Paso Fino's, staart??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:46

IndianLady: Ik zou je moeite en energie echt niet meer aan deze mensen verspillen. Je kunt zeggen wat je wil, ze geloven je toch niet. Ze weten er niks van en wat de boer niet kent vreet ie niet. Dit is al de zoveelste discussie over gangenpaarden, na een paar keer heb je het wel gezien. Reageer maar gewoon niet meer hier en laat ze maar zeggen/denken wat ze willen. Wij weten wel beter en dat is toch genoeg of niet? :)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:48

Als je mijn bericht even goed leest heb ik het niet over de gang! Ik heb het over de houding van het paard, de lange tijd dat het paard deze gang aan moet houden!

Een piaff laat je een paard ook niet zo lang doen, en waarom niet?! omdat het niet goed voor hem is, geestelijk.

En om ijslanders en andere paarden met een vreemde gang hierbij te betrekken vind ik dan weer onzin, het gaat nu over deze paarden, deze gang en deze manier van omgaan met de dieren, niet over de tölt.

En dat is zeker verschrikkelijk ja, een paard dat zo'n gang doet is niks mis mee, maar dat hij zijn kin op de borst heeft en zo lang deze gang moet doen, dat is wel heel erg. Laat hem dan na een aantal seconden afwisselen met een andere gang.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:48

haha ik weet niet veel over gangenpaarden. Ben ooit een keer op ijslanderkamp geweest en vorig jaar bij HE de Paso's gezien.
Maar ik snap je punt ;) Lara

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:49

Neem anders een zeepaardje als je deze houding zo mooi vind.

haika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:49

Je kan het ook niet altijd aan een paard zien of het mishandeld word of niet daar hoef je geen bloed voor te zien, wat ik wel zie bij het paard op het filmpje dat dat paard erg bang is.. en ik vind het wel mishandeling dat als je weet dat een paard bang is dat je dan alsnog doorgaat met waar je mee bezig bent!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:53

Waarom is het nu weer omgaan met deze paarden?
Ik denk dat deze houding juist zo hoort bij deze gang. Lange tijd? Valt wel mee toch?
Waarom ik ijslanders ed erbij haal, het gaat hier om een natuurlijke gang van dit paard, andere GANGENpaarden hebben ook natuurlijke gangen, daar kan je het mee vergelijken.
Nogmaals het is een show, op een show SHOW je je paard. daarom heet het een show. Jij vind het niet mooi. Pasoliefhebbers wel.

Ik vind die achterlijke arabierennekken niet mooi en die deuk in hun hoofd. Noem ik dat dan meteen dierenmishandeling omdat ik er een probleem mee heb? Nee hoor, is gewoon mijn smaak.

haika, dat tweede filmpje heeft niets met paso's te maken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:56

manutjuh schreef:
*knip*.

Je hebt het over het lang aanhouden van deze gang? Meid waar denk je dat ze de fino strip voor hebben! Juist omdat deze gang zo inspannend is! Je laat ze over de strip gaan, dat zijn 10 tallen meters en daarna stopt deze gang ook. Als je niets van het het fenomeen weet ga dan ook geen dingen verzinnen! Het is een showgang, in de show laten ze alles zo goed mogelijk uitkomen, de gangen, het fiere uiterlijk, en de optoming is op zn mooist, waaronder ook dat bit. In real life zijn het reacreatie en werkpaarden en lopen ze in andere gangen, grotere töltgangen, die ze enorm lang kunnen volhouden. Trouwens lopen ze vrijwel altijd opgericht, dit is hun natuurlijke bouw. Dus ronde oprichten van de hals bekritiseren is hetzelfde als een fries zielig noemen. (hierbij ontken ik niet dat er vast wel ruiters zijn die het bit misbruiken om ze met de kin op de borst te trekken, nog meer oprichting dan ze al hebben, maar in iedere tak van de paardenwereld heb je rotte appels)

haika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:57

dat je er nou arabieren bij haalt snap ik helemaaal niet..!
bij een arabier is zijn hals en hoofd natuurlijk, daar word helemaal niks aan veranderd.. dus ik snap niet waarom je die erbij gaat halen..

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:59

Oke op een show hoor je een paard te showen en er gebeuren inderdaad andere dingen als in het echt.

Maar over die houding ben ik het nog niet helemaal met je eens, als je het filmpje kijkt, dat zwarte paard loopt nog redelijk normaal, maar als je de schimmel ziet die loopt haast dubbelgevouwen en dat gaat mij toch redelijk ver.

@Lara_silver: Ja die strip heb ik gezien, is inderdaad niet erg lang, maar ik heb ook andere filmpjes gezien van deze gang, en dat is, soms, veel langer dan zo'n strip.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:01

*enorme zucht* telt tot 10 en zet een verbeten glimlach op

Bij een arabier is zijn hals en hoofd NATUURLIJK

En bij een paso is de gang NATUURLIJK

Zie je nu nog steeds een verschil.

Ik haalde de arabier er even bij om aan te tonen dat, ook al vind ik er niks aan, het niet meteen mishandeling is als iets je niet aanstaat.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:01

Paso's lopen zelf ook al zo in deze houding :j
Natuurlijk word er op getraind, maar het is wel van nature al.

Ik heb zelf een Paso gereden (in Curacao) voor 2 jaar.
Ook als hij los liep had hij deze houding, omhoog en statig.

De staart word vaak in de training vastgebonden, naja meer platgedruk de kont in. Zodat het paard hem niet kan bewegen. Gebroken heb ik hier nog nooit meegemaakt :n. Het is wel zo als de Paso teveel met zijn staart zwiept gediskwalificeerd werd van de wedstrijd :j.

