Gangen, gangtechniek en trainingsmethodiek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:21

Ik denk dat het maar helemaal aan het doel ligt of het handig is om draf te rijden op een rocky.
Ik wil voor mezelf graag paarden die alle gangen kunnen dus ook draf, ik ben van mening dat het gezonder is voor het paard en de bespiering stukken mooier is dan een paard dat alleen "gait". Kan me ook voorstellen dat mensen met bepaalde rugklachten liever nooit draf willen zien.

Met Brego kon ik dus eigenlijk al vlot beide + galop. Draf op stem commando en zonder teugelcontact, tolt zonder stemcommando alleen zit/been en met licht teugelcontact. Dit zijn we nu aan het uitwerken, net als tempo wisselingen in stap en zuiverheid en duur in "gait".
De "gait" is vanaf het moment dat ik bewust draf ben gaan rijden alleen maar stukken beter geworden.

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:13

Succubi schreef:
In het vorige topic las ik van Snoezie2 iets over de schouder en het verschil tussen de parc en trail.
Kan iemand dat uitleggen? (liefst met voorbeeld foto/film? )

Hoe losser en leniger een paard... hoe meer het vlot en zeer soepel zijn benen kan heffen (zonder allerlei spierbundels te kweken, en hoe makkelijker de tolt is. Hoe houteriger en stroever het bewegingsapparaat is, de gewrichten en de wervels... hoe minder classic/park en dus vaak trail.
Een lenig en soepel paard en niet te zwaar paard met een aanleg voor aerobe verbranding... zoeken wij.
Bij springpaarden hetzelfde, hoe leniger en losser in de gewrichten hoe beter (niet altijd... maar wat gechargeerd).
Trail is een lagere voorbeenheffing dan Park. Park is extreem hoog.
Hoe meer een rocky van nature, dus spontaan en zonder enige training naar classic/park neigt of bezit, hoe leniger en soepeler hij is, en hoe meer het dier geschikt is voor Endurance. De lenigheid... is belangrijk. Het trainen van een trail gang naar classic of semiclassic is niet als zodanig van belang, de classic gang ook niet, het gaat vooral om de aangeboren losheid, aangeboren soepelheid/lenigheid. Rockys die zeer lenig en soepel zijn hebben allen minstens een classic gait..., deze rockys zijn schaars, maar dit soort paarden zijn in elk ras zeer schaars, tot nu toe hebben we 2 zeer lenige en soepele rockys gespot in Europa, waaronder Lucky. Je herkent deze Rocky's ook aan de bouw.

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:13

Succubi schreef:
In het vorige topic las ik van Snoezie2 iets over de schouder en het verschil tussen de parc en trail.
Kan iemand dat uitleggen? (liefst met voorbeeld foto/film? )

Hoe losser en leniger een paard... hoe meer het vlot en zeer soepel zijn benen kan heffen (zonder allerlei spierbundels te kweken, en hoe makkelijker de tolt is. Hoe houteriger en stroever het bewegingsapparaat is, de gewrichten en de wervels... hoe minder classic/park en dus vaak trail.
Een lenig en soepel paard en niet te zwaar paard met een aanleg voor aerobe verbranding... zoeken wij.
Bij springpaarden hetzelfde, hoe leniger en losser in de gewrichten hoe beter (niet altijd... maar wat gechargeerd).
Trail is een lagere voorbeenheffing dan Park. Park is extreem hoog.
Hoe meer een rocky van nature, dus spontaan en zonder enige training naar classic/park neigt of bezit, hoe leniger en soepeler hij is, en hoe meer het dier geschikt is voor Endurance. De lenigheid... is belangrijk. Het trainen van een trail gang naar classic of semiclassic is niet als zodanig van belang, de classic gang ook niet, het gaat vooral om de aangeboren losheid, aangeboren soepelheid/lenigheid. Rockys die zeer lenig en soepel zijn hebben allen minstens een classic gait..., deze rockys zijn schaars, maar dit soort paarden zijn in elk ras zeer schaars, tot nu toe hebben we 2 zeer lenige en soepele rockys gespot in Europa, waaronder Lucky. Je herkent deze Rocky's ook aan de bouw.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:19

CrazyCat schreef:
De "gait" is vanaf het moment dat ik bewust draf ben gaan rijden alleen maar stukken beter geworden.

