[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:18

ja, dat snap ik wel, dat je dat jammer vindt. Ik vrees dat dat een beetje eigen is aan het kleine gangenpaardenwereldje. Toril was als eerste 'bekend' met haar fokkerij, dus al wie na haar begint te fokken, is gewoon door haar aangestoken. :D
Waar staat jouw fokkerij eigenlijk voor ? Ik ben niet zo bekend met Mountain Horses zonder de Rocky ervoor. :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:30

Nee ik snap het ook zeker wel hoor! dat was in het begin ook zo met sietske van singlefooters NL. Nu aan mij de schone taak om proberen te profileren :D

Ik zal wat meer vertellen over de fokkerij.

Ik heb een mountain horse fokkerij, en heb rocky mountains, kentucky mountains en spotted mountain horses(spotted's zijn alle bonte versies van kentucky's en rocky's). Je kan het als het ware zien als een 'rasgroep' waarin de rocky bovenaan in rang en waarde staat. Een spotted of kentucky met een hoog rocky percentage is meer waard en is in verhouding een 'betere' kentucky of spotted dan wanneer je een laag percentage rocky bloed hebt.

De reden waarom ik dit doe ik dat ik van mening ben dat er een beetje 'blindgestaard' wordt op rocky's terwijl deze meestal hartstikke duur zijn en voor sommige mensen niet te betalen. Kentucky's en spotted's zijn minstens zulke fijne paarden maar wel iets minder prijzig. Ook vind ik dat de rocky (zeker niet allemaal!!) maar sommige wel beperkt zijn, en dat binnen de kentucky's en spotted's meer mogelijk wordt met fokken doordat er invloeden van andere rassen zijn. Ik heb bijvoorbeeld een kentucky merrie die vrij groot is voor een gangenpaard (1,60m) een super tolt heeft, en zij heeft ook veel capaciteit in haar 'normale' gangen. De beperking die ik wel redelijk vaak tegenkom bij de rocky is de bewegingsvrijheid in de schouder/borst, dit soort dingen zijn door de goede combi's in kentucky en spotted te verbeteren.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind rocky's ook hartstikke leuke dieren, en zij hebben zeker ook hele sterke kanten!! Uiteindelijk ligt het allemaal vrij dicht bij mekaar, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk uit naar een kentucky als het erop aan komt. ik denk dat dat ook deels mijn motivatie is om ze allemaal bekendheid te geven en niet alleen de rocky.
Wat ik ook belangrijk vind is de prijsverhoudingen, door kentucky en spotted, krijgen ook mensen die niet gelijk goudmijnen hebben liggen toch realistisch kunnen sparen naar een kentucky of spotted.

Is het zo ietsje duidelijker allemaal? :) zo niet vraag maar!!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:53

tiens...ik denk zomaar dat wij wel eens goed overeenkomen wat betreft idee. :D

ik ken geen snars van bewegingsvrijheid en dat soort dingen, het enige waar ik in mijn zoektocht tegen aan hik, is dat ik van mijn ponyliefde moet afstappen. Gangenpaarden zijn nogal fijn qua bouw, ik ben echt fan van hafjes en fjorden. Ik zou dus al voor een rocky (of whatever) gaan en die laten dekken door een fjord of een haf. (ik denk dat ik nu mijn doodsvonnis uitroep _O- )
Maar ik weet dus niet of de bouw van zo'n pony niet anti-tölt is. :\

Zijn er 'zware' mountain horses ? En ik neem aan dat er dan ook meer variatie in stokmaat zit, zowel naar boven als naar beneden ?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:04

Er zijn zowieso ook wat zwaarder gebouwde mountains, heb ze nog niet in levende lijve gezien, maar wel op foto's. ze komen niet heel veel voor volgens mij.

Naar mijn idee roep je geen doodvonnis uit hoor :P als je voorkeur daar ligt moet je het zeker doen ;) tolgarantie heb je nooit helaas, maar de kans is er toch wel :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:06

corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Maar een kentucky is toch een paard wat gangen loopt ondanks de afstamming? zoals de singlefooters in nederland?
Je fokkeuze klinkt leuk, tja en zo is er voor ieder wat wils.
Wat ik zelf jammer vind is dat veel mensen rockies leuk vinden vanwege de kleur, de kleur is erg mooi hoor, maar een paard is meer dan een kleur en een ras ook, ik vind het verstandig om verder te kijken dan alleen de kleur. maar goed, dat is mijn mening.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:20

