Kennismaken met de Tennessee Walking Horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:09

Sonja heeft vandaag kennisgemaakt met Moon, Chase en Toby.
Ik geloof dat je de TWH wel een leuk ras vindt, toch? ;)
Het was zeker gezellig maar m'n tenen zijn nu nog steeds niet opgewarmd geloof ik :+

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:57

Nou, ik ben benieuwd naar jouw reactie, sonja. :p

Het is idd erg koud. Ik zit zoveel mogelijk binnen en lunch wandelen doe ik allang niet meer. Het is veel te koud, bbrrrr!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:49

Nou, een beetje laat maar hier ben ik, inmiddels wel wat opgewarmd :+

Ik heb het hartstikke leuk gehad, je hebt me heel veel wijzer gemaakt Mariska :j Ik heb een ritje mogen maken op Moon en het was in 1 woord... geweldig! Er ging gewoon een nieuwe wereld voor me open!

Chasey is echt een onvoorstelbaar mooi merrietje en Toby... om van te smullen :9

Ik heb een paar foto's gemaakt, maar heb ze nog niet op de pc bekeken. Dat zal ik morgen even doen, hoop dat ze een beetje gelukt zijn :)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:16

Zo te horen was een geslaagde dag! :D

En was je eerste keer op een gangenpaard?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:48

Goldenflower schreef:
Zo te horen was een geslaagde dag! :D

En was je eerste keer op een gangenpaard?

Een geslaagde dag was het zeker :j Dit was inderdaad mijn eerste keer op een gangenpaard!

joyfordogs

Re: Kennismaken met de Tennessee Walking Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:14

leuk joh, jammer dat ik moest werken toen je Chasey kwam aaien.
je zult het idd wel erg koud hebben gehad, brrr.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:34

joyfordogs schreef:
leuk joh, jammer dat ik moest werken toen je Chasey kwam aaien.
je zult het idd wel erg koud hebben gehad, brrr.

Dat vond ik ook jammer! Maar ik heb wel al je paardjes mogen zien! En even geknuffeld met Agrado :o

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:39

nah vooruit dan maar hihi.
Ja gangenpaarden zijn erg verslavend enzo, en vaak een hoog aaibaarheids gehalte.
Agrado vind het vast niet erg dat hij geknuffelt is, lol

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:40

Waar ik overigens wel aan moet wennen, is dat de TWH's van die "flexibele" benen hebben. In eerste instantie leek het of ze niet correct op de benen stonden, vier hoeven die allevier een andere kant uitsteken. En dat is toch iets waar je naar kijkt, als je paarden gaat bekijken... Daar hebben Mariska en ik het ook even over gehad. Is er misschien iemand die precies kan uitleggen waar dat aan ligt?

Joyce, Agrado zag er inderdaad niet uit alsof hij het erg vond om even lekker te kroelen ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:48

ik heb zelf geen walkers, ik snap wat je bedoeld, maar vind het lastig uit te leggen.
Ik zie ook dat zeer veel gangenpaarden een beetje richting franse stand gaan.

het komt op mij een beetje over als een soort van lenigheid, moon heeft jaren bij ons gestaan en idd, die kon wel eens heel slordig staan, dat je denkt, huh, dat is toch niet handig, verder is ze in haar lopen wel correct kwa benen neerzetten enzo en heeft ze nooit 1 pas kreupel gelopen.
bij jonge paarden zie je zowiezo dat ze ooit niet lijken te weten waar ze hun voeten neer moeten zetten, maar dat geld ook voor andere rassen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:52

joyfordogs schreef:
Ik zie ook dat zeer veel gangenpaarden een beetje richting franse stand gaan.

het komt op mij een beetje over als een soort van lenigheid, moon heeft jaren bij ons gestaan en idd, die kon wel eens heel slordig staan, dat je denkt, huh, dat is toch niet handig, verder is ze in haar lopen wel correct kwa benen neerzetten enzo en heeft ze nooit 1 pas kreupel gelopen.

