joyfordogs schreef:zelfde geldt voor de MM, onder zadel is telgang zwaar ongewenst.
Ik merk wel dat het veel sneller als een andere gang word herkend door mensen die geen ervaring met gangenpaarden hebben, zeker als een veulen in telgang loopt, ziet dit er voor diverse mensen juist heel goed uit, want het is zeker geen draf.
Zelf heb ik liever naar het diagonale dan het laterale.
Ik zelf wil ook geen telgangende gangenpaard!
Klopt, als het maar iets lateraals doet is de beginnend gangenpaard ruiter vaak tevreden. Zie ook meer dan eens op de voorhand lopende gangenexemplaren voorbij komen. Zo jammer.
Overigens wordt bij de IJslander alleen de REN-telgang gewaardeerd. Al het gezwijn is uit den boze.
De IJslander die ik nu rij heeft een loepzuivere tölt. Neem ik hem vanuit vlotte galop terug dan toont hij REN-telgang. Hij heeft de kracht nog niet om hierin te acceleren, dus laat ik het voorlopig voor wat het is. Even om aan te geven dat telgang een paard niet in de weg hoeft te zitten, hoeft geen nadelige gevolgen te hebben voor een heerlijke tölt.
De meeste grotere gangenrassen worden ook niet op die snelheid gereden om maar in de buurt te komen van een goede telgang. Komt op die matige snelheid telgang naar boven dan is dat dus zweinepass en inderdaad totaal ongewenst. Niet dat ik met mijn MM een poging zou willen doen hoor.