Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:59

Ik rijd een pacende (= telgangende) cob/hunter. Zie hier veel pacers die voor straatracen gebruikt worden, die allemaal voor geen geld verkocht worden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:14

CrazyCat schreef:
sallandval schreef:
Dat ligt aan het doel voor dat specifieke paard. Voor sommige rassen en wedstrijden is de telgang (of rack) wel gewenst voor andere niet. Waar ik in de vs zat waren juist vooral de draf en galop ongewenst :)

Rack is tolt, pace is telgang ;)

Misschien verschilt het ook in dialecten/ regio's? Waar ik zat noemden ze de tölt van spotted saddle horses '(saddle)gait' en de telgang '(speed)rack', maar dat kan natuurlijk ook gewoon fout zijn geweest :) Mijn paard liep als hij hard ging in elk geval in tweetakt telgang :D

obrigada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:40

volgens mij word er met saddle gait niet een tolt bedoeld.
er is echt een groot verschil tussen pace en tolt. en er zijn idd veel benamingen voor dezelfde of vergelijkbare gangen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:12

obrigada is niet langer meer nodig, met behulp van een moderator ben ik nu ook op mijn fone, gewoon joyfordogs :).

wel zo handig.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:58

:') ik wilde op 'vind ik leuk' klikken, dus klik daar waar dat knopje normaal gesproken zit... Kom ik op je profiel uit :') euh, oh ja, bokt werkt anders :=

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:33

zo herkenbaar, ik ben ook helemaal ver face booked...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:52

Ik dacht,ik ga even prijzen kijken van friezen in amerika

http://www.fhana.com/classifieds/?section=fans

Die hebben vast wel ergens een discussie topic over de prijs van europese paarden :+

(naar aanleiding van een opmerking over friezen in het fototopic)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:19

Hahahaha en dan hier wat zeuren over de prijzen van een Rocky, tjees, 20000 dollar voor een fries........ 9500 voor een veulen.
En te bedenken wat ze hier kosten, maarja, dat is hetzelfde verhaal met Rockies daar uiteraard :+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:07

Er staan nog veeeel hogere prijzen tussen }:0

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:57

ik hoop dat gangenpaarden in het land van oorsprong ook gewoon op kwaliteit geprijsd worden.
ik weet dat dit bij de mm zo is.
je kunt daar zelfs embryo's van een ron kopen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:35

Tja je kan hier een topkwaliteit fries/kwpner kopen voor tonnen of een basis paard voor een appel en een ei. Dat zal met de MM daar niet anders zijn. Dat de paarden met de beste kwaliteit ook daar heel duur zijn wil niet zeggen dat je daar geen leuke basispaarden voor een zacht prijsje kan vinden. Dat de goede paarden daar heel duur zijn is geen excuus om ze hier ook maar duur te maken. Het gaat er bij mij echt niet in dat ze daar duizenden euro's neerleggen voor vervangbare werkpaarden. Kijk naar de Tinkers en Criollo's als recente voorbeelden. Het 'uitschot' wat ze daar niet meer bruikbaar vinden wordt op transport gezet en voor absurde prijzen naar Europa verscheept.

Ik heb het idee dat de Europeese fokkers in Europa vinden dat ze de beste van de beste paarden hebben (ten opzichte van het thuisland) en daarom ook die prijskaartjes eraan kunnen hangen.

Dat een RMH of MM goud geld waard is, omdat het een stabiel en tredzeker paard is voor moeilijk begaanbare paden is ook echt een kul argument. Rassen zoals de Fjord en Haflinger zouden niet bestaan hebben als ze bij het kleinste kuiltje een ravijn in zouden kletteren. En dat zijn toch echt fysiek stabiele en tredzekere paarden met een ander prijsje dan een gangenpaard.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:16

Gloa schreef:
Tja je kan hier een topkwaliteit fries/kwpner kopen voor tonnen of een basis paard voor een appel en een ei. Dat zal met de MM daar niet anders zijn. Dat de paarden met de beste kwaliteit ook daar heel duur zijn wil niet zeggen dat je daar geen leuke basispaarden voor een zacht prijsje kan vinden. Dat de goede paarden daar heel duur zijn is geen excuus om ze hier ook maar duur te maken. Het gaat er bij mij echt niet in dat ze daar duizenden euro's neerleggen voor vervangbare werkpaarden. Kijk naar de Tinkers en Criollo's als recente voorbeelden. Het 'uitschot' wat ze daar niet meer bruikbaar vinden wordt op transport gezet en voor absurde prijzen naar Europa verscheept.

