Rijden op ijslanders.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:30

rossebol schreef:
Ik bler net zo hard mee hoor als ik iemand te groot vind voor een ijslander ik snap wel dat je het niet gericht op iemand bedoelde maar ik noem mezelf even als voorbeeld.

Ja, ik denk ook dat er maar weinig zijn die dat doen. Maar het viel me gewoon op..
Leuke kont heeft jij IJsco :+

Marloes

Re: Rijden op ijslanders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:33

IJslanders kunnen echt heel veel hebben! ;)
Veel plezier!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:36

Love_Sanne schreef:
IJslanders kunnen echt heel veel hebben! ;)
Veel plezier!

Ja qua gewicht, maar je moet je voorstellen dat het lastig is om een persoon boven je te houden en in evenwicht..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:38

Evenwicht? Mijn IJslander wiebelt en hotst anders een stuk minder dan heeeeeeel veel driegangers ;) Maar even serieus, het karakter en de instelling van de ruiter vind ik voor een IJslander van veel groter belang dan het evenwicht, hoewel dat natuurlijk ook belangrijk is ;) Niet iedereen past bij een IJslander. Veel IJslanders zijn gewoon NIET geschikt voor kinderen, ik zou het niet in mijn hoofd halen om een kind op mijn paard te laten rijden, niet leuk voor het kind, en helemaal al niet voor de ouders. En er zijn ook volwassenen die nog geen meter normaal zouden kunnen afleggen op mijn paard }>

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:41

hestejente schreef:
Evenwicht? Mijn IJslander wiebelt en hotst anders een stuk minder dan heeeeeeel veel driegangers ;) Maar even serieus, het karakter en de instelling van de ruiter vind ik voor een IJslander van veel groter belang dan het evenwicht, hoewel dat natuurlijk ook belangrijk is ;) Niet iedereen past bij een IJslander. Veel IJslanders zijn gewoon NIET geschikt voor kinderen, ik zou het niet in mijn hoofd halen om een kind op mijn paard te laten rijden, niet leuk voor het kind, en helemaal al niet voor de ouders. En er zijn ook volwassenen die nog geen meter normaal zouden kunnen afleggen op mijn paard }>

Haha, mijn paard is op die momenten heel braaf. (pas heeft mijn moeder, die nog nooit op een paard gezeten heeft, wat rondjes gestapt, hij was ver-schrik-ke-lijk braaf. Tot ze eraf ging en ik ging rijden, toen moest die toch even zn frustratie kwijt over dat die zo braaf heeft moeten zijn.)
En pas ging ik naar een restaurant in het bos met mn paard... heenweg was die heel erg braaf.. daar gingen allerlei kinderen hem aaien, en stond die zo stil als een standbeeld. Maar toen ik toen weer terug ging moest die toch echt weer zn frustratie kwijt, en was die zacht gezegt... nogal gevaarlijk. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:42

Exact vinurr, en op zo'n moment kan niet iedereen een ijs aan. Er zijn er die heel braaf en geduldig zijn met beginners maar die het flink op een draken kunnen zetten wanneer ze merken dat je wat meer van ze wil Ik weet inmiddels dat ik op moet letten dat hij 'm niet de verkeerde kant op peert wanneer hij mest onderweg :+ Geen idee waarom, maar zodra hij het op een kakken zet krijgt hij het plan om ineens razendsnel op te draaien en terug te galopperen, maakt daarbij ook echt niet uit of we alweer bijna bij stal zijn, hij wil dan het liefst het hele rondje terug rennen :roll: Het is een ontzettend lief paard hoor, maar wel met een IJslands karakter :P En niet iedereen kan zo'n zelfstandig paard aan. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik een geweldige ruiter ben, ik zie alleen te veel mensen (die heus wel beter rijden dan ik) die te veel gemiep accepteren van hun paard.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:05

ha,ha, maar toch wel gemakkelijk dat hij het doet tijdens of na het poepen, heb je tenminste een indicatie. Ik had er 1 die deed het volkomen willekeurig, nix indicatie. Ze mocht ook graag in volle galop opeens afslaan, vond het ook geen probleem als er niet eens een zijweg was om naar af te slaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:37

