Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cl@udia

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:55

het is ook een optie om zelf met je paard mee te vliegen, als ik vaker paarden zou importeren zou ik dat zeker gaan doen, scheelt ook weer een ticket

ik denk inderdaad het verschil met een hobby fokker dat de kosten die je maakt anders bekeken worden dan bij een "brood" fokker, hobby kost geld maar geeft ook een hoop plezier
de zakelijke fokker zal met meer kennis en achtergrond kennis een beter "product" kunnen maken, maar breek me de bek niet open over fokkers haha dat is weer een heel verhaal apart ;)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:04

Destijds in 2008 2 Rockies geimporteerd, dat is dan ook mijn enige ervaring.
Weet niet wat de prijzen nu zijn, dus kan er verder ook niet over meepraten.
Er is geen standaard import prijs, heeft nog altijd met meerdere factoren te maken, waar het paard staat in Amerika, welke importeur kies je, etc. Belasting. Prijs paard, ga je zelf kijken, dan je eigen reiskosten. Dus ja, kom je snel aan een leuk bedrag uit. En voor dat geld heb je hier dan ook wel ene. Mits je bepaalde bloedlijn of kleur zoekt, das dan weer een ander verhaal.
In 2008 liepen er nog niet veel Rockies in Nederland en aangezien er toen een wachtlijst op een veulen was, was dat voor mij de overweging om zelf te kijken in Amerika. Zou niet weten wat ik nu zou doen, maar dat is komende jaren ook voor mij zeker niet aan de orde.

@Cl@udia: Ik ben in 2008 meegevlogen met een van de Rockies, dat is idd een hele ervaring, raad het iedereen wel aan om met hun paard mee te vliegen, als je de kans hebt/krijgt! Maar dan is het paard wel al uiteraard gekocht en quarantaine achter de rug, dus zou het paard dan alsnog tegenvallen, heb je dan wel pech! De vliegreis voor je paard is al betaald idd, daar rekenen ze ook altijd 1 groom bij, dus je mag idd 'gratis' met je eigen paard meevliegen. Meestal is het wel effe op en neer, ik was in 48 uur retour Houston, das wel minder, je bent echt kapot als je terug bent.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:26

Dan is er wel heel wat veranderd sinds 2008. Er staan nu best wat rmh veulens te koop, vooral als je ook de buurlanden meerekent. Ik ben benieuwd hoe het over weer 5 jaar is!

Het lijkt me wel een hele ervaring om met je paard mee te vliegen. Je bent bij het importeren natuurlijk ook afhankelijk van de wisselkoersen en belastingen. Jij hebt toch de moeder van mijn paardje geïmporteerd Smaos? :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 16:16

En volgens mij is nog niet zo lang geleden de import belasting omhoog gegaan. Het was inderdaad rond de 600/700, ikvgeloof dat het nu rond tussen 1000 en 1200 zit.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:45

absque_dubio schreef:
Ik als totale leek wat betreft gangenpaarden lees hier met veel plezier mee.
Ooit eens een IJslander gereden, en man wat zat dat lekker. Maar voor mij niet het juiste type paard, ik heb liever iets groters van rond de 1,55. Echter nu ik de prijzen hier zie langs komen, weet ik dat er nooit een gangenpaard gaat komen. Wat een prijzen zeg! Jammer, hierdoor zijn ze een stuk minder toegankelijk voor mij. Wie weet ooit, als de prijzen wat omlaag zijn.
(mocht er iemand weten waar ik ze in het echie kan bekijken en eens kan proberen ohz dan hoor ik het graag, want ook dit kan ik helaas niet vinden)