Wat is daar de reden van, weet je dat? Ik heb dat al eerder gehoord. Mijn TWH vosmerrie draafde voornamelijk. Ik kon er moeilijk een 4-takt uitkrijgen. Op de dagen dat dat wel lukte was het wel feest natuurlijk.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:36

Behalve dat ik niet draaf ohz, wil niet zeggen dat ik mijn paard niet train in draf, ze loopt aan de longe 'gewoon' in draf, wat ook al een heel gedoe opzich was, omdat ze daar ook steeds aansprong in tolt en met veel stemcommando's en oefenen later, kan ze nu dus draven aan de longe.

Ik had ook al sneller de draf erbij kunnen pakken, maar daar rij ik niet genoeg voor, volgend jaar als ik echt aan de gang ga, dan wel.
Nu weet ze niet beter dan dat ze moet tolten ohz, dus doet ze dat ook alleen maar.

Bij mijn andere Rocky, was het wel een makkie, klikken was draf en kusgeluid was tolt en dat had ze ontzettend snel door.

Abby rij ik ook op stemcommando in tolt en aangezien ik aan de longe ook een stemcommando voor draf geef, zal dat ook geen problemen gaan geven als ik haar later in training de draf erbij leer.

Ieder doet natuurlijk op zijn eigen manier. Zijn meer wegen wat naar Rome leiden. (of lijden ;) :+ )

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:48

Ik heb toestemming voor de filmpjes, dat worden er (heel heel heel) erg veel!
Maar even geduld, eerst even uitzoeken hoe ik mijn camera op de computer krijg (kabel zoeken, oh help) en hoe ik ze bewerkt krijgt enzo en dan ook nog op youtube plaatsen.
Tsja, is een goede oefening voor me :+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:48

*\o/*

Pleasuregaits

Re: Gangen, gangtechniek en trainingsmethodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:57

Deze week heb ik Silver Dollar mogen rijden. Een paard met veel power en snelheid. Het geheim achter zijn 4-takt rack is dat hij makkelijk draaft. en ik spreek uit ervaring want toen ik mijn zit iets verschoof boodt hij deze aan. Een goed getraind paard kan echter makkelijk schakelen.

ik heb de diverse show types Rockies en Kentuckies hier gereden, voor de recreatie en endurance is het trailtype toch het meest geschikt om zo min mogelijk energie te verspillen en zo comfortabel mogelijk te rijden.

Greetz from Kentucky

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:04

Volgens mij is het voor een paard in draf gemakkelijk om de toplijn te ontspannen, ik zie het dus een beetje als stretchen van de spieren.
Daardoor zal het neem ik aan gemakkelijker zijn om los te blijven in het lijf, waardoor de extra gang er nog soepeler uit komt.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:32

Pleasuregaits schreef:
Deze week heb ik Silver Dollar mogen rijden. Een paard met veel power en snelheid. Het geheim achter zijn 4-takt rack is dat hij makkelijk draaft. en ik spreek uit ervaring want toen ik mijn zit iets verschoof boodt hij deze aan. Een goed getraind paard kan echter makkelijk schakelen.

ik heb de diverse show types Rockies en Kentuckies hier gereden, voor de recreatie en endurance is het trailtype toch het meest geschikt om zo min mogelijk energie te verspillen en zo comfortabel mogelijk te rijden.

Greetz from Kentucky

Toch vraag ik me af bij endurance, hogere klasses, of je moet spreken over hoever energie een paard verspilt aan een gang. Ik denk dat het meer gaat om hoe een paard zijn of haar energie gebruikt. Net als Smaos ben ik het eens dat een classic gait comfortabeler zit dan een trail gait. Een paard met veel power en energie zal zich beter voelen in een classic gait dan in een trail gait, omdat die zichzelf dan in moet houden. Ook ik heb Silver Dollar gereden en ik dnek niet dat er een verschil zal zijn tussen een trailpaard en zijn energie 'verspilling' en een paard als Silver en zijn energie gebruik.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:51

