Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:21

jodi schreef:
In Zwitserland loopt het aantal aardig op anders ;)

Ja maar dan nog in verhouding is het natuurlijk niks. Dus landen die minder dan 10 rockies hebben heb ik niet genoemd.
En als je ziet hoe laat ik het bericht geplaatst heb dan is meteen duidelijk waarom ik te lui was om er meer op te zoeken :o

jodi

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:48

Alleen Lorianne heeft er al 7,dus er zijn er zeker meer dan 10 ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:22

Marijke80 schreef:
In plaats daarvan krijg je mailtjes in de trend van: 'Voor welk bedrag kan ik hem ophalen?'
Zulke mensen krijgen van mij geen eens een reactie. En bij mijzelf denk ik: Ehm, voor jouw is hij uberhaupt niet te koop...

Ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar hier is zoiets gewoon een regionale manier van vragen wat de vraagprijs is. Ik moest ook wel even wennen aan de cultuurverschillen in spreken met waar ik vandaan kom. Als je niet reageert loop je misschien wel een hele goede eigenaar mis omdat hij een andere manier van uitdrukken heeft dan jij zelf.

En de vraagprijs vragen, tsja... ik wil ook altijd weten of de prijs een beetje in de buurt zit van wat ik er voor zou geven voordat ik een dagdeel opgeef en kilometers maak. Zo gek vind ik dat niet. Zo vond ik 14.000 voor een 17 jarige KMH merrie die amper töltte (maar wel telgang liep, waar dus nog een boel trainingsuren in gaan zitten) zódanig veel te duur dat ik echt geen bod ga uitbrengen. Vooral als je heel Nederland door moet crossen kun je dat dan maar beter op voorhand weten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:30

Even opgezocht dus bij deze.
Zwitserland heeft er 30.
Tsjechie 7
Oostenrijk 3
Italië 10
UK 18

Overigens zijn er in de US ook helemaal niet zoveel zo'n 18000 volgens de database. Ook iets om in het achterhoofd te houden als men een prijsvergelijking met quarter horses maakt.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:33

sallandval schreef:
Zo vond ik 14.000 voor een 17 jarige KMH merrie die amper töltte (maar wel telgang liep, waar dus nog een boel trainingsuren in gaan zitten) zódanig veel te duur dat ik echt geen bod ga uitbrengen.

Zo dan! Over absurd hoge prijzen gesproken :=

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:36

Ik zit in een aantal groepen op Facebook en zag een Ijslander merrie van 20 die al een poos niet gereden is net aangeboden worden voor €2,500. Dat is het soort bedrag wat ik maximaal uit zou willen geven aan een paard op dit moment, maar dan ben ik toch wel op zoek naar iets met wat meer potentieel om eerlijk te zijn.

De prijzen in Nederland zijn trouwens ook belachelijk soms. Waar ik vroeger woonde zat vlakbij een hobbyfokker, die voor een oningereden 4jarige ruin €10,000 (!!!!) vroeg... Ik ben dan benieuwd of ze die ook kwijt zijn geraakt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:38

@sallandval: de vraagprijs vragen vind ik heel normaal, maar afdingen voor men het paard gezien heeft vind ik niet prettig. Zeker niet met eeuwig hetzelfde verhaal dat ze een ziek paard hebben gehad en zoveel kosten hebben gehad.
A: na de zoveelste met dit verhaal geloof ik het niet meer.
B: het is niet mijn probleem ik verkoop een gezond paard. Prijs kan omlaag als ik vind dat iemand een goed huis biedt. Niet aan de hand van een zielig verhaal.

Ik vind trouwens dat de vraagprijs gewoon in de advertentie hoort te staan. Niks zo irritant als dat je zoekende bent en er staat geen prijs bij. Als ik een budget heb van 4000 en de vraagprijs is 8000 of meer dan weet ik meteen dat ik mijn tijhd en die van de verkoper niet hoef te verspillen.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:40

Wat een prijsvergelijking met Quarter Horses betreft gaat, hebben de hogere prijzen hier in Europa (> 10.000) vooral betrekking op reeds goed presterende sportpaarden. Goed getraind en veelal met de betere bloedlijnen dus.
Voor een doorsnee 'boshobbel' paardje of amateurniveau moet je voor onder de 6 of 7000 euro al heel goed kunnen slagen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:53

Mikkee schreef:
sallandval schreef:
Zo vond ik 14.000 voor een 17 jarige KMH merrie die amper töltte (maar wel telgang liep, waar dus nog een boel trainingsuren in gaan zitten) zódanig veel te duur dat ik echt geen bod ga uitbrengen.