Meld! :+ Tis alleen niet naast de deur! Ook ik was ooit een leek. Begonnen met een IJsco van een kennis, en dat zat lekker!
Toen ik de kans kreeg om een Spotted Saddle Horse (import USA) te kopen, waar ik overigens binnen een paar seconde als een blok voor gevallen ben, heb ik dat gedaan.
En nooit 1 seconde spijt gehad. Inmiddels hebben we er 2 staan, de andere is een Tennessee Walking Horse die overigens gewoon in Nederland geboren is.
De Spotted is nu 23 jaar geworden, de TWH is 10 jaar en beiden zijn uitstekende terreinpaarden. Heel betrouwbaar, en dat is precies wat ik wilde en ook wat ik hier in Portugal nodig heb! Idd.... je leven kan ervan af hangen.
Ik ben nieuwsgierig genoeg om andere rassen uit te willen proberen, alleen zijn die hier in Portugal bij mijn weten niet aanwezig.
IJslanders wel, maar andere rassen denk ik niet.

Onze paarden zitten trouwens rond de 1.57, de 10-jarige is een lekkere, stevige gewichtsdrager.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:46

Mikkee schreef:
jodi schreef:
En 'boshobbelen' krijgt wel een hele andere(sportieve) dimentie als je de bergen in gaat voor meerdaagse trektochten,met bepakking.Dan vallen er toch heel snel een heleboel recreatieve paarden af.Een paard waar je in alle,zelfs onvoorziene,omstandigheden op kan rekenen is goud waard(gangen of niet ;) )Je leven kan er vanaf hangen.

Mee eens :j

+ 1.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 16:58

En ook ik hoog in de Alpen kan dit beamen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:24

Interessant topic voor mij. Ik ga mogelijk emigreren naa Zweden en dan voornamelijk in de bossen (zonder geprepareerde paden) rijden. Andere gangenpaarden heb ik niet getest, maar ik ben er van overtuigd dat IJslanders gemaakt zijn voor dat terrein. Hoef niet persé een vijfganger met hele speciale kleur zijn, een lieve voskleurige vierganger (aangezien tölt heerlijk is :D )mag ook.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:03

Ginam schreef:
Het lijkt me wel een hele ervaring om met je paard mee te vliegen. Je bent bij het importeren natuurlijk ook afhankelijk van de wisselkoersen en belastingen. Jij hebt toch de moeder van mijn paardje geïmporteerd Smaos? :D

Ja, klopt. Ik heb Misty geimporteerd in 2008. Ontzettende lieve merrie. Met haar ben ik meegevlogen.

obrigada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:21

sallandval schreef:
CrazyCat schreef:
Koop je een dure dekhengst van totaal tussen de 15.000 en 20.000 euro en die blijkt niet geschikt voor de fok ben je dus zo 10.000 euro kwijt. Dit soort risico's worden ook in de prijs ingecalculeerd.

Mij maak je echt niet wijs dat er in Nederland dekhengsten rondlopen die 27.000 dollar hebben gekost en alhier niet geschikt bleken voor de fok.

En dat demo's geld kosten; tja zonder een beetje marketing plus gunfactor van eventuele klanten ben je natuurlijk nergens; dat geldt voor elke ondernemer... je zult toch een beetje de boer op moeten om je product te verkopen. Daarom is het ook aftrekbaar. Dat het ook leuk is is natuurlijk mooi meegenomen :)

als ik alles zakelijk zou moeten aanpakken. dan was ik allang failliet geweest.
en zou ik veel hogere prijzen moeten gaan vragen voor een paardje door mij gefokt! !
het is voor mij een hobby waar ik heel serieus mee omga en veel geld kost. een paardje af en toe verkopen betekend een tegemoetkoming in de kosten.
als alle kosten terugberekend moeten worden blijven gangenpaarden onbetaalbaar

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:26

Super filmpje Crazycat! Echt fantastisch om daar te wonen :)
Gabyfedde, ik zou zeker wat andere gangenpaarden proberen. Ik heb een 2 keer een weektocht op IJsland gemaakt en het zijn inderdaad fantastische paarden. Maar ben uiteindelijk toch voor een mountain horse gegaan.

smaos schreef:
Ginam schreef:

Ja, klopt. Ik heb Misty geimporteerd in 2008. Ontzettende lieve merrie. Met haar ben ik meegevlogen.