Dat is inderdaad ook wat Mariska zei. Een kennis van me heeft een volbloed arabier en hij zei aan de hand van foto's direct dat Toby niet goed op zijn benen staat. Heb geprobeerd het uit te leggen maar hij blijft bij zijn mening... Maar het is dus echt iets 'raseigens' dat ze bij wijze van spreken hun benen in de nek kunnen leggen? Weet iemand of daar ook literatuur over bestaat oid?

En die Franse stand kan verder geen kwaad? Is dat dan alleen een "schoonheidsfoutje"?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:01

bij mijn weten kan franse stand geen kwaad mits je niet grandprix nivo jaren aan 1 stuk wil rijden.
Voor recreatief gebruik is er totaal geen reden om je zorgen te maken.
En richting franse stand of extreem franse stand zit ook wel verschil in.

tja de gangenpaarden lijken niet op KWPnners of nrpssers, het zijn wel andere paarden, je kunt ook niet alle hondenrassen met elkaar vergelijken ondanks dat ze allemaal hond zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 15:40

Sonja89 schreef:
Dat is inderdaad ook wat Mariska zei. Een kennis van me heeft een volbloed arabier en hij zei aan de hand van foto's direct dat Toby niet goed op zijn benen staat. Heb geprobeerd het uit te leggen maar hij blijft bij zijn mening... Maar het is dus echt iets 'raseigens' dat ze bij wijze van spreken hun benen in de nek kunnen leggen? Weet iemand of daar ook literatuur over bestaat oid?

En die Franse stand kan verder geen kwaad? Is dat dan alleen een "schoonheidsfoutje"?

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat Toby niet correct op zijn benen staat, excuus! Zoals Joyce zegt is het rasgebonden. Niet dat ik mensen nu een verkeerde indruk geef want dat is niet de bedoeling :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:10

joyfordogs schreef:
bij mijn weten kan franse stand geen kwaad mits je niet grandprix nivo jaren aan 1 stuk wil rijden.
Voor recreatief gebruik is er totaal geen reden om je zorgen te maken.
En richting franse stand of extreem franse stand zit ook wel verschil in.

tja de gangenpaarden lijken niet op KWPnners of nrpssers, het zijn wel andere paarden, je kunt ook niet alle hondenrassen met elkaar vergelijken ondanks dat ze allemaal hond zijn.

franse slag is geen enkel probleem hoor, komt bij alle rassen voor en het komt best vaak voor. Jaren geleden heb ik een cursus (6 maanden) bewegingsapparaat gevolgd (PTC), en al dit soort standen passeerden uitgebreid de revu... de baas-opleider van de hoefsmeden deed het onderdeel "standen van de (voor-achter)benen"... enige is dat ze met een franse slag wat naar buiten staan met de hoef (exorotatie), en wat kunnen malen... hij vertelde dat veel paarden frans staan. Extremen tsja dat zie je helemaal niet vaak bij paarden met franse stand... waarbij gezegd kan worden dan extreem in exorotatie staan niet is wat men doorgaans met franse stand bedoelt... dan zijn er andere problemen aan de orde... zoals een asymmetrische exorotatie... ene been wel, andere been veel minder... Als je eenmaal zo'n cursus hebt gevolgd en je hebt wekenlang tijdens practica gezwoegd in het herkennen van allerlei standen.... en soorten afwijkingen tijdens lopen... nou dan ben je verbaasd als je een keer een "normale" stand ziet bij een paard...

Mijn persoonlijke idee is dat een franse stand zelfs nadelig zou kunnen zijn wat betreft gangenpaarden... daarmee bedoel ik wat betreft het zo hoog mogelijk optillen van de voorbenen... dus althans wat betreft show-paarden bij bijvoorbeeld Rocky's.... daarentegen is onze merrie Tennessee Magic een klassiek voorbeeld van een merrie met een overduidelijke franse slag en... tegelijkertijd is dit is een oud wereldkampioengangenpaard van de RMHA 1998... dus... hoe zit het dan...??

