IJslander aanschaffen, waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn89

Re: IJslander aanschaffen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:29

he kijk nu dat is draumer! de ijslander waar ik voor op heb getolt..
haha hij kan het van zelf, perfect paardje!
binnen 5 minutjes was ik besmet met het ijslander virus, en ben gelijk op jacht gedaan..
bij stal Edda op vlieland staan meerdere ijslanders te koop, misschien als je ze even belt of maild dat er nog wel meer te koop is.
wij zijn een weekje naar vlieland geweest om op ijslanders te rijden, en waren gelijk verkocht.
alhoewel ik er best leuke ''verkoop'' ijslanders zag had ik toch besloten om er een zonder eczeem aan te schaffen, en dit is niet mogelijk bij stal edda.

mijn ijslander heb ik op tolt.nl gevonden! wisseld vaak in aanbod.

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:34

ik heb ook even zitten dubben voordat ik mij ijslander jacht door heb gezet, dit ivm de eczeem.
als je het eens goed gaat opzoekken, en uitpluizen zijn er best veel paarden die een ''groter'' risico op eczeem hebben..
je moet het natuurlijk allemaal zelf beslissen, en je weet nooit of je goed kiest, maar fjorden hebben het zelfde risico op eczeem dus daarvoor zal ik de keus niet van af laten hangen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:30

hestejente schreef:
Ökozon denk ik dat er bedoeld wordt. Het ligt inderdaad ook erg aan het gebied waar het paard staat of hij last heeft van de eczeem of niet.

Ik denk het ook 8)7 Sorry, lastige naam. De paarden die ik ken werden hiermee behandeld en staan toch in vrij bosrijke omgeving (niet middenin het bos), maar die knapten er wel echt van op. Hadden nooit echt een eczeemdeken nodig, moesten dus alleen regelmatig even ingesmeerd worden.
Maar dat zeg ik dus, omdat ik denk dat voor het budget van Natasja, het erg lastig kan zijn om een eczeemvrij paard te vinden. Er staat overigens ook een nieuwe bruinbonte merrie te koop op Tolt, 18 jaar oud als ik het me goed herinner.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:36

Het blijft natuurlijk altijd lastig met die eczeem, al is het voor mij niet zo'n issue geweest bij de aankoop. Aangezien ik mijn paard heb uit een eczeemgevoelig gebied en hij een meer dan volle bos manen had en heeft. Zijn ouders zijn in Duitsland en Nederland geboren... heb het natuurlijk wel in m'n achterhoofd gehouden maar me er nooit heel erg zorgen over gemaakt.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:48

Ja die bonte is echt super, mijn man heeft al voorgesteld te gaan kijken maar ik blijfbij mijn principe dat ik geen duizenden euro's uit geef aan een paard. Ik heb geduld en er komt vast wat op mijn pad...
Ik luister naar de wijze woorden van mijn leermeester hahaah

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:52

haha, ik begrijp het wel. Er zijn ook genoeg leuke paarden voor minder, maar is je budget nu maximaal 1000 euro, of hoger? Want anders wordt het wel erg krap denk ik

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 04:03

Het gaat me om het principe, ik wil een paardeen leuk tehuis geven, ik wil een oude eigenaar met een fijn gevoel een dier aan mij toevertrouwen. Blijkbaar is voor sommige eigenaren het geld ook belangrijker dan waar het dier komt. Als er iets op mijn pad komt wat iets jonger is en geen eczeem heeft heb ik er wel meer voor over, omdat ik er dan bewust voorkies voor een jonger dier en ik het logische vind dat dat meer kost. Maar meer dan 2000 zal het nooit worden. Ach en ik krijg nog wel eens mail van mensen die echt op zoek zijn naar een fijne nieuwe eigenaar dus wie weet... Ik gun het Cody ook zo een leuk nieuw vriendje of vriendinnetje.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:45

ja precies, ik snap ook heel goed wat je bedoelt. Maar aan de andere kant zullen mensen die een wat oudere IJslander hebben er vaak ook wat meer voor vragen, omdat dát juist vaak die nuchtere, bomproof paarden zijn die alles al wel een keer gezien hebben. Maar als je rustig afwacht zal er inderdaad vanzelf wel iemand zijn die gewoon een goeie plek wil hebben voor z'n paard, en niet zozeer veel geld

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:35

Ik heb mijn ijsco van Stal Stónas (http://www.stalstonas.nl/),
Leuke stal, ze raden je dingen aan en zullen ook echt meehelpen met kijken of het ijsje bij je past of niet (:

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 17:51

Ik ben van het eigenwijze type die graag zelf uitmaakt wat bij mij past :o :D .

Ik heb even gekeken wat ze te koop hebben, maar daar zit op dit moment
niets bij dat mij aanspreekt. Maar ik houd het adres zeker in gedachten :j .

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:26

NatasjaM74 schreef:
Ik wil een paardeen leuk tehuis geven, ik wil een oude eigenaar met een fijn gevoel een dier aan mij toevertrouwen. Blijkbaar is voor sommige eigenaren het geld ook belangrijker dan waar het dier komt.

Net alsof het één het ander uitsluit? Alsof mensen die wel een behoorlijk bedrag neertellen niet goed voor hun paard zouden zijn? Dat alleen mensen die geen cent voor een paard overhebben dat wel doen? Beetje rare gedachtengang.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:28

ik lees het eerder andersom, dat de verkopers altijd veel geld willen vangen voor hun paard in plaats van dat ze echt zoeken naar de beste match. Het is een beetje 'wie het hoogste biedt' terwijl ik zeker voor een oud paard zou begrijpen dat je die graag ergens heen doet waar hij de rest van z'n leven kan blijven en waar hij ook echt past. Dan zou ik daar dus niet de hoofdprijs voor vragen.
Maar het lijkt me niet dat natasja bedoelt dat eigenaren beter voor hun paard zijn als ze minder betalen, volgens mij staat dat er ook gewoon niet.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:02

Het gaat idd om de match, ik begrijp ook wel dat voor niets de zon op gaat, en daar gaat het ook niet om.
Het moet voor zowel oude eigenaar, nieuwe eigenaar als het paard een win win situatie zijn.
En het is wel duidelijk dat paarden heel veel van eigenaar verhuizen en ik zie dat niet als iets positiefs.
Maar dat is mijn mening. Ik hoop nooit mijn dieren weg te moeten doen maar als het wel zo is geef ik ze liever weg aan iemand die beloofd er altijd voor te zullen zorgen als iemand die langs komt en er nog een nestje mee wil fokken of uberhaupt die belofte niet wil doen en er geld voor bied.
Al mijn dieren zijn herplaatsers, allemaal voor niks gehad, ze kosten wel geld aan operaties etc, maar dat neem ik voor lief.
En alle dieren blijven bij mij tot hun dood, dat is mij wel wat waard maar in de paardenwereld wordt daar heel anders over gedacht.
Ik vind dat wel verbazing wekkend, maar goed zal wel aan mij liggen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:12

Breekt even in.
Ik was/ben ook zo'n iemand die een dier heeft en hem niet weg doet. ze ben ik opgevoed.
"wil je een konijn? prima maar je zorgt er zelf voor en hij blijft tot hij dood is" dat was de uitspraak van mijn ouders.
Nu heb ik hier 2 katten eentje is gebracht door mensen waarbij hij is aankomen lopen.
2 cavia's die ik gratis van MP heb gered doodsbang omdat de hond gaten in het hok heeft gebeten en onder de stront en klitten.
Maar ik heb ook 2 paarden. moeder en dochter.
Moeder gaat nooit maar dan ook nooit meer weg, echter botst het nog al eens met dochter en heeft ze veel leiding aandacht en Discipline nodig.
Ik heb haar dan ook tegen mijn eigen regels in te koop.
Maar het stuit me wel soms tegen de borst. aan de andere kant een paard houden omdat je hem nu eenmaal hebt is natuurlijk ook zo krom als een hoepel...
Tuurlijk zijn er mensen die dieren wegdoen of veranderen of het een fiets is,maar denk dat de meeste wel algemeen genomen. hun paarden verkopen wegens geld,tijd,of uit miss match.
een beetje oftopic, maar voelde de drang om mensen die paarden te koop hebben een beetje te verdedigen. :P
gr.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:32

volgens mij heeft Natasja ook niet wat tegen mensen die hun dier verkopen (sorry trouwens Natasja als je vindt dat ik voor jou antwoord). Enkel tegen mensen die een goede plek zoeken voor hun paard en daar dan ook nog een berg geld voor willen, terwijl in principe de goede plek -waar hij hopelijk tot z'n dood kan blijven- veel belangrijker zou moeten zijn dan het geld wat je ervoor krijgt. Zeker in het geval van een wat ouder paard zoals Natasja zoekt, vind ik dat niet gek.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:59

Nou ik begrijp het in de paarden sport wel ten dele, als je met een paard niet verder komt en wel wilt zul je wel moeten.
En als je dan niet genoeg ruimte of geld hebt is het een logische keuze. Maar ik zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen een paard weg te doen en te weten dat dat ooit in de handel terecht zou kunnen komen. Maar goed dat zul je moeten los laten. En wat je zegt als het onderling niet klikt is het helemaal lastig naturlijk, dan doe je het in ieders belang.
En ik had het ook met name over oudere paarden en de contex met oudere honden etc.
Als je een oudere hond als herplaatser neemt vind iedereen dat super, en als je een ouder paard wilt dan blijkbaar niet want dan moet je nog flink bijbetalen, dat verschil vind ik frapant.
Maar goed, als het een beetje mee zit heb ik een leuke ijsco met gebruiksaanwijzing en verhaal gevonden, en dat was ook echt waar ik naar op zoek was.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:05

ik ben heel benieuwd, hou je ons op de hoogte? :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:22

Hee, da's leuk nieuws!
Ik ben benieuwd.

Ik snap je ook wel, had even de behoefte om mijn kant van een verhaal te melden.
Idd ik zou het los moeten laten, iets wat me tot nu toe nog altijd ervan heeft weerhouden om haar ook daadwerkelijk de laan uit te sturen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 21:38

Het is maar goed dat er ook mensen paarden verkopen, anders werd het nog een probleem voor mensen die een paard zoeken :D .

Maar goed nieuws Natasja.
Wel even foto's laten zien hè?

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:04

Das ook weer zo :D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 07:54

tsja, paarden verkopen...
Ik ben van mening dat als je geen uitdaging meer vindt in het rijden/bang bent/etc etc, je gewoon op zoek moet kunnen gaan naar een ander paard die wel voldoet aan je wensen. Het is geen goedkope hobby, kost al genoeg en als je er dan ook nog eens niet de volle 100 procent uit kunt halen, is dat zonde voor zowel paard als eigenaar. Mijn eerste ijslander is zeven jaar bij mij geweest en nu alweer drie jaar van een hele leuke tiener die stapelgek met hem is.
Onze huidige paarden zijn nu dik twee jaar bij ons en dan hebben we nog een anderhalfjarige die in de begrazing staat. Ik weet ook niet hoe we zitten over twee jaar, als ons jonkie naar huis komt, dat zien we dan wel weer.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:04

Natas, leuk paardje! zag 'r net op het ijslanderforum :)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:33

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dit is haar, preccies wat ik zocht, een paardje met verhaal, helaas wel eczeem, maar goed ook weer een stuk jonger dan ik in mijn hoofd had.
Erg blij met haar, volgens mij is ze super lief.
Ála heet ze trouwens en ze komt uit Alkmaar (Bergen)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:35

lekkere knuffelbeer is dat. Eczeem zie je niet zoveel van terug, misschien met goed smeren dat je het wel beperkt kunt houden? :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:03

Die is leuk Natasja! Ze mag wel even een paar kilo's kwijt :x .