Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:35

Mooi paard CrazyCat!

Gráni is idd zlverappel zwart. Marny is gewoon flaxen.
Hengst was (zo werd gezegd) homozygoot zilverappel zwart dus het veulen zou dat ver erven.

@Zamora: Waarom dekbewijs? Nou, omdat dat ten eerste zo hoort :).
Het is idd niet voor het stamboek maar als ik hem bv zou moeten verkopen dan is het handig als ik kan aantonen wie echt de vader is van het paard.
Daarnaast zijn er best wat mensen die willen dat hij zou gaan dekken en dan is het handig om ook weer te kunnen aantonen wie zijn vader is.
En ik vind het zelf ook heel erg leuk om erbij te hebben. Het is tenslotte wel mijn aller eerste (en wss ook laatste) veulen :D

jodi

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:44

Is er nog nieuws van die (verdwenen) hengst?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:54

Succubi schreef:
Mooi paard CrazyCat!

Hengst was (zo werd gezegd) homozygoot zilverappel zwart dus het veulen zou dat ver erven.

Het is idd niet voor het stamboek maar als ik hem bv zou moeten verkopen dan is het handig als ik kan aantonen wie echt de vader is van het paard.
Daarnaast zijn er best wat mensen die willen dat hij zou gaan dekken en dan is het handig om ook weer te kunnen aantonen wie zijn vader is.
En ik vind het zelf ook heel erg leuk om erbij te hebben. Het is tenslotte wel mijn aller eerste (en wss ook laatste) veulen :D

Mark kan niet homozygoot zilverappel zijn. Alleen homozygoot zwart met 1 zilver gen want hij komt uit een zwarte vader en zilverappel moeder. Om een homozygote zilverappel te kunnen krijgen moeten in elk geval beiden ouders het zilver gen dragen.
http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 2005013371 afstamming van Mark.

Ik bedoel alleen dat dekbewijzen enkel via stamboeken worden uitgegeven, als je dus raszuiver fokt. Is hier niet van toepassing. Mark is niet goedgekeurd dus ze kunnen uberhaupt geen officiele dekbewijzen uitschrijven.

Ik heb wel toen een formulier getekend met de dekvoorwaarden, daar staat ook info van de merrie op. Min of meer een "dekbewijs" :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:02

Daarom had ik ook "(zo werd gezegd)" erbij vermeld...
Ik heb ook geen dekvoorwaarden formulier gehad of getekend.
Het is allemaal heel chaotisch en niet zoals het hoort gegaan...
Hoezo is hij niet raszuiver? vanwege de eerste (onderste) "grey mare"? Rest is toch allemaal RMHA?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:05

Frida dat contractje is inderdaad je dekbewijs als er geen officieel stamboek is maar het is inderdaad zonde dat Mark hij nooit gecertificeerd is voor een stamboek.
Maar goed ik heb van Sterre ook geen bewijs dat haar ouders haar ouders zijn. Dat ik ze toevallig gezien heb en weet dat het zo is omdat ik beide partijen heb gesproken, maar op papier staat het alleen in haar paspoort en dat is gewoon wat de fokker van het veulen opgeeft.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:08

Frida zegt niet dat Mark niet raszuiver is. Het is zelfs qua afstamming een prachtige hengst.
Het wel of niet kunnen afgeven van dekbewijzen van een stamboek doet er in deze niet toe, omdat je bij kruisingen toch bij geen van die stamboeken terecht kunt met een mannelijke nakomeling.

Maar ik ben met je eens nu ik lees dat je geen contractje hebt gekregen dat het wel leuk zou zijn geweest om ergens een papiertje te hebben met een handtekening van de hengshouder waarop staat dat jouw merrie door die bewuste hengst gedekt is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:09

Er zit wel veel inteelt in Mark is dat nou normaal voor Rocky's?

Zamora schreef:
Succubi schreef:
Mooi paard CrazyCat!

Mark kan niet homozygoot zilverappel zijn. Alleen homozygoot zwart met 1 zilver gen want hij komt uit een zwarte vader en zilverappel moeder. Om een homozygote zilverappel te kunnen krijgen moeten in elk geval beiden ouders het zilver gen dragen.
http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigre ... 2005013371 afstamming van Mark.

Ik bedoel alleen dat dekbewijzen enkel via stamboeken worden uitgegeven, als je dus raszuiver fokt. Is hier niet van toepassing. Mark is niet goedgekeurd dus ze kunnen uberhaupt geen officiele dekbewijzen uitschrijven.

