wat voor een gang is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: wat voor een gang is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:42

hestejente schreef:
Ninx schreef:
Maar een paard conditioneren op basis van angst is in mijn opinie altijd FOUT.
Geen mens die me daar anders over kan laten denken Hestejente.
Ik zou het echt jammer vinden wanneer er hier mensen zijn die daar anders over denken.

Ja, natuurlijk is dat fout. Duhh.

Maar nogmaals: heeft er al iemand echte informatie over hoe die trainingsmethode werkt? Want aan alleen maar met z'n allen gaan zitten mutskippen hoe zielig we het wel niet vinden hebben we niet zo veel.

Nou potverjanpielepoep, zijn we het daar over eens!!!

Laten we die informatie dan eens gaan verzamelen! Ik ga op zoek!
Maar op basis van het filmpje hoop ik niet dat dat de enige manier is waarop men dit traint... mag aannemen van niet!
Mutskippen is los daarvan wel erg fijn om te doen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:46

Ninx schreef:

Zijn we het ook over eens. Maar dan liever in de HK Lachen

Mocht je Spaanstalige sites/informatie tegenkomen: ik vertaal graag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:51

hestejente schreef:
Ninx schreef:

Zijn we het ook over eens. Maar dan liever in de HK Lachen

Mocht je Spaanstalige sites/informatie tegenkomen: ik vertaal graag.

Prima... mijn Spaans is niet 'je dat'.
Als iedereen nu even op onderzoek uit gaat komen we wel tot de kern vd zaak!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:52

Dat is nog eens kernachtig verwoord... *gaat aan de slag*

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:56

ik ben zeker niet kortzichtig, en je hoeft niet ergens gewoond te hebben, om iets te weten.iedereen weet wat er met de twin towers is gebeurd, en niet iedereen is daar bij geweest!!
ik ben ook geen hamsterknuffelaar, maar ook geen spaanstalige dierenbeul.er is ook een gulden middenweg, weet je?
als ik stieren, zwerfdieren, geiten, jachthonden zeg-weet je waarschijnlijk al wat ik bedoel. dat soort gebruiken (onterende gewoontes voor menselijk vermaak) is dierenbeulerij.
tuurlijk heb je daar mensen die van hun paarden houden, zeker in spanje, die trots zijn op hun spaanse paarden. dat soort mensen bedoel ik dus niet.
maar dat ik van dat soort dingen een tegenstander ben, maakt mij geen hamster knuffelaar (al zijn ze koddig).en je hoeft er niet te wonen, om te weten,wat is dat voor een vergelijking?anders zou je alleen maar kunnen weten wat er in je directe omgeving gebeurt. of niet? nee toch?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:00

@lara-silver; hoe komt t dat je er zo van op de hoogte bent? ik heb ff in je profiel gespiekt, in de verwachting wel een stel paso-s te vinden.maar nee hoor, een stevig schimmeltje.nix spaans/gangenpaard....
ben je fan?

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:15

ik heb absoluut info over dit gangenwerk bij spaanse en zuid amerikaanse paarden maar ik ga niet verder in deze oeverloze discussie van zielig en hamsterknuffelen.
als ts info wil kan je me bp-en

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:19

Even een opmerking: je kunt een paard geen gang aanleren waar hij van de nature de aanleg niet voor heeft, al ga je op je kop staan, ze doen het dan gewoon niet. Dus iedereen die hier loopt te bleren dat het dierenmishandeling is, hebben de klok wel horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Over het feit dat veel van de paarden een angstige en verschrikte indruk maken: dat is ook een van de kenmerken van het ras, werkwillig, boordevol adrenaline, maar evengoed op de pinken te rijden. Een paard dat een fout maakt en herstelt hoeft dit niet per definitie te doen omdat hij bang is voor een pak slaag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:21

connie1964 schreef:
ik heb absoluut info over dit gangenwerk bij spaanse en zuid amerikaanse paarden maar ik ga niet verder in deze oeverloze discussie van zielig en hamsterknuffelen.

