Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Refagreni

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:15

Ze zijn er al wel in die maat, maar ze zijn inderdaad doorgaans zelfstandiger dan de zuiderlingen.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:45

Hoi
Ik lees hier al een tijdje mee. Vind het erg interresant.
Ooit hoop ik ook de gelukkige eigenaar te worden van een RMH maar dat zal pas kunnen als ik wat rijker word of de prijzen wat lager zakken
Ik vind ze zo gaaf. Het zou voor mij ook prettiger zijn ivm mijn lijf die niet mee wil werken.

@crazycat: wat heb jij gave paarden in een mooie omgeving. Brego is gewoon een droompaard zover ik kan zien aan de fotos

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 01:02

CrazyCat schreef:
Refagreni schreef:
Het had een IJslander kunnen wezen. ;)

Ze is wel wat mensgerichter dan de meeste ijslanders die ik heb leren kennen en een slagje groter (1m55).

Ik geloof dat Raven en Hátid totaal niet te vergelijken zijn. :D
Naja ik heb volgens mij ook geen normale IJs. _O-

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:51

Gloa schreef:
1 sensibel op omgeving en in omgang, 1 sensibel op omgeving en stugger in omgang, 1 nuchter op de omgeving en sensibel in omgang. Mag jij raden welke ik gekocht heb :D .

diverse mm's gezien en gereden. zowel in Brazilië als Europa. van mega heet tot super sloom stoïcijn.
ik vind zelf sensible wel prettig. de meeste mm' s die hebben wel een bepaalde nuchterheid.
ook doet training uiteraard een hoop.
maar ik zie best veel onderlinge verschillen bij de mm.
wat jij ook aangeeft ;).

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:40

ik wil even reageren op de uitspraak over dat er absurde prijzen gevraagd worden voor criollo's....
De criollos die hierheen gescheept werden lagen rond de 3000 euro..
Paard kost daar ong 1000 euro en 2000 euro aan kosten om ze hier te krijgen.
Nu heeft oa birgitte bardot het zover gekregen dat de paarden niet meer per boot mogen komen maar ingevlogen moeten worden.
Dit brengt kosten met zich mee....vliegprijs is dubbel van het scheeptransport.Dus prijs van een criollo is ook omhoog gegaan.
Criollos zijn geen uitschot......mijn echte criollo (die helemaal voldoet aan de rasstandaard en de lange rit heeft gelopen van 1000 km)is geen uitschot en was niet overdreven duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:46

connie64 schreef:
Criollos zijn geen uitschot......mijn echte criollo (die helemaal voldoet aan de rasstandaard en de lange rit heeft gelopen van 1000 km)is geen uitschot en was niet overdreven duur.

Tuurlijk zijn er heel veel goede paarden geimporteerd maar het is bij de tinkers en criollo's toch echt allemaal 'begonnen' met paarden die in het thuisland niet meer voldeden en waar in Europa goede prijzen voor betaald werden. Er zal in eerste instantie echt wel door een liefhebber goede paarden naar Europa zijn gehaald maar zodra ze aan de andere kant van de zee proeven dat er met export geld te verdienen is gaan alle minder goede paarden op transport. Dit ging trouwens in het verleden ook net zo goed met de KWPN'ers en friezen die de oversteek maakten. Dat waren echt niet allemaal toppers maar veel middenmoters of zelfs de onderkant die daar wel veel geld opbrachten, omdat het zeldzaam was en ze daar minder verstand hadden van kwaliteit binnen de rasstandaard.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:06

Het is echt een foute berekening om zoveel transportkosten te betalen voor een slecht paard,dus die vage beschuldigingen irriteren een beetje.
Al het frieze 'uitschot' zit in Frankrijk :( Als ik die amerikaanse advertenties zie,hebben ze daar toch echt voor kwaliteit gekozen.En andersom geldt dat net zo goed voor import paarden.
Een probleem met de mountain horses is dat het studbook lang open gebleven is om nieuw bloed binnen te halen. Dat heeft in Europa de kwaliteit soms geen goed gedaan. :(

Dus voor je veel geld neerlegt voor een paard,kijk wel even naar de papieren en de afkomst ;)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:04

gloa je zegt het is allemaal "begonnen'met paarden die niet meer voldeden en vervolgens zeg je
in 1e instantie zijn er goede paarden hierheen gehaald.....beetje tegenstrijdig volgens mij?
Verder weet ik dat degene die de criollo hierheen importeert ze zelf gaat uitzoeken in oa argentinie...
Hij heeft er niets aan om hier uitschot heen te halen,krijgt hij veel problemen mee door de kopers en koopt dus kat in de zak.