Ik ben van mening dat een gangenpaard ook beter zijn gangen kan gebruiken als hij dressuurmatig goed loopt.
Daar bedoel ik mee: rechtgericht en goed door het lijf lopen.
Ik heb het ook bij meerdere ijslanders meegemaakt dat de tölt er makkelijker en beter uit kon komen omdat het paard beter door het lijf liep.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:17

Zeker! Ik denk dat dat bij elk paardje wel geldt :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:57

Zeker is het zo dat een gangenpaard zich completer ontwikkelt als je alle gangen traint.
Ik heb Ijslanders, zowel vier- als vijfgangers, en in de training streef ik naar een zo goed mogelijke ontwikkeling van alle gangen die het paard van nature aanbiedt. Dit door middel van een combi van dressuurmatige gymnastisering (zijgangen, overgangen, voltes etc.) en het paard op eigen benen voorwaarts laten gaan door middel van meer signaalachtige hulpen. Het gaat erom het paard echt los door zijn lijf te hebben, maar daarbij ook snel te laten reageren en goed van achter naar voren te rijden, zodat hij zichzelf mooi gaat dragen in alle gangen en in verschillende tempi. Ook streven we er bij de Ijslanders naar dat de paarden altijd voorwaarts denken, ook in de overgangen terug.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:47

Citaat:
Toch vraag ik me af bij endurance, hogere klasses, of je moet spreken over hoever energie een paard verspilt aan een gang. Ik denk dat het meer gaat om hoe een paard zijn of haar energie gebruikt. Net als Smaos ben ik het eens dat een classic gait comfortabeler zit dan een trail gait. Een paard met veel power en energie zal zich beter voelen in een classic gait dan in een trail gait, omdat die zichzelf dan in moet houden. Ook ik heb Silver Dollar gereden en ik dnek niet dat er een verschil zal zijn tussen een trailpaard en zijn energie 'verspilling' en een paard als Silver en zijn energie gebruik.

Zonder hartmeter etc kan ik mijn gedachtes hierover niet hard maken maar common sense zegt mij dat een paard met veel knie actie en neerwaartse kracht van de voorhand zijn energie beter zou kunnen gebruiken in voorwaartse actie dan opwaartse beweging. De classic paarden die ik heb gereden waren na 10-15 minuten drijfnat van het zweet terwijl ik 2 uur lang een trailrit heb gemaakt in tempo met veel klimwerk en afdalingen op een paard zonder die extreme actie die enkel een zweetplek onder zadel had en niet zwaar ademde.

Niet echt een eerlijke vergelijking omdat het eerste paard op tempo op vlakke bodem liep en de tweede berg op en af over keien en rotsblokken moest klauteren en op de effen (maar stijgende of dalende) ondergrond op tempo liep. In mijn beleving kostte het voor de tweede meer energie, dit was echter niet zichtbaar.

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:14

Pleasuregaits schreef:
Citaat:

Zonder hartmeter etc kan ik mijn gedachtes hierover niet hard maken maar common sense zegt mij dat een paard met veel knie actie en neerwaartse kracht van de voorhand zijn energie beter zou kunnen gebruiken in voorwaartse actie dan opwaartse beweging. De classic paarden die ik heb gereden waren na 10-15 minuten drijfnat van het zweet terwijl ik 2 uur lang een trailrit heb gemaakt in tempo met veel klimwerk en afdalingen op een paard zonder die extreme actie die enkel een zweetplek onder zadel had en niet zwaar ademde.

Niet echt een eerlijke vergelijking omdat het eerste paard op tempo op vlakke bodem liep en de tweede berg op en af over keien en rotsblokken moest klauteren en op de effen (maar stijgende of dalende) ondergrond op tempo liep. In mijn beleving kostte het voor de tweede meer energie, dit was echter niet zichtbaar.