God, jij hebt je stokpaardje echt gevonden he? En dat terwijl ik je echt meer dan uitgebreid van repliek dien en ook nog op een nette manier, en daar reageer je vervolgens dan niet of nauwelijks op.
Als je weet hoe e.e.a. in elkaar steekt post dat dan gewoon hier, ik wil dat nl ook graag weten.
Er is bij mij wel degelijk sprake van interesse in deze gangenpaarden, maar weerstand tegen agressieve trainingsmethoden... twee verschillende dingen dus.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:23

Cassidy schreef:
Even een opmerking: je kunt een paard geen gang aanleren waar hij van de nature de aanleg niet voor heeft, al ga je op je kop staan, ze doen het dan gewoon niet. Dus iedereen die hier loopt te bleren dat het dierenmishandeling is, hebben de klok wel horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Over het feit dat veel van de paarden een angstige en verschrikte indruk maken: dat is ook een van de kenmerken van het ras, werkwillig, boordevol adrenaline, maar evengoed op de pinken te rijden. Een paard dat een fout maakt en herstelt hoeft dit niet per definitie te doen omdat hij bang is voor een pak slaag.

Waar is de flinke stok nu voor bedoeld dan? Om mee te slaan toch?
Wordt niet echt gebruikt zoals bijv. een parelli stick (verlengstuk vd arm).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:30

spicegirl schreef:
@lara-silver; hoe komt t dat je er zo van op de hoogte bent? ik heb ff in je profiel gespiekt, in de verwachting wel een stel paso-s te vinden.maar nee hoor, een stevig schimmeltje.nix spaans/gangenpaard....
ben je fan?

Oh zeker absoluut fan, van de Paso (Fino) wat minder, meer van de (Paso) Peruano. Vandaar dat ik al ettelijke jaartjes alle info over deze beestjes verzameld heb en er dus meer dan genoeg vanaf weet. Lachen Het is dat ik nu nog thuis woon, maar later en op mezelf komt er zeker een gangenpaard.

edit: even namen verduidelijkt.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 25-07-08 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:34

En voor degenen die interesse hebben om te leren hoe ze trainen, kun je misschien contact opnemen met deze mensen:

http://www.pasoperuano.be/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:37

connie1964 schreef:

Gelukkig vind het iig niet normaal om een paard met een stok te meppen tot hij gaat 'dansen'. Dus laat mij maar lekker een hamsterknuffelaar zijn, heerlijk! Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:39

Cassidy schreef:
En voor degenen die interesse hebben om te leren hoe ze trainen, kun je misschien contact opnemen met deze mensen:

Okay, dat is goed idee.
Maar evengoed zeg jij dat men de klok in dit topic heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt, om dat te zeggen eet je dus zelf meer van deze materie dan de mensen die naar jouw zeggen lopen te 'bleren'.
Je kunt de kennis die je hebt, en op basis waarvan je het bovenstaande zegt, dus ook met ons delen... dan weten we allemaal waar de klepel hangt.

Goed, dan is hier mijn eerste vraag aan Lara-Silver, Cassidy en Connie: waarvoor dient de stok? Zie ik het goed dat de man in kwestie er mee slaat en het dus gebruikt als instrument om het dier voorwaarts te drijven? Dient het vastbinden op de plaats er dan toe het dier een voorwaartse vluchtbeweging te laten maken op de plaats?

(voor degenen die Bent Branderup dan noemen.... dat oogt wel degelijk zachtzinniger... vele malen zelfs)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:43

Ninx schreef:
Cassidy schreef:

Okay, dat is goed idee.
Maar evengoed zeg jij dat men de klok in dit topic heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt, om dat te zeggen eet je dus zelf meer van deze materie dan de mensen die naar jouw zeggen lopen te 'bleren'.
Je kunt de kennis die je hebt, en op basis waarvan je het bovenstaande zegt, dus ook met ons delen... dan weten we allemaal waar de klepel hangt.