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:39

ff nog wat anders, volgens mij heb ik ook nooit gezegt dat Toby frans staat, bij mijn weten staat hij zelfs heel correct op zijn benen.
Ik gaf alleen aan dat ik div gangenpaarden ken die richting franse stand staan.
Dus niet direct helemaal X benig, maar een beetje die kant op.
En idd, ik zie daar zelf geen probleem van in.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:11

joyfordogs schreef:
ff nog wat anders, volgens mij heb ik ook nooit gezegt dat Toby frans staat, bij mijn weten staat hij zelfs heel correct op zijn benen.
Ik gaf alleen aan dat ik div gangenpaarden ken die richting franse stand staan.
Dus niet direct helemaal X benig, maar een beetje die kant op.
En idd, ik zie daar zelf geen probleem van in.

Bij de franse stand (tenen naar buiten) is de voetas wel recht maar naar binnen gedraaid en de voorpunt van de hoef is juist naar buiten gedraaid (toe-out), van X benen is hier geen sprake, paarden scheppen wat tijdens het lopen (ik noem het malen).

X benen, is een stand tegenovergesteld aan de Franse stand, met de tenen naar binnen, bij toe-in maaien paarden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 10:31

TheMagicLine schreef:
franse slag is geen enkel probleem hoor, komt bij alle rassen voor en het komt best vaak voor.

Mijn persoonlijke idee is dat een franse stand zelfs nadelig zou kunnen zijn wat betreft gangenpaarden... daarmee bedoel ik wat betreft het zo hoog mogelijk optillen van de voorbenen... d

TheMagicLine: bedankt voor je toelichting! Naar zulke informatie was ik op zoek :j Het is dus zo dat de Franse stand -in het algemeen- relatief vaak voorkomt onder alle rassen en dat dit niet "schadelijk" is?
En het enige nadeel voor gangenpaarden kan zichtbaar worden wanneer ze hun voorbenen zo hoog mogelijk moeten optillen, bijvoorbeeld bij shows? (Als ik erover nadenk klinkt dat wel heel logisch ja).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:44

Sonja89 schreef:
TheMagicLine schreef:
franse slag is geen enkel probleem hoor, komt bij alle rassen voor en het komt best vaak voor.

Mijn persoonlijke idee is dat een franse stand zelfs nadelig zou kunnen zijn wat betreft gangenpaarden... daarmee bedoel ik wat betreft het zo hoog mogelijk optillen van de voorbenen... d

TheMagicLine: bedankt voor je toelichting! Naar zulke informatie was ik op zoek :j Het is dus zo dat de Franse stand -in het algemeen- relatief vaak voorkomt onder alle rassen en dat dit niet "schadelijk" is?
En het enige nadeel voor gangenpaarden kan zichtbaar worden wanneer ze hun voorbenen zo hoog mogelijk moeten optillen, bijvoorbeeld bij shows? (Als ik erover nadenk klinkt dat wel heel logisch ja).

Als het niet extreem is vind ik het niet erg... wellicht is er onderzoek gedaan en weet men hoe vaak franse stand voorkomt. Let wel, als je willekeurig 10 paarden bij elkaar zet zijn er altijd wel een paar met een franse stand. Als ik naar paarden kijk... dan let ik altijd op de stand van de benen en de hoeven... en ik zie zoveel "afwijkingen".... frans zie ik vaak, maar ook andere standen. Voor recreatief rijden is het geen probleem, maar als je hoge eisen stelt wat betreft prestaties dan wordt het anders. Een paard met frans schept en kan strijken... dat wil zeggen de voorhoeven kunnen tijdens lopen elkaar raken... met verwondingen tot gevolg... zo is mijn gangenpaard-merrie Tennessee Magic (Rocky Mountain Horse), met franse stand voorhoeven... als zij moe wordt tijdens rijden... en zij is bijna 17 jaar ... dan kan de scherpe rand van de voorhoef de andere hoef raken... wordt bijvoorbeeld de kroonrand geraakt dan kan een simpele oppervlakkige verwonding lijden tot een fikse bloeding... het lijkt heel dramatisch... maar de wond valt reuze mee... immers hoeven zijn zo ontzettend goed doorbloed... de oplossing is dan een hoefkapje, kroonrandbeschermers, peesbeschermers, Strijklappen/kogelbeschermers etc...

