Rocky mountain horse

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:11

En als je het toch gaat doen Marit, pluis het dan echt goed uit. Ik weet dat je als je een IJslander importeerd 6% betaalt voor een merrie of een hengst en iets van 20 voor een ruin... want dat is een recreatiedier, je kunt er niet mee fokken...

Geen idee of dat voor rockies ook zo is, maar lijkt me verstandig om heel goed uit te zoeken hoe en wat.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:17

Klopt idd, merrie en hengst kun je mee fokken, ruin is luxe, dus betaal je meer voor. (btw dan)

Je mag me een pb sturen voor meer info!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:19

BTW inderdaad :j Tuurlijk betaal je voor een recreatieruintje minder dan voor een predikaatrijke merrie of een ggk hengst :D

Marit

Re: Rocky mountain horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:26

Natuurlijk ga ik dat allemaal niet onvoorbereid doen :) Ik zal alles uitpluizen van te voren en zeker geen impulsieve aankopen doen. Ik hoef geen paard met hoogstaande papieren, als het bij mij past vind ik het al goed :) Merrie, hengst, ruin, als we het maar met elkaar kunnen vinden.
En of het me lukt, geen idee. Maar ik wil het in elk geval erg graag, dus waarom zou ik het niet proberen?
Ik weet uberhaupt niet hoe snel ik weer naar Nederland terug zal keren, want ik verwacht het daar heel erg naar mijn zin te hebben :)
Hoe ik het allemaal precies ga doen weet ik natuurlijk niet, maar de ideeën zijn er in elk geval :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:36

Dat is mooi, een mens moet dromen :) Voordat ik mijn paard had had ik ook zo mijn romantische ideeën over hoe dat paard eruit zou zien enzo... ik wilde graag een jonge, getalenteerde (zilverappel)wildkleurbruinbonte merrie met Rauddrekibloed die al was uitgebracht. Serieus. En nu heb ik... een vosruin, met een heel andere afstamming, die behalve de stoeterij waar hij geboren is en een modderig weiland in Friesland niet zo heel veel van de wereld gezien had :D

Ben benieuwd of het je lukt. Veel succes!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:51

@Marit: Klinkt goed! :D

@Hestejente: Ik ken het. Ik wou altijd een paard (stokmaat 1.70 ofzo) met redelijk pittig karakter en die niet vies was om af en toe een bok te geven en je uitprobeerde :=.
Maar... Ik zou nu niks anders meer willen hebben dan die brave dodo! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 00:37

Pittig karakter? Bokken? Hihi :D Nou, wie weet wat je hafrocky in petto heeft :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:57

Gráni bokte van de week van baldadigheid (voor het eerst sinds een jaar! haha) en raakte hij mijn been maar hij keek mij meteen schuldig aan.
Paar passen verder bokte hij weer uit baldadigheid maar dit keer netjes op de plek zonder mij te raken óf aan het touw te trekken en tegelijk verexcuserend naar mij te kijken ... Hij is ook zo'n gentlemen! :D

Ps: Mocht iemand hier wat op weten? :o
[VS] Weerstand en huidproblemen jaarling, voeding supplement?
Laatst bijgewerkt door Succubi op 03-10-10 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:59

tja ook van deze kant kan ik alleen maar zeggen, verdiep je er goed in, in gangenpaarden in zijn algemeen, dan in de rockie en dan in de bloedlijnen van dieren die op je pad komen.
ben je bewust van dat er ook in amerika fokkers zijn die het niet zo nauw nemen en dus lomp gezegt, brandhout voor redelijk veel geld verkopen, wat hier alsnog bijzonder is, want tja, zoveel is er niet in europa op gangenpaarden gebied.
Dus idd, niet over 1 nacht ijs gaan en je heeeel goed voor laten lichten.
Ik bedoel niet dat dit specifiek voor de rockie geld hoor, geld voor alle paarden en nu in het bijzonder, de gangenpaarden.
Ik ken bv mensen die helemaal uit amerika een geweldige hond hebben geimporteerd die later allerlei afwijkingen had.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:09

Maarja dat is ook voor de fokkers hier, geld voor alle rassen, fokkers/handelaars kopen goedkope paarden en worden hier in Europa voor de hoofdprijs verkocht. (zeg niet allemaal) Dus ook hier opletten, hier misschien nog wel meer dan daar, omdat er hier weinig aanbod is.
Daarbij moet je in Amerika gewoon heelveel fokkers bezoeken en niet beperken tot ene (hoe ik gedaan heb) zou als ik het nogmaals doe ook eerst naar Amerika gaan, veel fokkers bezoeken en dan pas paard uitzoeken. Maarja als een fokker/handelsstal het harstikke goed op shows doet, weet je ook wel dat ze geen slechte paarden hebben.
En het vroeg inrijden, dan komt toch nog wel bij een aantal stallen voor, dus dat heb je dan zelf in de hand of je daar een jonge koopt die je later pas laat trainen of beslist geen te kopen.
Gewoon goed opletten en veel stallen/fokkers bezoeken, aantal shows bijwonen, heb je zo door qua bouw en gangwerk, welke de goede zijn.

