Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CrazyCat schreef:sallandval schreef:Dat ligt aan het doel voor dat specifieke paard. Voor sommige rassen en wedstrijden is de telgang (of rack) wel gewenst voor andere niet. Waar ik in de vs zat waren juist vooral de draf en galop ongewenst
Rack is tolt, pace is telgang
Gloa schreef:Tja je kan hier een topkwaliteit fries/kwpner kopen voor tonnen of een basis paard voor een appel en een ei. Dat zal met de MM daar niet anders zijn. Dat de paarden met de beste kwaliteit ook daar heel duur zijn wil niet zeggen dat je daar geen leuke basispaarden voor een zacht prijsje kan vinden. Dat de goede paarden daar heel duur zijn is geen excuus om ze hier ook maar duur te maken. Het gaat er bij mij echt niet in dat ze daar duizenden euro's neerleggen voor vervangbare werkpaarden. Kijk naar de Tinkers en Criollo's als recente voorbeelden. Het 'uitschot' wat ze daar niet meer bruikbaar vinden wordt op transport gezet en voor absurde prijzen naar Europa verscheept.
Ik heb het idee dat de Europeese fokkers in Europa vinden dat ze de beste van de beste paarden hebben (ten opzichte van het thuisland) en daarom ook die prijskaartjes eraan kunnen hangen.
Dat een RMH of MM goud geld waard is, omdat het een stabiel en tredzeker paard is voor moeilijk begaanbare paden is ook echt een kul argument. Rassen zoals de Fjord en Haflinger zouden niet bestaan hebben als ze bij het kleinste kuiltje een ravijn in zouden kletteren. En dat zijn toch echt fysiek stabiele en tredzekere paarden met een ander prijsje dan een gangenpaard.
Gloa schreef:Rassen zoals de Fjord en Haflinger zouden niet bestaan hebben als ze bij het kleinste kuiltje een ravijn in zouden kletteren. En dat zijn toch echt fysiek stabiele en tredzekere paarden met een ander prijsje dan een gangenpaard.
CrazyCat schreef:Ik heb liever een wat sensibeler paard, maar wel cool in het hoofd en zeker in bergachtig terrein. Ik vind het voor mij dus wel degelijk het extra geld waard.
Refagreni schreef:Sensibel aan de hulpen of sensibel reageren op de omgeving. Twee totaal verschillende dingen. Ik wil een paard wat sensibel aan de hulpen is en nuchter op de omgeving reageert. Beide dingen kunnen in één paard verenigd zijn. Het liefst ook nog voorzien van een flinke dosis temperament.
Refagreni schreef:CrazyCat schreef:Dat klinkt helemaal als mijn merrie Raven. Dat is echt een temperamentvolle dame, ontzettend licht aan de hulpen, maar voor de duvel niet bang.Wil wel graag hard.
my kinda girl.