[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:40

Zamora schreef:
leuk Joyce!! Wees maar idd goed trots op je kereltje!!! :D

dat ben ik zeker, ik vind het daarom ook niet zo erg om hem te verkopen, juist omdat hij zo heerlijk ongecompliceerd is, weet ik dat er iemand straks heel gelukkig mee word.
Hij loopt niet in 7 sloten tegelijk.

het voelt goed om zo trots te zijn.

Ook ff opscheppen voor mikkee, haar chasey heeft de smid ook ff mee geoefend, haar hoefjes hoefde niet gedaan te worden, ze vond het allemaal prima. toppertje nr 2 dus haha

Lisetje

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:48

Goed zeg! Geslaagde smitdag dus ;)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:21

Pff ik weet echt niet of ik Indyra mote bijvoeren deze winter.
Ze staat lekker dag en nacht op de wei en ze ziet er prima uit.
Maar als je dan weer leest dat het beter is voor de botten en de groei e.d. slaat de twijfel al toe.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:14

waar zou je haar mee bijvoeren dan, met brok og muesli?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:26

Eerder Muesli. Had al beetje rondgezocht bij Cavalor en Pavo. Je hebt voor 1,2 jarigen "speciale" muesli's

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:44

Vraag aan fokkers/opfokeigenaren: Hoeveel hooi eet 1 paard als deze in de wei staat (dag&nacht)? Is er verschil in eetgedrag in zomer en winter? Moet er altijd bijgevoerd worden met brok/muesli? Wat vraagt men voor de opfok in NoordHolland in de zomer? En in de winter? (of hier nog prijsverschil in zit). Hoevaak moet het weiland (1 hectare) uitgemest worden? Is 1 hectare genoeg voor ongeveer 6 paarden?
Groetjes :wave:

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:49

Ik snap hem niet :=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:50

Ik heb 1 hectare eigen weiland op het oog en wil daar Royen in een groep hebben staan, met paarden van anderen. Een soort opfok voor mensen in Noordholland. Veel beter dan bij de buren :P

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:52

Hoi, ik heb ook eigen weiland in beheer met paarden van andere erop, bij lily. En het is erg veel werk, maar wel leuk!
Dus als je daar vragen over hebt, kan je me pbén of hier vragen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:56

Hoi Kaplaars: de vragen die hierboven staan heb ik. Hoeveel tijd ben je ermee bezig? Groetjes

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:21

Ik hoop dat je je inbox leeg hebt want er zit een grote mail in:P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:27

huh ik kreeg geen meldingen meer dat hier nog gepost werd, strange.

Maayke nou vraag je me wat, ik heb helemaal geen eigen paard. _O- Hoe moet ik dat nu weten. :=
Bij mijn verzorgpony's staan ze met 6, verdeeld over 2 hectare. 1 hectare lijkt mij echt veel te weinig voor 6, toch zeker als het ook nog de bedoeling is dat ze er iets kunnen van eten. Bij ons is het gebied in 4 gedeeld, 3 delen daarvan dienen om van mei tot september te worden afgegraasd. Het 4de deel dient al winterwei en is werkelijk niet genoeg wat betreft eten hoor. Alle paarden komen hier 's nachts binnen om extra voer te krijgen (je kan natuurlijk ook onbeperkt hooi op de wei voorzien, dan hoeven ze niet per sé op stal te komen, maar daar kiest de eigenaresse hier niet voor. De pony's krijgen 's morgen en 's avonds extra eten in de stal).

Wat betreft tijd : VEEL !! Onderschat dat niet, ik hoor al mijn vriendinnen zeggen dat ze het niet opnieuw zouden doen, hun paarden aan huis zetten, wegens de tijd die je er in steekt. Degene die 1 paard + gezelschapspony hebben, vinden het nog doenbaar, maar iedereen met 2 of meer paarden, zegt dat het erg veel tijd in beslag neemt. Vaak zorgt dit ook bijtijds voor problemen in hun relatie. :\

Persoonlijk zou ik dat niet zien zitten, als ik daarnaast ook nog zou werken. Ik werk deeltijds, en ga naar de pony's op de dagen dat ik niet werk, als ik dat op andere dagen ook elke avond zou doen, is dat nefast voor mijn relatie (want met zoveel paarden ben je niet weg op een half uur).

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:31

Wat jokari zegt ben ik het mee eens.
Voor mij is het naast school/studeren echt een baan.
En als ik een keer een weekendje of dagje weg wil moet ik gelijk de hele zorg overdragen.
(en aangezien niemand het zo goed als jij zelf kunt, ben ik dan ook blij als ik weer thuis ben :P )

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:34

ik vind het heerlijk alles zelf doen :D En ik heb ook weleens stuk of 6 paarden op een hectare gehad. Maar dan moet je wel een gedeelte maken waar ze met slecht weer op kunnen lopen, waar ze droog staan. Dus niet hele jaar door op de wei en goed bijvoeren en voeren is kijken daar moet je toch zelf achter komen wat ze nodig hebben :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:40

enfin waarom staat dit topic niet meer bij mijn eigen berichten ?? Dit is ferm onhandig hoor. :\

Idd Kaplaars, dat zou mij ook al tegenhouden om het helemaal alleen te doen, ik wil echt nog wel met een gerust hart weg kunnen. Mocht ik nou de lotto winnen zodanig dat ik niet meer moet gaan werken, en alle tijd aan de paarden spenderen, dan zou ik een vriendin die ik vertrouw, vragen om met haar 2 paardjes bij mij te komen staan. Dan zou ik met een gerust hart op reis kunnen (moeten we natuurlijk wel niet dezelfde moment uitkiezen haha).

