IJslanders versus Klassieke Dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:25

ik meld me ook even in dit topic, ik vind het erg interressant en rijd zelf via die both methode en klasieke dressuur.

ik heb zelf 2ijsjes (Leistur en Rán), ik ben via succubi met deze metode in aanraking gekomen. ik reed haar haflinger bij en moest dus ook leren om via die metode te leren rijden.
eerst rijd mijn bijrijdhafje echt heel erg bagger (sorry succubi), maar sinds succubi les volgde via de both metode en zij mij de metode ook leerde merkte je dat het hafje weer zin in het rijden krijg en van tanker veranderde in een net niet dresuurpaard.

Omdat ik deze methode zo fijn vond en ik mijn ijsje ook soepeler wou hebben ben ik ook via deze methode gaan rijden met Leistur.
hij reageert er echt heel goed op. ik moet toegeven dat hij zowiezo een gangen zooitje had maar doordat hij soepeler werd en 'rechter' begon hij beter te lopen en was het trainen van de tolt ook een stuk makkelijker.

ik zag ook voorbij komen dat hestejente zegt dat mijn ijsco zwijnt voor het leven....we hebben Leistur gekocht toen hij er echt nog een zooitje van maakte, je vroeg draf maar krijd een drolt...het was een drama! gelukkig is hij door veel trainen en soepel rijden via klassiek dressuur en hij is weer een normaal rijpaard aan het worden.
hestejente heeft hem een keer zijn rijden toen hij een tijd had stil gestaan, maar sinds ik met hem klassiek dressuur deed, ging het tolten ook steeds beter en makkelijker.
ik vind jammer dat mensen negatief doen over iemand anders zijn paard, maar ik ben blij met de methode en mijn paardjes volgens mij ook :D

voorderst heb ik Rán er nu sinds een korte tijd erbij en ik ben helemaal overtuigt en ben begonnen om haar ook op de both methode te gaan rijden en op de klassieke manier.
je merkt dat de paardjes er beter mee lopen, lekker in het fel zitten en soepeler worden.
Laatst bijgewerkt door michiemuis op 02-08-09 13:32, in het totaal 2 keer bewerkt

michiemuis

Re: IJslanders versus Klassieke Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:25

sorry voor de typfouten, ik moest opschieten.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:21

haha, is wel doorheen te lezen hoor. Herkenbaar, als ik ooit een stukje van mij teruglees dank denkt men volgens mij dat ik 8 jr ben ofzo haha.
ja ik ben ook voorstander van die methode, merk wel dat je verschil hebt in het toepassen, niet iedereen kan schakelen tussen het ene en het andere paard.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:12

gelukkig, dan ben ik niet de enige.
ja dat is wel zo ja, elk paard heeft weer een andere manier van aanpak nodig, maar zelfs met dat vind ik het nog steeds ook een goede methode

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:01

gisteren weer een mooi voorbeeld ervan, een paard wat extreem gebogen was naar 1 kant, 1 tip gegeven, en meteen daarna liep het paard goed in gang.
Het lijkt soms ingewikkelt, maar als je de methode een beetje snapt, kun je met weinig, veel bereiken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:54

En wat was de tip?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:29

@joyfordogs: Dat heb ik ook vaak.
Laatst een paard dat verticaal erg scheef is en niet los kan laten op de volte (logisch, anders valt hij om)
En 1 simpele tip (@kuggur: Terug nemen in snelheid en weer voorwaarts totdat het paard verticaal recht wegloopt) en het paard kon na 5 minuten meteen loslaten.
Vooral de basis van klassieke dressuur is voor het rechtrichten van een paard. Gangenpaard of niet, ik denk dat dát voor elk paard goed is (welke methode je ook zal gebruiken).
Maar als je over gaat naar verzamelde draf enzo zou je denk ik wel moeten kiezen tussen verzamelen of tölt of iemand vinden die ervaring heeft zowel klassieke dressuur en gangen rijden.