wat voor een gang is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: wat voor een gang is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:25

Is het ook niet zo dat het Ten.Walker paard zo overdreven loopt op dat filmpje omdat hij verzwaringen aan zijn voorvoeten heeft? Volgens mij zijn er van die speciale dingen die ze onder de hoeven doen zodat hij een stuk hoger staat en het ook verzwaard.
Er zullen ook wel gekken zijn die de hoeven op een bepaalde manier laten groeien en dan dit effekt kunnen geven?!

edit; ja dus! Ik vond die stukje tekst er over;
Citaat:
Voor deze gangen is het hoefbeslag heel belangrijk. De ver doorgegroeide hoeven worden met ijzers beslagen die een opwaartse invloed op de gang hebben. Dit leidt niet tot peesontstekingen, hoewel de hoeven wel wat onnatuurlijk aandoen. Vooral de verlengde ijzers op de achterhoeven dragen bij tot de zwevende gang. Wel draagt het paard bij shows vaak springschoenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:29

Nou ja, er zijn ook zat IJslanders die voor (of juist achter, ligt aan de gangenaanleg van het paard) zwaardere ijzers hebben en scalpers of springschoenen... je wil een mooie gang in je gangenproef, of niet dan. Maar bij deze TW is het wel heel erg extreem, dat voorbeeld dat Tinky noemt (extreem zware ijzers, tenen omhoog) heb ik in Nederland nog nooit gezien en kan me ook niet voorstellen dat het geoorloofd is Lachen

rockwitch schreef:
[...] en ook die paardjes die zo megahoog met hun voorbenen liepen, nou sorry maar mijn manier van rijden is het niet. En ik kan met gewoon niet voorstellen dat het comfertabel is voor zo'n beestje.
Ik zal er in ieder geval geen liefhebber van worden.

Euhhh... en zoals een Hackney loopt vind je wel normaal? Maar dat ben je gewend... zodra jij het er vreemd vindt uitzien is het ineens slecht voor het paard? Verward

Zou ook interessant zijn op het topic te verplaatsen naar GP, daar zitten per slot de kenners Haha! Ik tem wel even.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:05

een hackney loopt nog redelijk normaal. dei TW krabbelen als aliens door de bak.kromme gehoekte achterbenen, achterlijke passen voor, en een nekbeweging als een koerende duif.en die ruiters dan, die staan, en zo raar voorover naar beneden met hun hoofd.
zonde, ik vind het hele leuke paarden, zoals alle gangenpaarden, maar het mag wat meer au naturel!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:08

hestejente schreef:
Nou ja, er zijn ook zat IJslanders die voor (of juist achter, ligt aan de gangenaanleg van het paard) zwaardere ijzers hebben en scalpers of springschoenen... je wil een mooie gang in je gangenproef, of niet dan. Maar bij deze TW is het wel heel erg extreem, dat voorbeeld dat Tinky noemt (extreem zware ijzers, tenen omhoog) heb ik in Nederland nog nooit gezien en kan me ook niet voorstellen dat het geoorloofd is Lachen

Ik ben eigenaar van Tennessee Walking Horses en nee, dit is dus NIET toegestaan in Europa. Gelukkig!
Wij willen hier graag 'naturally gaited' paarden zien en niet van die 'big lick' paarden (zoals dat heet) met grote blokken aan de hoeven.
In Amerika wordt de roep om gezonde paarden die op een normale manier en zonder kwelling getraind worden, gelukkig ook steeds groter.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:15

Natuurlijk?

Is selectief fokken op een bizarheid/afwijking natuurlijk? dat het een normale gang is voor dat ras wil niet zeggen dat het natuurlijk is. Het hoeft niet perse dierenmishandeling te zijn, daar kun je over blijven discusseren maar ga mij niet vertellen dat het dan natuurlijk is. Het is een door selectief fokken aangekomen gang, niks natuurlijks aan, dit is net zo onnatuurlijk als fainting goats of mopshondjes, mini yorkie's en andere bizare rassen dat wij als mensen hebben lopen crieeren.

Maar goed, ik persoonlijk vind het helemaal nergens naar lijken. Die TW's vind ik al helemaal een verschrikking zoals op het filmpje zag gisteravond nog een filmpje daarover.. om misselijk van te worden. Dat is toch geen paard meer? ik kijk veel liever naar ijslanders Lachen heb zelf jaren lang een fjord gereden die kon tölten en dat zit inderdaad erg lekker.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:20