Edit: Ken een aantal mensen wat ook hier in Nl een paard gekocht hebben wat allerlei afwijkingen hadden, dus beetje geluk moet je ook hebben, daarbij ben je vrij om je paard (ondanks de quarantaine) al op de stal waar die staat te laten onderzoeken door een da, dat heb ik gedaan, was er zelf bij!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:30

tuurlijk kun je dat overal tegenkomen.
Ik weet te weinig van de rockie om daarover te oordelen hier in europa, dus dat doe ik dan ook niet :).
Maar vaak hebben mensen zoiets van, wat van ver komt, is goed, tja, dat is dus niet altijd zo.
Dat wilde ik er alleen maar mee zeggen.
en tja, je bent er zelf ook bij als je iets koopt, geef je ogen en oren goed te kost.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:46

Ik weet zeker dat er hier in Nederland ook hele goeie paarden te koop zijn, en ik houd die optie ook zeker open. Hier zijn ook prachtige rocky's te koop. Het maakt mij zelf geen drol uit waar dat dier vandaan komt. Voor mijn part uit Liechtenstein. Als het naar een gezond paard is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:24

Marit schreef:
Ik weet zeker dat er hier in Nederland ook hele goeie paarden te koop zijn, en ik houd die optie ook zeker open. Hier zijn ook prachtige rocky's te koop. Het maakt mij zelf geen drol uit waar dat dier vandaan komt. Voor mijn part uit Liechtenstein. Als het naar een gezond paard is.

het lijkt me zonder meer een mega ervaring om door amerika te reizen en diverse ranches te bezoeken. Dus als je die kans zou hebben, waarom zou je het niet doen?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:56

Ik ben het helemaal met @joyfordogs eens, ook al koop je het paard toch hier, dan nog is het een ervaring om naar Amerika te gaan en daar naar paardjes te kijken en rijden!
Ik ben ook blij met mijn 16 dagen Rocky tijd in Amerika, zoveel geleerd en gezien qua paarden, manier van trainen, omgang, veulens, uit de hand dekken, ki, zelf rijden, shows etc.
Zou het zo weer overdoen. :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:22

gaaf, en zo'n ervaring neemt niemand je meer af.
Ik hoop nog ooit naar brazilië te gaan, wel gevaarlijk, straks zie ik daar een leuk paardje die ik dan wil hebben (ehm, kopen). enne we hebben dr al genoeg en niet zoveel grond helaas.
Maar idd, ervaring opdoen en natuurlijk ook lekker genieten van de vakantie.
We hebben inmiddels al oppas gevonden, nu nog een datum, reis boeken en...owja, geld haha.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:27

Geld hebben en veel eigen grond.......... ach, je moet wat te dromen blijven hebben....... :$ :P

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:58

psies :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:38

Rijke amerikaan aan de haak slaan! :j :P

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:32

Lopen die dan ook in Nederland rond??? :+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:35

Marit schreef:
Haha Ja :) Ik wil eigenlijk het liefst naar Amerika voor een paar jaar om daar een paard te kopen, en daar Amerika mee te verkennen en daarmee conditie op te bouwen. Daarna gaat ie mee naar Nederland en wil ik endurance gaan rijden en met zo min mogelijk tuig door het leven gaan :)
Ja, ik heb het al helemaal uitgestippeld :D

Ik dacht in het verlengde van dit bericht! :P

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:38

Ook zo min mogelijk tuig voor die Amerikaan dan? _O-

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:57

:D

Hoezo offtopic? O:)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:48

oeps :+

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 05:12

Even een bericht vanuit Amerika:
wij zitten nu een week in the middle of TWH land en ik kan je zeggen dat met mijn lijst van criterea we nog niet 'het' paard hebben ontmoet. En dat is met 15 jaar kennis, ervaring en een enorme rij aan vrienden en bekenden die al voor ons op zoek waren.

Een goed paard blijft geld kosten, ondanks de economie. Met de hoge transportprijzen is een goed paard het enige wat wij altijd hebben en altijd zullen importeren.

wij zoeken nog even verder...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:38

succes met je zoektocht.
Geld dat voor de TWH of ben je ook naar andere rassen aan t kijken daar?
zo'n groot land, en dan dus niet zoveel keuze als ik het zo lees?
en dan bedoel ik dus, keuze uit kwalitatief goede paarden. Hmm, je zou anders verwachten van een land als amerika.
Tja, schrijft iemand die nog nooit daar is geweest ;)