Ik heb het idee dat de Europeese fokkers in Europa vinden dat ze de beste van de beste paarden hebben (ten opzichte van het thuisland) en daarom ook die prijskaartjes eraan kunnen hangen.

Dat een RMH of MM goud geld waard is, omdat het een stabiel en tredzeker paard is voor moeilijk begaanbare paden is ook echt een kul argument. Rassen zoals de Fjord en Haflinger zouden niet bestaan hebben als ze bij het kleinste kuiltje een ravijn in zouden kletteren. En dat zijn toch echt fysiek stabiele en tredzekere paarden met een ander prijsje dan een gangenpaard.

klopt en mee eens. hoewel ik wel een verschuiving zie, ik zie steeds meer fokkers hun paarden aanbieden op basis van wat ze kunnen en niet op basis van aparte kleur bv.

en een goed paard hoeft niet altijd duur te zijn en een duur paard niet altijd een goed paard.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:04

Gloa schreef:
Rassen zoals de Fjord en Haflinger zouden niet bestaan hebben als ze bij het kleinste kuiltje een ravijn in zouden kletteren. En dat zijn toch echt fysiek stabiele en tredzekere paarden met een ander prijsje dan een gangenpaard.

Ik kan je vertellen dat de Oostenrijkers hier in Osttirol (het ruigste stuk bergen in Oostenrijk) er compleet versteld van staan hoe gemakkelijk mijn rockies hier berg op en af gaan en hoe ze hun extra gangen inzetten voor grip en stabiliteit. Vooral de snelle afdalingen die ze in mijn stijle bergweide maken in tolt hebben al voor vele open monden gezorgd.

Haflingers noemen de boertjes hier lomp en zie je dan ook in dit stuk Tirol maar heel weinig. Hier zie je meer Norikkers, omdat de boeren die ook een fijner karakter vinden hebben. Je ziet trouwens uberhaupt meer Haflingers in Nederland dan hier in de Oostenrijkse bergen.

Ik heb persoonlijk niet zoveel met de meeste koudbloed rassen dus die vallen voor mij per definitie al af. Ik heb liever een wat sensibeler paard, maar wel cool in het hoofd en zeker in bergachtig terrein. Ik vind het voor mij dus wel degelijk het extra geld waard.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:15

zelf ben ik ook geen koudbloed fan maar ik heb diverse haflingers gereden, daar zaten heerlijk coole maar toch gevoelige diertjes bij die ook in de heuvels, erg goed liepen.
Ik val niet echt op een ras, maar ook op een dier.
Kom ik weer aan met brazilie, maar ik heb daar ook niet MM's gereden die ook prima de bergen op en af liepen.
Hier thuis klopt het wel, mijn vosje, niet gangenpaard, is wel het onhandigste met lopen en die struikelt wat gemakkelijker, maar dat komt ook omdat hij gewoon echt niet oplet, nouja, let wel op, maar dan vooral op zijn omgeving en niet waar hij zijn voeten neer moet zetten.

De vraagprijs van Coracao is niet alleen gebaseerd op het feit dat hij een MM is, ik heb hem ook laten beoordelen door niet gangenpaarden mensen, die dus met andere ogen naar hem kijken.
Hij is echt veelzijdig, hij heeft duidelijk veel talent oa voor WE, om maar een voorbeeld te noemen, dat geldt niet voor elke MM hoor.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:08

Zo'n paard zou ik zalig vinden Joyce, een MM om WE mee te rijden, geweldig ! Hij is echt wel schitterend gebouwd en heeft een hele mooie uitstraling.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:32

CrazyCat schreef:
Ik heb liever een wat sensibeler paard, maar wel cool in het hoofd en zeker in bergachtig terrein. Ik vind het voor mij dus wel degelijk het extra geld waard.