Het is uiteraard wel zo dat de beste criollos of daar blijven of voor heel veel geld verkocht worden maar dat is met alle paarden zo..

Jodi wat bedoel je met foute berekening voor slecht paard?Ik begrijp je niet helemaal geloof ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:14

In eerste instantie haalt een liefhebber goede paarden hier naartoe. Vervolgens ontstaat er in Europa vraag maar deze paarden en ontdekken ze in het thuisland dat er hier een behoefte is. Kwestie van vraag en aanbod. Dat er 1 importeur is die ze zelf gaat uitzoeken wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die 'misbruik' maken van populariteit van van nieuwe rassen, zowel aan de import als export kant.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:28

Rotte appels vind je overal,maar het feit dat je voor een paar honderd euro een paard kan kopen op de paardenmarkt wil toch niet zeggen dat alle fokkers/verkopers dan oplichters zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:32

Kom op zeg laten we dit niet uit zn verband trekken :roll: . Met elk nieuw import ras worden er mindere paarden verkocht voor te hoge prijzen simpelweg omdat het kan en kopers (zowel kopers die importeren als kopers die hier kopen) nog te onbekend zijn met een ras om de juiste kwaliteiten te herkennen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:06

nog even voor de duidelijkheid gloa er is maar 1 importeur in nederland!Hij is echt de enige die criollos naar nederland haalt.Hij doet dit overigens al jaren en weet waar hij over praat.
Ik voelde me iets aangesproken omdat je het over uitschot had......denk dat niemand wil dat zijn paard uitschot genoemd wordt...;)

Overigens heb ik werkelijk geen idee waar mijn paard van afkomstig is evengoed heb ik geen enkel papier van hem.
Hiermee wil ik zeggen dat ik op een paard rijd en niet op een papier.
Totaal overbodig naar mijn idee.
Een paard staat je aan of niet,hij rijdt fijn of niet.

Verder moet je met ieder paard een dosis geluk hebben.Paarden zijn soms kwetsbare dieren en kunnen altijd allerlei kwalen en ziektes krijgen.Een papier verandert daar niets aan en is totaal geen garantie voor wat dan ook.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:21

Refagreni schreef:
Ze zijn er al wel in die maat, maar ze zijn inderdaad doorgaans zelfstandiger dan de zuiderlingen.

Klopt het dat de grotere IJslanders vooral Nederlands/Europees gefokt zijn? Ik spraak toen ik in IJsland was wat mensen die vonden dat de kwaliteit van de paarden afnam bij de wat grotere IJslanders. Maar misschien bedoelden ze dan vooral als je met name op maat gaat fokken... :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:55

jodi schreef:
Het is echt een foute berekening om zoveel transportkosten te betalen voor een slecht paard,dus die vage beschuldigingen irriteren een beetje.
Al het frieze 'uitschot' zit in Frankrijk :( Als ik die amerikaanse advertenties zie,hebben ze daar toch echt voor kwaliteit gekozen.En andersom geldt dat net zo goed voor import paarden.
Een probleem met de mountain horses is dat het studbook lang open gebleven is om nieuw bloed binnen te halen. Dat heeft in Europa de kwaliteit soms geen goed gedaan. :(

Dus voor je veel geld neerlegt voor een paard,kijk wel even naar de papieren en de afkomst ;)

Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. Zo lang er geen sportactiviteiten bestaan voor een bepaalde markt is kwaliteit een heel vaag begrip en daardoor totaal onoverzichtelijk voor het gros van de markt. In bijvoorbeeld de dressuur- of springsport betaal je meer voor een ouderdier wat gepresteerd heeft of afstamt van prestatiepaarden. Hetzelfde geldt voor de reining- of cuttingwereld; de money earners in de sport verdienen zichzelf ook terug in dekgeld. Zodanig zelfs dat sperma van een kloon van een Jazz of een High Brow Cat meer oplevert dan dat van een een originele hengst met minder prestaties op zijn naam.