Zo dan! Over absurd hoge prijzen gesproken :=

ja ik denk dat het paard eigenlijk niet te koop was (moest nog de nodige veulens produceren), maar zeg dat dan gewoon. Is ook al weer jaren terug.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:57

Mikkee schreef:
Wat een prijsvergelijking met Quarter Horses betreft gaat, hebben de hogere prijzen hier in Europa (> 10.000) vooral betrekking op reeds goed presterende sportpaarden. Goed getraind en veelal met de betere bloedlijnen dus.
Voor een doorsnee 'boshobbel' paardje of amateurniveau moet je voor onder de 6 of 7000 euro al heel goed kunnen slagen.

Uhh...misschien niet helemaal duidelijk getypt maar het bovenstaande slaat dus op de QH.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:04

Mikkee schreef:
Mikkee schreef:

Uhh...misschien niet helemaal duidelijk getypt maar het bovenstaande slaat dus op de QH.

Dat vind ik ook nog best wel prijzig! Vergeleken met wat je in Noord Amerika voor een QH betaalt.

CrazyCat schreef:
Even opgezocht dus bij deze.
Zwitserland heeft er 30.
Tsjechie 7
Oostenrijk 3
Italië 10
UK 18

Overigens zijn er in de US ook helemaal niet zoveel zo'n 18000 volgens de database. Ook iets om in het achterhoofd te houden als men een prijsvergelijking met quarter horses maakt.

Daar moet je dus nog wel even aan werken in Oostenrijk :') Ik zit op dit moment in Canada en er zijn hier ook helemaal niet zoveel rockies, terwijl importeren toch relatief makkelijker gaat. Maar het zijn er natuurlijk wel meer dan in Nederland en andere Europese landen. Alles is hier over het algemeen ook duurder dan in de VS, dus dat geldt vast ook voor de rockies :+

obrigada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:03

wat betreft vraagprijs. ik heb altijd geleerd dat deze onderhandelbaar is. een vaste prijs is dus een ander verhaal. ;).
ik vind een prijs categorie ook wel zinnig. dan heb je een richtlijn.
onderhandelingen via de mail zonder dat er een ontmoeting is geweest vind ik zwaar irritant.

de verhalen van alle pech die men heeft gehad ben ik ook niet gevoelig voor via de mail om dan de prijs erop aan t passen. ik kan zelf trouwens op dat gebied genoeg redenen bedenken om de prijs juist flink t verhogen. ...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 00:08

Ginam schreef:
Daar moet je dus nog wel even aan werken in Oostenrijk :')

Ik ben toch hoofdzakelijk liefhebber en Raven heeft 3 veukens achter elkaar gehad dus die is niet gedekt en laat ik ook zeker volgend jaar niet dekken.
Aan mijn kant zal het dus alleen promotie worden in Ooostenrijk.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 03:11

Ja wel begrijpelijk anders zou je Brego natuurlijk niet verkopen. Hopelijk blijft hij in de buurt, dan kun je hem ook makkelijk nog eens opzoeken :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 04:11

Is een paard wat naast tolt ook de telgang laat zien nou meer of minder waard vraag ik mij af?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:05

Nee, maakt geen verschil. Ligt puur aan de kwaliteit van de gangen die het paard toont.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 11:13

ruitje schreef:
Is een paard wat naast tolt ook de telgang laat zien nou meer of minder waard vraag ik mij af?

Bij Rockies is telgang zeer ongewenst dus in principe is een telgangende rocky minder waard.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:02

zelfde geldt voor de MM, onder zadel is telgang zwaar ongewenst.
Ik merk wel dat het veel sneller als een andere gang word herkend door mensen die geen ervaring met gangenpaarden hebben, zeker als een veulen in telgang loopt, ziet dit er voor diverse mensen juist heel goed uit, want het is zeker geen draf.
Zelf heb ik liever naar het diagonale dan het laterale.