Ik heb wel toen een formulier getekend met de dekvoorwaarden, daar staat ook info van de merrie op. Min of meer een "dekbewijs" :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:11

Als je idd geen stamboekpapier heb dan komt er als het goed is onbekend bij alles in het paspoort te staan.

Maar zonde dat het allemaal zo is gegaan. Ze probeerde mij aan te praten om veulens in het Europees stamboek te laten opnemen maar dat heeft geen enkele waarde.

En sorry ik bedoel als Mark was goedgekeurd en jij een Rocky merrie had gehad dan fok je raszuiver en krijg je officieel dekbewijs. Maar Mark is wel zuiver gefokt, helaas niet gecertificeerd(goedgekeurd), ontzettend zonde ja.

edit: Rocky is relatief jong paardenras. Lijnteelt komt geregeld voor inderdaad.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:13

@CrazyCat: Ik las het idd verkeerd, bedankt voor de extra uitleg :)
Waarom is Mark eigenlijk niet goedgekeurd? Of hebben ze hem nog niet opgegeven om te keuren?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:15

Ik zie dat beide ouders Johnson's Toby in de genen hebben, de ene zelfs 2 keer, lijkt me toch wel heel erg veel inteelt. Ik weet dat bij friezen dat bv ook zo is, en dat ze daardoor slecht sperma hebben.
Wel balen dat je niet een soort bewijsje hebt dat Mark de vader is, lijkt me toch een kleine moeite, en het dekgeld was best veel toch?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:15

Dat wordt zelfs zeer vreemd genoeg bij de rockies als pluspunt gezien.
Hoe meer % terug naar Tobe hoe beter.
Op zich heb je dan dus relatief een behoorlijk gzond ras, want erfelijke aandoeningen komen er met zoveel lijnteelt onherroepelijk uit rollen.
Naar verhouding hebben de rockies erg weinig ernstige erfelijke aandoeningen. Toch vraag ik mij ernstig af hoe het zit met andere nadelen van in/lijnteelt als je kijkt naar het mindere vruchtbaarheid en kleiner blijven wat je bij andere zoogdieren ziet.

Bij de rockies roepen we yiha als een paard 48% Tobe is en met de fok van mijn abessijnen doen we veel moeite om zoveel mogelijk outcross te zoeken binnen ons ras.
Blijft apart :D
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 16-01-10 23:18, in het totaal 4 keer bewerkt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:16

edit: er waren 2 berichtjes me voor :P
@ succubi: Het laatste inderdaad. Toen ze bij mij waren om Janou te dekken zeiden ze tegen mij niks te maken willen hebben met het Amerikaanse stamboek? Waarom weet ik niet meer.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:20

@Zamora: Wat je idd zegt over dat Europees stamboek zo ging dat bij mij over dat homozygoot zilverappel waar ik ná het dekken van hoorde dat hij niet getest was maar alle veulens tot nu toe wel die kleur hadden geërfd....
Na de geboorte van mijn veulen had ze mij gemailt, ik terug gemailt en de vraag of ik dat dekbewijs nog kon krijgen en ik hoefde alleen maar even mijn adres te mailen... Niks meer van d'r gehoord...

Ik heb gewoon bij het stamboek van mijn haf merrie zijn paspoort aangevraagd en bij afstamming staat idd niks.
Maakt mij niet uit, hij is en blijft van mij. Maar mócht ik hem onverhoopt moeten verkopen dan is het handig om aan te kunnen tonen dat dat zijn vader is.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:29

@Zamora: Vaag >;)...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet zo hou van in/lijnteelt.
Maar als een ras bijna niet meer bestaat moet je toch ergens beginnen.
Bij de Rocky's hebben ze tenminste een aantal dekhengsten en fokmerries gebruikt buiten het ras.
Bij die friezen... Ja... eigenlijk helemaal niet...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:43

Friezen zijn er erger aan toe haha, dwerggroei, waterhoofden := ppff maar mijn Silver heeft ook aardig wat lijnteelt. Dit probeer ik straks te compenseren met de juiste fokmerries. En inderdaad zijn er gelukkig "nieuwe" merries toegevoegd toendertijd. Die afstamming staat vaak als unknow op hun papier maar maakt ze er niet minder op!

Maar ik heb echt veel mails gehad van mensen die ook een veulen hebben van Mark en nog op papieren e.d. zitten te wachten en ze niet meer te pakken kunnen krijgen.
Echt zonde allemaal.

