1.80 op een IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:08

Het is echt zo. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om iemand belachelijk te maken ;)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:11

Koper schreef:
Het is echt zo. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om iemand belachelijk te maken ;)

Hoe zit dat dan?
(Oprechte interesse ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:12

Wie weet stuur ik je wel een PB.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:13

Captain schreef:
Maanlicht schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam met 1.80m op een IJslander gaan zitten?

Omdat mensen op Bokt vinden dat je wel te groot mag zijn voor een ijslander maar niet voor een shetlander. Dat weet je toch? :D

:j :')

Zizipicoleo

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:20

Even een technische vraag tussendoor, als het mag: wanneer een lang persoon op een paard zit, en het bovenlijf van de ruiter dus 'de lucht in gaat', dan is het toch beter voor de balans van zowel paard als ruiter wanneer de ruiterbenen meer naar de grond toe gaan? Volgens mij haal je beide juist uit balans als je probeert de benen door middel van korte stijgbeugels op te vouwen.
Kan iemand mij vertellen of deze redenatie klopt? En waarom het een paard zou storen als de ruiterbenen onder de buik uitsteken? Dat heb ik hier ook ergens genoemd zien worden...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:22

Zizipicoleo schreef:
En waarom het een paard zou storen als de ruiterbenen onder de buik uitsteken? Dat heb ik hier ook ergens genoemd zien worden...

Het is vooral ontzettend storend voor de oogjes van mensen die gewend zijn om ruiters op grote paarden te zien.

Als iemand met een lang bovenlijf kan ik melden dat leren zitten voor veel meer balans zorgt dan lange benen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:24

Ook lange benen kunnen een paard uit balans brengen.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:30

Change3x schreef:

Jazeker, maar als het bovenlijf van de ruiter ook erg lang is, dan helpen de lange benen toch juist weer om het geheel een beetje in evenwicht te krijgen?

@Koper: goed zitten is altijd het voornaamste, lijkt me!
Laatst bijgewerkt door Zizipicoleo op 18-07-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:32

Mijn mening is dat het beide niet bevordelijk is. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:36

Zizipicoleo schreef:
Change3x schreef:

Jazeker, maar als het bovenlijf van de ruiter ook erg lang is, dan helpen de lange benen toch juist weer om het geheel een beetje in evenwicht te krijgen?

@Koper: goed zitten is altijd het voornaamste, lijkt me!

Nou ja, wat ik met mijn lange benen doe is hangen. Mijn benen hangen aan mijn heupen, en mijn heupen volgen -tot op zekere hoogte- de bewegingen van mijn paard. Of van een ander paard, wanneer ik eens vreemdga. Doordat mijn benen in verhouding lang zijn zwaaien ze eerder uit. Natuurlijk ook afhankelijk van de mate van beweging van het paard.
Maar het is niet dat ik me met mijn benen schrapzet om mijn bovenlijf in toom te houden :') Goed rijden houdt naar mijn idee juist in dat je de diverse lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar weet te gebruiken.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:43

[quote=Koper]
Nou ja, wat ik met mijn lange benen doe is hangen. Mijn benen hangen aan mijn heupen, en mijn heupen volgen -tot op zekere hoogte- de bewegingen van mijn paard. Of van een ander paard, wanneer ik eens vreemdga. Doordat mijn benen in verhouding lang zijn zwaaien ze eerder uit. Natuurlijk ook afhankelijk van de mate van beweging van het paard.
Maar het is niet dat ik me met mijn benen schrapzet om mijn bovenlijf in toom te houden :') Goed rijden houdt naar mijn idee juist in dat je de diverse lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar weet te gebruiken.[/quote]

Haha! Nu zie ik iets heel bizars voor me :') Nee dat bedoelde ik ook niet, mijn bovenlijf-benenverhaal had niet zoveel met de zit te maken, meer met een 'automatische' balans die dat oplevert. Net als een wipwap. Of zo. Sorry ik ben moe, nadenken lukt niet helemaal meer.

