Mening over ijslanders...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Re: Mening over ijslanders...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:09

Tja daar baal ik ook van. Alles moet steeds meer hoogbening en eleganter worden.. Er zijn idd wel grotere gangen paarden zoals de paso en draver en de mangarla. Er zijn er een heleboel die extra gangen hebben

Jessie88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:21

Ik heb een zeer luxe ijslander op stal... euh in de wei staan ( ) en ik vind het een prima meid! Ik snap wel wat jullie bedoelen, maar ik vind het wel meevallen met die verbarbierisering bij de ijslanders. Er zijn gewoon héél veel verschillende types. De "zwaardere" jongens raken echt niet in de minderheid... neem nou Orri (en nakomelingen).... is toch wel ff 's werelds populairste ijslanderhengst.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:47

Ik heb zelf een hele shique ijslander (Æsa) ik ben heel blij met haar, maar ik vind dat een ijslander wel stevig moet blijven. En niet op een welsh ofzo moet gaan lijken

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:43

ik vind het wel jammer ... orri is zeker wel gaaf .. ik houd van wat zwaardere types.... niet uber zwaar.. ... hraps is redelijk zwaar ... ( zeg maar zwaar... maar kan veel minder.. nog even afvallen...)
kwa bou... ja iest meer stefig heid vind ik lekkerder... tja gewoon mijn smaak...

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:03

Ik vind dus net als Jessie dat er helemaal niks mis is met de slankere types. Zo lang die oude types dus ook bewaart blijven kan iedereen zelf kiezen wat het fijnste is.

Babar is ook een iets ouder type, en soms denk ik denk dat het voor hem 'fijner' zou zijn iets slanker gebouwd te zijn.
De andere kant van het verhaal is dat je als je van die extreem slanke paarden hebt met lange dunne benen, EN nog die gigantische beenactie waarbij de benen toch met flinke kracht op de grond geslagen worden EN nog een zware ruiter, ja dan kan het een beetje veel worden. Maar dat valt allemaal nog wel mee geloof ik.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:09

dat kan toch ieder zijn meening ik vind gaska van nynke ook leuk die is ook slank ! ( en skun natuurlijk ) ik heb allen nog maar op gaska gereden heel even .. dus heb zelf nog niet egt op een slanke ijs gereden .. lijkt me wel een leuke ervarig

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:30

Haha Skundi is pas dun/slank. Maar door zijn mega bos manen en staart + typies ijslands koppie en bouw vind ik hem er wel leuk uit zien Eva, je moet nog maar een keer op Skoen zitten dan zal je vast wel opkijken hoe smal die is, zelfs gasplank is breder Opzich vind ik slanke IJslanders ook niet erg maar dan moet hij nog wel een echt ijslandse uitstraling hebben. Ik weet een paar IJslanders die ik gewoon NIET op een IJslander vind lijken...

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:23

Glossi schreef:
Haha Skundi is pas dun/slank. Maar door zijn mega bos manen en staart + typies ijslands koppie en bouw vind ik hem er wel leuk uit zien Eva, je moet nog maar een keer op Skoen zitten dan zal je vast wel opkijken hoe smal die is, zelfs gasplank is breder Opzich vind ik slanke IJslanders ook niet erg maar dan moet hij nog wel een echt ijslandse uitstraling hebben. Ik weet een paar IJslanders die ik gewoon NIET op een IJslander vind lijken...

je haalt de woorde uit me mond .. dat bedoelde ik ook een egte ijslandse uitstraling ... een mega haarbol dus

Jasir_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:58

[b]ijslanders zijn echt helemaal te gek!Een meisje zei maandag op de manege bij ons dat het paarden zijn maar het zijn Pony's!Ze kunnen lekker eigenwijs zijn maar ook heel lief.Ze hebben van die coole manen en sommige lijken net een teddy beer! *o/*
-xxx-jes renee

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:09

Amulet schreef:
Shezzit schreef:
Schijnen zei het een belediging te vinden om een haflinger met een ijslander te vergelijken..... Eh waarom? Ik bedoel, andersom a la, maar dit? Vond t erg vaag, maar kan dus schijnbaar ook,hihi

Hah, dus het is wel een belediging om een ijslander met een haflinger te vergelijken? Of lees ik het nou helemaal verkeerd? Dan ben je natuurlijk net zo idioot bezig, maar alvast mijn excuus als ik je stukje verkeerd lees. Sowieso snap ik de ophef niet over het wel of niet kunnen vergelijken van rassen. Kan het wel met je eens zijn dat ik de verbarbiesering van de haflinger niet zo oke vind. Eigenlijk vind ik het gewoon lelijk haha (die verbarbiesering bedoel ik dan, haflingers op zich vind ik wel leuk).

