Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:44

Handig, ik ga eens kijken op die websites. Moet je haar of bloed insturen?
Creme gen is toch om te kijken of die smokey black is bv?
Ik wil Pathos ook proberen te registeren bij het single foot stamboek, heeft iemand daar soms ervaring mee?

Zamora

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:13

Je moet haren(staart/manen) met de haarzakjes insturen.
Creme gen maakt een zwart paard idd smokey black.

Heb zelf Janou bij het singlefooter stamboek geregistreerd. Moest toen filmpje aan de hand of onder het zadel. Voor preciese voorwaarden kan je beter de website bekijken denk ik :P

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:49

Kan iemand mij uitleggen wat het singlefooter stamboek inhoudt in het kader van rocky mountain horses? Wie o wie beheert dit stamboek, wat zijn de eisen... enz enz enz????

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:22

Het is eigenlijk alleen een registratie. Het paard moet die gang vertonen en verder niet zoveel eisen, geen ijsco kruising of peruaanse paso bloed volgens mij. Stelt niet veel voor..heb mijn töltende draver merrie er geregistreerd, maar die tölt ook als een tierelier.
Toendertijd kon je onder het zadel en aan de hand filmen en aan de hand daarvan krijgen ze papieren e.d.
Stamboek heet N.A.S.H.A.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:44

Zamora schreef:
Het is eigenlijk alleen een registratie. Het paard moet die gang vertonen en verder niet zoveel eisen, geen ijsco kruising of peruaanse paso bloed volgens mij. Stelt niet veel voor..heb mijn töltende draver merrie er geregistreerd, maar die tölt ook als een tierelier.
Toendertijd kon je onder het zadel en aan de hand filmen en aan de hand daarvan krijgen ze papieren e.d.
Stamboek heet N.A.S.H.A.

Is het een verzamelbak voor tolters die elders niet geregistreerd kunnen worden? Waarom geen ijscokruising? Bedoel je dat een spotted mountan gekruist met een rocky en die wel tolt al tierelier... en zo spotted is dat je een zonnebril moet opzetten... dat die niet geregistreerd kan worden? raar...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:25

Meer omdat het koudbloed kruising is. Ze willen wel echt warmbloed paarden. En Peruaanse Paso niet vanwege hun termino.
Verder mag het allemaal als het singlefoot. Maar is al even geleden dat ik mijn paard heb laten registreren dus wat de eisen nu zijn?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:30

Zamora schreef:
Meer omdat het koudbloed kruising is. Ze willen wel echt warmbloed paarden. En Peruaanse Paso niet vanwege hun termino.
Verder mag het allemaal als het singlefoot. Maar is al even geleden dat ik mijn paard heb laten registreren dus wat de eisen nu zijn?

nee, dat is niks voor mij... beperking tot warmbloeden _-:( , kan ik zelf ook wel een "four-beat-stamboek" oprichten, "gang" en in tolt naar de notaris/advocaat... wat mensen in het bestuur en klaar is die kees :+ :):) tegenwoordig loop ik toch de deur plat bij notarissen en advocaten :D
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 14-01-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:36

Ijslander is gewoon een heel ander type paard. Vind het niet zo raar. Ze willen wel een bepaald type paard zien met die singlefoot.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:43

ik verveel me momenteel enorm... kan niets met de rocky's doen... die hebben vakantie op het ijs...luilekkerland in de sneeuw... eten slapen eten...slapen... kan ze niet longeren en hun gangen oefenen... anders breken ze hun benen of ik mijn nek wel... glij uit over dat ijs hier... nu hang ik al dagen suf achter de pc en zit alles uit te zoeken over gangen bij TWH'ses, probeer dit enigzins te vergelijken met Rocky's... heb het nu in mijn hoofd gehaald om ooit een TWH merrie te kruisen met Gold en kijken wat voor een extra gang die toekomstige ROCKY WALKER krijgt...

Nog een vraag... ik las ergens op dit forum dat draven niet goed zou zijn voor een Rocky of andere singlefooter... kan zijn dat ik dit op een ander forum heb gelezen... weet het niet meer... nou ik laat mijn Rocky's gewoon lekker draven aan de longeer, in het begin willen ze toch hun energie kwijt en dollen ze en galopperen ze... lekker toch? Zeker als je ze zonder lijn los longeert vliegen ze en draven ze in het begin door de bak... later pakken ze de four beat moeiteloos op.... zal mij compleet worst zijn dat ze draven... ik heb juist helemaal niet gemerkt dat dan hun four-beat /singlefoot minder wordt...

