Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miek140

Kleuren en gangen Rocky Mountain horses 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 09:21

TheMagicLine schreef:
miek140 schreef:
Ik snap het. Maar dan heb je dus wel 50% kans op een niet-Silver veulen. Zijn die niet veel meer waard?
Ik kan mij namelijk ook het economische aspect indenken van meer grootschalige fokkers, die 100% kans willen hebben op een Silver veulen. Zit ook wat in natuurlijk.
Maar jullie niet dus? Om het risico op een MCOA veulen op 0% te hebben?
Trouwens hoeveel kans is er dat een SilverxSilver MCOA heeft? Want dat is net als met witte katten: die hebben ook maar iets van 40% kans dat ze doof zijn.

We hebben lang nagedacht of wij je vraag willen beantwoorden, kan zijn dat dit topic nu wordt gesloten...

Silverveulens zijn meer waard... zijn meer gevraagd...

Wat betreft grootschalige fokkers die 100% op silver fokken... dan begeven wij ons op glad ijs... gevaarlijk onderwerp... we willen geen problemen meer... iedereen weet hoe ontzettend we worden gedwarsboomd... er staan zeer grote financiele belangen op het spel...

Wij kruisen geen silver x silver... juist om het risico op MCOA op nul te hebben... risico op cysten nemen we wel...

Kans op MCOA bij homozygootdragerschap silver gen.... is niet gering... is groot... op basis van laatste onderzoek blijkt dat MCOA gen zo dicht bij het silver-gen ligt dat er sprake is van linkage... laat het nu maar eens een keer hardop gezegd worden,,,, opvallend dat een topic hierover op het forum van de RMHA niet wordt tegengesproken... niemand durft daar toe nu toe ontkennend op te reageren... het vergt zeer veel moed en courage van hobbiefokkers en broodfokkers om dit taboe te doorbreken...

Symptomen die tot uitdrukking komen bij individuele paarden met MCOA verschillen enorm... gelukkig maar hebben ze meestal niet alle symptomen tegelijk... hoe dan ook... dit is zeer slecht nieuws... spijt ons...

Zie:
http://forum.rmha.net/viewtopic.php?f=2&t=103
http://www.biomedcentral.com/1471-2156/9/88#B2

Ik snap het, dat je je er niet teveel over uit wil laten.

Toch bedankt voor je antwoord :)

NkPrecious

Re: Fotoverzameltopic gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:37

Hallo Gert-Jan e.a.,

Ik wil mij ook even op glad ijs begeven, gezien de reacties over fokkers die wel silver x silver fokken. Ik doe dit deels ook, 50% van mijn merrie's is silver x silver gekruist voor hun veulens, en 50% niet. Hiervan is er meestal 1 van de ouders bruin of zwart.

Ik ben van mening dat er nog te weinig bekend is over ASD en de percentages die eraan vast hangen om silver x silver kruisingen helemaal niet te doen. Er is een kans dat ze ASD krijgen, ja dat is er zeker, maar in vergelijking tot verschillende andere erfelijke ziektes lijkt de kans nog relatief 'klein'. Omdat van deze rassen de populatie niet zo groot is lijkt het alleen wel veel te zijn. Vergeten wordt echter dat er in andere, veel grotere rassen, ook erfelijke ziekten voorkomen die naar verhouding meer voorkomen als bij de rocky's/kentucky's etc.. De vergelijk met de kans op doofheid bij witte katten is een mooie, maar bijvoorbeeld ook heupdysplasie bij verschillende hondenrassen.

Natuurlijk moet erop gelet worden, en de onderzoeken moeten zeker doorgaan om meer duidelijkheid te scheppen, maar in dit stadium, vind ik het als fokker te vroeg om te zeggen dat er helemaal geen silver x silver meer gekruisd zou moeten worden.