Goed, dan is hier mijn eerste vraag aan Lara-Silver, Cassidy en Connie: waarvoor dient de stok? Zie ik het goed dat de man in kwestie er mee slaat en het dus gebruikt als instrument om het dier voorwaarts te drijven? Dient het vastbinden op de plaats er dan toe het dier een voorwaartse vluchtbeweging te laten maken op de plaats?

(voor degenen die Bent Branderup dan noemen.... dat oogt wel degelijk zachtzinniger... vele malen zelfs)

Geef me de link eens? Ik heb jullie discussie niet volledig gevolgd.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:47

Is dit nu een paso fino of een paso peruano?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:55

Lara_Silver schreef:
[
Geef me de link eens? Ik heb jullie discussie niet volledig gevolgd.

http://nl.youtube.com/watch?v=YZBZ72d6P ... re=related

Hierin zie je de constant opgeheven hand van de man met stok, je ziet het paard die stok ook nauwlettend in de gaten houden... de man gebruikt hem vervolgens ook, en het is duidelijk dat het paard er meer dan voldoende mee heeft kennisgemaakt om heel hard te proberen niet meer de fout in te gaan.
Ik zoek nog even een filmpje op waar ik niet heel vrolijk van wordt...
Het is gewoon zo duidelijk zichtbaar dat het paard de dreiging van het middel, de stok, voelt en derhalve zijn showtje afdraait.

De gang an sich vind ik niet erg mooi, maar dat is puur een smaakkwestie en dus persoonlijk. Ik ben ook geen fan van de moderne dressuur.... opnieuw een smaakkwestie. Het gaat mij meer om de trainingsmethoden... je zult mij dus ook niet met allerlei hulpmiddelen in de weer zien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:57

http://nl.youtube.com/watch?v=hRoWKkp1HeA

Opnieuw geen fijn gezicht... dan zie ik haast nog liever de man in het eerste filmpje met de leidsels los in de hand.
Maar goed, het effect van de constante 'dreiging' vind ik bijna voelbaar... ik kan er niet echt happy van worden.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:00

ninx ik sluit me aan bij jou Knipoog
dat mensen dit mooi vinden ik krijg er eerlijk gezegt een raar gevoel van in mijn buik Boos!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:03

Op de eerste de beste site die je tegenkomt als je googlet op "paso fino" en "entrenar" (trainen, africhten):

http://www.freewebs.com/edgarvega07/entrenamiento.htm

Een paar stukjes voor jullie vertaald:

"El proceso de entrenar un caballo de Paso Fino es una labor ardua y complicada, que requiere de mucho tiempo y paciencia por parte del entrenador. Son muchas las rutinas de entrenamiento que se utilizan para lograr obtener un buen ejemplar de Paso Fino."
Het trainingsproces van een paso fino is gecompliceerd werk dat behoorlijk wat inspanning, tijd en geduld vraagt van de trainer. Er worden verschillende oefeningen gedaan om een goede paso fino te verkrijgen.

Dan een stukje over de houding van het paard, en waarom. Vervolgens:

"Es importante no olvidar que el ejemplar debe estar en todo momento sujeto a la voluntad del jinete o el entrenador, pero sin torturarlo. Se le debe hablar con cariño y no gritándole. De hecho, cada vez que se logra el objetivo de determinada prueba se debe premiar al caballo con palmadas o acariciándolo alrededor del cuello y sobre la crin."
Het is belangrijk om niet te vergeten dat het paard steeds meewerkt met de ruiter of trainer, maar zonder hem te kwellen. Je moet zachtjes met het paard praten en niet tegen hem schreeuwen. Iedere keer dat het paard de oefening goed uitvoert moet je hem belonen met klopjes of door zijn hals en nek te strelen.