Ik zelf wil ook geen telgangende gangenpaard!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:09

Ik denk bij IJslanders wel dat je meer betaalt voor een 5ganger dan een 4ganger, zeker als de gangen goed gescheiden zijn.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:35

joyfordogs schreef:
Ik merk wel dat het veel sneller als een andere gang word herkend door mensen die geen ervaring met gangenpaarden hebben, zeker als een veulen in telgang loopt, ziet dit er voor diverse mensen juist heel goed uit, want het is zeker geen draf.

Klopt, als het maar iets lateraals doet is de beginnend gangenpaard ruiter vaak tevreden. Zie ook meer dan eens op de voorhand lopende gangenexemplaren voorbij komen. Zo jammer.

Overigens wordt bij de IJslander alleen de REN-telgang gewaardeerd. Al het gezwijn is uit den boze.
De IJslander die ik nu rij heeft een loepzuivere tölt. Neem ik hem vanuit vlotte galop terug dan toont hij REN-telgang. Hij heeft de kracht nog niet om hierin te acceleren, dus laat ik het voorlopig voor wat het is. Even om aan te geven dat telgang een paard niet in de weg hoeft te zitten, hoeft geen nadelige gevolgen te hebben voor een heerlijke tölt.

De meeste grotere gangenrassen worden ook niet op die snelheid gereden om maar in de buurt te komen van een goede telgang. Komt op die matige snelheid telgang naar boven dan is dat dus zweinepass en inderdaad totaal ongewenst. Niet dat ik met mijn MM een poging zou willen doen hoor. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:38

Mikkee schreef:
Mikkee schreef:

Dat was zo een paar jaar geleden, maar bij de QH kun je voor een gezond bospaardje tegenwoordig al voor rond 3500 goed slagen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:38

Refagreni schreef:
joyfordogs schreef:

Klopt, als het maar iets lateraals doet is de beginnend gangenpaard ruiter vaak tevreden. Zie ook meer dan eens op de voorhand lopende gangenexemplaren voorbij komen. Zo jammer.

Overigens wordt bij de IJslander alleen de REN-telgang gewaardeerd. Al het gezwijn is uit den boze.
De IJslander die ik nu rij heeft een loepzuivere tölt. Neem ik hem vanuit vlotte galop terug dan toont hij REN-telgang. Hij heeft de kracht nog niet om hierin te acceleren, dus laat ik het voorlopig voor wat het is. Even om aan te geven dat telgang een paard niet in de weg hoeft te zitten, hoeft geen nadelige gevolgen te hebben voor een heerlijke tölt.

De meeste grotere gangenrassen worden ook niet op die snelheid gereden om maar in de buurt te komen van een goede telgang. Komt op die matige snelheid telgang naar boven dan is dat dus zweinepass en inderdaad totaal ongewenst. Niet dat ik met mijn MM een poging zou willen doen hoor. ;)

onze Kunst loopt in de wei geregeld in telgang, huppelt ze heerlijk mee rond ;).
onder zadel heeft ze soms er even begeleiding bij nodig, ik sta het bij haar nooit toe dat ze in telgang loopt. Ik snap wel wat je bedoel met de ijslander hoor :).

in brazilie zijn ze verre van blij met telgangende paarden!! de MM fokkers dan he ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:51

ruitje schreef:

Dat ligt aan het doel voor dat specifieke paard. Voor sommige rassen en wedstrijden is de telgang (of rack) wel gewenst voor andere niet. Waar ik in de vs zat waren juist vooral de draf en galop ongewenst :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 15:21

sallandval schreef:
Dat ligt aan het doel voor dat specifieke paard. Voor sommige rassen en wedstrijden is de telgang (of rack) wel gewenst voor andere niet. Waar ik in de vs zat waren juist vooral de draf en galop ongewenst :)

Rack is tolt, pace is telgang ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:26

Veel dravers die tolten pacen namelijk ook :) . Vandaar mijn interesse :) .

Maarja, of een toltende draver uberhaubt nou zoveel meer is dan een niet toltende draver....