Ik hoop dat ik bij deze ook heb laten zien dat de fokkers die wel silver x silver kruisen er ook zeker wel over nadenken :)

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:51

Voor zo ver ik begrepen heb, uit al die onderzoeken en andere dingen...... Is de kans op ASD kleiner (2 tot 5% van het hele ras) dan kans op eczeem bij ijslander (30%)! Percentage is een schatting, onderzoeken zullen misschien anders zeggen? Maar dit is wat me bij gebleven is.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:53

Oh en inderdaad hier rijden we het liefst alle gangen... voor gymnastiseren.. terwijl in amerika en waarschijnlijk andere wereldelen. Ze alleen maar specifieke gangen rijden.. Ieder zo zijn mening zullen we maar zeggen ;-)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:55

Succubi schreef:
Ik zie het ook vaak dat bij gangenpaarden voornamelijk de tölt word gereden en getraind.
Ik ben toch van mening dat je met dressuur (en dan bedoel ik gymnastiseren van het paarden lichaam) het lichaam los en soepel krijgt en een actieve achterhand.
Die zij vervolgens weer goed kunnen gebruiken voor de tölt.
Ik zie ook veel ijslanders die met een weggedrukte rug, dikke onderhals in een tölt worden geperst en met hoge scores eruit komen... Dat kan ik gewoon écht niet begrijpen

Net of je in tölt een paard niet kunt gymnastiseren? Wijken, schouderbinnenwaarts en travers kunnen ook prima in tölt.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik de andere gangen niet rijdt. Voor de wedstrijden zijn alle gangen even belangrijk, zeker bij een vierganger.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:33

@Nsundu
@NKprecious

Hallo Temba, Leonie,

Over ASD zijn veel misverstanden... ASD kent vele symptomen, gelukkig komen niet alle symptomen tegelijk voor... de tot de verbeelding sprekende ernstige uiterlijke verschijnselen van ASD manifesteren zich inderdaad in slechts enkele procenten van de ASD-paarden.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:55

Refagreni schreef:
Succubi schreef:
Ik zie het ook vaak dat bij gangenpaarden voornamelijk de tölt word gereden en getraind.
Ik ben toch van mening dat je met dressuur (en dan bedoel ik gymnastiseren van het paarden lichaam) het lichaam los en soepel krijgt en een actieve achterhand.
Die zij vervolgens weer goed kunnen gebruiken voor de tölt.
Ik zie ook veel ijslanders die met een weggedrukte rug, dikke onderhals in een tölt worden geperst en met hoge scores eruit komen... Dat kan ik gewoon écht niet begrijpen

Net of je in tölt een paard niet kunt gymnastiseren? Wijken, schouderbinnenwaarts en travers kunnen ook prima in tölt.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik de andere gangen niet rijdt. Voor de wedstrijden zijn alle gangen even belangrijk, zeker bij een vierganger.

Ik denk dat Refagreni bedoeld dat het belangrijk is dat alle gangen van het paard getraind worden :-) niet dat er niet in tolt getraind kan worden, want dat kan natuurlijk wel!

Heel kriom gezegd is de vergelijing: een dressuurpaard train je ook niet alleen in draf ;)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:57

TheMagicLine schreef:
@Nsundu
@NKprecious

Hallo Temba, Leonie,

Over ASD zijn veel misverstanden... ASD kent vele symptomen, gelukkig komen niet alle symptomen tegelijk voor... de tot de verbeelding sprekende ernstige uiterlijke verschijnselen van ASD manifesteren zich inderdaad in slechts enkele procenten van de ASD-paarden.

Conclusie: er is nog steeds niet bekend wat de kans is, en als het paard het heeft, of hij verschijnselen krijgt en of deze erg zijn. Deze resultaten maakt dat ik er níet voor kies om geen silver x silver te kruisen! je kunt niet alles uitsluiten, en een gezonde heterozygote silverappel kan ook een vervelende ziekte krijgen, evenals een zwrat of bruin paard. ja er zijn risico's maar in verhouding zijn die nog onduidelijk en in verhouding nog vrij klein :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:59

@ GJ

Het is geen persoonlijk kritiek op jou, mooi dat je zo je lijn kunt trekken! Maar mijn lijn & mening staat ergens anders. En het is niet zo dat ALLE fokkers van zilverappels hun mond hierover houden zoals je merkt :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:11

NkPrecious schreef:
@ GJ

Het is geen persoonlijk kritiek op jou, mooi dat je zo je lijn kunt trekken! Maar mijn lijn & mening staat ergens anders. En het is niet zo dat ALLE fokkers van zilverappels hun mond hierover houden zoals je merkt :)

Leonie je integerheid staat buiten kijf. Respect voor je mening en je moed.

De vraag zou ook anders gesteld kunnen worden: Zijn de verschijnselen/symptomen bij de ASD-paarden (paarden met 2 silvers) ernstig? Antwoord: slechts in enkele procenten zijn ze ernstig... de rest heeft hooguit cysten net als de heterozygote dragers van silver. Een en ander heeft te maken met onvolledige penetrantie van het gen en de subdominante manifestatie (codominant)..