Inderdaad geen eerlijke vergelijking en zeer subjectief (beleving). Zonder enig inzicht in hartslag, ademfreuentie, peristaltiek, turgor, kleur slijmvliezen, O2 verbruik tijdens inspanning etc etc kun je er helemaal niets over zeggen. Waarom is zweten in jouw beleving een indicatie dat het paard minder geschikt zou zijn voor Endurance? Inspanningsfysiologie bij paarden is overigens een vak apart en moeilijk toegankelijk voor leken, want daar heb je het over. Een gangenpaard welk potentieel classic is, heeft een hogere prestatietop. Ik heb jouw bericht ter harte genomen en gechekt, het is een groot misverstand om te suggereren dat een paard met classic potentieel minder geschikt zou zijn voor Endurance, bovendien stel ik als bias vast dat jij fokker bent. We hebben het over prestatietop, een paard met classic potential heeft een hogere prestatietop, zoals ook goede springpaarden hebben enz. Het is natuurlijk absurd als ik zou stellen dat een classic paard continu in een classic gang endurance zou rijden, een ruiter die dat doet is bizar bezig, maar de prestatietop, de lenigheid en soepelheid is bij sommige classic gaiters wel degelijk anders en beter. Voor fokkers is het zuur als sommige mensen uit de Endurance meer kijken naar classic gaiters... immers die zijn schaarser en duurder, ook duurder qua import en dus mogelijk lagere winstmarges voor fokkers, en ook zuur als die mensen dan ook nog erg kieskeurig zijn als ze een classic gaiter zien. Daarentegen als je Endurance wil rijden, en je wil niet bij de top 10 of top 20 horen dan stel je andere eisen en kun je best heel goed uit de voeten met een trail gaiter.
Laat ik dit zeggen: de tijd zal het leren hoe het met onze Rocky (een classic gaiter kandidaat) zal aflopen in de Endurance... We hebben ondertussen onze keus gemaakt en deze Rocky komt een tijd bij ons op proef en voor zeer basaal grondwerk.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:32

Hoi Gert Jan! Ik zie dat je je weg terug hebt gevonden op Bokt.

Zoals aangegeven heb ik enkel mijn mening gedeeld zonder deze te hebben kunnen onderbouwen. Aangezien ik geen classic gaiter bezit noch zal aanschaffen en geen intentie heb om endurance te rijden zal ik hier ook geen nader onderzoek naar verrichten.

Gelukkig is er een vrijheid van meningsuiting and I am sticking to it ;)

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:18

Is dit topic alleen bedoeld voor de Rocky en Kentucky Mountain Horses? Of mogen de andere rassen ook meedoen? ;)

Ik heb het volgende gehoord over de Mangalarga Marchador en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! :)
Bij de MM zou het zo zijn dat als een paard de voorkeur heeft voor de Batida ze meestal een vlakkere galop bezitten. Bij dieren die meer aanleg hebben voor de Picada zou de galop minder vlak zijn, en hierdoor minder prettig voor mensen met rugproblemen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:49

Het is ook voor andere rassen :) Ik heb op die stelling in ieder geval geen direct antwoord ;)

Wat ik wel weet is dat bij de mountain horses de galop zowieso altijd vrij vlak is, en hun gang iets lateraal (dus meer 'richting' picada, niet te letterlijk opvatten, alleen is de singlefoot in dat opzicht veel minder te vergelijken met een batida dan met een picada).
Mijn gevoel zou dan dus zeggen dat het andersom is, maar dat is puur een gevoel :)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:41

Citaat:
Bij dieren die meer aanleg hebben voor de Picada zou de galop minder vlak zijn, en hierdoor minder prettig voor mensen met rugproblemen.

Dit is goed mogelijk. Reden? De picada is een laterale 4-takt gang. Paarden met laterale gangaanleg hebben vaak meer moeite met de galop (diagonale 3-takt). Hierdoor zit deze minder comfortabel. Met de juiste dressuurmatige training kun je hier echter nog veel in bijsturen in de meeste gevallen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:27

Pleasuregaits schreef:
Citaat:
Bij dieren die meer aanleg hebben voor de Picada zou de galop minder vlak zijn, en hierdoor minder prettig voor mensen met rugproblemen.

Dit is goed mogelijk. Reden? De picada is een laterale 4-takt gang. Paarden met laterale gangaanleg hebben vaak meer moeite met de galop (diagonale 3-takt). Hierdoor zit deze minder comfortabel. Met de juiste dressuurmatige training kun je hier echter nog veel in bijsturen in de meeste gevallen.