Ik weet niet, vind ijslanders eigenlijk niet bijzonderder dan andere ponyrassen. Vind ze leuk, meer ook niet.

Nah ik vind Haflingers gewoon niet leuk, heb bijna alleen maar negatieve ervaringen met ze ( van die afgejakkerde stugge bokken). En ik vind ze niet echt mooi (hou sowieso al niet van vossen met witte manen) en het ouderwetse type is me te grof.
En daarbij: ik vind ijslanders (en andere gangenpaarden) juist wel heel bijzonder, ik heb niet zo veel met "gewone" paarden; dwz paarden met maar 3 gangen. Dus daarom vind ik het best een belediging als ze je ijslander voor haflinger uitmaken. Heeft meer met mijn persoonlijke smaak te maken denk ik.

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:11

Laura_morris schreef:
Ijslanders zijn mijn alles!

Als je eenmaal een ijslander hebt wil je nooit meer anders!!

Heb nu 3 hengsten en 3 merries
Ze zijn geweldig

Hey Laura, ben benieuwd wie jullie hengsten zijn: zijn ze goedgekeurd of zijn ze nog jong? En wat zijn de afstammingen? (zit er misschien een potentiële vader voor een van onze nog ongeboren veulens bij? )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:25

Jasir_lover schreef:
Een meisje zei maandag op de manege bij ons dat het paarden zijn maar het zijn Pony's!

Het meisje bij jouw op de manege heeft gelijk, Ijslanders zijn paarden, geen pony's

Zoeyj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:44

Ja, de eeuwenoude discussie; ze zeggen paarden, omdat ze op ijsland maar 1 woord hebben voor 'paard' (hesta), maar eigenlijk zijn het gewoon pony's. Ik vind persoonlijk dat pony géén belediging is (haflingers ook niet ), want ik vind pony's niet minderwaardig aan paarden. Dus BOEIUH

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:03

Shezzit schreef:
Amulet schreef:

Hah, dus het is wel een belediging om een ijslander met een haflinger te vergelijken? Of lees ik het nou helemaal verkeerd? Dan ben je natuurlijk net zo idioot bezig, maar alvast mijn excuus als ik je stukje verkeerd lees. Sowieso snap ik de ophef niet over het wel of niet kunnen vergelijken van rassen. Kan het wel met je eens zijn dat ik de verbarbiesering van de haflinger niet zo oke vind. Eigenlijk vind ik het gewoon lelijk haha (die verbarbiesering bedoel ik dan, haflingers op zich vind ik wel leuk).

Ik weet niet, vind ijslanders eigenlijk niet bijzonderder dan andere ponyrassen. Vind ze leuk, meer ook niet.

Nah ik vind Haflingers gewoon niet leuk, heb bijna alleen maar negatieve ervaringen met ze ( van die afgejakkerde stugge bokken). En ik vind ze niet echt mooi (hou sowieso al niet van vossen met witte manen) en het ouderwetse type is me te grof.
En daarbij: ik vind ijslanders (en andere gangenpaarden) juist wel heel bijzonder, ik heb niet zo veel met "gewone" paarden; dwz paarden met maar 3 gangen. Dus daarom vind ik het best een belediging als ze je ijslander voor haflinger uitmaken. Heeft meer met mijn persoonlijke smaak te maken denk ik.