Zitten we nu niet enorm of topic?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:17

Juist, en dat is het resultaat waar ik op doelde :) Kleine percentages met ernstige gevolgen, rest met hoogstens cysten etc.

En ja we zitten wel offtopic maar ik dnek dat het voor de geinteresseerden ook wel redelijk duidelijk is nu :)

miek140

Kleuren en gangen Rocky Mountain horses 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 16:43

Wauw wat een disussie is er ontstaan door mijn nieuwsgierigheid!
Offtopic: dat zeker, maar wel erg interessant.

Aangezien ik erg fan ben van research doen via PubMed/Scienceweg:

Citaat:
Based on PubMed, CAB, and Google Scholar searches for the last decade (1997–2007), we did not identify reports of multiple congenital anomalies in Rocky and Kentucky Mountain horses in other countries. The objectives of this study were to determine the prevalence of congenital ocular anomalies in purebred and crossbred Rocky Mountain and Kentucky Mountain horses in Canada, to report the expression and types of anomalies present, and to provide a pedigree of related horses that identifies the mode of inheritance and determines the relationship of the ocular anomalies to coat color.

Weten jullie hoe dat zit? Wisten jullie dat het buiten Canada niet waargenomen werd (totaal nieuwe informatie voor mij namelijk...)

Deze zelfde studie toont zelfs geen linkage aan met Silver-gen:
Citaat:
We noted multiple coat colors in the horses affected with ciliary cysts and multiple ocular anomalies (Tables 2–4). In common with observations in previous studies, horses that appear to carry the silver dapple mutation (silver black and silver bay) are those that express most, but not all, of the uveal cysts and multiple ocular anomalies (1–3). The silver dapple allele dilutes black eumelanin pigment and a causative mutation has been identified (5,6). Many of the horses with ocular anomalies that we studied were chestnuts (pheomelanin production only), and it is unknown if these horses also carry the silver dapple mutation. However, 1 black horse (horse #60, Table 3) not suspected to be carrying the silver dapple mutation had an apparent increased eyelid fissure length but no other ocular anomalies and 1 silver bay horse (horse #127, Table 4) suspected to have the silver mutation had a normal ocular examination. This may indicate that these anomalies are linked to coat color; however, they are not likely due to the silver mutation.

:oo

Dit artikel werd uitgebracht in July 2008, dus vrij recent, en er werden 134 paarden gebruikt, ook nog eens een significant nummer. (allen Rocky/Kentucky in Canada)
Echter in Februari 2009 wordt er een review gegeven waarin het onderzoek totaal wordt ontkracht :=

Een jaar geleden werd er mij ook wat gevraagd over MCOA, over de kans op voorkomen bij een silver veulentje. Toen heb ik vrij veel informatie kunnen vinden, maar ik kom er niet meer terug.
Als ik de mail terug kan vinden met de links erin met de artikelen kom ik terug :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:11

tssss Imre zoveel werk bezorgen. :)

huh ? Niet waargenomen buiten Canada ? Dat vind ik eerlijk gezegd moeilijk te geloven.
Dat het niet zou gelinkt zijn met silver, heb ik nog al gehoord, maar heb mij niet verdiept in die materie dus mij kan je alles wijsmaken. :D

GJ, mijn eerste idee zou zijn om jou te volgen, en niet te kiezen voor silver x silver. Maar ik weet toch een paar verdomd mooie dubbel silvertjes lopen. :=
Bestaat er een test om na te gaan of een paard drager is van het 'probleem' ?

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 17:39

Ja het is eigenlijk wel beter zo, een nieuw topic.

Ja die bestaat als het goed is wel Jokari, via DNA analyse.
Volgens mij is het hele genoom van het paard ook al ontrafeld, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Een heel interessant artikel zegt dat
Citaat:
The MCOA locus can with high confidence be positioned within a 4.9 megabase (Mb) interval
on ECA6q.

Onderzoekers hebben het allel kunnen localiseren in het genoom dus zullen ze ook wel kunnen zeggen of dit het wild of mutant allel is.
In de praktijk gebeurt het denk ik niet, aangezien er in dat (zeer interessante!) artikel staat dat
Citaat:
Equine MCOA is generally not detectable for the
untrained eye, especially in its heterozygous state, which
leaves the breeders unaware of the problem. This fact,
together with the close linkage to the popular Silver coat
color has propagated the mutant allele in the Rocky
Mountain horse population. Thus, there is a real need for
identifying the causative gene and subsequently developing
a genetic test to allow for informed breeding decisions.

Wat dus weergeeft dat er (nog) geen genetische test voor bestaat.
Dat concludeer ik toch, kan het fout hebben hoor.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:56

Poeh, het is best uitgebreide discussie over de kleuren en genen. Ik ga morgen eens op mijn gemak lezen, want dit is wel erg interessant en leerzaam voor me. :D

Nou, ik houd toch liever bij tolt. Ik ben nog een leek in de gangenpaarden-wereld en ik ga mezelf niet moeilijker maken met allerlei termen voor één gang. :P

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:26

miek140 schreef:
Wauw wat een disussie is er ontstaan door mijn nieuwsgierigheid!
Offtopic: dat zeker, maar wel erg interessant.

Aangezien ik erg fan ben van research doen via PubMed/Scienceweg:

Citaat:
Based on PubMed, CAB, and Google Scholar searches for the last decade (1997–2007), we did not identify reports of multiple congenital anomalies in Rocky and Kentucky Mountain horses in other countries. The objectives of this study were to determine the prevalence of congenital ocular anomalies in purebred and crossbred Rocky Mountain and Kentucky Mountain horses in Canada, to report the expression and types of anomalies present, and to provide a pedigree of related horses that identifies the mode of inheritance and determines the relationship of the ocular anomalies to coat color.

Weten jullie hoe dat zit? Wisten jullie dat het buiten Canada niet waargenomen werd (totaal nieuwe informatie voor mij namelijk...)

Deze zelfde studie toont zelfs geen linkage aan met Silver-gen:
Citaat:
We noted multiple coat colors in the horses affected with ciliary cysts and multiple ocular anomalies (Tables 2–4). In common with observations in previous studies, horses that appear to carry the silver dapple mutation (silver black and silver bay) are those that express most, but not all, of the uveal cysts and multiple ocular anomalies (1–3). The silver dapple allele dilutes black eumelanin pigment and a causative mutation has been identified (5,6). Many of the horses with ocular anomalies that we studied were chestnuts (pheomelanin production only), and it is unknown if these horses also carry the silver dapple mutation. However, 1 black horse (horse #60, Table 3) not suspected to be carrying the silver dapple mutation had an apparent increased eyelid fissure length but no other ocular anomalies and 1 silver bay horse (horse #127, Table 4) suspected to have the silver mutation had a normal ocular examination. This may indicate that these anomalies are linked to coat color; however, they are not likely due to the silver mutation.

:oo

Dit artikel werd uitgebracht in July 2008, dus vrij recent, en er werden 134 paarden gebruikt, ook nog eens een significant nummer. (allen Rocky/Kentucky in Canada)
Echter in Februari 2009 wordt er een review gegeven waarin het onderzoek totaal wordt ontkracht :=

Een jaar geleden werd er mij ook wat gevraagd over MCOA, over de kans op voorkomen bij een silver veulentje. Toen heb ik vrij veel informatie kunnen vinden, maar ik kom er niet meer terug.
Als ik de mail terug kan vinden met de links erin met de artikelen kom ik terug :)

Hallo Mieke, ik ken deze artikelen zeer goed, vanaf voorjaar 2006 verdiep ik mij in deze materie, pubmed enz alles afgezocht...

Veel oude fokkers in de USA weten uit ervaring, empirie, heel goed hoe het zit, en zijn niet verbaasd over de uitkomsten van al deze onderzoeken. Vanuit hun ervaring durven zij meer, zij weten vaak precies hoe ze moeten fokken en met welke paarden.

Dr Swan van de RMHA is terecht een beetje gepikeerd, als stamboekorganisatie heeft juist de Rocky Mountain Horse Association onderzoek naar ASD destijds gestimuleerd en zodoende is dr Ramsey met de eerste onderzoeken begonnen... op verzoek van de RMHA zelf, geen enkele andere stamboekorganisatie heeft dit ooit gedaan. Dus een groot compliment in de eerste plaats voor de RMHA, een integere stamboekorganisatie waar juist veel aandacht wordt besteed aan erfelijke ziekten en onderzoeken in deze materie worden gestimuleerd, als er dan vervolg onderzoek wordt gedaan wil de RMHA daar graag aan meewerken... immers zij hebben het fundament gelegd wat betreft kennis op dit gebied.

Een valkuil is dat elke oogafwijking onder de noemer wordt gebracht van ASD, dit is ongewenst en onwetenschappelijk. Het is zeer kort door de bocht om te stellen dat als je in je onderzoek slechts 1 zwart paard aantreft met een wat bredere fissuur en 1 silver bay met een normaal oog... om dan te stellen dat dus een en ander waarschijnlijk niet veroorzaakt wordt door een mutatie van het silver gen... "...however, they are not likely due to the silver mutation..." is zeer kort door de bocht en die conclusie of hypothese heeft niets met significantie te maken. Zo zullen er zeker ook een aantal paarden zijn binnen de RMH die oogafwijkingen hebben welke geen enkele relatie hebben met ASD. En dan leg ik mijn vinger op de zere plek van dit onderzoek... er is geen goede onderzoeksgroep en geen controlegroep met welke je de onderzochte populatie mag en kan vergelijken, immers dan moet je een flink aantal zwarte Rocky's ook insluiten enz enz. Dr. Swan uit terecht kritiek op de grootte van de onderzoekspopulatie en hij heeft het nog niet eens gehad over het ontbreken van een controle groep enz.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:49

miek140 schreef:
Ja het is eigenlijk wel beter zo, een nieuw topic.

Ja die bestaat als het goed is wel Jokari, via DNA analyse.
Volgens mij is het hele genoom van het paard ook al ontrafeld, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Een heel interessant artikel zegt dat
Citaat:
The MCOA locus can with high confidence be positioned within a 4.9 megabase (Mb) interval
on ECA6q.

Onderzoekers hebben het allel kunnen localiseren in het genoom dus zullen ze ook wel kunnen zeggen of dit het wild of mutant allel is.
In de praktijk gebeurt het denk ik niet, aangezien er in dat (zeer interessante!) artikel staat dat
Citaat:
Equine MCOA is generally not detectable for the
untrained eye, especially in its heterozygous state, which
leaves the breeders unaware of the problem. This fact,
together with the close linkage to the popular Silver coat
color has propagated the mutant allele in the Rocky
Mountain horse population. Thus, there is a real need for
identifying the causative gene and subsequently developing
a genetic test to allow for informed breeding decisions.

Wat dus weergeeft dat er (nog) geen genetische test voor bestaat.
Dat concludeer ik toch, kan het fout hebben hoor.

------------------------------------------------------------------------------------

Hallo Mieke,

Dit artikel is bij mij bekend, een goed onderzoek vind ik.

Mevrouw Kathy Parish, MountainViewFarm: http://www.rockymtnhorse.org/ voorzitter van de "RMHA genetics committee" heeft hier commentaar op gegeven, en dat is niet mis...:

Citaat:
As for what is new in the article. The biggest thing I saw for breeders to take away from that article is that the silver dapple gene is 100% linked to the ASD/cysts trait as a codominant. In english that means that there is a point where it just does not matter if you have THE gene or not because you have a gene that is VERY VERY close in the DNA coding to the one you are looking for and if you get one of the genes then you almost always get the other. For the MAJORITY of horses you can consider the silver dapple gene test to also be an ASD test. In fact for all the horses that have been looked at so far, you can make that assumption. Looking at the eyes for cysts was actually less of a predictor of the ability of an animal to produce offspring with full ASD then just looking at the silver dapple gene test because cysts can be located in hard to see areas or can be very small so they can be missed.

Bron, zie: http://forum.rmha.net/viewtopic.php?f=2&t=103 Kathy is ook moderator van het RMHA Forum.

Een zeer moedige uitspraak van Kathy Parish, zeer moedig zelfs, een uitspraak op basis van haar review van het artikel http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2156-9-88.pdf, het komt er hier op neer... dat het gemuteerde gen 100% is gelinked met het silver dapple gen, en mensen dit is een uitspraak van de voorzitter van de Genetische Commissie van de stamboekvereniging RMHA! Dus eentje met gezag.

De test voor het silver dapple kleur gen is dus volgens Kathy een test op ASD.

Ik sluit mij aan bij het standpunt van Kathy Parish.

Gert Jan

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:56

joyfordogs schreef:
hoi Smaos

Ik snap wat je bedoeld met braaf enzo, dat merk ik bij veel gangenpaarden, als je merkt hoe relaxt ze zijn, maar ik jaren terug (oei voel me ineens oud) bij een handelaar paard gereden, daar werden KWPNners vaak ook met 2 uit de wei geplukt, zadel dr op en wegrijden. Je overbluft dat jonge grut ook en rijd er dan zo mee weg, tja alleen niet in tölt ;).
Ik denk dat het ook een kwestie is van selecteren, niet alleen op uiterlijke kenmerken maar zeer zeker ook op karakter.
Die man waar ik toen der tijd reed, had leuke bloedlijnen, springpaarden en echt goede paarden, maar die waren nuchter in hun koppie en tja met 2 jaar denk ik zelf dat je een paard overbluft en er daardoor ook zo op wegrijd.
Dat is vaak ook de reden van jong inrijden.
Ik wil er nog even bijzeggen dat ik zelf zwaar tegenstander ben van vroeg inrijden, dat ik hoop dat het certificeren (wat ik op zich iets heel nuttigs vind) ook anders kan. De meeste rockies uit america worden zo jong ingereden, zo jammer van die leuke dieren.
Ik ben benieuwd wat jij omschrijft dat deze dieren probleemloos lopen, hoe hun ruggen en beenwerk er op de foto uit zien?
Ik kan me niet voorstellen dat een dier wat jong belast word, hier later geen problemen van ondervind.

Ik heb ook erbij verteld dat ik nog een (grote) leek ben op gangenpaarden gebied en nog veel moet leren, maargoed, als ik een paard zie lopen, dan zie je of die kreupel loopt etc. Als een paard erg veel pijn zou hebben of helemaal vast zitten, zou die op echt wel op een dag in protest komen. Ik heb daar ook een heel aantal oudere Rockies 10+ zien lopen, die wat ik vermoed ook met 2 jaar zijn ingereden en ook dus alleen maar in stap/tolt gereden worden, die liepen nog gewoon hun rondje, met welke ruiter dan ook. Dus ze liepen niet kreupel, geen gevoelige rug of wat dan ook. Ik beoordeel ook alleen maar op wat ik daar gezien heb, tuurlijk, als je die paarden grondig zou onderzoeken zou er misschien vanalles en nog wat aan hun rug mankeren, maar dat is hetzelfde voor paarden hier (en zelfs voor mensen). Wie laat zijn paard netjes ieder jaar door een ostheopaat nakijken? Echt maar heel weinig mensen, dus als je genoeg paarden in Nederland zou onderzoeken, zullen er ook echt wel genoeg paarden met flinke rugklachten zijn. Genoeg recreatieruiters waar het paard zijn hele leven op de voorhand loopt. Is dat dan niet slecht met ruitergewicht? Of diep en rond rijden, wat geeft dat voor resultaat als het paard oud is?
Daarbij zeg ik ook niet dat het mijn voorkeur heeft, mijn Rocky is ook met 2 jaar ingereden, er heeft misschien 10x iemand opgezeten, nu is ze 3,5 jaar en ben ik haar 'opnieuw' aan het inrijden.
Ik ga ook alle gangen rijden en niet alleen in tolt.
En daarbij zijn er ook andere trainingsstallen in Amerika waar wel Rockies met 3 jaar worden ingereden. Dus ze zijn echt niet allemaal zo.

En terugkomend op jonge paarden met 2 jaar inrijden, dat ze dan overdonderd zijn, ze hebben ook echt wel vaker oudere Rockies, waar ze geen tijd voor hadden en lieten staan of hun eigen Rockies wat ze wel later inrijden etc. Die waren net zo makkelijk en handelbaar als de jonkies.

En mijn eigen Rocky fokmerrie (wat ik verkocht heb), die was 8 jaar oud, ook ooit gecertificeerd met 2, al met 2 jaar gedekt, alleen maar op een natuurgebied gelopen en veulens gekregen, totdat ze ineenkeer de wereld overging op weg naar hier. Ben zelf met haar meegevlogen, ze was bang, bang voor mensen, bang voor alles, maar deed wel alles braaf wat van haar gevraagd werd, door omstandigheden heeft ze 6 maanden ergens anders gestaan en heb ik haar bij mij in de buurt in stalling gezet om meer handelbaar te maken, omdat ik haar moest verkopen, ze was toen net 9 jaar, ze was weer bang, bang, bang, voor alles, 2 weken grondwerk, veel met haar omgaan, veel poetsen, borstelen, wandelen etc. Zadelmak maken, geen probleem, maar wel had ze angst met opstappen, daar ook weer aan gewerkt, uiteindelijk zat ik er dus wel al na 2 weken op, vandaaraf is ze omgeslagen, mensen waren niet meer eng, maar konden ook lief zijn, en ineenkeer deed ze alles, dus na 3 weken ging ik vrolijk tolten door de rijbak en kon ik al een klein blokje buitenrijden. Dus dat is dan ook een oudere Rocky wat ook weer zo makkelijk is. Na 3 maanden is ze verkocht aan een zorgboerderij, een geweldig adresje. Die man was op slag verliefd en het leek ook wel zij op hem, hij stapte op en kon zo alles met haar doen. Is toch geweldig voor een merrie wat totdantoe alleen maar in het halfwild gelopen heeft?

Maargoed, nogmaals dit zijn mijn ervaringen, voor ieder anders natuurlijk.

Heel wat anders (ontopic/offtopic, daarvoor was dit topic toch ook geopend?) ik heb destijds met de koop van mijn 2 Rockies ook bewust gekozen voor een zwarte merrie en een zilverappel zwarte merrie met maar 1 silvergen. Zou zelf ook nooit bewust 2 zilverappel zwarte met mekaar kruisen. Als je zoiets zou kunnen uitsluiten, zou ik het wel doen, maargoed, dat is voor ieder weer anders, als mensen zich er wel maar degelijk bewust van zijn dat dit speelt binnen het ras.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:35

@smaos

Citaat:
door omstandigheden heeft ze 6 maanden ergens anders gestaan

en daar hebben wij voor gezorgd, voor Misty... en voor Abby... 2 superbrave Rocky merries... :j

Citaat:
Na 3 maanden is ze verkocht aan een zorgboerderij, een geweldig adresje. Die man was op slag verliefd en het leek ook wel zij op hem, hij stapte op en kon zo alles met haar doen. Is toch geweldig voor een merrie wat totdantoe alleen maar in het halfwild gelopen heeft?

Dit is zo, de koper is een paar maanden na aankoop van Misty samen met ega ook bij ons komen kijken... inderdaad hij was dolenthousiast over Misty's singlefoot *\o/*

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:36

En ook helemaal verliefd op het ras geworden! Hij wil in de toekomst ook gaan fokken met Misty en misschien nog een Rocky bij kopen. Ook mede omdat deze paarden erg geschikt zijn voor het werken met gehandicapten. Ze werken op deze zorgboerderij met kinderen. Hij vond Misty daar ook zeer geschikt voor. Zo zie je maar weer.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:46

Goldenflower schreef:
Poeh, het is best uitgebreide discussie over de kleuren en genen. Ik ga morgen eens op mijn gemak lezen, want dit is wel erg interessant en leerzaam voor me. :D

Nou, ik houd toch liever bij tolt. Ik ben nog een leek in de gangenpaarden-wereld en ik ga mezelf niet moeilijker maken met allerlei termen voor één gang. :P

ehm, ga eens verder kijken naar de gangen, er zijn meerdere namen omdat er vaak ook verschillen in gang zitten. met als voorbeeld, de picada van de mangalarga marchador lijkt heel veel op tölt, maar het is het net niet!
dit geld voor meer gangen en benamingen, dus alles maar tölt noemen, is te kort door de bocht :)

smaos, ik ben het met je eens dat veel mensen zeer waarschijnlijk op een paard rijden met rugproblemen.
Maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat jong inrijden, gevolgen heeft op latere leeftijd, ik weet ook zeker dat de meeste daarvan hier last van gaan krijgen maar dat dit niet waarneembaar is voor mensen zoals jij en ik.
Ik laat wel een osteopaat hier komen, heb les van iemand die zich bezig houd met rechtrichten en doe hard mijn best om ze niet op de voorhand te rijden, Ik doe ongetwijfelt dingen niet handig en er valt nog een hoop te leren.
Tja en ik ben het met je eens, 10 keer ff iemand erop is anders dan dagelijks een uur rijden, maar ik ben er zeer zeker geen voorstander van.
om te voorkomen dat iemand anders het zo aanhaalt, ons hengstveulen heeft al iemand op gezeten afgelopen zomer, toen hij bijna 1 jaar was, een kind van nog geen 2, 1 minuut lang die door zijn moeder werd vastgehouden.
onze jonge merrie ga ik rijden als ze rond de 4 jaar is.
Onze merrie van 11 is met haar bijna 11 ingereden, kende totaal niets toen we haar kochten en dit is ook probleemloos gegaan, tja ook een gangenpaardje :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:10

smaos schreef:
En ook helemaal verliefd op het ras geworden! Hij wil in de toekomst ook gaan fokken met Misty en misschien nog een Rocky bij kopen. Ook mede omdat deze paarden erg geschikt zijn voor het werken met gehandicapten. Ze werken op deze zorgboerderij met kinderen. Hij vond Misty daar ook zeer geschikt voor. Zo zie je maar weer.

@Smaos (Simone)
Ja, en dit was geen kleine zorgboerderij... één van de grootste in NL... wat vonden wij dat leuk hoe ze enthousiast waren over dit ras en de singlefoot! Ze keken hun ogen bij ons uit, met name Gold en Lucky vonden ze zeer indrukwekkend en Tennessee magic... daar bleef hij maar naar kijken... we vonden het best wel sneu om tegen hun te zeggen dat we echt geen paarden/veulens verkopen..

Wij merken dat in ieder geval dit specifieke ras Rocky Mountain Horse buitengewoon geschikt is om bereden te worden door kinderen en volwassenen met beperkingen, de singlefoot houdt bijvoorbeeld ruiters op een aangepast zadel zeer stabiel, ook hun zeer rustige en uiterst vriendelijke karakter is essentieel en werkt heel prettig en heilzaam bij deze kinderen. Bij ons helpt Mark veel mee met de verzorging van de paarden, en dat doet hij heel graag, hij loopt tussen hun door en gaat zeer natuurlijk met ze om, ook met de volwassen hengst gaat Mark heel spontaan om, afgelopen 1 1/2 jaar is Mark enorm vooruitgegaan, iets wat de Rocky's hebben bewerkstelligd... daar kan geen pedagoog, geen onderwijzer, geen mens tegen op.... maar dat weet je wel Simone, je bent hier zo vaak geweest bij Diny en ik.

Hopelijk worden singlefooters in de toekomst meer aangeprezen voor rijden met kinderen met beperkingen.

Kortom RockyMountainHorse is een uitstekend ras voor zorgboerderijen en hun singlefoot maakt het plaatje helemaal compleet, over pak weg 20 jaar zullen vele zorgboerderijen dit ras hebben, weet ik zeker... met alle respect voor andere rassen en andere soorten gangenpaarden...

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:15

jokari schreef:
tssss Imre zoveel werk bezorgen. :)

huh ? Niet waargenomen buiten Canada ? Dat vind ik eerlijk gezegd moeilijk te geloven.
Dat het niet zou gelinkt zijn met silver, heb ik nog al gehoord, maar heb mij niet verdiept in die materie dus mij kan je alles wijsmaken. :D

GJ, mijn eerste idee zou zijn om jou te volgen, en niet te kiezen voor silver x silver. Maar ik weet toch een paar verdomd mooie dubbel silvertjes lopen. :=
Bestaat er een test om na te gaan of een paard drager is van het 'probleem' ?

Over ASD enz, zie eerdere berichten.

Ja ja ja er zijn in Europa zeer mooie dubbel silvers *D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:20

Goldenflower schreef:

Het is ook zeer ingewikkeld over kleuren en genen!

En volgens ons geeft Temba Burrill workshops over de extra gang... al die termen zijn best ingewikkeld... ook voor ons :+ maar wellicht gaan we bij Temba ook een keer een workshop volgen.... ehhh of mag ze hier komen "en privé" voor een eigen workshop voor de meute hier...

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:43

TheMagicLine schreef:
Goldenflower schreef:

Het is ook zeer ingewikkeld over kleuren en genen!

En volgens ons geeft Temba Burrill workshops over de extra gang... al die termen zijn best ingewikkeld... ook voor ons :+ maar wellicht gaan we bij Temba ook een keer een workshop volgen.... ehhh of mag ze hier komen "en privé" voor een eigen workshop voor de meute hier...

Als jullie een keertje les of een workshop wil over de meute bij jullie dan hoor ik dat graag via pb of email :+ :D (info@silfurfaxi.nl)