Edit: ondanks dat ik even hoog ben als de schoft van mijn paard en misschien net zo zwaar als 10% van haar lichaamsgewicht, moet ik altijd een beetje huilen van binnen als ik foto's/filmpjes van mijn rijden te zien krijg :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:49

Dan snap ik niet wat je bedoelt. Mijn benen zijn in elk geval geen contragewicht voor mijn bovenlijf. In mijn bovenlijf zitten buikspieren en die gebruik ik wanneer ik rijd :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:03

Citaat:
Het is vooral ontzettend storend voor de oogjes van mensen die gewend zijn om ruiters op grote paarden te zien.
:D

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:50

Jeetje wat een snerende commentaren zeg, zowel van de IJslanderruiters als de anderen..
Ik vind het -als IJslanderruiter- ook echt belachelijk dat er hier vermeld wordt dat ze andere spieren en botten hebben maar dat er dan verder geen uitleg verschaft wordt. Met gewoon uitspraken zwaaien kunnen we allemaal wel... Ben dus erg benieuwd naar dat bewijs dat ze andere spieren hebben, want ik heb er nog geen nieuwe ontdekt..
IJslanders zijn van nature wel wat flexibeler en mobieler in hun gewrichten (volgens de osteopaten die ik ken althans ;) ) en dat voel je ook tijdens het rijden. Ben er nog niet over uit of ik dat net een voordeel of een nadeel vindt ten opzichte van zware en lange ruiters.

Ze zijn -over het algemeen- wel wat breder gebouwd. En daarmee bedoel ik niet dikker, maar eerder dat ze ok echt steviger op de grond staan, met wat wijder staande stevige, korte benen. Bij IJslanders zie je algemeen genomen ook veel minder pees -en gewrichtsblessures als bij de gemiddelde warmbloed. Dus dat vertelt imo ook wel wat over de stevigheid van het ras.
Nadeel vind ik wel dat ze sommige IJslanders tegenwoordig steeds slanker en groter gaan fokken. Je verliest dan toch wel wat stevigheid. Zo zal er op mijn smalle merrie van 1m43 niet snel een grote man mogen gaan zitten, maar ik heb hier enkele paarden van 1m35 waarop dat best kan.

Ik probeer er zelf gewoon wat nuchter in te blijven.. Meestal zie je ongeveer wel wat kan en wat niet kan. En zoals ik eerder al zei: Een IJslander komt gangentechnisch zo snel uit balans dat je daaraan ook ziet wanneer ze het niet aankunnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 01:12

Change3x schreef:

Welnee, slechte ruiters brengen een paard uit balans.
En afgezien daarvan, basisnatuurkunde; hoe langer de benen van een ruiter zijn, hoe stabieler hij in het zadel zit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:10

zelf vind ik dat iedereen het zelf moet weten maar ook in polen op de koniks rijden ook volwassenen ook de langemensen, en de dieren kunnen dat wel aan maar het is een kwestie van cultuur en smaak.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:16

kwita schreef:
zelf vind ik dat iedereen het zelf moet weten maar ook in polen op de koniks rijden ook volwassenen ook de langemensen, en de dieren kunnen dat wel aan maar het is een kwestie van cultuur en smaak.

En dan hebben we het nog niet over de ruiters in mongolie.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:35

Na de eerste pagina te hebben gelezen, heeft een ijslander met te zware ruiter vaker slijtage klachten dan een paard of pony met passende ruiter?

Ik heb een kleine fjord gehad van 1,36 en vanaf de 80 kg zag je dat hij er moeite mee kreeg. Mijn vader heeft er dus ook maar weinig opgezeten.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:37

Ik denk dat het inderdaad voor een groot deel een kwestie is van wat het oog gewend is. Voordat E-ponies namelijk een ding werden, was het heel normaal dat grotere mensen op kleinere ponies reden. Toen waren de paarden van nu ook nog veel kleiner (ja de mens was ook kleiner, maar relatief waren de paarden nog kleiner).

Waar ook rekening mee moet worden gehouden is dat IJslanders en bijvoorbeeld de mongoolse ponies ervoor gemaakt zijn om lasten te dragen over ruig terrein. Anders dan bijvoorbeeld de moderne KWPN'ers of Welshjes. Zoals voor mij is aangehaald is de bouw van IJslanders dan ook anders en hier meer op gemaakt dan die van andere paarden.

