Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Succubi schreef:In het vorige topic las ik van Snoezie2 iets over de schouder en het verschil tussen de parc en trail.
Kan iemand dat uitleggen? (liefst met voorbeeld foto/film? )
Succubi schreef:In het vorige topic las ik van Snoezie2 iets over de schouder en het verschil tussen de parc en trail.
Kan iemand dat uitleggen? (liefst met voorbeeld foto/film? )
CrazyCat schreef:De "gait" is vanaf het moment dat ik bewust draf ben gaan rijden alleen maar stukken beter geworden.
Pleasuregaits schreef:Deze week heb ik Silver Dollar mogen rijden. Een paard met veel power en snelheid. Het geheim achter zijn 4-takt rack is dat hij makkelijk draaft. en ik spreek uit ervaring want toen ik mijn zit iets verschoof boodt hij deze aan. Een goed getraind paard kan echter makkelijk schakelen.
ik heb de diverse show types Rockies en Kentuckies hier gereden, voor de recreatie en endurance is het trailtype toch het meest geschikt om zo min mogelijk energie te verspillen en zo comfortabel mogelijk te rijden.
Greetz from Kentucky
Citaat:Toch vraag ik me af bij endurance, hogere klasses, of je moet spreken over hoever energie een paard verspilt aan een gang. Ik denk dat het meer gaat om hoe een paard zijn of haar energie gebruikt. Net als Smaos ben ik het eens dat een classic gait comfortabeler zit dan een trail gait. Een paard met veel power en energie zal zich beter voelen in een classic gait dan in een trail gait, omdat die zichzelf dan in moet houden. Ook ik heb Silver Dollar gereden en ik dnek niet dat er een verschil zal zijn tussen een trailpaard en zijn energie 'verspilling' en een paard als Silver en zijn energie gebruik.
Pleasuregaits schreef:Citaat:Toch vraag ik me af bij endurance, hogere klasses, of je moet spreken over hoever energie een paard verspilt aan een gang. Ik denk dat het meer gaat om hoe een paard zijn of haar energie gebruikt. Net als Smaos ben ik het eens dat een classic gait comfortabeler zit dan een trail gait. Een paard met veel power en energie zal zich beter voelen in een classic gait dan in een trail gait, omdat die zichzelf dan in moet houden. Ook ik heb Silver Dollar gereden en ik dnek niet dat er een verschil zal zijn tussen een trailpaard en zijn energie 'verspilling' en een paard als Silver en zijn energie gebruik.
Zonder hartmeter etc kan ik mijn gedachtes hierover niet hard maken maar common sense zegt mij dat een paard met veel knie actie en neerwaartse kracht van de voorhand zijn energie beter zou kunnen gebruiken in voorwaartse actie dan opwaartse beweging. De classic paarden die ik heb gereden waren na 10-15 minuten drijfnat van het zweet terwijl ik 2 uur lang een trailrit heb gemaakt in tempo met veel klimwerk en afdalingen op een paard zonder die extreme actie die enkel een zweetplek onder zadel had en niet zwaar ademde.
Niet echt een eerlijke vergelijking omdat het eerste paard op tempo op vlakke bodem liep en de tweede berg op en af over keien en rotsblokken moest klauteren en op de effen (maar stijgende of dalende) ondergrond op tempo liep. In mijn beleving kostte het voor de tweede meer energie, dit was echter niet zichtbaar.
Citaat:Bij dieren die meer aanleg hebben voor de Picada zou de galop minder vlak zijn, en hierdoor minder prettig voor mensen met rugproblemen.
Pleasuregaits schreef:Citaat:Bij dieren die meer aanleg hebben voor de Picada zou de galop minder vlak zijn, en hierdoor minder prettig voor mensen met rugproblemen.
Dit is goed mogelijk. Reden? De picada is een laterale 4-takt gang. Paarden met laterale gangaanleg hebben vaak meer moeite met de galop (diagonale 3-takt). Hierdoor zit deze minder comfortabel. Met de juiste dressuurmatige training kun je hier echter nog veel in bijsturen in de meeste gevallen.
Citaat:Is dat hetzelfde dat een ijslander met 5 gangen (dus met telgang) ook vaak een lastige galop kunnen hebben tegenover een 4 ganger? (hoewel dat ook een 4takt is toch? )
Citaat:En een Rocky met minder aanleg voor de 4takt een makkelijkere galop?
Mijn kruising had als veulen een hele nette 4 takt gang. Nu hij al een jaar is laat hij het niet zoveel zien (moet zeggen dat ik hem vaak niet harder zie gaan dan stap )
Pleasuregaits schreef:Je bedoelt een Rocky met veel drafaanleg? Die zal idd makkelijker kunnen galoperen. Het is heel normaal dat jonge gangenpaarden naar mate ze ouder worden minder gang vertonen. Hun lichaam is constant in de groei. Als een paard als veulen veel gang heeft getoond dan ben je verzekerd van de aanleg, tzt is het aan de ruiter om deze gangen weer naar boven te halen.