ijslanders zijn ook selectief gefokt op de gangen.
zolang het natuurlijker is, vind ik die extra gangen wel leuk.en selectief gefokt of niet, zolang ze lekker relaxed lopen, kan het geen kwaad.paarden zijn altijd selectief gefokt.hetzij rijpaard, tuigpaard of trekpaard. het paard zoals wij dat nu kennen, komt niet in het wild voor (wel verwilderde-maar das wat anders).dus alle paarden zijn selectief gefokt!
alleen die op t filmpje, die puur voor de show gefokt worden, moest verboden worden!!
maar helaas gaan ze in de VS helemaal over de limiet met t fokken van bepaalde paarden...helaas!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:25

gatverdamme, ziek dit :'(

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:27

spicegirl schreef:
ijslanders zijn ook selectief gefokt op de gangen.
zolang het natuurlijker is, vind ik die extra gangen wel leuk.en selectief gefokt of niet, zolang ze lekker relaxed lopen, kan het geen kwaad.paarden zijn altijd selectief gefokt.hetzij rijpaard, tuigpaard of trekpaard. het paard zoals wij dat nu kennen, komt niet in het wild voor (wel verwilderde-maar das wat anders).dus alle paarden zijn selectief gefokt!
alleen die op t filmpje, die puur voor de show gefokt worden, moest verboden worden!!
maar helaas gaan ze in de VS helemaal over de limiet met t fokken van bepaalde paarden...helaas!

Precies, maar noem het dan geen natuurlijke gang.. het blijft selectieve fok.

Yelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:28

Volgens mij is het filmpje ook een stukje versneld. Let maar op de mensen in het begin;)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:34

Benfan schreef:
Het is een door selectief fokken aangekomen gang, niks natuurlijks aan, dit is net zo onnatuurlijk als fainting goats of mopshondjes, mini yorkie's en andere bizare rassen dat wij als mensen hebben lopen crieeren.

Het is geen aangekomen gang door fokken. Paarden met laterale gangen bestaan al sinds de oudheid.

Benfan schreef:
Die TW's vind ik al helemaal een verschrikking zoals op het filmpje zag gisteravond nog een filmpje daarover.. om misselijk van te worden. Dat is toch geen paard meer?

Jammer dat je het hele ras over 1 kan scheert. Het filmpje wat jij gezien hebt, is een showpaard dat met blokken en ander kunst- en vliegwerk wordt getraind. Met geforceerde gangen dus. All for the money.
Het meerendeel van de walkers wordt gewoon recreatief gereden zonder vergroeide hoeven en andere kwellingen en dan kun je het vergekijken met jouw Fjord Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:34

Benfan schreef:
Natuurlijk?

Is selectief fokken op een bizarheid/afwijking natuurlijk? dat het een normale gang is voor dat ras wil niet zeggen dat het natuurlijk is. Het hoeft niet perse dierenmishandeling te zijn, daar kun je over blijven discusseren maar ga mij niet vertellen dat het dan natuurlijk is. Het is een door selectief fokken aangekomen gang, niks natuurlijks aan, dit is net zo onnatuurlijk als fainting goats of mopshondjes, mini yorkie's en andere bizare rassen dat wij als mensen hebben lopen crieeren.

Ik zal even een stukje voor je kopiëren van http://www.gangenpaarden.nl. De töt is er dus pas een paar eeuwen geleden selectief uítgefokt, want voor de koets was draf gewenst. Vork

Gangenpaarden worden al sinds duizenden jaren systematisch gefokt als comfortabele rijpaarden.
Naast hun gangaanleg werd altijd al veel waarde gehecht aan een sociaal mensgericht karakter.
Deze mensgerichtheid is iets wat nu nog opvalt bij de gangenpaarden.

Tölters waren in de middeleeuwen vanwege hun zachte comfortabele gangen de meest begeerde en duurste rijpaarden. Doch met de opkomst van de koets en een beter stratennetwerk kreeg men meer behoefte aan paarden met andere kwaliteiten.
De gangenpaarden raakten in de vergetelheid maar verdwenen nooit helemaal.
Sinds enige jaren beleeft de gangenpaardenfokkerij een ongekende opleving.
Sportruiters en recreatieruiters met ambities, ontdekken de kwaliteiten van deze paarden.
Vanuit de hele wereld worden tegenwoordig paarden geïmporteerd naar Europa en ook de fokkerij hier in Europa heeft, met name in Duitsland, een grote vlucht genomen.

