[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:50

zo'n töltende haflinger is mijn droom, maar vind zo'n beest maar eens. :)

Queen is idd aardig aan de stevige kant. :j

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:54

er zal wel aantal haffies met Rocky gekruisd... of ze tölten weet ik niet. Iemand op bokt heeft er ook een en zegt dat die tölt.
Maar dat is maar enkeling die tölt uit een niet gangenpaard en een wel gangenpaard.. klinkt dat dom zo hahaha :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 00:51

Queen is niet alleen stevig maar ook groot (1m54 schat ik), vaak zijn de hogere rockies wat slungelig.

Rick heeft dit jaar een haflinger gedekt, ben benieuwd wat daaruit komt.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:37

ja altijd afwachten wat eruit komt en of ze daadwerkelijk gaan tolten... waarschijnlijk wel aanleg dus door een professionele trainer is er misschien wel wat uit te krijgen...

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:35

Heey Leonie,
Mooie site!

@ lisetje: oke dat is leuk om te horen.

Er zijn toch ook veulens die uit twee gangenpaarden ook niet zijn gaan tölten?
Nouja dat ligt er misschien aan wat voor paarden het zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:57

klopt, kaplaars, die zijn er ook, er zijn oa zuivere ijslanders die niet tölten.
Maar met een goede training is een heleboel mogelijk hoor.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:10

Even een nadenkertje waar ik helemaal niet happy mee ben....wat moet ik nou?
Royen stond tot van November 2008 tot maart 2009 op een stalling waar ze de halve dag buiten stond in een grote bak en s'nachts en de rest van de dag binnen. Dus zo'n 6-8uur per dag buiten. Hier zouden ze in de zomer op een weiland komen te staan wat 5 km verderop lag. Helaas ging dit niet door en zouden ze ook zomers in de bak staan. Ik heb toen besloten, ook omdat er nog meer dingen speelden waar ik het niet mee eens was, om haar daar weg te halen en op een betere plek te zetten. Hier zou ze 24/7 buiten in de wei staan met een vriendje. Prima geregeld en s'winters zouden ze dan buiten in de bak/paddock komen te staan in wisselende groepen.

Helaas is het nu wat anders: omdat er zoveel paarden zijn en de eigenaar ze niet zelf buiten zet maar degene die toevallig op stal is, worden de paarden elk 1 uurtje per dag in de paddock gezet. Dus op 24 uur staan ze 23 (gemiddeld per dag) binnen! (dit is trouwens sinds 3 dagen zo) Ik vindt het helemaal niets en heb ook stennis staan trappen dat ik haar, samen met vriendje, minimaal 5 uur per dag buiten wil hebbenl.

De volwassen paarden komen er ook 1uur uit en die rijden dan ook nog eens een uur per dag, ook vreselijk sneu dat het zo moet want dit kan natuurlijk ook niet. Maar Royen wordt niet bereden en haar vriendje ook niet... zeer oneerlijk en niet paardvriendelijk...

Nu zit ik erover te denken om haar daar weg te halen en op een weide in de buurt te zetten waar ze zomers en s'winters 24/7 buiten kan staan (alleen met noodweer in stal) dus ideaal! Alleen.. nou moet ik haar alwéér weghalen..dat is ook niet goed en ze heeft eindelijk een maatje gevonden, ze maakt namelijk moeilijk vriendjes (denk omdat ik haar al een keer eerder heb weggehaald).

Sorry voor het lange verhaal maar heb de hele nacht wakker gelegen en weet het gewoon niet meer. Weghalen is moeilijk omdat ze 1. haar vriendje gaat missen en hij haar (waar ik ook veel moeite mee heb) en 2. moet ze wéér wennen, nieuwe vriendjes maken etc. dat is helemaal niet goed voor zo'n jong ding...

Wat moet ik doen: wegrukken uit haar stal en 24/7 op de weide óf 4 maanden binnen laten staan en wachten totdat ze weer naar buiten mag?

Ik weet wel, dat er daar een andere jaarling (bijna jaarling) staat, dus misschien kan ze daar vriendjes mee maken...maar het vorige paard waar ze mee stond was ook iets jonger dan haar en daar trapte ze gericht naar, ook volwassen merrie's, hengsten, alfamerrie's en andere grote paarden. Heb er alles bij gehad maar tot nu toe gaat het alleen met deze ruin goed. De ruin is 27 en waakt over haar, eerste 5 minuten ruzie en daarna was hij de baas/leider.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:23

Ik snap je probleem, Royen.
Maar wil de eigenaar van die ruin hem ook niet verhuizen dan? Voor een paard van zo'n leeftijd is 23 uur per dag op stal staan ook geen pretje...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:33

Wat heeft ze aan een vriend waar ze alleen door de tralies naar kan kijken?
Niet aarzelen!Beweging is essensieel voor de ontwikkeling van een jong paard!
Heeft ze ooit een volwassen paard verwond?Vaak lijkt het heel wat dat trappen,maar is het alleen maar het gebaar...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:38

Mikkee schreef:
Ik snap je probleem, Royen.
Maar wil de eigenaar van die ruin hem ook niet verhuizen dan? Voor een paard van zo'n leeftijd is 23 uur per dag op stal staan ook geen pretje...