Ik heb Misty een paar keer gezien bij Leonie. Gaaf dat je met Misty bent meegevlogen! Haar dochter is ook heel lief en vindt mensen echt onwijs gezellig :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:21

obrigada schreef:
en zou ik veel hogere prijzen moeten gaan vragen voor een paardje door mij gefokt! !
het is voor mij een hobby waar ik heel serieus mee omga en veel geld kost. een paardje af en toe verkopen betekend een tegemoetkoming in de kosten.

Dat heb ik ook met mijn paarden ja, maar daar is het een hobby voor. Wie rijk wil worden moet doorgaans toch een andere manier vinden dan via zijn paarden :) .

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:37

sallandval schreef:
obrigada schreef:

Dat heb ik ook met mijn paarden ja, maar daar is het een hobby voor. Wie rijk wil worden moet doorgaans toch een andere manier vinden dan via zijn paarden :) .

Je manier van schrijven wekt de indruk dat je er anders over denkt, ;).

Ik ga er voor nu vanuit dat ik erg moet wennen aan de manier van schrijven. Het komt op mij niet altijd prettig over, beseffend dat lezen best lastig kan zijn :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 23:02

Ginam schreef:
Gabyfedde, ik zou zeker wat andere gangenpaarden proberen. Ik heb een 2 keer een weektocht op IJsland gemaakt en het zijn inderdaad fantastische paarden. Maar ben uiteindelijk toch voor een mountain horse gegaan.

Waarom als ik vragen mag?

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 00:03

gabyfedde schreef:
Ginam schreef:

Waarom als ik vragen mag?

Ik vind IJslanders altijd geweldig om te rijden, maar ik was eigenlijk toch op zoek naar een wat groter paard. Wel wist ik zeker dat ik een gangenpaard wilde, omdat ik het geweldig vind om verschillende gangen te kunnen rijden (ben nog maar 26 jr dus nog geen rugklachten :P ).
Verder mis ik bij de IJslanders die ik ken het mensgerichte en heb ik nooit het idee dat we echt samen met iets bezig zijn. Ik rij op dit moment de IJslander van een vriendin bij en ook bij dit paard mis ik dat gevoel.
Verder had ik eerder rockies en TWHs gereden in Canada. Daar vond ik de gangen van de rockies fijner, maar dat is denk ik een persoonlijke smaak. Daarom zou ik eerst wat paarden uitproberen voordat je een keuze maakt. Ik moet toegeven dat ik de Zuid Amerikaanse gangenpaarden nog nooit geprobeerd heb :o

Ik ben dus nog wel naar IJslanders wezen kijken en heb toen trouwens ook wat dure paarden gezien. Met duur bedoel ik ongereden 3 en 4 jarigen van rond de 10.000 euro 8)7

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:04

Bij die prijzen vermoed ik dat je in duitsland of ijsland bent wezen kijken? Kan me geen stal in nederland voorstellen waar ze dit soort prijzen hanteren.

Verder is het zitcomfort echt per paard verschillend, en niet eens zo zeer per ras. Bij de ijslanders zien ze graag een paard wat door zijn lichaam beweegt en daardoor ook meer beweging doorgeeft. Liever geen “wooden tölters” zoals ze dat daar noemen. Een paard waarbij het lichaam statisch is en alleen de benen bewegen. Dat zit veel stiller natuurlijk, maar op ijsland toch liever elastieken balletjes. Heb er zelf ook zo eentje, soms heb je het gevoel alsof je op een springveer zit. Echt kicken, maar iedere onbalans hoe klein ook, moet je wel in je lichaam opvangen. Kan me voorstellen dat dat bij rugproblemen niet lekker is. Tegelijkertijd heb ik er ook eentje waar je totaal stil op kunt zitten en je uren heerlijk door het bos kunt tuffen. Tölt is zijn voorkeursgang. Draven doet hij alleen als het moet en hij de rust er voor kan vinden.

Maar ook bij de anders rassigen is er veel verschil onderling. MM waar ik heerlijk op gereden heb, was voor mijn vriendin echt afzien. Had echt enorme rugpijn na het rijden. Terwijl haar marcha echt loepzuiver is.

