[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:59

Oeps kaplaars...je hebt een hele lange PB _O-

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:00

NkPrecious schreef:
Royen schreef:
Hoelang moet je nog wachten dan?

ja nou als het goed is hoor ik dat vandaag of morgen ze zijn bezig met re-scheduling..

wat een gedoe, maar moeten die paarden dan de hele tijd in quarantaine blijven? := Dat lijkt me ook niet ideaal...of is het wel goed geregeld?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:09

Zamora schreef:
Ja idd!!! :D Knap ventje :+:
Krijg nu al de kriebels voor het veulen van Silver en Janou :') ben zoo benieuwd, Silvertje zn eerste nakomeling :D hihihi

Hier ook dezelfde kriebels bn ook zooo benieuwd naar Brego's eerste nakomeling (e Sterre's eerste nakomeling natuurlijk)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:15

Nou die quarantiane is niet zo'n probleem, het eventuele kostenplaatje natuurlijk wel.

En quarantaine stal is eigenlijk niet meer of minder dan een extreem schoon pension. Deze quarantaine heeft ook gewoon paddocks etc dus ze hebben het wel goed :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:59

Ow gelukkig! Maar inderdaad wel minder voor je portomonee :P Ben je dan zoveel extra kwijt omdat hun het niet voor elkaar krijgen? Wel apart weer van zo'n vervoerssysteem :=

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:02

nee ik wete nog niet hoeveel het extra is omdat me nog niet helemaal duidelijk is waar de fout ligt.
Dit zal ik nog wel horen maar iemand zal het aan iemand gaan doorbelasten (verzetten vlucht/extra dagen in quarantaine/dubbel DA)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:05

Ik heb het met de aankomst van Toril's paarden ook diverse keren meegemaakt dat ze dan toch een andere dag kwamen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:20

Leonie! Ik heb gevonden wat Royen doet:

Ongewenste vormen van tölt:

Laterale tölt: de tölt gaat richting de telgang, maar zonder zweefmoment. In de meest extreme vorm, als de tölt een zuivere laterale tweetakt is geworden, spreekt men wel van schweinepass. Een laterale tölt kan het gevolg zijn van stijfheid in de rug en het bekken of juist van een te slappe achterhand.

Diagonale tölt: de beenzetting gaat richting de draf (diagonale tweetakt). In de meest extreme vorm krijg je een draf zonder zweefmoment. Een diagonale tölt wordt ook wel drölt genoemd (een samentrekking van draf en tölt). Deze vorm komt veel voor bij viergangers met een voorkeur voor draf en heeft vaak te maken met te weinig stuwing van de achterhand (door slapheid of door verkeerde ruiterhulpen). Je ziet deze vorm ook bij viergangers die met een weggedrukte rug en veel onderhals lopen. Deze houding veroorzaakt veel schade in het bewegingsapparaat.

Zij doet de Diagonale tölt... dat is dus niet goed. Maar ze doet dat zelf als ze los in de bak loopt, wat gaat er dan niet goed? Heeft ze dan een slappe achterhand? Maar dat is toch helemaal niet van belang als ze nog niet onder het zadel is? Verkeerde ruiterhulpen kan het niet aan liggen _O-

Gevonden op deze handige website: http://www.nsijp.nl/index.php?catid=4&scatid=50 (is wel een website voor ijslanders)
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 22-10-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:30

ik hoop dus ni bij mij :P

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:32

@ royen, ik zou der nu niets mee doen,. lekker laten lopen, slappen achterhand kan goed, ze is jong en groeit nog!!!

Over aantal jaar gewoon geod in de gaten houden met inrijden :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:36

Was ook niet van plan er iets mee te doen, maar vondt het wel vreemd omdat ze in de tekst aangeven dat het vaak komt door verkeerde ruiterhulpen en ook door een slappe achterhand. Hoe kan je zien dat een paard een slappe achterhand heeft (nu al? als jaarlingetje ookal??) En is dit blijvend/aangeboren of kan je een slappeachterhand ook verbeteren/sterker maken (als ze groot is :+)
Is het niet raar dat ze dan nu zo loopt? Kan het niet iets met haar hoeven of misschien wel een vastzittende rug/wervel ofzo te maken hebben? Ik mag haar nog overal aanraken maar over die hoeven die ik eerst niet mocht optillen zit ik nu wel over te denken := De hoefsmid is wel net geweest maar ze loopt nog steeds af en toe zo.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:40

maayk, let it go ;) slappe achterhand is echt niets vreemds bij een paard in de groei!! als je haar in heuvellandschap zet zijn ze meestal sterker, en onder het zadel kan je het trainen :) niet te druk om maken, is eigk nu alleen maar een teken dat het er wel ergens in zit ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:46

Daar was ik ook al over uit, maar wilde even advies en zeker weten dat het niet aan een wervel og hoeven ligt, mede omdat ze hier op stal ook niet weten wat het inhoudt. Heb net gelezen dat een slappe achterhand gewoon spieren zijn (ik dacht dat het ook te maken had met verkeerde groei/ aangeboren groei van de bips :+) Dus hoef me nergens druk over te maken dus :P Misschien dat ik zowiezo wel een andere hoefsmid neem want deze vind ik de ene keer wel goed bekappen en de andere keer niet := maar dat kijk ik nog even aan, ga daar toch weg :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:48

Royen schreef:
Leonie! Ik heb gevonden wat Royen doet:

Ongewenste vormen van tölt:

Laterale tölt: de tölt gaat richting de telgang, maar zonder zweefmoment. In de meest extreme vorm, als de tölt een zuivere laterale tweetakt is geworden, spreekt men wel van schweinepass. Een laterale tölt kan het gevolg zijn van stijfheid in de rug en het bekken of juist van een te slappe achterhand.