Het makkelijkst zou eigenlijk nog zijn om een eigen paardje bij mijn verzorgpony's te zetten natuurlijk. :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:44

Heb net Leonie gebeld :P Super veel info van gehad :) Ik moet even uitrekenen of ik er geen verlies op draai. Ik wil denk ik gewoon jonge paarden dus met redelijk weinig onderhoud. en begin met 4 paarden, kan ik altijd nog kijken of het mogelijk is om er nog 1 bij te zetten. Het is hoog land dus ze kunnen de hele zomer en winter erop staan, met iets van een mobiele schuilstal. En hooiopslag kan achter het huis staan dus daar is ook plek zat voor :) Even met vriendlief overleggen en moet ook nog even rond de tafel over de prijs etc. Dit is iets wat ik gister heb gehoord en ben er vandaag pas mee bezig dus moet nog vanalles uitzoeken :)
Bedankt voor de reacties, ik ga nu kaplaars d'r pb lezen :P

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:49

arme jokari :P

Het is ook anders als het alleen je eigen paarden zijn. Dan heb je misschien sneller zoiets van "die redden zich wel een dagje".

@zamora: ik vind het zeker ook heerlijk, ik sta elke morgen nog steeds met plezier om zes uur op om hooi en water te doen. (oke niet áltijd vrolijk ;) )
En ik ga ook altijd als ik klaar ben met uitmesten langs de weide zitten om even te genieten. En dan denk ik dat ik toch maar heel veel geluk heb gehad. :j

En die dingen als dat je kruiwagen word om gegooit (dank je wel Lily... :Y) ) het zien dat je paard graag haar hele snuit in vers water steekt. 8)7 die zou ik niet willen missen! (en dat is niet sarcastisch bedoelt)

(heb trouwens nieuwe foto's in het foto topic gezet, vooral om even de kleur te laten zien, want nu is ze echt red-chocolate)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:00

Ik heb dan nu weinig zorgf aan Indyra haha, hoeft nog niet bijgevoerd te worden enzo.
Maar vind het zo wel prima. Waar Indyra staat is ook alles bespreekbaar gelukkig! Je hebt toch heel veel kosten die erbij komen en dat zou ik in mijn eentje er niet bij kunnen hebben. Wellicht dat dat met 2 personen weer anders is, kan je de taken ook een beetje verdelen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:05

Net overlegd met vriendje, hij vindt het wel een goed idee. Hij gaat het even bespreken en dan horen we het wel. Ik zal dan even alle kosten en inkomsten op papier zetten en dan zien we wel. Twijfel nu wel een beetje of ik Royen dan wel weg zal halen. Want stel dat alles doorgaat, moet ze nog een keer verhuizen. Dan voelt ze zich natuurlijk nergens meer thuis := Dus ik wacht even deze kans af en dan zie ik wel wat ik doe.

@Leonie: Vergeten te vragen: mag je zo'n betonnenmestplaat gewoon neerleggen in de wei of moet je daar ook een vergunning voor aanvragen? Kan het nergens op internet vinden namelijk en als ik de gemeente bel, maak ik misschien slapende honden wakker := Nog heel erg bedankt voor je info, en ik zie de mail wel tegemoet als je het allemaal kunt terugvinden :)

Ik ga nu even ramen lappen _O- moet ook gebeuren...

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:22

@ royen pfoew dat sis nog ene goede vraag.. maar hebben de ouders van je vriend niet toevallig een mestplaat? anders kan je het natuurlijk vast wel daarbij gooien lijkt me...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:08

waarschijnlijk worden het stelcomplaten, die voegen we en plaatsen er een putje in voor het mestvocht, dus geen vergunning nodig :) We gaan deze week die man bellen en het overleggen met iemand die veel weet over het kopen van een weiland. (Nooit gedacht dat ik ooit mijn eigen wei zou kopen :=) :P Maar wel leuk!
Royen ga ik toch verplaatsen want volgens mijn vriend kan het nog wel even duren voordat alles geregeld is etc. Dus nog een paar buurtjes vragen.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:10

Nou weet ik nog niet over het bijvoeren jongens!!! hahah :P
Ben zo bang dat ze dan te dik word :=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:15

nee joh! anders geef je toch pas als je denkt dat ze het nodig heeft, het is nu toch nog best mooi weer? maar als het vriest kan ze het miss wel nodig hebben. royen krijgt ook nix anders dan kuil. ze is pittig aan de dikke kant :P

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:17

Ja dat heb ik met Indyra dus ook. Kuil krijgen ze denk ik sowieso in de winter wel bij. Maarja dan lees ik dat topic haha, heb jij trouwens ook in gereageerd, dat ze ook te korten kunnen hebben voor botten enz.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:29

hahaha, ja weet ik, heb daar nog niet meer gekeken. Maar leonie net gesproken en die voert 'op het oog' want als jaarlingen een groeispurt krijgen worden ze heel snel dunner, daarna bijvoeren op het oog. ze zei daarom ook: jaarlingen - naarlingen _O- Dat klopt dus wel, maar wist niet dat het om voeren ging, dacht altijd dat ze elke keer weer wat hebben en dat ze daarom naarlingen genoemd werden.
Maar ik ga ff de badkamer schrobben, de stofzuiger door het huis halen, de wc schoonmaken en de afwas opruimen! :wave: tot morgen ;)