De gangen van een 'gewoon' rijpaard bestaan uit drie basisgangen.
Dit zijn de stap, draf en galop. Zogenaamde gangenpaarden hebben buiten deze gangen of in plaats van deze gangen het vermogen tot één of twee andere gangen.
Dit is een genetische aanleg en niet een kunstmatige gang.
Veulens zie je soms hun eerste stappen in tölt zetten en ook volwassen paarden lopen in vrije beweging soms in een 'andere' gang.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:36

Yelske schreef:
Volgens mij is het filmpje ook een stukje versneld. Let maar op de mensen in het begin;)

er is nu al vaak gezegd hoe deze gang heet en ook niet versneld is...even lezen Knipoog

Ik heb dit topic geopend omdat ik het niet ken en wilde weten hoe het heet, zodat ik er meer informatie over kan zoeken. Ik ben blij dat er mensen hier op bokt zijn die dit op een normale manier kunnen zeggen. Als ik kijk naar het filmpje van Tinka vind ik het niet zo'n ramp als dat paard ook de Classic Fino leert.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:37

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:39

Heb niet heel het topic door gelezen maar volgens mij is het gewoon versneld want dat getrappel van de hoeven klopt volgens mij ook helemaal niet met hoe de hoeven op de grond komen. En op een stukje leek het of het paard zijn even voorbeen niet eens optilde. Erg vaag.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:41

silfie35 schreef:
Heb niet heel het topic door gelezen maar volgens mij is het gewoon versneld want dat getrappel van de hoeven klopt volgens mij ook helemaal niet met hoe de hoeven op de grond komen. En op een stukje leek het of het paard zijn even voorbeen niet eens optilde. Erg vaag.

Misschien is het raadzaam toch maar het hele topic door te lezen..? Zoek vooral op de posts van Lara_Silver.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:50

ben al bezig:p

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:22

OPG-->GP

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:23

Heb het hele topic doorgelezen en alle filmpjes gekeken. Ik kan er maar een ding van maken: AFSCHUWELIJK! Wat een hel moet dat voor die paarden zijn om tussen twee palen te moeten 'dansen' en op je mieter geslagen te worden. En in die geul vind ik ook verschrikkelijk.
Gadverdamme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:34

Heb even een reactie achtergelaten in de link naar het 2e filmpje Schijnheilig Die mensen mogen niet eens in de buurt komen van paarden Vind het een rare gang en ook absoluut niet mooi!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:42

Sientje schreef:
Benfan schreef:
Natuurlijk?

Ik zal even een stukje voor je kopiëren van http://www.gangenpaarden.nl. De töt is er dus pas een paar eeuwen geleden selectief uítgefokt, want voor de koets was draf gewenst. Vork

Gangenpaarden worden al sinds duizenden jaren systematisch gefokt als comfortabele rijpaarden.
Naast hun gangaanleg werd altijd al veel waarde gehecht aan een sociaal mensgericht karakter.
Deze mensgerichtheid is iets wat nu nog opvalt bij de gangenpaarden.

Tölters waren in de middeleeuwen vanwege hun zachte comfortabele gangen de meest begeerde en duurste rijpaarden. Doch met de opkomst van de koets en een beter stratennetwerk kreeg men meer behoefte aan paarden met andere kwaliteiten.
De gangenpaarden raakten in de vergetelheid maar verdwenen nooit helemaal.
Sinds enige jaren beleeft de gangenpaardenfokkerij een ongekende opleving.
Sportruiters en recreatieruiters met ambities, ontdekken de kwaliteiten van deze paarden.
Vanuit de hele wereld worden tegenwoordig paarden geïmporteerd naar Europa en ook de fokkerij hier in Europa heeft, met name in Duitsland, een grote vlucht genomen.

De gangen van een 'gewoon' rijpaard bestaan uit drie basisgangen.
Dit zijn de stap, draf en galop. Zogenaamde gangenpaarden hebben buiten deze gangen of in plaats van deze gangen het vermogen tot één of twee andere gangen.
Dit is een genetische aanleg en niet een kunstmatige gang.
Veulens zie je soms hun eerste stappen in tölt zetten en ook volwassen paarden lopen in vrije beweging soms in een 'andere' gang.

Dank je wel, eindelijk iemand die het snapt.

silfie35 schreef:
Heb het hele topic doorgelezen en alle filmpjes gekeken. Ik kan er maar een ding van maken: AFSCHUWELIJK! Wat een hel moet dat voor die paarden zijn om tussen twee palen te moeten 'dansen' en op je mieter geslagen te worden. En in die geul vind ik ook verschrikkelijk.
Gadverdamme.

Daar gaan we weer... Rolleyes Zeg, ken jij Bent Branderup? Die traint paarden ook tussen twee pilaren en met een zweep/stokje. En toch zijn er maar weinig mensen met zoveel gevoel en respect voor paarden. Jammer dat er nog steeds mensen meteen oordelen en beginnen te blaten en speculeren voor ze zich hebben verdiept in de achtergrond van wat ze zien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:46

hestejente schreef:
marijkje1990 schreef:
Ik kom ook in het topic zit al even mee te lezen en filmpjes te bekijken. Van waarover het topic oorspronkelijk overgaat, dat vind ik echt erg , dat doe je een paard niet aan.