Diagonale tölt: de beenzetting gaat richting de draf (diagonale tweetakt). In de meest extreme vorm krijg je een draf zonder zweefmoment. Een diagonale tölt wordt ook wel "Drölt"genoemd (een samentrekking van draf en tölt). Deze vorm komt veel voor bij viergangers met een voorkeur voor draf en heeft vaak te maken met te weinig stuwing van de achterhand (door slapheid of door verkeerde ruiterhulpen). Je ziet deze vorm ook bij viergangers die met een weggedrukte rug en veel onderhals lopen. Deze houding veroorzaakt veel schade in het bewegingsapparaat.

Zij doet de Diagonale tölt... dat is dus niet goed. Maar ze doet dat zelf als ze los in de bak loopt, wat gaat er dan niet goed? Heeft ze dan een slappe achterhand? Maar dat is toch helemaal niet van belang als ze nog niet onder het zadel is? Verkeerde ruiterhulpen kan het niet aan liggen _O-

Gevonden op deze handige website: http://www.nsijp.nl/index.php?catid=4&scatid=50 (is wel een website voor ijslanders)

Hihi ze Drölt _O- :')

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:40

gek paard heb jij ja :P

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:33

hmm ik zou even kijken op gangenpaarden.nl onder de beschrijving van de Marcha Batida of foxtrot. Dat is ook een "drölt". Dat doet mijn paard namelijk ook en dat mag gewoon. :+

Deze ongewenste vormen van de tölt zie je dus bij de IJslander. Daar willen ze dus alleen een 4-takt tölt zien. Bij andere rassen (MM en de foxtrotter) is een diagonale tölt (Batida bij MM en foxtrot bij Noord Amerikaanse rassen) wel degelijk toegestaan.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:57

Oh? Dat wist ik niet, ga even kijken tnx! ;)
Kan je eens een filmpje maken/laten zien in drölt, :') (zo'n grappige naam hihi) van jouw paard?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:52

oww leonie wat balen!!! Hopen dat je snel weet wanneer ze wel meekunnen en hopelijk nemen ze de kosten opzich, jij kan er toch weinig aan doen neem ik aan? Vervelend joh :(

Vanavond komt Temba hier, dus geef haar de folders van Sam mee e.d. :P := Hoef ik niet meer op te sturen naar jou :P

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:30

heej Royen, een paard wat in drolt/batida loopt, kan best ook aanleg voor tolt hebben.
Die van yvonne, noiva, loopt van nature in draf en batida, maar blijkt inmiddels als de beste te kunnen tölten, oftewel in picada te lopen.
Je kunt ook nog een diagonale gang richting lateraal hebben, dat heet bij de mm, media, zit trouwens erg lekker, Kunst loopt media en picada, overwegend rijd ik haar in picada, ik de wei loopt ze ook geregeld in telgang.
Er zijn trouwens ook genoeg ijslanders die in de wei alleen maar draven en onder de man ook in tölt kunnen.
Delicia draaft voornamelijk, is nu net onder zadel, daar draaft ze ook, en soms een pasje picada.
Verdiep je in de gangen, maar trek nog geen conclusies en laat je meisje lekker uitgroeien.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:14

Net bericht gehad, paardjes komen nu de 30ste aan :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:48

Oh dat valt dan nog enigszins mee Leonie.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:56

Had ik inderdaad ook even moeten zeggen Joyce. Noiva kan alles haha :+
Haar buik is trouwens weg! Gek hoor die drachtige dames zo hebben ze een buik en zo niet meer. Maar dat scheelt weer, hoef ik niet bang te zijn dat ze enorm wordt.

Ik ben heel slecht in filmpjes, zou je haar anders een keer "live" moeten zien en horen, Royen.
Ik zou als ik jou was inderdaad wachten. Gangenpaarden zijn anders gebouwd dan andere paarden, daarom kunnen ze ook tölten. Als een paard groeit zijn de verhoudingen natuurlijk anders dan bij een volwassen paard. Tenminste, dat lijkt me logisch. Joyce, Jhumpa heeft toch ook tijden dan weer gedraafd en dan weer Picada?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:40

Zo net m`n grootste gedeelte folders aan Temba afgestaan :') Voor paard en koets :P oftewel Equirience ofzo, ze maken t veel te moeilijk :=

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:06

ach tis voor een goed doel frida ;)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:11

nieuwsflash:

Gister is Solice verkocht! Eeen hele lieve nieuwe eignaresse heeft ze gekregen. Ze zal tot volgend jaar april ongeveer nog bij ons blijven staan, maar daarna zal ze richting omgeving haarlem vertrekken. (tsja, komt solice toch nog dicht bij jou te staan Maayk :P)