Met name Whisper, dat is een ferrari en die moet eerst 10 minuten racen... :D _O-
... of heb ik het mis en doe ik iets megafout???? Als ik het fout doe... dan gaarne goed onderbouwen...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:52

Tango van Singlefooters Nederland is een kruising TWH en Rocky, die singlefoot dus :P Denk dat het zeker mooie kruising is.

Ik kan ook al tijden niks meer hier, van mij mag het voorjaar beginnen...

Ik geloof er niet in dat je tölt er onder leid. Mijn ervaring is juist alle gangen trainen en je paard gymnastyseren e.d.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:56

Zamora schreef:
Tango van Singlefooters Nederland is een kruising TWH en Rocky, die singlefoot dus :P Denk dat het zeker mooie kruising is.

Ik kan ook al tijden niks meer hier, van mij mag het voorjaar beginnen...

Ik geloof er niet in dat je tölt er onder leid. Mijn ervaring is juist alle gangen trainen en je paard gymnastyseren e.d.

Waar kan ik een foto bekijken van Tango?

OK, ik ben het helemaal met je eens... alle spieren oefenen en alle gangen trainen: vind ik zeer goed en nodig voor een evenwichtige spieropbouw en in stand houden van een evenwichtige spieropbouw... net als bij mensen... je krijgt rare types als mannetjes alleen hun biceps trainen en triceps niet (beetje gechargeerd)...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:08

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:17

Zamora schreef:
http://www.singlefooters.nl/ dit is de website :P Alleen zit ze nu in Australie met Tango :P

Je bedoelt Equinox Midnight Tango... heb ik net bekeken, staat mooi op de benen, en achter niet koe-hakkig... wat hengsten wel eens hebben :o op één foto staat hij in wat wij bij RockyMountain's 'Park" noemen... inderdaad mooie (showy)hengst op de foto's... nou die is nu wel ver weg zeg, helemaal tussen de kangaro's "down under"... :D

En wat zien ik... op die site? Dit zie ik: North American Singlefooting Horse Association.... weten jullie daar wat van?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:36

Dat is het betreffende singlefooter stamboek zoals ik zei.. N.A.S.H.A. :P

Maar ja Tango is mooi stevig mannetje met echt fijn karakter :P Heb nog nakomeling van hem gehad.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:27

Zamora schreef:

Maar ja Tango is mooi stevig mannetje met echt fijn karakter :P Heb nog nakomeling van hem gehad.

En ik heb er nog 1 ;) mijn enigste niet-mountain-horse... Naja 25 % rocky dan :+ (en 25% thw en 50% saddlebred)

@ GJ: Over NASHA.. Het wordt inderdaad vaak gebruikt als registratieplaats voor goede tolters die geen ander papier kunnen krijgen omdat ze bijvoorbeeld gekruist zijn.

TheMagicLine schreef:
Is het een verzamelbak voor tolters die elders niet geregistreerd kunnen worden? Waarom geen ijscokruising? Bedoel je dat een spotted mountan gekruist met een rocky en die wel tolt al tierelier... en zo spotted is dat je een zonnebril moet opzetten... dat die niet geregistreerd kan worden? raar...

Overigens is een Spotted mountain x Rocky mountain gewoon een spotted mountain ;-) Spotted mountain is namelijk niets anders dan een Rocky of Kentucky mountain maar dan met wit boven de hak :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:32

Nog een foto'tje van mij en mijn nakomeling van Tango :)
Schrik niet gelijk, ik heb even in de stroeve verse sneeuw gestapt, even weer zadel voelen, paarden-aandacht :) Men mannetje vond het ook heerlijk :D

Afbeelding

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:32

TheMagicLine schreef:
Nog een vraag... ik las ergens op dit forum dat draven niet goed zou zijn voor een Rocky of andere singlefooter... kan zijn dat ik dit op een ander forum heb gelezen... weet het niet meer... nou ik laat mijn Rocky's gewoon lekker draven aan de longeer, in het begin willen ze toch hun energie kwijt en dollen ze en galopperen ze... lekker toch? Zeker als je ze zonder lijn los longeert vliegen ze en draven ze in het begin door de bak... later pakken ze de four beat moeiteloos op.... zal mij compleet worst zijn dat ze draven... ik heb juist helemaal niet gemerkt dat dan hun four-beat /singlefoot minder wordt...

Met name Whisper, dat is een ferrari en die moet eerst 10 minuten racen... :D _O-
... of heb ik het mis en doe ik iets megafout???? Als ik het fout doe... dan gaarne goed onderbouwen...

Ik vind het ook onzin dat het "slecht voor de tölt" zou zijn.
Hetzelfde met dressuur of alleen al rechtrichten.
Als je hogere dressuur zal gaan doen snap ik dat je in de knoop kan komen met de hulpen die je geeft (verzamelde draf of tölt).
Maar een recht gericht en goed achterhand getraind paard zal alleen maar ten goede komen voor ál zijn gangen, inclusief de tölt (of fourbeat, singefoot of zelfs de telgang)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:33

Even ter veduidelijking over dat singlefoot stamboek.
Je mag wel een töltende kruising aanmelden.
Maar geen koudbloed töltende kruising?...
Ik heb een haflinger x rocky mountain horse die tölt als een tierelier... Die zou ik dan niet mogen aanmelden?
Moet je papieren van zowel merrie als hengst inleveren?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:06

Zamora schreef:

hihi waarom zeg je dat nu pas _/-\o_ nu sta ik hier voor paal 8)7

dus dat is het? ik dacht een of ander nederlands/europees stamboek.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:08

Je kan alle info die je hebt inscannen of uittypen. Heb ik toen gedaan met onze draver. Alle info, namen e.d. uit het paspoort gehaald. Ze hebben het zo op papier gezet. Moeilijk waren ze toen echt niet.

Ik geloof dat de NASHA er niet meer is en het tegewoordig dit is:
http://www.shobaonline.com/

http://www.shobaonline.com/id11.html registratie gebeuren.

Er staat niet direct dat ze niet mogen. Maar gezien het type paard waar ze vanaf stammen en als je ook de website bekijkt. Is warmbloed type zeg maar. Ik kon het niet laten en heb ze zelf gemaild :o

Aangezien het allemaal anders heet kan de boel ook allemaal anders zijn. Ik heb Janou 3 jaar geleden geregistreerd bij NASHA, toen ik haar net had.

edit: sorry :o had ook wel de hele naam uit kunnen typen meteen haha

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:11

Succubi schreef:
TheMagicLine schreef:

Ik vind het ook onzin dat het "slecht voor de tölt" zou zijn.
Hetzelfde met dressuur of alleen al rechtrichten.
Als je hogere dressuur zal gaan doen snap ik dat je in de knoop kan komen met de hulpen die je geeft (verzamelde draf of tölt).
Maar een recht gericht en goed achterhand getraind paard zal alleen maar ten goede komen voor ál zijn gangen, inclusief de tölt (of fourbeat, singefoot of zelfs de telgang)

ach ik ben maar een simpele rockymountainhorse paardenboer... als ze een mooie fourbeat-gait-singlefoot hebben ben ik dik tevreden... draven enz kunnen ze altijd wel.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:11

Nou ja, als ze vragen naar de moeder zal je het wel zien op papier.
Maar als je het paard zelf ziet, zie je daar niet bepaald een haflinger in terug :'). (misschien het korte nekje, maar dat is ook alles :) )

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:13

Hij is nog jong dus je weet niet hoe hij nog groeien gaat. Hij ziet er nu in elk geval al goed ontwikkeld uit! Tölt hij veel?
Ben benieuwd hoe die uitgroeit.

Maargoed ik heb SHOBA zoals het nu heet(?) gemaild! Ben benieuwd :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:15

TheMagicLine schreef:
ach ik ben maar een simpele rockymountainhorse paardenboer... als ze een mooie fourbeat-gait-singlefoot hebben ben ik dik tevreden... draven enz kunnen ze altijd wel.

Nou ja, opzich ben ik het daar ook wel mee eens hoor.
Maar je hebt gangenpaarden die alleen maar gaiten omdat er iets niet lekker in de rug zit.
Of juist weer paarden die dat niet doen vanwege de rug.
En paarden die een de zwakke achterhand hebben en dat compenseren met de hals of iets dergelijks ;).
Gelukkig zit daar ook wel mijn interesse gebied :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:16

@NKprecious... mooie nakomeling van Tango heb jij... en heeft hij eenzelfde gait als een Rocky? Is het een ruin... je noemt hem manneke of is het een hengst?

NB Leonie... wat ben jij jong... en dan zo'n opa als GJ op dit forum met zijn rockies... 8-)