[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisetje

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:35

Volgens mij kan je het laten opsturen naar Wageningen toch?
Geen idee eigenlijk :o

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:54

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:59

Ben nog steeds niet wakker blijkbaar, maar wat/waarop wil je laten testen? :o?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:22

Volgens Leonie zou het een mogelijkheid zijn dat ze iets van gen (:?) heeft (verdunningsgen?) Hoe heette dat ookalweer....?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:32

van welke ouder zou het moeten komen dan? :P Want beide ouders zijn toch bruin?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:34

Iets wat met de witte haartjes te maken heeft, bedoel je?
Zoals roan of stekelharig?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:37

roan hebben beide ouders zowiezo niet :P Stekelharig kan ze wel zijn, Indyra heeft dat ook steeds meer he liset :P Maar kan je daar op laten testen? Geen idee wat voor gen ofzo dat is?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:48

Indyra is stekelharig denk ik := Of ze word toch nog appaloosa :P
Ze blijft mooi, dus voor mij geen test :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:11

jaa diertje is prachtig :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:13

Zamora schreef:
van welke ouder zou het moeten komen dan? :P Want beide ouders zijn toch bruin?

Nobels King Precious is inderdaad roodbruin maar zijn vader was Tango (vader: Rocky Mountain Horse x moeder:Tennesee Walking Horse) zijn moeder was een voskleurige A. Saddlebred (afstamming alleen Saddlebred). Dus misschien kan er iets Gen zijn overgedragen van de Rocky's/ Tennessee walking.? Geen idee of dat mogelijk is maar volgens mij kunnen (net als bij mensen) genen ook overslaan en overgedragen worden op nakomelingen. Dus geheel onlogisch klinkt het niet ;)

Of is er iemand die anders kan beweren? :+

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:19

Royen is ook geen "standaard" bruin. Ze heeft namelijk zeer bijzondere benen: Het zwarte loopt tot net na de sokjes en dus niet bij 'standaard' bruin helemaal tot net over de knie. Ook heeft ze extreme lichte highlights in haar staart wat ook apart is voor een 'standaard' bruine (de manen komen nu ook weer terug en de highlights dus ook). Ook heeft ze in de winter een zeer warme roodachtige vacht en als ik haar naast een ' standaard' bruin paard zet (ook roodachtig van kleur) dan zie je duidelijk de verschillen. Door haar vacht heen zie je ook lichte 'plukjes' maar dat is in de zomer bijna niet te zien. Vooral dat gedeelte van haar benen vond Leonie vreemd en vandaar dat ze zei: misschien toch laten testen?' Maar als ik dat al zou doen is het meer voor mezelf want als ik ooit een veulen uit haar wil dan gaat dat veulen ook niet meer weg. Dus tja, laten testen alleen om mezelf te overtuigen := kweenie.. :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:21

ja ik :P de vader van Tango is zilverappel(heb zelf een dochter gehad van Tango) maar Tango zelf is "gewoon" zwart. Het gen is niet doorgegeven, anders was Tango ook zilverappel geweest en had Precious ook zilverappel kunnen zijn. Zilver gen pakt alleen op paarden met zwarte of bruine basis, dit houd in dat als het gen wordt doorgegeven je deze ook moet zien! Een vos kan bijvoorbeeld het vos gen dragen maar uit dit niet maar zou wel zilverappel veulens kunnen krijgen.

Maar in elk geval is Precious bruin en mama ook, er zitten geen verdunningen in.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:33

Kan het niet een generatie (of 2 in dit geval) overslaan dan? Dat hoor je toch bij mensen ook vaak (goh, zeker die neus van je overgrootvader georven) :+

Ik weet niet beter dan dat dit kan :P Maar wat je zegt kan goed mogelijk zijn hoor! Het zijn dus paardjes met een leuk/apart kleurtje van N.K.Precious :P

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:35

Dan moet je testen :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:15

_O- Nou laat allemaal maar zitten hoor, ze is prachtig zo en ik kijk toch alleen naar de buitenkant en niet welke kleur haar gen heeft :')

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 06:34

nee het slaat geen generatie over. Zoals ik zij toont zilverappel op bruin en zwart en kan niet "verborgen" zijn. Precious is bruin, niet zilverappel.
Om een zilverappel veulen te krijgen moet altijd een van de ouders het zilver gen dragen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:17

Maar ik heb het niet over zilverappel gehad := Ik had het over een bepaalde kleuring (verdunt/etc.) niet over zilverappel, ik kan ook wel zien dat precious niet zilverappel is ;) En royen ook niet gelukkig niet nee :P

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:21

dus je kunt silver appel niet dragen? net als dat je merle bij aussies niet kan dragen, als je merle draagt, ben je merle.

Zie ik het goed zo? frida?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:28

hihihi :')

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:35

Op: http://www.vhlgenetics.com/vhl/webcard.php?artnr=P404

Vererving
Kleurfactoren vererven op diverse manieren, afhankelijk van de combinatie die in een dier aanwezig is. Sommige varianten zijn dominant, terwijl andere factoren recessief vererven.

Ik heb nog iets gevonden:
http://www.groenkamp.nl/kleurenleer

Ik kan geen stukje tekst kopiëren maar hier staat bij: Dominant en Recessief een stuk over het doorgeven van genen. Daaronder staat in een stukje: Basiskleuren ook nog tekst over de bruine kleur A+.

:wave:

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:00

Royen schreef:
Ik had het over een bepaalde kleuring (verdunt/etc.)

Zover ik weet, zijn alle kleurverdunningen bij paarden dominant, d.w.z. dat 1 van de ouders die verdunning moet hebben en dus tonen aleer een nakomeling ook die verdunning kan hebben/tonen.
Bij jouw merrie zullen dus andere genen meespelen die het bay fenotypisch ietwat veranderen. Ze is dus gewoon bruin (mooi hoor, heb er ook ooit 1 gehad ;) ) maar bijvoorbeeld met sooty of iets anders erbij als extra'tje.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:07

Nog iets gevonden in mijn geneticaboekje over A+:
"Light bay - Refers to the bay without strong marked points, the domestic equivalent of the original wild bay.
Frequently the mane is 'off-black' and black on the legs appears only on the fetlocks."

Lijkt dat een beetje op jouw merrie??

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:42

joyfordogs schreef:
dus je kunt silver appel niet dragen? net als dat je merle bij aussies niet kan dragen, als je merle draagt, ben je merle.

Zie ik het goed zo? frida?

:n Een vos kan drager zijn zonder het te tonen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:20

Mikkee schreef:
Nog iets gevonden in mijn geneticaboekje over A+:
"Light bay - Refers to the bay without strong marked points, the domestic equivalent of the original wild bay.
Frequently the mane is 'off-black' and black on the legs appears only on the fetlocks."

Lijkt dat een beetje op jouw merrie??

Jaaaa, klopt ;) Maar wat bedoelen ze hier met 'off-black'' ? Met het zwarte tot de vetlokken klopt ook.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:21

Mikkee schreef:
Royen schreef:
Ik had het over een bepaalde kleuring (verdunt/etc.)

Zover ik weet, zijn alle kleurverdunningen bij paarden dominant, d.w.z. dat 1 van de ouders die verdunning moet hebben en dus tonen aleer een nakomeling ook die verdunning kan hebben/tonen.
Bij jouw merrie zullen dus andere genen meespelen die het bay fenotypisch ietwat veranderen. Ze is dus gewoon bruin (mooi hoor, heb er ook ooit 1 gehad ;) ) maar bijvoorbeeld met sooty of iets anders erbij als extra'tje.

extraatje? Dat ken ik helemaal niet.. wat houdt dat in? en wat is sooty?