Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zizipicoleo schreef:En waarom het een paard zou storen als de ruiterbenen onder de buik uitsteken? Dat heb ik hier ook ergens genoemd zien worden...
Change3x schreef:Ook lange benen kunnen een paard uit balans brengen.
Zizipicoleo schreef:Change3x schreef:Ook lange benen kunnen een paard uit balans brengen.
Jazeker, maar als het bovenlijf van de ruiter ook erg lang is, dan helpen de lange benen toch juist weer om het geheel een beetje in evenwicht te krijgen?
@Koper: goed zitten is altijd het voornaamste, lijkt me!
Goed rijden houdt naar mijn idee juist in dat je de diverse lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar weet te gebruiken.
Goed rijden houdt naar mijn idee juist in dat je de diverse lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar weet te gebruiken.[/quote]
Nee dat bedoelde ik ook niet, mijn bovenlijf-benenverhaal had niet zoveel met de zit te maken, meer met een 'automatische' balans die dat oplevert. Net als een wipwap. Of zo. Sorry ik ben moe, nadenken lukt niet helemaal meer.
) en dat voel je ook tijdens het rijden. Ben er nog niet over uit of ik dat net een voordeel of een nadeel vindt ten opzichte van zware en lange ruiters.
oomens schreef:Cowgirl schreef:En dan hebben we het nog niet over de ruiters in mongolie.
Komt daar ook maar iemand in de buurt van de 1.80m?
troi schreef:oomens schreef:Komt daar ook maar iemand in de buurt van de 1.80m?
In buurland Kyrgystan wel hoor. En de oudere heren zijn ook nog best vaak flink stevig en zitten zeker een uur of 6-10 per dag te paard om de kuddes te hoeden.
Maar goed de paarden daar zijn wat groter, 1.40-1.50. En loeisterk.