Overigens zijn de tegenwoordige ijslanders een stuk groter dan 10/15 jaar terug. Op de WK was een enkeling maar onder de 140cm en liepen er ook genoeg rond van 148/149cm. De grootste ijslander in nederland is 156cm. Er wordt meer maat gevraagd dus ook op geselecteerd. Of het ras er uiteindelijk beter van wordt is maar afwachten.

Wat het open karakter betreft ben ik het eens. De doorsnee ijslander is no-nonsense. Doet gewoon zijn eigen ding en is niet zo gefixeerd op zijn omgeving. Heeft ook een keerzijde natuurlijk. Waar mijn ijslander gewoon bij de les blijft is de MM veel sneller afgeleid. Maar eerlijk is eerlijk het is natuurlijk heerlijk als je paard je bij het hek al hinnikend staat op te wachten. :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:48

dat afgeleide heb ik zelf nog niet zo ondervonden, waar ik steeds weer in positieve zin van " schrik" is hoe snel ze leren.
En dat ze vaak door hun nuchtere karakter het zo makkelijk oppakken.
Comfort blijft idd persoonlijk, een paar jaar terug mocht ik op een wedstrijd ijslander rijden, die was op dat moment in training hiervoor en was een "goeie" zoals de trainster zei, zij mocht op een MM ff voelen en ze zei zelf dat ze die een stuk comfortabeler vond en dat de wedstrijd ijslanders vaak niet eens zo super lekker zitten.
de MM waar ik het nu over heb heeft in juni in haar (niet enorm grote) klasse gewonnen en kreeg hele mooie complimenten door de braziliaanse jury dat je precies liep zoals gewenst in brazilie in de picada klasse.
Zij zit dan ook wel echt comfortabel volgens nagenoeg iedereen die dat heeft mogen ervaren.

ik denk dat wanneer je op zoek bent naar een gangenpaard, je naar diverse rassen kunt gaan kijken, diverse paarden rijden en niet specifiek je richten op 1 ras.
Elk individue is uiteraard anders.

ehm, volgens mij wijken we wat af.
BTW, dit weekend een MM weekend in duitsland gehad en te horen gekregen dat 6500,- voor een paardje als Coracao, erg weinig is vanwege zijn kwaliteiten ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:34

joyfordogs schreef:
Je manier van schrijven wekt de indruk dat je er anders over denkt, ;).

Ik ga er voor nu vanuit dat ik erg moet wennen aan de manier van schrijven. Het komt op mij niet altijd prettig over, beseffend dat lezen best lastig kan zijn :)

Dat zou best kunnen kloppen ja, ik heb niet zo'n beste ervaring met fokkers die er van leven. Niet alleen bij de gangenpaarden overigens. Die heb ik soms in gedachten als ik iets in dit topic typ, niet de hobbyfokkers. Je weet wel van die mensen die hun merrie 10 jaar achter elkaar laten dekken en nooit een jaar rust gunnen of die alles in het werk stellen om een paard dat niet goed loopt toch voor de hoofdprijs te verkopen aan een leek, of zoals ik zei de mensen die voor bijna nop een paard kopen op een veiling en hem als zijnde 'topertjuh' verkopen voor de hoofdprijs. Daar kan ik me wel een beetje boos om maken, zonde van de energie, dat weet ik ;) .

obrigada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:36

yep. energie verspilling. ik ben ook joyfordogs, geen schaduw account maar kan gewoon weg niet inloggen via mn fone.
jammer als t lijkt dat de fokkers over 1 kam geschoren lijken te worden.
ik heb nu voor t eerst mn merrie t jaar dat ze een veulentje heeft gekregen, weer laten dekken. t veulen is 1 mei geboren en ze is half augustus gedekt , ik hoef me dus niet aangesproken te voelen ;).
de ene keer lijk je het hobbymatig te benaderen en de andere keer van uit zakelijk oogpunt.

zelf doe ik mijn best zo profecioneel en kundig mogelijk te fokken, breed te denken en mezelf te blijven ontwikkelen. dat kost een berg geld maar is erg leuk.
Dit wknd ook weer druk in de weer geweest met de mm. veel gereisd en weer nieuwe indrukken opgedaan.

waar ik me soms aan stoor, los van gangenpaarden maar van fokkers in het algemeen dat diverse mensen t idee lijken t hebben dat groter en meer als fokker automatisch beter is...