Bij de TWH heb je dan nog the Grand Championship, maar dat zegt niemand in Nederland iets... en wie het wel wat zegt kan maar zo heel negatieve associaties hebben bij dat GC en juist géén paard willen dat afstamt van een Grand Champion omdat ze niks met shods en soaring te maken willen hebben en the Pusher dus bijvoorbeeld afschrijven. Bij de Rocky mountain Horse is de naam waarvoor je geld betaalt Tobe, daar wordt vol trots gepronkt met een rocky die maar liefst alle 5 zonen van Tobe in de stamboom heeft staan... maar als ik een recreatiepaard zoek dat lang mee moet gaan en vooral gezond moet zijn ben ik eigenlijk niet zo op zoek naar zo veel inteelt. Laat staan dat ik een Tobe afstammeling die van een boeren veiling af komt kan onderscheiden van één van een gerenommeerde fokstal, dat kan van Nederland uit niemand zien.

Dus wat is kwaliteit? Volgens mij is het een relatief begrip; nog even los van het feit dat een paard met de beste ouders geen goed paard hoeft te zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:44

als ik voor mezelf spreek en ik zie een papier. geeft t mij informatie over de hoeveelheid lijnteelt of outcross. met name dat laatste vind ik zelf een pre!
ik kijk meer naar de voorouders dan de directe ouders.
een papier is een afstamming bewijs. t garandeert verder geen kwaliteit.
ik vind t belangrijk als een fokker zich verdiept in raspecifieke eigenschappen en zich verdiept in de "aandachtspunten" binnen een ras.

lastig om t eea goed te verwoorden

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:47

Ginam schreef:
Refagreni schreef:

Klopt het dat de grotere IJslanders vooral Nederlands/Europees gefokt zijn? Ik spraak toen ik in IJsland was wat mensen die vonden dat de kwaliteit van de paarden afnam bij de wat grotere IJslanders. Maar misschien bedoelden ze dan vooral als je met name op maat gaat fokken... :+

Nee hoor, de grootste gemeten is 162 en op ijsland gefokt. Die staat nu in Amerika.
Denk wel dat ze er minder sterk door worden als je het hebt over het dragen van (soms nogal zware) ruiters in ruig terrein. Dan ben je waarschijnlijk toch beter af op een compact exemplaar met stevig beenwerk. Wil je ermee gaan sporten dan is souplesse juist wel weer handig.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:09

sjo dan dat is een grote ijsco, ik denk dat het niet ten goede komt van het type, is dit een bewust groot gefokt dier of pakte het zo uit?
blijft altijd weer de balans zoeken in wat je wil en zoekt, sterk soepel, combi van beide, ach, anders zou het ook maar saai zijn.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:39

1m62 ? My god, is dat nog in verhouding ?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 00:07

joyfordogs schreef:
sjo dan dat is een grote ijsco, ik denk dat het niet ten goede komt van het type, is dit een bewust groot gefokt dier of pakte het zo uit?
blijft altijd weer de balans zoeken in wat je wil en zoekt, sterk soepel, combi van beide, ach, anders zou het ook maar saai zijn.

Kan soms gewoon zo uitpakken. Ik ken een nakomeling van 145 uit een moeder van nog geen 130 en een vader van 136. Geen pocon gehad of niks. :D Als je steeds bewust (of onbewust) grotere fokdieren selecteert gaat de maat automatisch omhoog. Is ook wel een issue volgens mij onder a.s. kopers. Een IJslander van 135 (wat 10 jaar terug een gemiddelde maat was) vindt nu nauwelijks een nieuwe baas.