Het gaat toch om het individu. De MM's die ik tot nu toe gereden heb waren niks sensibeler dan de ijslanders die ik heb en qua temperament doe ze er duidelijk voor onder. Ze zijn eerder rustiger/gelijkmatiger. Dat is voor mij juist de reden geweest om een MM erbij te nemen. Dat ik ook eens een rustig gezapig ritje kan doen. :P In de omgang is de mijne lomper dan de ijslanders. Het wordt wel een stuk beter. Zal ook te maken hebben met (gebrek aan) opvoeding in zijn jonge jaren. Ik hou van gevoelige, licht te rijden paarden met veel looplust en met beide rassen kan ik prima door een deur.

Een paar jaar geleden heb ik een 10-daagse trektocht op ijsland gedaan. Dat gaat niet over ruiterpaadjes maar over (leisteen)bergen, ruige hoogvlakte, wildstromende rivieren en in vlotte tölt de berg af. No problem. Dan kom je er pas achter welke kwaliteiten er in dit kleine paardje steken. Het was voor mij een eye-opener. Niet voor niks hanteert het stamboek de slogun "klein van buiten, groot van binnen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:36

Van de 5 MM die ik verzorgde waren er juist 3 heel erg sensibel en de 2 andere nuchter en kalm :+

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:52

Sensibel aan de hulpen of sensibel reageren op de omgeving. Twee totaal verschillende dingen. Ik wil een paard wat sensibel aan de hulpen is en nuchter op de omgeving reageert. Beide dingen kunnen in één paard verenigd zijn. Het liefst ook nog voorzien van een flinke dosis temperament. :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 22:08

Refagreni schreef:
Sensibel aan de hulpen of sensibel reageren op de omgeving. Twee totaal verschillende dingen. Ik wil een paard wat sensibel aan de hulpen is en nuchter op de omgeving reageert. Beide dingen kunnen in één paard verenigd zijn. Het liefst ook nog voorzien van een flinke dosis temperament. :D

Dat klinkt helemaal als mijn merrie Raven. Dat is echt een temperamentvolle dame, ontzettend licht aan de hulpen, maar voor de duvel niet bang.Wil wel graag hard.

Brego is ook licht aan de hulpen en gaat er ook graag op uit, maar is van een veel relaxter type. Hij kijkt echter wel sneller als er iets anders is als anders in de omgeving, maar het blijft bij hooguit even stilstaan en kijken en gaat dan weer door.

2 totaal verschillende paarden dus en beiden rockies, maar wel beiden ontzettend betrouwbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:10

1 sensibel op omgeving en in omgang, 1 sensibel op omgeving en stugger in omgang, 1 nuchter op de omgeving en sensibel in omgang. Mag jij raden welke ik gekocht heb :D .

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 22:20

Gloa schreef:
1 sensibel op omgeving en in omgang, 1 sensibel op omgeving en stugger in omgang, 1 nuchter op de omgeving en sensibel in omgang. Mag jij raden welke ik gekocht heb :D .

Ik zou in ieder geval de derde hebben gekocht en ik neem aan jij ook :D

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:21

CrazyCat schreef:
Dat klinkt helemaal als mijn merrie Raven. Dat is echt een temperamentvolle dame, ontzettend licht aan de hulpen, maar voor de duvel niet bang.Wil wel graag hard.

my kinda girl. :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 22:31

Refagreni schreef:
CrazyCat schreef:

my kinda girl. :D

Trouwens alleen als je met haar aan het werk gaat zowel onder het zadel als met grondwerk. In de omgang is het een heel lieve, rustige en zachtaardige dame.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:34

Het had een IJslander kunnen wezen. ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 23:13

Refagreni schreef:
Het had een IJslander kunnen wezen. ;)

Ze is wel wat mensgerichter dan de meeste ijslanders die ik heb leren kennen en een slagje groter (1m55).
Ik vind mezelf met 1m83 toch niet geheel ijslander materiaal ;)