De ruin is van de eigenaar van de pensionstal. Ik denk niet dat hij hem weg wil doen. Heb er ook wel over na zitten denken om hem dan mee te nemen...maar verstandig is het niet. Dan zouden de medische kosten voor hem zijn en ben ik nog eens 2x stallingsgeld (in dit geval weidegeld :P) kwijt. Buiten dat, dan heb ik een paard staan waar ik niets mee kan en alleen veel geld kost. Wel nadenkend aan Royen maar toch is het onverstandig. Zo'n beessie zal ook op een gegeven moment heen gaan, dan is ze toch ook weer alleen...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:43

jodi schreef:
Wat heeft ze aan een vriend waar ze alleen door de tralies naar kan kijken?
Niet aarzelen!Beweging is essensieel voor de ontwikkeling van een jong paard!
Heeft ze ooit een volwassen paard verwond?Vaak lijkt het heel wat dat trappen,maar is het alleen maar het gebaar...

Daar heb je wel gelijk in, ze kan alleen neuzen door tralies ;( Ik weet dat ze moet bewegen en vandaar dat ik even nadenk over of dit nu niet anders kan...
Ze heeft een hengst verwond (kniewond) en het veulen een paar keer kreupel geslagen. Al die paarden liepen weg, heel vreemd...ze dacht dan ook gelijk: ik ben de baas. Tenminste, zo leek het want ze is erg dominant naar andere paarden. Shetjes kan ze ook niet mee omgaan, die bijt ze. Ik denk dat ik over een jaar of 3, als ik zelf kan rijden, dat ik er dan nog een paard bijneem zodat ze altijd samen kunnen. Dan kan mijn moeder, vriend ook rijden en ik wil graag aangespannen rijden dus dan zijn 2 paarden leuker (vindt ik leuker) :+

Dus als ik haar verplaats...helaas alwéér, dan heb ik kans dat ze trapt en bijt en op het end alleen gezet wordt.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:43

Het is mijn ervaring dat paarden toch vrij snel wennen en vriendjes kunnen maken op een andere plek (zie ik ook weer nu Moon verkast is).
Een weide waar jouw merrie 24/7 kan lopen, bewegen en rennen, is zoveel beter voor zo'n jonkie dan 23 uur per dag op stal staan.
Kies voor haar gezondheid (en geestelijk komt het ook wel goed dan ;) ) en ga verhuizen!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:46

Vanavond ga ik naar de buren van mijn vriend en gaan we het vragen. Er staan 2 grote pony's, een merrie met veulen en volgens mij nog een volwassen paard op een enorm stuk land wat erg hoog ligt en dus het hele jaar door gebruikt kan worden. Bij heel slecht weer zijn er stallen beschikbaar. Ik weet niet wat het kost, of het mogelijk is omdat het gewoon eigen paarden aan huis zijn en ik moet dus vragen of ik daar mijn paard neer mag zetten voor een prijs. Dat betekend dat ik elke dag op hun erf loop etc. (moeilijk ben ik niet hoor, maar dat weten hun niet) :+

Ik denk dat ik het eigenlijk wel weet....wat verstandig en eerlijk is tegenover haar. Ik laat een update weten, kunnen jullie weer verder gaan met het gangenpaard geklets hier :')

PS. Het is nog maar heel kort zo, ze staat nu welgeteld al 3 dagen binnen. Dus niet al maanden ;) (Al is 3 dagen nog te veel :P)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:02

Wat een schatje! :D
Reden temeer om haar vooral niet alleen in een box te laten.Daar wordt ze niet socialer van.
Sterkte met het zoeken naar een goede oplossing!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:02

Hey Maayk!!
Ik denk dat je een geode kans maakt dat ze het op die weide wel redt, als ze namelijk met een merrie komt te staan die nog een veulen aan de voet heeft.. mijn ervaring is dat die echt minder pikken nog en zeker van zo'n kleuter als royen :P

Ik zou de gok wagen!!!

Ik vidn het trouwens nog wel steeds apart dat ze zo doet in de groep, heb die problemen hier nooit gehad en op haar afspeenadres ook niet.. en daar stond ze toch met allemaal voor haar onbekende paarden..