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:10

Ik heb dit weekend in Duitsland begrepen dat het inmiddels goedkoper is om een IJslander vanuit IJsland te importeren omdat deze paarden inclusief importkosten nog altijd veel goedkoper zijn dan er eentje in Duitsland te kopen. Dit verhaal gaat echt niet op voor een MM. Hier kun je het je gewoon niet permitteren om een volwassen ingereden MM voor meer dan € 8.000 te koop aan te bieden (tenzij je het paard niet kwijt wilt :+ ) in Duitsland betaalt men wel meer. Als je dan een normaal paard importeert vanuit Brazilie dan ben je echt wel 12.000 euro of meer kwijt. Je bent dus al meer geld kwijt dan dat het hier in Nederland (of Europa) op zal leveren.

Lastig hoor, als ik dan ook met de billen bloot ga: mijn eerste paardje als 1,5 jarige gekocht voor 3300 euro (toen was ik nog niet zo goed in afdingen, had haar waarschijnlijk nog wel goedkoper kunnen krijgen, was in 2004) Mijn andere, destijds 11 jarige merrie gekocht voor (uiteindelijk) € 5.000 euro, was in 2009). VP was in eerste instantie 7.500. Die ging vanzelf naar beneden }:0 . Nog een ander veulen voor 3.000 euro gekocht (was in 2008).

Het scheelde wel omdat er destijds eigenlijk weinig gereden gangenpaarden te koop waren, ik moest wel beginnen met een veulen als ik er eentje wilde. Dat is nu wel anders, fijn voor kopers maar wat minder voor fokkers :o .

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:57

In duitsland weten ze wel van prijzen inderdaad. Het lijkt wel hoe duurder het paard, hoe sneller het verkocht is.
Je hebt op ijsland inderdaad al een paardje voor 1500 euro, maar incl (reis)kosten van ruim 2000 euro heb ik er voor dat geld liever eentje van het vasteland. Een stuk minder kans op eczeem. De goede paarden zijn ook wel erg duur daar. Gewoon weer prijsdifferentiatie.
Mijn goedkoopste paard was een ijslanderveulen voor 1500 euro en de duurste kostte 4500. Dit was een 5-jarige gereden ruin. Voor de 3-jarige MM heb ik een minder betaald.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 02:09

Refagreni schreef:
Bij die prijzen vermoed ik dat je in duitsland of ijsland bent wezen kijken? Kan me geen stal in nederland voorstellen waar ze dit soort prijzen hanteren.

Nee dit was een stoeterij in Nederland. Ik ging toen veulens en jaarlingen kijken, maar kreeg ook een rondleiding langs de iets oudere paarden. Durfde ze bijna niet meer te aaien nadat ik de vraagprijs hoorde :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:43

Ik heb Gloa voor een vriendenprijsje van m'n vriendin gekocht. 12 jarige onbeleerde M&M merrie voor €2.000,-.

obrigada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:17

steeds meer mensen die ik in de mm wereld ken bepalen de prijs op kwaliteit niet alleen op leeftijd en uiterlijk.
voor een betere kwaliteit betaal je ook gewoon meer.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:40

O, dan heb ik vast een hele slechte gekocht. Gelukkig weet ik wel beter. :D

Het blijft een fictief iets. Ik ben pas naar een jonge ijslander wezen kijken. Omdat ik de eigenaresse goed ken en ze me het paard gunt is de prijs heel interessant. Op een andere stal had hij het dubbele gekost. Heeft de prijs dan alleen met kwaliteit te maken, echt niet.....