Nou, de mishandeling valt hier best mee toch? Ik ga de andere hits bekijken. Ninx, heb jij al wat gevonden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:06

hestejente schreef:
Op de eerste de beste site die je tegenkomt als je googlet op "paso fino" en "entrenar" (trainen, africhten):

http://www.freewebs.com/edgarvega07/entrenamiento.htm

Een paar stukjes voor jullie vertaald:

El proceso de entrenar un caballo de Paso Fino es una labor ardua y complicada, que requiere de mucho tiempo y paciencia por parte del entrenador. Son muchas las rutinas de entrenamiento que se utilizan para lograr obtener un buen ejemplar de Paso Fino.
Het trainingsproces van een paso fino is gecompliceerd werk dat behoorlijk wat inspanning, tijd en geduld vraagt van de trainer. Er worden verschillende oefeningen gedaan om een goede paso fino te verkrijgen.

Dan een stukje over de houding van het paard, en waarom. Vervolgens:

Es importante no olvidar que el ejemplar debe estar en todo momento sujeto a la voluntad del jinete o el entrenador, pero sin torturarlo. Se le debe hablar con cariño y no gritándole. De hecho, cada vez que se logra el objetivo de determinada prueba se debe premiar al caballo con palmadas o acariciándolo alrededor del cuello y sobre la crin.
Het is belangrijk om niet te vergeten dat het paard steeds meewerkt met de ruiter of trainer, maar zonder hem te kwellen. Je moet zachtjes met het paard praten en niet tegen hem schreeuwen. Iedere keer dat het paard de oefening goed uitvoert moet je hem belonen met klopjes of door zijn hals en nek te strelen.

Nou, de mishandeling valt hier best mee toch? Ik ga de andere hits bekijken. Ninx, heb jij al wat gevonden?

Netjes omschreven.... ik had het zelf getypt kunnen hebben, haha!
Maar niet geheel overeenkomstig met de filmpjes..... qua intentie...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:08

Ninx schreef:

Ik ben nog aan het zoeken! Er staat ook niet dat iedereen het zo doet, die filmpjes kunnen best een negatieve uitschieter zijn. Dit is wat deze stoeterij met hun paarden doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:10

hestejente schreef:
Ninx schreef:

Ik ben nog aan het zoeken! Er staat ook niet dat iedereen het zo doet, die filmpjes kunnen best een negatieve uitschieter zijn. Dit is wat deze stoeterij met hun paarden doet.

Exact, dat is ook wat ik al eerder aangaf. Dat deze filmpjes mij verontrustten en niet de gangen en/of training daarvan in het algemeen... daar weet ik, nog wel, te weinig vanaf.
Degenen die het wel leken te weten zijn helaas afgedropen, dus die zullen hun wijsheid helaas niet komen delen.
Op zoek dus maar weer!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:14

Hier nog een heus paso fino-forum, hoe bedoel je serieus met je paard bezig zijn. De "ts" van het topic dat achter deze link zit heeft twee paso's die hij wil laten opleiden en vraagt om raad.
http://www.pasofinoforum.com/forum_post ... 6018#16018
Site komt zo te zien uit Puerto Rico.

Goed, dit was de tweede hit die ik kreeg. Nog niks dieronvriendelijks gespot. Als je meer wil weten over het topic in deze link, een vertaling ofzo, pb maar. Gaat een beetje ver om het hier allemaal neer te zetten.

Ninx, wat leuk trouwens dat je je wil gaan verdiepen in gangenpaarden, zou je mij willen pb'en hoe en waar je dat wil doen? Ik wil namelijk graag zelf meer info over gangende niet-IJslanders Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:15

Dat uit het Spaans vertaalde stukje klinkt al meteen een stuk beter! Ik heb ook niets tegen die gangen, vind het niet mooi maar dat is een kwstie van smaak. Maar hier hetzelfde als Ninx: De methodes in die filmpjes zijn gewoon niet om over naar huis te schrijven. En natuurlijk zijn dit excessen, ik weet 100% zeker dat er zát trainers zijn die wel op een normale manier met hun paarden om kunnen gaan Lachen