Succubi schreef:Misschien een hele stomme vraag (ik ga er maar vanuit dat die niet bestaan)
Maar waarom zijn er zoveel verschillende stromen qua mountain horses.
Nu lees ik al de Kentucky Saddle Horse, Appalachian Saddle Mares, Rocky Mountain Horse.
Wat volgens mij ook wel een link heeft naar de tenesse walking horse?
Waarom zoveel stromingen? In hoeverre verschillen ze allemaal van elkaar?
Is het hetzelfde als alle welshjes (welsh A, B,COB etc) met elkaar vergelijken? (zelfde ras andere aftakkingen)
Of is het eerder een haflinger met een schwarshwalder fuchs vergelijken? (ze lijken op elkaar maar is een totaal ander ras)
geen idee, ik heb mij vooral verdiept in de paarden die afkomstig zijn uit de genenpool Appalachian Saddle Horses en in combinatie met Tobe, Old Tobe...
Vergeet één ding niet: destijds in de 18e, 19e eeuw en begin 20e eeuw was men vooral bezig met overleven... men fokte paarden die voldeden aan behoeften van de boeren toen, en aan de behoeften van mensen die in die regio's woonden... men had geen auto's... paarden waren van levensbelang... zonder paard ging je dood... stel je voor je boert ergens met een gezin met 6 kleine kinderen, wat mais, wat koeien en je eerste buur woont 30 km verderop... en de dokter zit in een dorp 60 km verder weg... dan heb je betrouwbare en harde paarden nodig... als een kind ziek is... als de dokter moet komen ("doc" reed ook vaak op een Appalachian Saddle Horse!)... men hield zich niet bezig met het fokken van een bepaald ras... men wilde paarden die pasten binnen hun behoeften toen... elke hengst/merrie die voldeed aan bepaalde eigenschappen werd ingezet voor de fok... of het nu eentje was waar later de Tennessee Walker uit voorkomt of what ever.... dat deed er niet toe... ik denk dat deze paarden wel een beetje te vergelijken zijn met welsh, maar in hoeverre weet ik niet, ik weet heel weinig van welsh. Kijk Tennessee grenst aan Kentucky Appalachian Mountains...zie http://www.umich.edu/~econdev/arc/appalachia.jpeg en ik kan mij voorstellen dat men wat betreft fokken van paarden vroeger paarden uitwisselden enz