Kentucky`s zijn niet zoals de singlefooters! Dat laatste is echt een registratie(janou heeft dit ook). Kentucky stamboek is toen opgezet met minder regeltjes dan het Rocky stamboek en de paarden hebben dan ook een bepaalde percentage Rocky is zich. Een volle Rocky kan zich zo inschrijven bij het stamboek(of de eigenaar :+ ) maar dit kan dus niet andersom. Hopelijk is het te begrijpen.. merrie stamboek is ook weer opengesteld en het Rocky is gesloten stamboek.

anyway goldenflower, volgens mij hadden Leonie en ik al aangegeven waar het vandaan kwam bij ons, het fokkerij gedeelte, en dus niet van Toril.
Gypsy gaat deze maar nog daarheen en ze heeft Gypsy van foto`s e.d. gekocht. En mijn nieuwe aanwinst is "gewoon" zwart en heet Beauty :+ :P zo goed of ben ik wat vergeten?? :P

Gefeliciteerd Liset :D :D

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:24

Helaas jongens :( Het is niet waar. Toch wel fijn om even met zo'n idee rond te lopen.
Des al niettemin heb ik een geweldige merrietje die het super doet. En zoals ik al zei, de Rocky's kunnen me gestolen worden, ik heb Indyra :D :D JEEEEEEEEJ

Bedoel het trouwens niet negatief hoor :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:28

hahahahhahaa ik heb 2 leuke Rocky kerels staan voor als Indyra oud genoeg is :')

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:30

Nee 1. Ik wil Silver. Lekker van haar eigen leeftijd :P

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:35

gelukkigmaar dat je zo blij bent met indyra ;)

En inderdaad joyfordogs, frida heeft het al uitgelegd :) singlefooter is totaal niet hetzelfde als kentucky, en over de kleur heb ik ook nog wat te zeggen haha :P

Ik vind namelijk ookd at er teveel op zilverappelzwrat wordt blindgestaard, iets wat misschien ook wel komt doordat toril de toon heeft gezet. Zowel in de rocky als in vele andere amerikaanse (gangen) paardrassen komen namelijk nog veel meer kleuren voor dieje in europa (bijna) niet terugziet, kijk voor de grap eens hier:
http://www.whitehorseproductions.com/ecg_basics2.html

Have fun watching :D

Dit is gelijk ook mijn 2e belangrijkste doel naast het beiden van varieteit in mountain horses ook het bieden van varieteit in kleur. Mijn nieuwe merrie bonnie kan daar een mooi begin in maken denk ik zo!!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:36

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:38

Jaa en Silver islekker van der eigen leeftijd. Word dan de 1e keer voor dier, dus moet wel leuk blijven he ;) Daarna is Sam aan de beurt, of Armando wellicht ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:38

hihihi had niet gezien dat je had gepost :=

Maar helemaal gelijk in! :D Maar ik blijf dat zeggen :') hahaha
Ik wil een buckskin fokmerrie.... hoopte eigenlijk op een uit Gypsy en Sam..misschien willen ze het als dat het geval is het veulen aan mij verkopen :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:39

Armando ja :D Wil ik ook nog wel keertje gebruiken voor een van m`n merries :D

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:48

Jaaa mijn stoere vent (H)

Trouwens!! helemaal vergeten te vertellen,, ik heb Armando zondag bij gyps weggehaald, en hij doet het hartstikke goed!! Heb het voornamleijk voor gyps gedaan, meeste merrie's hebben zo'n last van hun uier eerste 2 dagen na afspenen, en dat wilde ik haar niet aandoen met haar transportt. Achteraf gezien ben ik echt blij dat ik dat gedaan heb, want de eerste dag had ze zo pijn dat ze gewoon moeilijk liep. NU is haar uier gewoon al grotendeels weg :D heeft ze tenminste een niet pijnlijke reis.

Maaree frida,, welke vlucht gaat beauty mee dann?? of heb je nog geen datum?
misschien zitten we wel int zelfde vliegtuig :P goede zaken voor Bluebonnet :D supertoffe mensen echt waar, met heleboel kennis!