Ze staan altijd zo alsof ze super trots zijn.
Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:04

manutjuh schreef:
Oke op een show hoor je een paard te showen en er gebeuren inderdaad andere dingen als in het echt.

Maar over die houding ben ik het nog niet helemaal met je eens, als je het filmpje kijkt, dat zwarte paard loopt nog redelijk normaal, maar als je de schimmel ziet die loopt haast dubbelgevouwen en dat gaat mij toch redelijk ver.

@Lara_silver: Ja die strip heb ik gezien, is inderdaad niet erg lang, maar ik heb ook andere filmpjes gezien van deze gang, en dat is, soms, veel langer dan zo'n strip.

Denk je nu echt dat van die paar meters langere strip het paard dood gaat? Het is nog altijd een natuurlijke gang van het paard, echter een verkorte variant. Ze laten de paarden nooit, echt nooit een lange tijd in deze gang lopen, gewoon omdat het geen praktische gang is. ;)

manutjuh

Re: Paso Fino's, staart??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:07

Een paar meter extra gaat het paard inderdaad niet dood van. Maar een paard gaat ook niet dood van iets dat geestelijk niet goed voor hem is.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:08

haika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:08

jaa he he ze laten de paarden niet lang zo lopen omdat het niet natuurlijk is!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:09

Je laat echt niet los he. Als het een natuurlijke gang is, waarom zou dat dan geestelijk gezien zwaar moeten zijn voor een paard?

@ Amber, wat een lekker ding zeg

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:09

haika_ schreef:
jaa he he ze laten de paarden niet lang zo lopen omdat het niet natuurlijk is!!

Het is dus WEL natuurlijk :j
Er word natuurlijk wel goed op getraind.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:10

manutjuh schreef:
Een paar meter extra gaat het paard inderdaad niet dood van. Maar een paard gaat ook niet dood van iets dat geestelijk niet goed voor hem is.

Waarom zou het het geestelijk niet goed voor ze zijn? Vanwege de stress? Wat moeten onze 'olympische' paarden dan wel niet onder druk hebben gestaan? Nou ik kan me echt geen enkele reden bedenken waarom dit geestelijk schadelijk zou zijn, licht me in! :)

@haika_: nee in een discussie is het niet de bedoeling dat je dingetjes gaat verzinnen eh. ;) De gang is absoluut natuurlijk, doch het is een onfunctionele showgang. Stel je voor dat je paar de hele tijd zo zou lopen; je zou niet vooruit komen!

haika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:10

@Rody01: volgens mij heeft dit paard gewoon een hele mooie volle staart :P

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:11

IndianLady schreef:
Je laat echt niet los he. Als het een natuurlijke gang is, waarom zou dat dan geestelijk gezien zwaar moeten zijn voor een paard?

@ Amber, wat een lekker ding zeg

Gaaf dier he !
Ik wil er later echt nog eentje hebben, ze zijn zo mooi :j
Ze willen zich zelf heel graag tonen, stralen zo veel uit.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:13

Jij kan van nature ook op en neer springen, maar als ik jou dat heel lang laat doen, word je daar vrolijker van ?

Kort vind je misschien niet erg, maar als ik het je een minuut laat doen?

En de olympische paarden zeg ik ook niks over, en al helemaal niet dat die het leuk vinden om in de piaff te zitten, vandaar misschien ook dat het maar heel even gevraagt mag worden ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:15

Scheelt natuurlijk wel dat deze paarden getraint zijn in de verdere ontwikkeling van deze gang. Als ik een tijdlang train kan ik gerust een minuutlang op en neer springen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:17

@manutje: Jij kan niet lezen blijkbaar. Ik had het over de stress van olympische paarden. En piaffe is een kunstje, niets meer dan dat. En nee een kunstje constant te moeten opvoeren, pfoe mij niet gezien. Maar daar is waar het verschil ligt, deze gang is geen kunstje, daar is waar jou verwoede pogingen je te verdedigen ophouden. Geen kunstje dus ook geen stress om het op te voeren. Opwinding door de geluiden het geklap het geschreeuw van de mensen, van de wedstrijd in het geheel, dat is het enige artificïele aan het hele gedoe. Accepteer het of doe het niet, maar realiseer in ieder geval dat je gewoon echt geen gelijk hebt in deze discussie, gewoon omdat je al van verkeerde opvattingen en gedachtegang vertrekt.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:22

Heb ik gezecht dat ik gelijk heb? En je zegt dat ik beter moet lezen, maar als jij dat zelf ook zou doen zou je in een eerder bericht lezen dat ik niet vind dat dit niet natuurlijk is of wat dan ook. Ik verdedig mijn mening, ik vind dat je dit niet doet met je paard. Net zo goed als dat ik vind dat je je paard niet 24/7 in een stal zet, of dat je hem geen stang/trens inhangt. Dat je hem niet met sporen hoeft te rijden.

Ik verdedig mijzelf, mijn standpunt en mijn menig, niet of dit natuurlijk is.

En dat zo'n houding niet goed is voor een paard is geen mening hoor, dat is gewoon algemeen bekent. Je word in de dressuur niet voor niks gedisqwalificeerd als je paard zo loopt.

Lichamelijk kan hij het vast wel aan, maar geestelijk niet. Dat is gewoon een feit, bewezen en al.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:27

Geef me dan het bewijs! Dit is hun natuurlijke houding, get over it. Je blijft maar dingen claimen en claimen en maar iedere onderbouwing ontbreekt. Terwijl wij van alles wat jullie tot nu toe geclaimed hebben met degelijke onderbouwing (dwz kennis van het ras!!) het tegendeel hebben bewezen. Jij voert een puur morele discussie, wij voeren een discussie met feiten!