Helaas zie je wel dat veel 'sport' IJslanders tegenwoordig met veel langere benen en een langer lijf gefokt worden. Zelf vind ik dit jammer, niet alleen een stukje draagkracht gaat hiermee verloren, maar ook (voor mij) het veel van de oude oersterke IJslander. En natuurlijk zit overal een limiet aan: een vent van 110kg en 2.00m zet ik niet op mijn IJslander van 1.30m.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:59

Cowgirl schreef:

Komt daar ook maar iemand in de buurt van de 1.80m?

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:00

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:27

oomens schreef:
Cowgirl schreef:

In buurland Kyrgystan wel hoor. En de oudere heren zijn ook nog best vaak flink stevig en zitten zeker een uur of 6-10 per dag te paard om de kuddes te hoeden.

Maar goed de paarden daar zijn wat groter, 1.40-1.50. En loeisterk.

Op de foto mijn gids van vorig jaar van zeker 1.80, wel een slanke man trouwens.
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:38

troi schreef:
oomens schreef:

In buurland Kyrgystan wel hoor. En de oudere heren zijn ook nog best vaak flink stevig en zitten zeker een uur of 6-10 per dag te paard om de kuddes te hoeden.

Maar goed de paarden daar zijn wat groter, 1.40-1.50. En loeisterk.

In Mongolie zijn ze idd gemiddeld niet zo lang nee, maar ze zien er geen enkel probleem in om ook gewoon lange toeristen op de paarden te zeggen, de paarden zelf leken er ook geen moeite mee te hebben.
Mijn man (1,96m) op een voor mongoolse begrippen grote pony (ik denk nog net d-maat) https://photos.app.goo.gl/60tcYDCzaZC3yYEc2
De volgende dag moest hij op een veel kleinere nog, want die was makkelijker dan de grote waar ik op zat :D ;)

Moraal van het verhaal is wat mij betreft dat we hier eerst maar eens fatsoenlijk moeten gaan rijden, dan zijn dit soort discussies ineens ook gewoon non-discussies ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:40

Ik zou eerlijk gezegd ook wel eens een bron willen zien die aantoont dat IJslanders andere botten en spieren hebben dan andere paarden. Nog nooit van gehoord, en ik heb me toch echt wel in zaken als anatomie en biomechanica verdiept.
Wat in ieder geval bekend is, is dat IJslanders relatief hypermobiel zijn, hetgeen betekent dat er in de training veel aandacht besteed moet worden aan stabilisatie van de gewrichten door het ontwikkelen van de spieren daaromheen. Dat doe je niet door flink gas te geven, maar door het paard te trainen in een rustig tempo.
In de praktijk zie je echter nog veel dat jonge paarden flink voorwaarts worden gereden, bijvoorbeeld voor de keuring onder het zadel. Dat is erg belastend, zij het dat paarden tijdens de keuring onder het zadel alleen rechtuit worden gereden en dat de belasting kortdurend is.
Een goede training is in hoge mate bepalend voor de uiteindelijke belastbaarheid van het paard. Zoals Iris hierboven ook zegt, de balans in de gangen is daarbij een goede graadmeter. Een paard dat in de problemen komt met zijn balans, krijgt direct taktproblemen in de verschillende gangen, of valt uit de gang, doordat de balans per gang veel kwetsbaarder is. Sommige mensen menen dat het niet erg is als een IJslander moeite heeft met de draf en liever tölt. Ik zie veel liever dat ze gemakkelijk draven en dat de ruiter ze meer naar de tölt toe moet rijden. Al mijn paarden worden zo getraind dat ze gemakkelijk en taktmatig kunnen draven (en galopperen), naast dat ze goed tölten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:53

Ik snap vergelijkingen met Ijsland en Mongolie ook niet zo goed ('maar daar doen ze het ook') . Hier heb je toch de keuze en 'luxe'om het anders te doen? We rijden paard voor ons plezier, houd het dan ook zo plezierig mogelijk voor het dier en kies er 1 die bij je lengte en gewicht past.