Heb trouwens al weer mooie nieuwe paarden gespot (A)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:49

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:50

Oww ik ook :oo echt erg hahha maar moet me inhouden hihi ik heb Beauty als projectje nu, hoop dat ik haar kan aanhouden. En van het voorjaar weer wat importeren dan en Silver certificeren en Beauty ook volgend jaar... ppfff druk!! :P

Maarrr ze zeiden tegen mijn dat ze met quarantaine groep van 15 oktober mee kon ofzo dus komt denk ik wel wat later dan jou merries in NL :P Mag ik hopen want ik ga per 1 nov naar die andere wei... :')

Ja super mensen! Helpen je goed en doen veel voor je :D En ze hebben stuk voor stuk super mooie fokmerries! Wil er wel een paar :D

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:54

Ik ook :( Jammer dat die transport zo duur is. Ik begin gewoon mijn eigen vliegtuigbedrijf!!!!! JAAAAAAAAAAAAAAAA Komen jullie paarden in roze vliegtuigen naar NL

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:57

mijn volgende nieuwe fokmerrie heeft deze kleur (tenminste dta wil ik :+)

Afbeelding

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:07

*D WOW, mooie kleur!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 00:04

Oops :o Ik heb blijkbaar een foutje gemaakt met je naam, Liset. ;) Ik had Leonie in mijn hoofd, maar toevallig begint je naam ook met L. Ik ken nog niet alle namen van deze topic. :P Ja, je moet eerst je staatsloterij winnen en dan kun je ook je droom achterna jagen. :D

@Leonie: dat is een prachtige kleur! Hoe mag je zo'n kleur noemen? :P Ik ben niet zo goed in unieke kleuren noemen, haha. Oh ja, gefeliciteerd met je nieuwe paardjes! De eerste paard Bonnie vind ik wel erg mooi met haar kleur. :D

@Frida: Dat is lekker snel met je nieuwe aanwinst! Het was zeker een verrassing voor me dat je gypsy hebt verkocht en nu een nieuwe paardje erbij. Ga je haar gebruiken als een fokmerrie?

Poeh, ik moet me nog steeds verdiepen in kentucky en rocky mountain horse stamboek. En hoezo is een rocky stamboek gesloten? Er worden toch dagelijks veulens geboren, dan moet je ze toch kunnen inschrijven? Of ben ik soms blond dat ik iets heb gemist met jullie uitleg? :o?

Tja, ik weet niet wie het eerst was met de ideeën/plannen, maar Toril was in elk geval de eerste fokker met rockies. Als jullie al langer plannen hadden, waarom werd het dan niet eerder uitgevoerd? Of had dat te maken met financiën en/of papierwerk?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:38

In mijn geval heb ik eerst kruisingen gefokt. Ik heb alles vanaf begin op gebouwd met geen rooie cent begin, dus egonnen met kruisingen, geld daaruit opgespaard enzo stukje bij beetje verder gegaan :) nu na 4 jaar eindelijk een vaste rasgroep bereikt :D
Oftewel financiele redenen, en ook leeftijd /studie ;)

Het dele wat je gemist hebt in de uitleg is dat het rocky stamboek gesloten is, waarmee we eigenlijk besloten bedoelen. Dit betekend dat je alleen maar volle rockies in kunt schrijven.

Kentucky merriestamboek is open, dit houdt in dat merrie's ofwel 1 rocky ouder moeten hebben ofwel 1 gecertificeerde kentucky. de andere ouder maakt niet uit omdat zij dus graga nieuw bloed in het stamboek willen. Hierdoor krijg je dus ook de meerdere fok mogelijkheden bij de kentucky's en ook minder inteelt :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:05

Silver Buckskin toevallig leonie?? :D Dan koop ik een buckskin merrietje wat daar uit komt van je hahhaha :P

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:43

Afbeelding

Citaat:
Er zijn zowieso ook wat zwaarder gebouwde mountains, heb ze nog niet in levende lijve gezien, maar wel op foto's. ze komen niet heel veel voor volgens mij.

Deze dame ziet er anders lekker stevig uit voor haar leeftijd.Hoe groot is ze?

Het nadeel van Kentucky's is dat er van alles en nog wat verkocht wordt onder dat label en(zeker in Frankrijk) toch met een behoorlijke prijs.Er lopen hier dus wat mensen rond die geinvesteerd hebben in een 'mountain horse' die van zijn leven nooit zal tölten...

Misschien een idee om direct na de geboorte een video te maken van natuur-tölters,dat is het moment dat ze het het beste laten zien en neemt alle mogenlijke twijfel weg bij klanten(?)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:59

Ik kan ook nu nog wel video maken van mijn 3 maanden oude kentucky, of die van vorig jaar(bij de nieuwe eigenaar), ze tolten beide enorm veel in wei..

Ik ga geen kentucky verkopen als gangenpaard als deze niet tolt :) Anders vind ik het 'label' ook niet waardig...
Jammer dat er in frankrijk zoveel 'slechte' kentucky's rondlopen dan zeg :( Mijn fokmerrie heeft een hele goede tolt en kan het ook in een best tempo :D

De merrie hierboven is 3,5, zij is inderdaad wat steviger gebouwd! maar nog niet helemaal haf-fjordbouw waardig haha :P