Greppels, prikkeldraad, jonge aanplant van de buren... niks deert 'm dan. Alsof hij een soort waas voor z'n ogen krijgt. Ik heb zelfs eens een flinke hartverzakking gehad onderweg, tussen het omdraaigalopgaloppunt en thuis was namelijk een spoorwegovergang. Waar net een intercity op afstormde. Mijn paard dacht "nou en ik kom van rechts :Y) ", gelukkig had hij nét genoeg ontzag voor de spoorboom, waar hij hijgend tegenaan leunde met zijn borst. Geloof me, je hebt op zo'n moment écht niet genoeg bloed in je hoofd om helder te denken. Het heeft 4 maanden geduurd voor ik erachter was dat hij eerst mest. Wanneer hij onderweg mest mag hij tegenwoordig de rest van de buitenrit dus NIET wiebelen, vertragen of opzij kijken, anders is het weer kataklopkataklop :+ Het is een heel zoet paard, hij zal nooit iemand moedwillig kwaad doen, maar hij heeft wel héle duidelijke grenzen nodig. Stel je die niet dan kom je daar niet mee weg, wat je bij minder onafhankelijke paarden wel lukt. Dus niet alleen fysiek zijn de IJslanders (althans, die ik ken ;) ) sterk maar ook mentaal. En dat maakt ze niet voor iedereen geschikt. Vind ik dan.

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:46

ik heb er laatst op gereden, ze rijden echt heel anders maar wel super lekker! :)
ze zijn best koppig & sterk, maar ik ga ze misschien verzorgen.
oefening baart kunst (hoop ik). :P

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:20

hestejente schreef:
Greppels, prikkeldraad, jonge aanplant van de buren... niks deert 'm dan. Alsof hij een soort waas voor z'n ogen krijgt. Ik heb zelfs eens een flinke hartverzakking gehad onderweg, tussen het omdraaigalopgaloppunt en thuis was namelijk een spoorwegovergang. Waar net een intercity op afstormde. Mijn paard dacht "nou en ik kom van rechts :Y) ", gelukkig had hij nét genoeg ontzag voor de spoorboom, waar hij hijgend tegenaan leunde met zijn borst. Geloof me, je hebt op zo'n moment écht niet genoeg bloed in je hoofd om helder te denken. Het heeft 4 maanden geduurd voor ik erachter was dat hij eerst mest. Wanneer hij onderweg mest mag hij tegenwoordig de rest van de buitenrit dus NIET wiebelen, vertragen of opzij kijken, anders is het weer kataklopkataklop :+ Het is een heel zoet paard, hij zal nooit iemand moedwillig kwaad doen, maar hij heeft wel héle duidelijke grenzen nodig. Stel je die niet dan kom je daar niet mee weg, wat je bij minder onafhankelijke paarden wel lukt. Dus niet alleen fysiek zijn de IJslanders (althans, die ik ken ;) ) sterk maar ook mentaal. En dat maakt ze niet voor iedereen geschikt. Vind ik dan.

Nou dat lijkt me pas écht schrikken! %) Bij ons kan je óf de ene kant op naar het bos, óf de andere kant op naar mijn huis. :) Naar mijn huis toe hebben we één keer geprobeerd, maar dan moet je dus ook over het spoor heen. En ik ben echt ontiegelijk bang dat we als we nét oversteken, er een trein aankomt. Dus daar wacht ik nog wel eventjes mee. *D

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:09

Inderdaad, ze zijn niet allemaal de makkelijkste ;)
(Al heeft m'n vriendin er eentje, dat is echt het voorbeeldige paardje, altijd vrolijk, pas als je haar loslaat in het land komt de energie/frustratie eruit :P )

