[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:30

trouwens volgens mij heeft Nos van Temba dat ook gehad, en die heeft equest gebruikt geloof ik? Je zou dr ff kunnen pb`n Royen? Ze heeft Nsundu op bokt :)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:30

Mikkee schreef:
Horzellarven heb ik nog nooit gezien eigenlijk.

...ah...zo zien ze eruit dus... :r :=

Lisetje

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:36

Interessant he Mariska :P
Ja Ivermectine gebruik ik tot nu altijd eigenlijk := Wel verschillende spuiten dan. Maar Dier heeft nergens last van gelukkig.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:44

Lisetje schreef:
Interessant he Mariska :P

Ja, reuze...
Ik herinner me de spaghetti van Chase laatst nog goed (veulenwormen) :9
Het was toen echt verstand op nul en niet nadenken bij het mestruimen.
Skeeta had als 'cadeautje' van de vorige eigenaar ook bloedwormen. Da's ook niet zo'n pretje voor een paard. En ze blijven er zoooo lang mee zitten :(

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:48

Hey maayk,

mijn DA geeft zelfs voor paarden ouder dan 1 jaar ALLEEN MAAR equest uit. Zijn ervaring is dat dat de enigste is die écht helpt namelijk. Werkt bij mij nu ook hartstikke goed! heb ook 1 hele gevoelige dertussen lopen maar door equest niet meer.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:06

jodi schreef:
Met wormkuren is het belangrijk niet het gewicht van je paard te onderschatten anders zit je steeds net onder de werkzame dosis en kweek je resistente wormen.Beter een beetje teveel dan te weinig!

Ik kreeg dit advies ook van mijn DA. Ik heb tot nu toe altijd iets over gedoseerd. paard van 600kg. (zelf is ze iets van 400kg)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:09

Royen 400 kg??? :oo hoe groot is ze dan wel niet?
Janou weegt iets van 400 kg...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:17

Mikkee schreef:
Royen schreef:
horzellarven zijn + aarsmaden

Dan kan ik ivermectine aanraden, bijv. Ivomec-P.
Aarsmaden heeft Skeeta ook gehad toen ik haar kreeg en die kreeg ik met ivermectine weg. Horzellarven heb ik nog nooit gezien eigenlijk.

Ivermectine helpt wel redelijk tegen aarsmaden maar lang niet altijd, deze parasiet is zeer lastig weg te krijgen. Vandaar dat ik het steeds laat onderzoeken in het laboratorium want dan krijg ik meteen advies. Horzellarven zijn normaal gesproken ook niet te zien, behalve als ze de hele route al door het paard hebben gemaakt en er als popjes uitkomen in het voorjaar. Deze ontpoppen zich dan tot horzels. Nu zijn deze horzellarven er wel errug laat bij :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:20

Zamora schreef:
Royen 400 kg??? :oo hoe groot is ze dan wel niet?
Janou weegt iets van 400 kg...

tussen de 300-400 kg moest het zijn. is een schatting van de DA ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:21

NkPrecious schreef:
Hey maayk,

mijn DA geeft zelfs voor paarden ouder dan 1 jaar ALLEEN MAAR equest uit. Zijn ervaring is dat dat de enigste is die écht helpt namelijk. Werkt bij mij nu ook hartstikke goed! heb ook 1 hele gevoelige dertussen lopen maar door equest niet meer.

Zijn Kyra en Precious er gevoelig voor (geweest)? Ik wacht vanmiddag af en vraag advies, dan stel ik ook die Equest voor ;) Tnx :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:22

Wie heeft er ervaring met Equinox Pramox? Werkt dat ook goed?

Edit* zie net dat het moest zijn: EquestPramox, dus dit gebruik jij Leonie?
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 26-10-09 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:23

Met overdoseren kan je ook resistentie wekken tegen de wormenkuren he! Pas daar goed mee op

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:24

Lijkt mij trouwens dat alleen de Pramox gebruiiken ook niet goed is? Ook met resistentie te maken?
Maar weet niet of dat met die ook zo is. Die hoef je geloof ik ook niet elke 2/3 maanden te geven.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:26

Nee dan zal het nu wel een zwaardere zijn, dan 2 weken later nog eens herhalen (bij deze weet ik dat niet) en dan 4 weken later een mestonderzoek. Maar dan moet ze al vrij zijn want ik wil haar verhuizen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:27

We zitten trouwens op 100 pagina's!!! *\o/*

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:28

Jij kan haar wel willen verhuizen, maar dat ligt er maar net aan hoe snel alles gaat werken ;)

Maargoed, pas dus goed op met overdoseren. Ik geef Indyra voor 300 aan wormenkuur, meer krijgt ze nog echt niet.
Ze krijgt 2x dezelfde wormenkuur en dan gaat er mooi een andere in.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:31

nieuwe plek voor Royen klinkt goed; nu hopen dat ze snel van de wormen af geraakt.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:33

Equest en Equest Pramox móeten samen gebruikt worden!!!!! Anders verliest het de totale werking

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:34

overigens zijn precious en kyr beide niet echt gevoelig, maar precious als jong paard wel .. Is wel overgegaan :) Je ziet het wel meer bij jonge paarden! Zijn er gewoon net wat gevoeliger voor

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:21

NkPrecious schreef:
Equest en Equest Pramox móeten samen gebruikt worden!!!!! Anders verliest het de totale werking

Tegelijk bedoel je? Dus 2 spuiten samen geven? Hier heb ik nog niet eerder over gehoord ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:24

Lisetje schreef:
Jij kan haar wel willen verhuizen, maar dat ligt er maar net aan hoe snel alles gaat werken ;)

Maargoed, pas dus goed op met overdoseren. Ik geef Indyra voor 300 aan wormenkuur, meer krijgt ze nog echt niet.
Ze krijgt 2x dezelfde wormenkuur en dan gaat er mooi een andere in.

Dat verhuizen heeft geen haast want ze kan er elk moment heen, maar voor haar eigen gezondheid is frisse lucht toch wel erg prettig, en anders zet ik haar in quarantaine want dan krijgen die parasieten en wormen ook minder kans.

Ik heb tot nu toe alleen overgedoseert wanneer de DA dat zei. Dus echt alleen op advies. Tot nu toe heb ik nog geen 1x geen DA-advies gehad vanwege wormenkuren toedienen. Maar dat komt wel goed ;) Resisetentie ben ik ook altijd huiverig voor := dat is namelijk zo gebeurt toch?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:43

Royen schreef:
NkPrecious schreef:

Tegelijk bedoel je? Dus 2 spuiten samen geven? Hier heb ik nog niet eerder over gehoord ;)

Nee niet tegelijk, maar als je de product omschrijving van equest of equest pramox leest zie je ook dat deze afgewisseld moeten worden. Zomer: equest, najaar: equest pramox, winter: equest, voorjaar: equest pramox. 2 keer dezelfde na elkaar is niet goed want dat wekt dus resistentie op. Deze wormenkuur is juist ook daarvoor ontwikkeld.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:54

Maar stel nou dat ik nu Equest pramox geef, en het is nog niet over? Wat geef je dan?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:55

De Equest..... Anders werkt het alsnog niet

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:58

OK! Tnx :D

Heb nog steeds geen reactie van de DA...:= Wacht nog een uurtje en anders ga ik even bellen. Heb strakjes een sollicitiatie en dan kan ik geen telefoon aanhebben :+ Heb er wel zin in! pluspuntje van vandaag :P