Van sommige rassen zegt men dat franse slag vaker voorkomt... echter deze rassen noem ik niet, immers het is nooit onderzocht hoe vaak het bij die rassen daadwerkelijk voorkomt.... en dus niet bewezen.
Zie: http://www.bokt.nl/wiki/Beenstand#Franse_stand
en
zie: (willekeurig uitgezocht omdat ik de illustraties duidelijk vind...

http://www.hoofcare.nl/voet_en_beenstanden/voet_en_beenstanden_images.html
http://www.hoefsmidschellingerhout.nl/kk_200001.html

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:06

een video van een TWH, hij staat op box bij de Prince Albert Stables (tot grote frustratie van de baas: Sue... _-:( immers het is een RMH handelsstal.... %) *\o/* )
Ruin is van één van de trainers... is zijn baby, en ze rijden er mee in de boxruimte...

Wellicht heeft hij een uiterst minimale franse slag, echter ik kan het niet echt zien... maar het is een zeer mooie ruin vind ik...

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=7lDRcCoQn_k

en

http://www.youtube.com/watch?v=-afuASdD40w

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:16

TheMagicLine schreef:
Wellicht heeft hij een uiterst minimale franse slag, echter ik kan het niet echt zien...

In de laatste seconden van het 2e filmpje (beeld van voren) is te zien hij behoorlijk frans staat :oo

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:21

Een late reactie maar alsnog op de flexibele benen en franse stand:

Walkers hebben vaak wat men 'losse' gewrichten noemt. Ze draaien heel makkelijk vanuit hun gewrichten en kunnen de meest bijzarre houdingen aannemen tot grote schrik van osteopaten (of eigenaren). Dit hoort nu eenmaal bij het ras en kan echt geen kwaad.

Een franse stand (als dat al het geval zou zijn bij Toby wat ik niet eerder heb gezien) kan tot de leeftijd van 2 jaar gecorrigeerd worden dmv bekappen. Op latere leeftijd wordt dit afgeraden.

Kom gerust naar onze kudde Walkers kijken, dan zal ik je laten zien hoe onze paarden erbij staan en je geruststellen wat beengebreken betreft.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:21

Pleasuregaits schreef:
Walkers hebben vaak wat men 'losse' gewrichten noemt. Ze draaien heel makkelijk vanuit hun gewrichten en kunnen de meest bijzarre houdingen aannemen tot grote schrik van osteopaten (of eigenaren). Dit hoort nu eenmaal bij het ras en kan echt geen kwaad.

Dit is waar Sonja en ik het idd over gehad hebben. Het viel haar namelijk meteen op, maar ik ben het gewend en het valt mij inmiddels niet meer zo op :o
Pleasuregaits schreef:
Een franse stand (als dat al het geval zou zijn bij Toby wat ik niet eerder heb gezien)...

Franse stand is iets wat later in het topic erbij werd genoemd als een redelijk veelvoorkomend iets bij gangenpaarden. Er werd dus niet bedoeld dat juist Toby frans zou staan.
*wil en moet natuurlijk wel even opkomen voor mijn knappe blonde ventje 8-) *

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:28

Dan is het goed!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:33

Mikkee schreef:
TheMagicLine schreef:
Wellicht heeft hij een uiterst minimale franse slag, echter ik kan het niet echt zien...

In de laatste seconden van het 2e filmpje (beeld van voren) is te zien hij behoorlijk frans staat :oo

Ja Mariska, meende ik ook te zien in de 2e film... maar het is in een flits. Van TWH heb ik geen verstand, maar is dit een mooie ruin? En kan dat een bruine TWH?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:40

Pleasuregaits schreef:
Een late reactie maar alsnog op de flexibele benen en franse stand:

Een franse stand (als dat al het geval zou zijn bij Toby wat ik niet eerder heb gezien) kan tot de leeftijd van 2 jaar gecorrigeerd worden dmv bekappen. Op latere leeftijd wordt dit afgeraden.

Kom gerust naar onze kudde Walkers kijken, dan zal ik je laten zien hoe onze paarden erbij staan en je geruststellen wat beengebreken betreft.

Kan onze Gold ook een beetje, heeft TWH bloed... "losse gewrichten"...

@mikkee: Mooi veulen is Toby