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:12

het is ijs een vuur he die paarden.
ik heb er 2 en vind ze super maar zeer sensibel dat is dan het vuur.

ylrebmik_dg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:11

mijn merrie heeft haar dagen... laatst had ze weer last van spoken in de bomen en dan een takje wat haar achterkant aait omdat ze er dan te dicht langs loopt... maar wat denken je van rommel die op een "vaste route" in 1 keer ligt.. Maar niet denken dat ze er langs gaat, ja tot dat je naast haar staat er haar er dan langs begeleid!!! Heerlijke gekken zijn het...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:15

En zo zie je maar weer dat ieder paard een andere aanpak vereist. Enge dingen rijd ik tegenwoordig langs in tölt of een straffe draf, liefst met wat stelling, zo lang hij met wat anders bezig is kan hij ook niet gaan lopen miepen. Afstappen en voor 'm uit lopen = volgende keer nog meer gemiep. Enige uitzondering: spoorwegovergangen :roll: Al heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat ik er bij het eerste het beste wildrooster dat ik met 'm nog moet tegenkomen ik er ook even af zal moeten. Maf beest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:39

Wildrooster: niet overheen gaan met een IJslander!!!!!!!!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:45

Nee, tuurlijk niet ;) Maar de aanblik ervan, en het hekje ernaast, waar je dus doorheen moet, zal hij niet zo heel erg leuk vinden, vrees ik :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:00

ZusJacobs schreef:
Ja qua gewicht, maar je moet je voorstellen dat het lastig is om een persoon boven je te houden en in evenwicht..

Als ik paardrij houdt ik mezelf in evenwicht. Heb hier alleen straalbezopen ruiters gezien die dat aan hun (ijslands) paard moesten overlaten, en die kunnen dat verbazingwekkend goed...

NB. Paarden en drank gaan imo niet samen, gelukkig zie je dat soort ellende hier steeds minder, mentaliteitsverandering in de goede richtig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:33

Oh ja, goh, fijn, worden ze eindelijk verstandig daar?
Straks hebben we alleen in NL nog kroegvaste ijslanders, ha,ha.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:36

Ik verzorg een ijslander waar ik ook 2dagen in de week op rij en ben 1.70m dus dat kan wel. De eigenaar zelf rijd er ook altijd op en is denk ik net zo groot als mij :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:16

ben benieuwd of ts nog foto's heeft..

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:23

Is er nog een maximale lengte ongeveer?
Mijn vriend is 1.90, hoegroot zou de ijslander minimaal moeten zijn dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:27

PureSylk schreef:
Is er nog een maximale lengte ongeveer?
Mijn vriend is 1.90, hoegroot zou de ijslander minimaal moeten zijn dan?

Ehm, ik vind zelf dat het belangrijker is dat je vriend netjes rijdt, en goed in balans zit enzo, en niet te zwaar is. Daarnaast is het ook handig als het paard niet te smal is. Ik heb met mijn lange stelten een wat breder paard gezocht. Mijn paard is 1,35 meter (en ik 1,82), dat vind ik een goede maat. Ik wil er geen van 1,45. Het is maar net waar hij fijn op zit en hoe het klikt met het paard, de stokmaat zou ik me niet zo druk om maken ;)

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:28

Ik vind die lengte wel kunnen, maar het hangt ook wel een beetje van het gewicht af. En tja voor het totaal plaatje zal het minder mooi ogen.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:30

Oké bedankt. Het gewicht zal geen probleem zijn :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:33

kimmert schreef:
Ik vind die lengte wel kunnen, maar het hangt ook wel een beetje van het gewicht af. En tja voor het totaal plaatje zal het minder mooi ogen.

Het ligt er maar net aan. Op een hoog, fijn gebouwd paard zouden die lange benen er verder onderuit steken dan op een breed model van 1,30 meter ;)

Edit: het is ook handiger om er wat verder onderuit te steken, als je voet er maar een klein stukje onderuit komt trap je 'm steeds tegen z'n elleboog :+