[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:29

jokari schreef:
_O- Paso's tölten en daarmee basta, bij een MM moet ik nog leren schakelen tussen die 3 gangen..

:\ Paso's tolten en daarmee basta ?? Doen ze verder niets ??

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:47

hihi welnee. Ze stappen, draven en galopperen ook hoor. :D En binnen die "tölt" (die trouwens eigenlijk zo niet noemt bij de Paso's) heb je ook varianten. Paso Llano en Paso Sobreandando, geloof ik. Maar een MM zit met marcha picada, media en batida en dat lijkt mij zo gruwelijk ingewikkeld. :=

Ik geef zonder probleem toe dat ik er lang niet genoeg van ken hoor, ik wil zeker niemand beledigen.

edit: Lesley ! Ik had niet eens door dat jij het was ! :o Moet ik jou toch zeker niet gaan uitleggen wat een Paso kan.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:57

Het was ook een tikkeltje irionisch bedoeld, vandaar de smiley ;)

Het is zo ingewikkeld als je het zelf maakt denk ik, en wat je zelf een gewenste gang vind .

Als ik de paso in een draftolt wil trainen, "mag" / "kan" dat best. Alleen zou ik dan afwijken van het traditionele ( wat ik toch al doe, want ik draaf met de paso haha) en zal er dan nog een naampje voor moeten verzinnen

Nadat ik de eer heb gehad om op kunst te rijden ( en jij binnenkort ook lees ik, bofkont !), heb ik al gevoeld dat je een hoop kunt puzzelen. Maar niet minder dan met een ander gangenpaard. Alleen hebben die brazillianen ooit eens op een hele warme zomerdag allerlei benameningen voor verschillende beenzettingen verzonnen ofzo... Zodat hoe je paard ook loopt, je er een naampje aan kunt geven..

Enjoy ! En goed luisteren naar Joyce, die kan je prima aanwijzingen geven :)

jokari

Re: Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:00

ugh dat meen je niet, dat die Paso's ook al draftölt lopen, boehoe dacht ik eens makkelijk af te zijn. _O- Zit dat dan nog wel goed ?
ik ken veel te weinig van al die mogelijkheden / moeilijkheden, ik zal eens een cursus gangherkenning moeten gaan doen. :=

En als ik op Sandra van de TWH afga, dan ga ik Kunst vast geweldig vinden. :j
Ik ga er zeker van genieten. :j

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:08

Ook ijslanders kunnen draftolt en alles wat tussen draf en telgang in zit, ligt er inderdaad maar net aan hoe je het traint...

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:48

Er zullen best paso's zijn die dat doen, maar wees gerust, je zal ze (als het aan mij ligt ) niet onder mij zien... Ik ben niet zo'n fan van draftolt.....
Wat simone al zegt , bij de ijslanders komt er ook heel veel tussen de gangen door, maar of het gewenst is.... Is echt iets persoonlijks.. Ik ben "opgegroeid" met het idee dat je paard gewoon zuiver in de gang moet lopen.. Dat is een tweetakt draf, een viertakt tolt , punt :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:32

kijk, we komen overeen sie. :D

ylrebmik_dg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:06

ik heb op het moment een ijslander merrie van 16 en een singlefooter ruin van 2..
hoop ooit mijn kudde te kunnen uitbreiden!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:32

heej Joke
Kunst loopt in een Picada, dat is zeg maar de Tölt bij de MM.
En MMs zijn net zo ingewikkelt als elk ander gangenpaard, de ene bied het meer van nature aan dan de andere.
En idd, sandra kan jou prima lesgeven op een MM. Ze heeft ook even Kunst gereden en kan hier prima mee overweg, geen centje pijn.
Kunst kan ook telgang en media, maar ik rijd haar hoofdzakelijk in Picada.
die verschuivingen tussen gangen is goed te voelen en als het in de bak goed voelt, zadel ik mijn ruintje op, en gaan we een buitenritje maken, dan kun je echt goed voelen wat ze te bieden heeft.
Enne, Kunst is NIET te koop, dit even ter info. :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:32

ylrebmik_dg schreef:
ik heb op het moment een ijslander merrie van 16 en een singlefooter ruin van 2..
hoop ooit mijn kudde te kunnen uitbreiden!!

leuk joh, enne 2 gangenpaarden is al best veel vind ik.
Waarmee wil je uitbreiden?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:10