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:07

Ik zou jouw dominante Royen graag eens bij Moon zetten en zien wat er gebeurt :=
Moon was namelijk vanaf de 1e seconde (zonder strijd) de baas over een tank van een KWPN-er terwijl Moon juist de nieuweling was en die KWPN-er al jaren de alfa was op haar stekkie.
Ik denk dat mijn dame behoorlijk wat 'overwicht' heeft ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:16

@Jodi: Tnx :D Ben ook heul blij met d'r :D
@Leonie: Ik ga vanavond op de koffie bij die mensen en het tussen neus en lippen door vragen, volgens mijn vriend zijn ze niet zo moeilijk en aangezien ze mij dan gezien hebben is het misschien anders. Ook hoop ik dat het wel goed gaat en inderdaad met die merrie (het veulen is trouwens 4,5 maand, dus eigenlijk wel jong ) zal het hopelijk wel goed gaan.

Vindt het ook apart dat ze zo raar doet tegen andere paarden, bij jou deed ze dat niet en in heel in het begin bij mij ook niet. Dit is pas begonnen op het moment dat ze gewent was. Daarna heb ik haar weggehaald en toen kwam ze bij deze ruin. Dat ging goed en daarna nog geprobeerd met andere pony's, shetties en enorme monster paarden, maar niets ging goed := Ze wil graag de baas zijn maar eigenlijk weet ze ook niet zo goed hoe dat moet :') lieve poownie...Mijn vriend vindt het ook niets en vindt het zielig, dus ik denk dat ze weggehaald wordt. Vindt het wel sneu voor die oude 27jarige man.. maja... Hopelijk kan ze hier staan en anders heb ik nog een paar adresjes op het oog bij mensen thuis. Dit is alleen ideaal: de buren! En dus kan ik mijn paard horen hinniken :D Zou erg jammer zijn als het niet lukt maar dan staat ze bij de volgende buren in de wei, kan ik haar ook nog horen hoor :P Maar de buren liggen ieder een stukkie uit elkaar.
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 12-10-09 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:18

Mikkee schreef:
Ik zou jouw dominante Royen graag eens bij Moon zetten en zien wat er gebeurt :=
Moon was namelijk vanaf de 1e seconde (zonder strijd) de baas over een tank van een KWPN-er terwijl Moon juist de nieuweling was en die KWPN-er al jaren de alfa was op haar stekkie.
Ik denk dat mijn dame behoorlijk wat 'overwicht' heeft ;)

Hihi, jammer dat je zover woont :P Maar ik denk dat als ik haar bij Moon zet en ze is onderdanig, dat ze dan, als ze weer thuis staat gewoon weer hetzelfde doet omdat dit andere paarden zijn. ;) Maar bedankt voor het 'datzald'rlerenbod' _O-

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:19

Royen schreef:
Ze wil graag de baas zijn maar eigenlijk weet ze ook niet zo goed hoe dat moet :') lieve poownie...

Dan is bij andere paarden komen te staan misschien juist goed voor haar ontwikkeling. Zodat ze kan leren hoe het nu eigenlijk werkt in een kudde met rangen. Tot nu toe heeft ze dus succes gehad met 'bitchen', wrs. omdat die andere paarden zelf ook nog geen duidelijke positie hadden.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:22

Mikkee schreef:
Royen schreef:
Ze wil graag de baas zijn maar eigenlijk weet ze ook niet zo goed hoe dat moet :') lieve poownie...

Dan is bij andere paarden komen te staan misschien juist goed voor haar ontwikkeling. Zodat ze kan leren hoe het nu eigenlijk werkt in een kudde met rangen. Tot nu toe heeft ze dus succes gehad met 'bitchen', wrs. omdat die andere paarden zelf ook nog geen duidelijke positie hadden.

Zou goed kunnen, maar ze stond zelfs met een hengst... een leidermerrie en een merrie + veulen (merrie van het veulen deed wel moeilijker).

Gaan jullie maar weer verder met die gangenpaardenklets hoor ;) Ik laat het weten als ik iets weet :P Maar tnx voor de adviezen! :D

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:29

Maar dit hoort er ook bij, hoor ;)
Een gangenpaard is soms net een gewoon paard :P

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:50

hahaha nee echt ??!! :7

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:53

Mikkee schreef:
Maar dit hoort er ook bij, hoor ;)
Een gangenpaard is soms net een gewoon paard :P

Nee,dat meen je niet!?! -O-

:+

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:01

:') ik weet het, af en toe is het best lastig om haar 'gewoon' te moeten behandelen...je raakt ook zo in de war van al die raar bewegende benen :+ (geldt overgens niet voor royen)

Wel een mooie TWH Mikkee!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:04

wat een tegenvaller zeg, dat een gangenpaard ook gewoon paard is. :D

Ik duim dat ze bij de buren mag komen te staan, want idd zoals de situatie nu is op stal, daar wordt een jonkie niet beter van - geen enkel paard trouwens.