In nederland loopt op het ogenblik ook een hengst rond die groot vererft. Zelf is hij 143 maar een heel aantal nakomelingen is een stuk groter. Zijn grootste nakomeling is 156.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 02:24

sallandval schreef:
Bij de Rocky mountain Horse is de naam waarvoor je geld betaalt Tobe, daar wordt vol trots gepronkt met een rocky die maar liefst alle 5 zonen van Tobe in de stamboom heeft staan... maar als ik een recreatiepaard zoek dat lang mee moet gaan en vooral gezond moet zijn ben ik eigenlijk niet zo op zoek naar zo veel inteelt. Laat staan dat ik een Tobe afstammeling die van een boeren veiling af komt kan onderscheiden van één van een gerenommeerde fokstal, dat kan van Nederland uit niemand zien.

Het blijft ook een vreemd iets hoor dat bij de rockies het een positief iets is als er veel lijnteelt in zit.
Maar het is een heel erg jong ras dus heel erg gek is het ergens ook weer niet.

Ik persoonlijk zou dus juist bij de grote gerenommeerde fokstallen weg blijven. Die showrockies is gewoon echt mijn ding niet. Doe mij maar een lekkere stevige compacte rocky met weinig knieactie, oftewel de trail rockies. En laat je die nou juist vinden bij de kleine boertjes in de bergen.
Ik vind mijn merrie Raven echt helemaal zoals in mijn optiek een rocky hoort. Lekker compact, stocky built en super natuurtolt en komt van een kleine boerderij, mensen die niet showen.
En ook daar betaal je natuurlijk voor kwaliteit. Maar ik betaal graag voor kwaliteit en niet voor blue ribbons :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:25

als je je gaat verdiepen in inteelt en lijnteelt, dan wil je daar echt ver van weg blijven. In hondenland komt er nu oa via de raad van beheer, steeds meer inzicht in fokken en er word steeds meer inlichting hierover gegeven, problemen ontstaan vaak pas na jaren, een smalle fokbasis is verre van handig imo, jong of oud ras. Problemen kunnen hierdoor heel gemakkelijk ontstaan.
als je kijkt naar de problemen die er op Urk zijn ontstaan doordat dit een tijd geïsoleerd is geweest, een " mooi" voorbeeld van inteelt/lijnteelt.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:43

Ik ben ook echt niet tegen het openhouden van een studbook,maar wat de rocky betreft,hebben ze in Amerika natuurlijk enorme hoeveelheden 'rocky-achtigen' ter beschikking,die gewoon nooit geregistreerd zijn.Dat is in Europa niet het geval en er is gekruisd met van alles en nog wat....,wat dus geen verbetering in het ras oplevert.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:02

crazycat wat heb je een geweldig mooie hengst staan!!!!Ben enorme fan van deze kleur en zn bouw......

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 21:20

connie64 schreef:
crazycat wat heb je een geweldig mooie hengst staan!!!!Ben enorme fan van deze kleur en zn bouw......

Dank je. Hij is alleen geen hengst meer en alweer ruim 2 jaar ruin :)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:40

Het was leerzaam en interessant voor me om deze topic te lezen. :)

ik ben na al die jaren in gangenpaarden wereld nog aan t leren en oriënteren. Het is wel jammer dat de aanbod nog beperkt blijft.

Ik heb helaas geen verstand met inteelt, lijnteelt en bloedlijnen en de eventuele gevolgen ervan. Ik zou t niet weten hoe ik zoiets moet lezen. :o

Verder blijft en is onduidelijk met de prijzen bij alle gangenpaardenrassen. Ik heb nu wel inmiddels door dat Rocky Mountain horse als een veulen vanaf 5000 euro begint en bij Mangalarga Marchador als een veulen vanaf 3000 euro begint. De rest van de rassen weet ik niet zo goed.

Helaas schrok ik soms erg van de hoge prijzen, maar doordat er weinig vergelijkingsmateriaal is, kan ik helaas niet zien of het normaal is met de prijzen. Dus wil ik graag via deze topic willen vragen hoe het zit met de prijzen. ;)

Weten jullie hoe het zit bij andere gangenpaardenrassen zoals TWH, PP, IJslander etc. met de prijzen vanaf veulen tot volwassen (bereden) paard?