Maar je kan goed aantonen hoor wie de papa is met die speciale kleur! En anders zou je het misschien toch op papier kunnen krijgen? Immers is het DNA van Mark bekend bij het RMHA in Amerika..misschien kan je met haar van Grani een test laten doen? Want bij zuivere Rocky veulens moet je ook haar inleveren en krijg je de uitslag van de DNA test om de ouders te bevestigen.

Snap je mijn hele verhaal nog haha :+ :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:46

Maar je kan bij alle Rocky Mountain Horses nog terug kijken naar de eerste paarden(o.a. Tobe!). Het ras is gebaseerd op hem en zijn 5 zonen. Die kan je overal nog terug vinden ook. En idd wat Nienke zegt, hoe hoger het Tobe percentage hoe hoger de waarde. Alleen moet je er niet in doorslaan met die lijnteelt nee haha.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:52

Haha, ja ik snap je verhaal nog :D
Idd héél erg zonde! Ik had graag nog een veulen van hem willen hebben (als hij niet gejat was geweest iets waar ik ook mijn twijfels over heb) denk ik dat ik sowieso hem gepasseerd zou hebben en een andere dekhengst zou kiezen. Hij is helemaal geweldig maar als ze zo met mensen omgaan dan heb ik mijn twijfels.

Ik ben blij te lezen dat jij ook "vers bloed" wilt gebruiken :)
Het Friesche paard is toch echt hét voorbeeld van hoe het niet moet :o (en ja, ik vind het wel een prachtig paard om te zien)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:03

Inmiddels zijn er genoeg leuke heterozygoot zilverappel rockies dus je kunt nu kiezen hihi.

Als het goed is volgend jaar ook weer 2 officieel gecertificeerde he Frida.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:07

Ja Silver dit jaar certificeren denk ik :P Heb het idee dat het zich begint te vervelen in de wei :o Maar wil hem voor het seizoen van 2011 in elk geval klaar hebben :j Hij toont veel tölt in de wei en op hoog tempo dus kan niet wachten!! :D

Hoe gaat met met Brego? :D

Op mijn vorige stal stond een prachtig imposante Friesche hengst....kwijl!!! :D (en dan in zilverappelkleur, zie je het voor je?? oww :D )

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:35

Edit@ Tobe etc
Percentage Tobe, hoe meer Tobe, enz... Essentiele genen van Tobe, het unieke genetisch profiel van Tobe... zijn bij derde, vierde generaties enorm verwaterd, ongeacht hoe vaak Tobe in de vierde/derde lijn voorkomt. Van groter belang is dat in afgelegen gebieden van Kentucky (aan de voet van de Appalachian Mountains van Oost Kentucky) in de 19e eeuw een heel eigen soort (ras) paarden is gefokt, hoe dat nu precies zat met "old Tobe" weten we weinig van. De intentie van de mensen destijds, in de 19e eeuw, was niet om doelbewust een ras te fokken. Er is uiteindelijke wel een ras uit voortgekomen. Door de ernstige economische depressie in de jaren 30 vorige eeuw, en de mechanisatie van de landbouw na WW2 liep het aantal van deze unieke paarden dramatisch terug. Door onder andere de enorme inspanningen van paardenliefhebber en fokker Sam Tuttle en zijn hengst Tobe en andere paardenfokkers (wordt vaak vergeten dat Sam niet de enige persoon was die dit ras in stand hield... vele fokkers in Kentucky benadrukken dit...) is het ras medio 20e eeuw bewaard gebleven voor het nageslacht, zij zorgden er voor dat dit ras bleef voortbestaan.
Zie: http://www.rmhorse.com/history.html
Over de genetica staan er een aantal summiere artikelen op de RMHA site: http://www.rmhorse.com/news_articles.html#genetic

Edit@ gestolen hengst Barts Makers Mark
Niet handig om hier te speculeren over deze Rocky Mountain hengst, er wordt zo onnodig de indruk gewekt dat deze hengst niet echt gestolen is, gestolen is gestolen. Prive-kwestie of niet, jatten is jatten. Eigenaresse is enorm aan deze hengst gehecht, en zij weet tot nu toe niet wie haar hengst heeft gejat, iedereen met paarden begrijpt hoe dit voelt: veel verdriet en heel veel zorgen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:52