Maar omdat JIJ ijslanders dus wel bijzonder vindt mag een ander ijslanders niet met haflingers vergelijken? Ik vind dat echt heel erg raar, maar ja dat zal MIJN persoonlijke mening wel zijn. Wilde toch wel even toevoegen dat mijn haflinger absoluut geen afgejakkerde stugge bok is. En bedankt.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:25

Ja lekker Shezzit, ik heb naast IJsjes ook een Haffie he
@ Amulet; haar ervaring met Haflingers zal dan met afgejakkerde stugge bokken geweest zijn. Ligt denk ik meer aan de eigenaar dan aan het paard.
Stupa is lief hoor Heeft me vandaag nog half opgegeten

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:52

Ja, maar Alet daar gaat het dan niet om. Het gaat mij er om dat ZIJ dus een vergelijking schijnbaar wel mag maken omdat zij een vervelende ervaring met haflingers heeft gehad. Ieder ander mag die vergelijking schijnbaar niet andersom maken en dàt vind ik raar, hoe slecht de ervaring met een bepaald ras ook is.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:05

Ik rij nu twee super dikke ijsjes haha, die zijn echt moddervet! De merrie heeft eigenlijk een hele slanke, elegante bouw. Als je dan die buik ziet johh, echt niet normaal! Hij is ook al 3 maanden niet gereden, maar daar komt nu dus verandering in. De ruin vind ik persoonlijk echt supermooi! Is een IJslander met een hele barokke uitstraling. Heeft echt iets van een Fries weg. Hij heeft ook nog eens een schattige naam: Natfari, maar ze noemen met Naudje haha. Ik zal eens kijken of ik binnenkort foto's kan nemen, dan plaats ik die hier wel.

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:38

Zoeyj schreef:
Ja, de eeuwenoude discussie; ze zeggen paarden, omdat ze op ijsland maar 1 woord hebben voor 'paard' (hesta), maar eigenlijk zijn het gewoon pony's. Ik vind persoonlijk dat pony géén belediging is (haflingers ook niet ), want ik vind pony's niet minderwaardig aan paarden. Dus BOEIUH

Het heet niet voor niks het 'Nederlands stamboek voor IJslandse PAARDEN' hihi Voor mij is het een paard en geen pony. Maar maak me er verder ook niet druk om wat anderen er van vinden. De ene zegt paard en de ander zegt pony, heb er geen problemen mee

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:38

Hallo! Weet iemand hoe ik me aanmeld voor dat ijslanderforum bij huiskamer ofzoiets? Ik kan daar zo nix plaatsen

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:40

Tjaldur schreef:
Hallo! Weet iemand hoe ik me aanmeld voor dat ijslanderforum bij huiskamer ofzoiets? Ik kan daar zo nix plaatsen

viewtopic.php?f=34&t=83093 en dan op "deze link" (in de tekst) klikken...

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:24

Ik heb nog geen nuttige berichten?? Wat verstaan ze daaronder?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:24

Onee, geen 50 nuttige berichten...ik heb er toch 59?

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:59

ik noem kvika altijd expres "pony" en dan ook echt zo pooonie uitsprekend vind ik wel lollig
bij de weg ik vind ijslanders ook wel paarden.
en geen pony's maar het boeid mij niet zo veel wat andere zeggen.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:00

Zoeyj schreef:

Voor mij maakt het niets uit of het een pony/paard zou zijn. Maar in ijsland kennen ze wel degelijk verschil tussen pony's en paarden! (hestur og smáhestur) Men noemt als reden dat een ijslander een paard is, dat het een van de meest zuivere rassen ter wereld is, en dat de skeletbouw meer op die van een paard lijkt dan die van een pony... Ik moet wel toegeven dat ik dat met name als ze stilstaan er niet aan af zie, er zijn ook wel pony's die me qua bouw meer aan paarden doen denken. Sportpony's bijvoorbeeld...

Voor mij doet het er eigenlijk niet toe of het nu paarden of pony's zijn, ze zijn gewoon perfect!

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:28

Ik vind ijslanders meer een paard. Ik vind het ook niet zo heel fijn als iemand zegt dat Bleikja een pony is want dat komt bij mij over dat ze een klein paardje is en dus meer voor kleine kinderen, en dat ik te groot ben ofso... Maar het ligt er ook aan wie het zegt en hoe ze het zeggen...