Is wel leuk te horen over die verschillende gangen.
Mijn Rocky merrie, 9 jaar en 6 jaar niet bereden, gooide in het begin ook alles door elkaar, eerst tolt, dan ging ze weer heel hard telgangen, soms sprong ze aan in draf etc.
Nu begint ze het door te krijgen, alleen maar tolt, gaat steeds beter, laatst heeft er iemand anders op gereden wat nog nooit een gangenpaard had gereden, en zij kreeg er ook een mooie tolt uitgereden. Dus zo moeilijk is het dan toch niet en ik ben ook echt absoluut geen tolt expert, echt wel een beginner op dit vlak, dus als het mij lukt dan zou er ook iedereen op kunnen rijden! Kan haar ook erg makkelijk laten draven, verschillende hulpen voor draf en tolt begint ze nu ook te snappen.
Ben erg trots op haar!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:31

jodi schreef:
Is dat een goed boek?
Andwoorden als je het bestudeerd hebt

Het is een leuk boek waarin elke 'methode' van NH kort word uitgelegd. En daarbij één of twee oefeningen die je als grond werk kan toepassen.
Daarnaast is er een groot stuk over bepaalde logeer technieken. En grondwerk als voorbereiding voor het erop gaan zitten.
De oefeningen zijn duidelijk uitgelegd met veel afbeeldingen, maar als je een probleempaard hebt, staat er niet genoeg in. Heb je een braaf paard en wil je verschillende oefeningen weten of in het grondwerk afwisseling te houden en je band te versterken, dan is het een goed boek voor JOU.
En er staan ook nog wat massage technieken in.
Voor mij is het een goed boek. :)

Verder heb ik net de S.x and the city film gekeken en zag ik dat mijn favoriet twee kinderen heeft: Lily en Rose! :+:

@ smaos: het zijn er ook zo veel, die gangen. Dan snap ik dat je paard ze na zes jaar door elkaar haalt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:49

Ik heb zojuist een zadel besteld voor Sam! Een standaard boomloos zadel maat 1, moet zelfde materiaal als barefoot zijn dus ben benieuwd. Was flink afgeprijsd, is om de overgang even te overbruggen dus en dat ik wat heb om mee te rijden :P Hoop hem snel binnen te hebben :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:52

gaat dat niet ook te lang zijn ? Is je eigen zadel al verkocht dan ?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:55

Nee de standaard maat 1 is kleiner(korter) dan de arizona maat 1 en die is ook minder lang aan de achter(onderkant) kan het niet uitleggen :')

die extra rand die de arizona heeft, die bij sam bijna tegen zn heupen aan zit zeg maar, die heeft een standaard niet. En die is dus nog eens korter.
Afbeelding

Temba heeft een barefoot maat 1 op haar kleine IJsco van 1.30-1.35m(??) liggen en die heeft ook korte rug dus proberen waard :P
Maar mijn huidige zadel is nog niet verkocht nee maar wel aardig interesse voor :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:26

Ik snap wat je bedoelt, je hebt dan nu de cheyenne besteld, denk ik ?
Dat nieuwe dressuurzadel, die Lexington, ziet er anders ook niet mis uit. :j

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:37

is geen barefoot, wel zelfde materiaal(zeggen ze). Maar voor de prijs kan ik het niet laten voor die korte periode :P Ben hard aan het sparen voor een ander zadel maar heb daar nog geen keuze in kunnen maken :P Twijfel nog te veel, boomloos of met boom... wil best een speciaal op maat gemaakt zadel met boom laten maken maarrr ik vind boomloos heel fijn met een gangenpaard. Je voelt hem beter aan.. Ik ben bang dat ik dat "close contact" ga missen met een boom zadel.

Misschien is zo`n zadel die Sandra verkoopt wel wat. Iemand ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:39

Mikkee schreef:
Kaplaars schreef:
Hypo focus vertelde in het topic over het nk dat zij foto's ging maken.

Geloof niet dat ik haar gezien heb...

Klopt... Ik zou het weekend daarvoor gaan verhuizen.
Maar door een niet nagekomen afspraak van de verhuurder, kon ik pas in het weekend van het NK verhuizen.
Dus helaas kon ik niet aanwezig zijn.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:48

Dat is wel jammer zeg.
Ben je trouwens aanwezig op Horse Event? Komt ook een mooie Rocky Mountain Horse hengst O:) haha

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:52

Volgens mij zijn die zadels van Sandra niet in hele kleine maten, maar kan me vergissen. Ik heb nog een mooi FnE saddle liggen, maar ga ervanuit dat dat iets te breed is op de smalste stand en de panelen wat lang. Dat is het zadel waarmee ik Sterre reed met die buitenrit vorig jaar.

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:00

Voor de langere duur zoek ik wel zadel met western look, of een echt western zadel. Ben er nog niet overuit :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:03

Zamora schreef:
Voor de langere duur zoek ik wel zadel met western look, of een echt western zadel. Ben er nog niet overuit :')

yep me too. Daarom heb ik nu voor Sterre ook weer een westernzadel (continental equiflex reiner).
Denk dat je qua boomloos western alleen kans maakt met de startrekk western shorty. Denk dat zelfs een gewone 15 inch roundskirt wat lang gaat zijn.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:11

vind dat ook een leuk zadel. Alleen is het dan idd even afwachten of hij niet alsnog te lang is. Moet gewoon stukje aan Sam plakken :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:12

Zamora schreef:
vind dat ook een leuk zadel. Alleen is het dan idd even afwachten of hij niet alsnog te lang is. Moet gewoon stukje aan Sam plakken :P

gewoon zonder zadel gaan rijden :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:27

haha ja of bareback pack ofzo :P