@TheMagicLine: Ik speculeer verder ook absoluut niet. Ik vind het ook héél erg sneu wat er allemaal gebeurd rondom die hengst. En dan niet zozeer om het paard (als hij goed verzorgt word is daar geen probleem) maar meer voor de mensen die erbij zijn betrokken.
Helaas kan ik mijn bericht niet meer wijzigen want ik zie nu dat ik het wel heel erg verkeerd heb geformuleerd, dat was echt niet mijn bedoeling!
Ik weet ook niet naar wie hij is toegewezen (of die kwestie uberhaupt al uitgevochten is of niet weet ik ook niet eens en hoef ik verder ook niet te weten) maar ik bedoelde meer dat er veel gerommel is om die hengst (ook al toen ik rond juli '08 mijn merrie kwam brengen).
Ik hoop dat hij snel gevonden word en overal snel een einde aan kan komen en dat hij terecht komt bij diegene waar hij hoort (qua liefde en verzorging) en er gauw weer rust komt bij de hengst en de mensen om hem heen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:18

Wat ik wel mooi vind is dat ze "het ras" zuiver hebben gehouden door merries en hengsten erbij te zoeken die ook echt voldeden aan uiterlijke kenmerken maar vooral (als niet evenveel) op karakter ook voldeden.
Op dat gebied ook petje af voor de ijslander fok op ijsland. Is het paard gek in de kop, beland hij de volgende dag op je bord (helaas tegenwoordig soms ook op transport maar dat is een ander verhaal).

Dat was ook de reden waarom ik voor een Rocky heb gekozen voor mijn haflinger. Ik wou wat meer warmbloed erin maar absoluut geen heethoofd want dat klikt niet.
Het Rocky ras sprak mij zo enorm aan omdat dat ook klikte met mijn merrie en Bart was echt een gentle man tussen de merries.
Zo'n lieve hengst!
Áls ik er een hengst op zou zetten zou ik weer voor een rocky kiezen. :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:52

Succubi schreef:
Wat ik wel mooi vind is dat ze "het ras" zuiver hebben gehouden door merries en hengsten erbij te zoeken die ook echt voldeden aan uiterlijke kenmerken maar vooral (als niet evenveel) op karakter ook voldeden.
Op dat gebied ook petje af voor de ijslander fok op ijsland. Is het paard gek in de kop, beland hij de volgende dag op je bord (helaas tegenwoordig soms ook op transport maar dat is een ander verhaal).

Dat was ook de reden waarom ik voor een Rocky heb gekozen voor mijn haflinger. Ik wou wat meer warmbloed erin maar absoluut geen heethoofd want dat klikt niet.
Het Rocky ras sprak mij zo enorm aan omdat dat ook klikte met mijn merrie en Bart was echt een gentle man tussen de merries.
Zo'n lieve hengst!
Áls ik er een hengst op zou zetten zou ik weer voor een rocky kiezen. :)

.. over die gestolen hengst... niet te veel op uit doen.... hopen dat ze hem heel snel vinden en hij het goed maakt...
Ja ze houden het ras behoorlijk zuiver, wat ik wilde zeggen is dat de "stock"... de stampopulatie, o.a. de merries die gekruist werden met Tobe... die merries hadden al de essentie van dit ras in zich... hiermee wil ik zeggen dat het niet alleen Tobe en Old Tobe is geweest... het gebied waar deze paarden oorspronkelijk werden gefokt is naar USA standaarden relatief klein... maar voor ons best groot... een gebied in Kentucky met vroeger heel veel paarden... paarden die werden gefokt naar behoefte van de mensen toen, makkelijke paarden, veelzijdige paarden, vriendelijke paarden, multifunctionele paarden.. voor de koets, voor de ploeg, voor lange barre (berg)tochten, paarden die makkelijk te berijden zijn door jong (kinderen) en oud en zonder zadel... zeer stressbestendige paarden... en door de armoede destijds vond ook natuurlijke selectie plaats: slechts de sterken onder de paarden overleefden de soms zeer barre winters en buitengewone schrale voeding... het waren paarden van de arme en kleine Kentucky boeren, zeer trotse en geharde mensen overigens (pioneers die onder barre en primitieve omstandigheden konden overleven)... dit komt terug bij een aantal fokkers in KY... daar zitten zeer trotse en eerzame mensen onder... nu zijn het dure paarden... en zijn ze exclusief... wat raar kan het soms lopen in de paardenwereld... paarden gefokt door arme sloebers... en nu zijn ze exclusief...
Wat ik ook wil zeggen dat toen in 19e eeuw een hengst uit de Rocky Mountain's zijn intrede deed in kentucky... de zogenaamde oerhengst... dat toen in Kentucky allang de basis was gelegd voor dit ras... deze oerhengst had wel het silver gen... en hij was ook heel vriendelijk en ook heel veelzijdig en multifunctioneel... daarom was deze oerhengst zo geliefd bij de boeren toen als dekhengst... hun voorkeur voor deze hengst was omdat deze fokkers dit (al deze eigenschappen) allang nastreefden...... maar, let op: deze hengst is toen gekruist met de reeds bestaande populatie paarden de: Appalachian Saddle Mares : deze genenpool van dit relatief groot aantal paarden... zeer sterke en stressbestendige en vriendelijke en zeer veelzijdige populatie Appalachian Saddle Mares was en is de basis van dit ras: Rocky Mountain Horse. De inbreng van die foundation stallion was vooral het silver gen... Je vindt dit terug in de naamgeving van de Kentucky Mountain Saddle Horse... deze naamgeving doet meer recht aan de oorspronkelijke reeds bestaande genenpool van de Kentucky Saddle Horse.... ofwel de Appalachian Saddle Horse....