Ik heb dit topic vanavond met groeiende verbazing zitten volgen... nu wil ik toch wel wat kwijt. Toen de eerste IJslanders naar Nederland kwamen was men ontsteld: de paarden waren kreupel! Hup, afmaken die handel! Wat ik hier vanavond heb gelezen getuigt van gebrek aan gangenpaardenkennis (mensen zien/horen zelfs het verschil niet tussen een laterale, viertaktgang en een diagonale, tweetaktgang), waarmee ik niet wil zeggen dat ik een expert ben maar mensen, oordeel toch niet meteen... verdiep je eerst eens in hoe een gangenpaard in de verschillende gangen beweegt en hoe de gangen worden getraind en gereden... het is zo'n mooie toevoeging aan de basisgangen maar door topics als dit wordt de gangenpaardenwereld in een kwaad daglicht gesteld... jammer...

Ik wil nog even op jouw reactie reageren.
Jij veronderstelt dat vrijwel niemand kennis heeft van gangenpaarden en derhalve zo fel reageert.
Maar het is niet zozeer 'de gang' waar men de meeste moeite mee heeft (ben geen alwetende, maar ben niet helemaal verstoken van kennis, en ook nog eens ijslanderruiter geweest), maar de wijze waarop het paard vastgezet wordt en door de stok naar voren gejaagd wordt en op die manier 'pas op de plaats' leert maken en deze gang dus leert beheersen vind ik verwerpelijk.
Dit dier wordt geconditioneerd op grond van angst, en daar heb ik een schijthekel aan.
Ik mag aannemen dat je dit paard (met weliswaar een grotere tijdsinvestering) dezelfde zaken ook op een minder agressieve manier kunt bijbrengen.....
Ik begrijp dan ook niet hoe kennis van gangenpaarden de wijze van trainen zou kunnen recht praten, maar misschien jij wel?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:50

hestejente schreef:
Dank je wel, eindelijk iemand die het snapt.

Daar gaan we weer... Rolleyes Zeg, ken jij Bent Branderup? Die traint paarden ook tussen twee pilaren en met een zweep/stokje. En toch zijn er maar weinig mensen met zoveel gevoel en respect voor paarden. Jammer dat er nog steeds mensen meteen oordelen en beginnen te blaten en speculeren voor ze zich hebben verdiept in de achtergrond van wat ze zien.

Ten eerste vind ik je eerste opmerking wat neerbuigend, maar enfin... daar leg ik me maar even bij neer.
Nogmaals gaat het toch niet om gangenpaarden an sich? Dat mensen daar geen kennis van hebben, en het derhalve een rare gang vinden is 1 ding. Maar dat zij de wijze van trainen bijzonder onprettig vinden is een heel ander verhaal, en de commotie rond deze filmpjes vind ik terecht.

Dan haal je Bent aan, maar hem vergelijken met de boerenkinkels die 'aan het werk' zijn op de filmpjes is geen compliment voor de beste man.
Ik weet genoeg van zijn werkwijze om te weten dat rust en respect, en een milde hand daar duidelijk zichtbaar zijn. Dat zie ik niet op alle filmpjes terug, uitzonderingen daargelaten.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 25-07-08 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:51

Vet zielig!
Helemaal dat filmpje hoe het wordt aangeleerd, vet vermoeiend en slecht voor de benen!
Arme paardjes:(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:58

Ninx: wat mij zo stoort in dit hele topic is dat mensen er vanuit gaan dat de paarden in de filmpjes op dieronvriendelijke wijze zijn getraind. Waar maken jullie dat in hemelsnaam uit op, uit die paar filmpjes? Wie zegt mij dat wat jullie daar denken te zien ook daadwerkelijk het geval is. En dat bedoel ik dus met verder kijken dan je neus lang is, verdiep je eerst eens in de methode die gehanteerd wordt, dat heeft nog niemand hier gedaan. En kom dan maar met goed gefundeerde argumenten. Aan dat-is-toch-vet-sieluggggggg-gewauwel heb ik niks.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:14

wat een jankerds zijn jullie sorry hoor.Jullie zien een zweep en gaan gelijk totaal uit je plaat!!Bleh.Ik vind t een kunst om je paard zo te laten lopen prachtig om te zien en in zuid amerikaanse landen worden hier hele grote wedstrijden in gehouden!
Paarden zien er prachtig uit.qua bouw,verzorging,ze glimmen als een spiegel en er wordt zeer veel tijd in gestoken.Dat je t niet mooi vind om te zien is daar aan toe maar dat eeuwige gejammer over een paard slaan met een zweep daar wordt ik doodziek van!!
Jullie geven allemaal je paard wel eens een mep of tik met de zweep of gebruik sporen of rukken aan teugels want dat loopt ie zo lekker in de krul....?
Mooi he hestejente?Jij ook liefhebber?