Is dat hetzelfde dat een ijslander met 5 gangen (dus met telgang) ook vaak een lastige galop kunnen hebben tegenover een 4 ganger? (hoewel dat ook een 4takt is toch? >;) )

En een Rocky met minder aanleg voor de 4takt een makkelijkere galop?
Mijn kruising had als veulen een hele nette 4 takt gang. Nu hij al een jaar is laat hij het niet zoveel zien (moet zeggen dat ik hem vaak niet harder zie gaan dan stap := )

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:06

Citaat:
Is dat hetzelfde dat een ijslander met 5 gangen (dus met telgang) ook vaak een lastige galop kunnen hebben tegenover een 4 ganger? (hoewel dat ook een 4takt is toch? )

idd

Citaat:
En een Rocky met minder aanleg voor de 4takt een makkelijkere galop?
Mijn kruising had als veulen een hele nette 4 takt gang. Nu hij al een jaar is laat hij het niet zoveel zien (moet zeggen dat ik hem vaak niet harder zie gaan dan stap )

Je bedoelt een Rocky met veel drafaanleg? Die zal idd makkelijker kunnen galoperen. Het is heel normaal dat jonge gangenpaarden naar mate ze ouder worden minder gang vertonen. Hun lichaam is constant in de groei. Als een paard als veulen veel gang heeft getoond dan ben je verzekerd van de aanleg, tzt is het aan de ruiter om deze gangen weer naar boven te halen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:36

Pleasuregaits schreef:
Je bedoelt een Rocky met veel drafaanleg? Die zal idd makkelijker kunnen galoperen. Het is heel normaal dat jonge gangenpaarden naar mate ze ouder worden minder gang vertonen. Hun lichaam is constant in de groei. Als een paard als veulen veel gang heeft getoond dan ben je verzekerd van de aanleg, tzt is het aan de ruiter om deze gangen weer naar boven te halen.

In mijn geval dan een Haflinger x Rocky.
Toen hij net geboren was kon hij alleen stappen, tölten en wat rond huppel/galoppen.
Na een week of 3 begon hij pas te draven.
Het is een heel vrolijk jong dier (inmiddels ruim een jaar) maar hij is vrij lui eeeh "flegmatiek" :=. Dus veel meer dan stilstaan en stappen doet hij niet. En áls hij harder gaat dan rolt hij in een trage draf.
Gezien het dus ook een kruising is vind ik het erg spannend of die "tölt" nog terug zal komen als hij onder het zadel komt.
(ik zou hem niet minder leuk en lief vinden als hij geen extra gang meer zou vertonen hoor :) )

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:35

Succubi, ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken. Mijn jaarling is ook een kruising die als veulen een mooie ruime walk liet zien. Nu draaft hij voornamelijk en ik maak me er geen zorgen voor. Vergeet niet dat hij voornamelijk dravende paarden ziet en daar dus, zo los in de wei ook zelf voor kiest.

Zijn moeder is ook in draf gereden en heeft, nu we meer vragen na de walk, daar toch een duidelijke voorkeur voor. Ze is echter over-ijverig en zoals vaak gezegd wordt: het komt niet vanzelfsprekend.

Ik heb een vosmerrie gehad die ook bij Sandra heeft gestaan en die ze niet of zeer moeilijk in de walk kreeg. Ik heb haar latten dekken en haar dochter, de palomino merrie die je op Sandra's website ziet (de gekke bekken trekker) is wel super gaited.

Overigens vraag ik me af of de vosmerrie die nu in klein america staat bij 'Little America' walkers als fokmerrie, nu wel de walk laat zien. De stal waar ze nu staat maakt niet zoveel reclame maar de eigenaresse heeft heel veel kennis van walkers en hun bloedlijnen. Ze heeft haar oude hengst buster regelmatig voor dravers ingezet en ik geloof dat die ook redelijk wat gang aanleg hadden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:00

@ pleasuregaits: dus, vrij vertaald, een gangenpaard met laterale aanleg, bv de picada bij de MM, maar die in de wei ook geregeld draf laat zien, daarvan hoef je dus geen problemen te verwachten met de galop, altans niet anders dan bij een ander niet gangenpaard?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:56

Mijn behoorlijk laterale walker heeft anders een heerlijke, vlakke galop dus of je de stelling zo nauw kunt nemen, weet ik...
Zelfs fijner dan mijn quartertje :o die reining gefokt is en dus (bij wedstrijden) enkel in de galop wordt gereden.