Dus vele paarden met "unknown" in de stamboom/pedigree... deze unknown paarden zijn vooral Appalachian Saddle Horses! En dat is de essentie van dit ras... de Appalachian Saddle Horse

eehhh dit is mijn persoonlijke opvatting... van mij... Gert Jan... sommigen of wellicht velen zijn het er wellicht niet mee eens, maar zo profileer ik nu eenmaal mijn paarden.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 17-01-10 02:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:04

Misschien een hele stomme vraag (ik ga er maar vanuit dat die niet bestaan)
Maar waarom zijn er zoveel verschillende stromen qua mountain horses.
Nu lees ik al de Kentucky Saddle Horse, Appalachian Saddle Mares, Rocky Mountain Horse.
Wat volgens mij ook wel een link heeft naar de tenesse walking horse?
Waarom zoveel stromingen? In hoeverre verschillen ze allemaal van elkaar?
Is het hetzelfde als alle welshjes (welsh A, B,COB etc) met elkaar vergelijken? (zelfde ras andere aftakkingen)
Of is het eerder een haflinger met een schwarshwalder fuchs vergelijken? (ze lijken op elkaar maar is een totaal ander ras)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:20

Succubi schreef:
Misschien een hele stomme vraag (ik ga er maar vanuit dat die niet bestaan)
Maar waarom zijn er zoveel verschillende stromen qua mountain horses.
Nu lees ik al de Kentucky Saddle Horse, Appalachian Saddle Mares, Rocky Mountain Horse.
Wat volgens mij ook wel een link heeft naar de tenesse walking horse?
Waarom zoveel stromingen? In hoeverre verschillen ze allemaal van elkaar?
Is het hetzelfde als alle welshjes (welsh A, B,COB etc) met elkaar vergelijken? (zelfde ras andere aftakkingen)
Of is het eerder een haflinger met een schwarshwalder fuchs vergelijken? (ze lijken op elkaar maar is een totaal ander ras)

geen idee, ik heb mij vooral verdiept in de paarden die afkomstig zijn uit de genenpool Appalachian Saddle Horses en in combinatie met Tobe, Old Tobe...
Vergeet één ding niet: destijds in de 18e, 19e eeuw en begin 20e eeuw was men vooral bezig met overleven... men fokte paarden die voldeden aan behoeften van de boeren toen, en aan de behoeften van mensen die in die regio's woonden... men had geen auto's... paarden waren van levensbelang... zonder paard ging je dood... stel je voor je boert ergens met een gezin met 6 kleine kinderen, wat mais, wat koeien en je eerste buur woont 30 km verderop... en de dokter zit in een dorp 60 km verder weg... dan heb je betrouwbare en harde paarden nodig... als een kind ziek is... als de dokter moet komen ("doc" reed ook vaak op een Appalachian Saddle Horse!)... men hield zich niet bezig met het fokken van een bepaald ras... men wilde paarden die pasten binnen hun behoeften toen... elke hengst/merrie die voldeed aan bepaalde eigenschappen werd ingezet voor de fok... of het nu eentje was waar later de Tennessee Walker uit voorkomt of what ever.... dat deed er niet toe... ik denk dat deze paarden wel een beetje te vergelijken zijn met welsh, maar in hoeverre weet ik niet, ik weet heel weinig van welsh. Kijk Tennessee grenst aan Kentucky Appalachian Mountains...zie http://www.umich.edu/~econdev/arc/appalachia.jpeg en ik kan mij voorstellen dat men wat betreft fokken van paarden vroeger paarden uitwisselden enz