laat ik open. Ze kruimelen wel iets als ik ze breek, maar zien er niet extreem droog uit. De kleinere stukjes krijgt Geisli wel makkelijker weg dan wanneer ik hem ineens die halve koek geef (logisch). En daarna gaat hij meestal ook meteen wat drinken.
Zo'n tupperwaredoos is een goed idee! :j

@ Refagreni: die isi-bigs of winterbigs zien er goed uit. Ik zie dat een IJslander 3-4 cubes per dag nodig zou hebben, dus ik denk dat die dingen ook niet al te klein en dus makkelijk mee te nemen zijn. De vraag is alleen of ze ook smakelijk zijn... Maar dat is natuurlijk een kwestie van proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:39

Ik breek de koeken ook in stukjes. Per keer voer ik een hele koek (4 keer per week) en dat kan hij natuurlijk nooit allemaal in 1 keer kauwen. 1 koek gaat in 5 stukken in mijn paard zijn muiltje. Wanneer de bewaarbak leeg is gooi ik het overgebleven gruis over een handje muesli of slobber en dan heeft hij eens in de zoveel maanden een feestmaaltje :9

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:04

Ik voer een halve koek per keer, die breek ik in 6 stukjes :D en dan gebruik ik ze als beloning bij het VD-en. Slim om dat overgebleven gruis te gebruiken, dat ga ik ook eens proberen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:21

Hooi in de winter, gras in de zomer en vitaminekoeken erbij 1 per dag in de winter, in de zomer onnodig.
Daarnaats geef ik persoonlijk na het rijden een klein schepje muesli/brok mix

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:19

Gras gras gras in de winter hooi en na t rijden als beloning soms een snoepje of een happie musli :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:41

hoewel het topic al wat ouder is toch antwoord

hier krijgen ze hooi, hooi en nog eens hooi

mijn merrie krijgt dodson&horrel mare&youngstock bij, +- een kilo0 per dag , de kleine eet tegenwoordig ook een halve kilo per dag (8 maanden oud)
de rest krijgt wat basisbrok na het rijden

pavokoeken krijgt de haf, maar ik mijd ze als de #@$## soieso, pavo komt er bij mij niet in, maar dat geld voor de meeste gangbare voeders(teveel troep en ballast)

in de zomer krijgt ze trouwens vaak wel een vitkorrel erbij, wel weer moeilijk(iets met poedertjes is een no go, dan denkt ze dat ik haar probeer te vergiftigen) de gemuse und krauter pellets van hippolyt zijn als "niet lekker" bestempeld, zo ook nog wat andere korrels , dus weer op zoek naar iets anders wat eetbaar is volgens paard en goed genoeg is naar mijn maatstaven :p

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:36

Ik wil dit wel ff volgen, vandaar mn berichtje......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:38

Je had je ook gewoon op het topic kunnen abonneren, berichtjes bij wijze van stipjes zijn namelijk nog steeds niet toegestaan op bokt :o

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:40

Mijn ijslander krijgt gewoon onbeperkt hooi en heeft een likblok tot beschikking. Hier doet hij het super op, is mooi op gewicht en heeft veel energie.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:37

hestejente schreef:
Je had je ook gewoon op het topic kunnen abonneren, berichtjes bij wijze van stipjes zijn namelijk nog steeds niet toegestaan op bokt :o

O sorry dat wist ik niet dat je je erop kon abboneren. sorry.

Kwam vanmiddag op stal en stond mn ijsje kreupel op 4 benen. gisteren 4 uur in de wei gestaan. er moet wat aan zijn voedingspatroon veranderd worden. dus vandaar mijn nieuwgierigheid naar dit onderwerp.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:51

de ijslanders van de manege waar ik sta, krijgen alleen kuilgras, hebben echt niet meer nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:22

Als je op de pagina van GP waar het topic staat op het rondje links naast de topictitel klikt staat het topic tussen je eigen berichten Rineke :)
Sterkte met je paard :(:) Wat zegt je VA ervan?

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:27

De mijne staat op het moment op 3,5 kilo (varieert vaak tussen de 1 a 5 kilo op een dag)muesli en onbeperkt hooi.
Verder krijgt ze van pavo, pavo vital brokjes.
Mijn paardje heeft helaas de neiging om snel af te vallen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:45

Dilan1993 schreef:
de ijslanders van de manege waar ik sta, krijgen alleen kuilgras, hebben echt niet meer nodig.

Kuilgras zet dan wel aan, maar biedt niet voldoende voedingsstoffen over het algemeen. Dan zouden ze al hooimonsters moeten laten nemen van een grote levering om hier zeker van te zijn.
Kuil mogen ze sowieso niet hebben, voordroog kan wel... zit ook in grote balen, dus misschien bedoel je dat wel.

IJslanders worden, tot mijn grote spijt, vaak te schraal en goedkoop te houden. De vele 'HELP, mijn paard heeft ernstige tekorten en daaraan gerelateerde ellende' topics zijn voldoende te vinden, veelal van mensen die voorheen riepen dat 'alle IJslanders alleen maar hooi en een liksteen' nodig hebben en bijna boos worden dat jij er iets meer werk van maakt.

Tja... een IJslander is schraal waar het gaat om vet gras en vette kuil, maar is een grootverbruiker waar het gaat om hoogwaardige vitaminen, mineralen en sporenelementen... Hopelijk hoeven niet alle paarden eerst spierbevangen, te mager, te dik, en weet ik veel wat voor ellende te krijgen voordat mensen de moeite nemen een gebalanceerd dieet samen te stellen voor hun paard.

Een IJslander (en ook andere schraal gehouden paarden) doen het jaaaaaaaaaren goed op 'niets'.... de schade wordt later pas zichtbaar... en dan is de weg terug heel lang.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 31-01-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt