Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
1Boefje schreef:Zeg wat kost dat om een paard naar de Benelux te krijgen?
Botervlieg schreef:maar ook heel betrouwbaar als je een IJslander wilt
aanschaffen die wel pit mag hebben maar geen gekkenhuis moet
zijn (wat de meeste sportgefokte paarden helaas wèl zijn).

mexxje schreef:Nynke, de BTW die bij invoer in de EU van een paard vanaf IJsland over aanschafprijs plus transportkosten betaald moet worden is voor zowel hengsten als merries laag tarief (6%), voor ruinen hoog tarief (19%). Dit omdat hengsten en merries in principe geschikt zijn om in de fokkerij ingezet te worden en daarom als landbouwdieren gezien worden. Ruinen worden gezien als alleen geschikt om te berijden/aan te spannen etc. en dat valt onder sport/recreatie = luxe => hoog tarief.@Refagreni , hengstentarief is toch hoger dan een merrie en ruin? Merrie is iig het goedkoopst.
mexxje schreef:Over de vraag wat kost het om een IJslander van IJsland hier te krijgen?
Reken maar op 1500 euro met alle bijkomende kosten
@Refagreni , hengstentarief is toch hoger dan een merrie en ruin? Merrie is iig het goedkoopst.

)Maar ik vond de tolt wel ontzettend krachtig voelen, je voelt de lendenen gewoon helemaal omhoog komen en werken.
Dus toen maar weer een tandje terug gedaan
Wel echt een super ervaring! Ben echt blij dat ik 't gedaan heb.
Ik denk dat je 't goed gedaan hebt, dat het paard wat overenthousiast werd en het tempo te hoog werd waardoor de takt weg was. Het paard moet in zijn ontwikkeling als rijpaard worden getraind, de achterhand moet sterk genoeg gemaakt worden en dat kost tijd, ook als het paard van zichzelf tölt aanbiedt, want er zit iemand op. Het listige, en ook het leuke, is je paard zo te leren trainen dat het paard ontspannen loopt met een goede takt, zonder dat hij daarbij draverig of lateraal wordt. Wat je beschrijft over het openen en sluiten van de handen, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Je handen (teugels) helpen je om het paard op te vangen, en het is niet de bedoeling dat je hand "dood" wordt. Dan kan je paard gaan hangen, komt op de voorhand en zal dan lastiger netjes kunnen blijven tölten. Alleen in een wending houd ik het contact met de buitenteugel redelijk constant, maar wanneer ik dan op de lange zijde van de baan rijd ben ik steeds het contact een klein beetje aan het wisselen. Althans, dat probeer ik

mirkip schreef:oké, ja dat klinkt dan wel logisch. Lateraal is toch dat 'ie richting schweinen gaat? En diagonaal meer richting de draf?

Tölt is verder natuurlijk een vrij nieuwe ervaring voor jou, gewoon vaak doen, je zult dan steeds makkelijker ontspannen kunnen zitten. Want ook een IJslander is een gewoon paard, en hij zal spannen wanneer hij bij jou spanning voelt.
wat ophoudinkjes geeft?
Daar kan helemaal niemand anders dan ik en bijrijdster nu dan op.