Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:46

Blue roan is idd wel knap.

Het enige voordeel aan hengst houden is wat mij betreft dat ze niet zo groot worden. :D

Melanie haal je bericht maar weg, iedereen weet al dat Mark gestolen is. :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:51

Ik vind roan op zwart erg mooi,maar op chocola-achtergrond al veel minder.Sommige varianten daarvan zien eruit alsof ze nooit geborsteld zijn in hun leven.... :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:11

jodi schreef:
Ik vind roan op zwart erg mooi,maar op chocola-achtergrond al veel minder.Sommige varianten daarvan zien eruit alsof ze nooit geborsteld zijn in hun leven.... :D

ik vind alle roans mooi, blue roan het mooist, we hebben een optie op een roan in KY, maar ik (GJ) twijfel nog heel erg... dan is de palomino mooi, dan de champagne...
En een voskleurige Rocky vind ik ook heel erg mooi, zo'n rode gloed in de zomer, erg mooi!
misschien moeten we gewoon tevreden zijn met wat we al (Zwart en Silver) hebben, en daar bij blijven.
ja sommige varianten wekken bij mij een bijna onbedwingbare neiging op om ze te borstelen... :+

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:18

joyfordogs schreef:
wat betreft het vroeger ruinen, als je het heel vroeg doet, is het juist slecht voor je paard, de verhoudingen die nodig zijn met hormonen om te groeien, verstoor je dan juist, ze worden wel groter maar vaak ook minder sterkt.
De extra spieren die je ziet bij hengsten, verlies je vaak als nog als je ze laat castreren, dus ook als je een hengst bv op zijn 6e nog laat castreren.
Bij honden is het ook zo dat reuen vaak groter worden bij vroegtijdig castreren, maar ook dat je eerder honden ziet met rugproblemen en andere problemen omdat het ze minder sterk maakt als ze te vroeg worden gecastreerd.
Het blijft toch lastig om het juiste tijdstip te bepalen, ik zelf vind het belangrijk dat ze hun grootste groeispurt voorbij zijn, alvorens te castreren.

Dat zijn ook mijn zorgen, verstoring van de hormoonhuishouding bij veel te vroeg ruinen, ik denk ook wel dat de grootste groeispurt eerst voorbij moet zijn... en Rocky's zijn al niet zo heel grote "paarden"...
Toch meen ik vaak een verschil te zien bij ruinen als ze jong of op oudere leeftijd zijn geruind.... maar misschien is het gezichtsbedrog...

Succubi

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:33

Dit topic is niet goed voor mij! Ik begin overal over te twijfelen :') haha.

Die Bleu roan vind ik ook prachtig!
Sowieso vind ik dat Rocky's veel mooie kleuren mogen hebben.
Is er een kleur of aftekening wat niet "toegestaan" is?

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:40

Bont is niet toe gestaan in Rocky stamboek. Deze paarden komen dan in het Spotted mountain horse stamboek. (zie het als het zelfde als de quarters en paints, om het even een beetje zwart wit uit te leggen ;))
Verder is volgens mij alles qua kleurstellingen toegestaan..

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:59

Nsundu schreef:
Bont is niet toe gestaan in Rocky stamboek. Deze paarden komen dan in het Spotted mountain horse stamboek. (zie het als het zelfde als de quarters en paints, om het even een beetje zwart wit uit te leggen ;))
Verder is volgens mij alles qua kleurstellingen toegestaan..

Inderdaad, precies zoals Temba zegt,

Zie verder: http://www.rmhorse.com/images/files/Registry%20Handbook/Rule%20of%20Registry/Exhibit%20D%20-%20Rules%20of%20Registry.pdf

En zie verder de site van RMHA: http://www.rmhorse.com/

Citaat:
4. The horse examined does not have parrot mouth or any other physical deformities.
5. The horse meets the following requirements of conformation:
a. The horse has medium sized bones; with medium sized feet in proportion to the body; a wide
deep chest with a span between the forelegs.
b. The fore and hind legs are free of noticeable deformity
c. The horse has sloping shoulders with an angle of about 45 degrees, bold eyes and wellshaped
ears.
d. The face is neither dished nor protruding, the head is medium-sized in proportion to the body
with medium jaws.
e. The neck is gracefully arched, medium in length and set on an angle to allow a natural
carriage with a break at the poll.
f. The horse does have a solid body color
g. There is no white above the knee or hock except on the face where modest amounts of white
marking are acceptable

Het is hier helemaal wit, waterslangen binnen in de deel gelegd (waren helemaal bevroren)... heel karwei om 50 meter slang uit te rollen en de tonnen te vullen (voor de merries... die hebben een weide verderop als ze buitenstaan), poorten en hangsloten zijn bevroren,,,, veel werk momenteel, zwaar werk...

de hengsten zijn helemaal blij met de sneeuw... staan ook veel in hun huisje... maar kunnen vanuit hun tent het land op... met name Gold is een reusachtige poedel, enorme manen, een wintervacht als een beer, en zijn reusachtige nek is nu nog breder... is een echt enorm forse en vreselijk sterke hengst geworden, komt denk ik omdat hij nu al maanden continu buiten staat, ,,,, en Lucky die bij hem is maakt momenteel een enorme groeispurt door... is al bijna zelfde schofthoogte als Gold maar wel tengerder.... wordt ook een beer.... eerst in de hoogte groeien en daarna in de breedte??? boxen hebben we nodig voor de merries,,, Gold staat ook steeds te loeren naar de merriestal.... testosteron productie bij hem is op max denk ik....

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:23

yep, veel werk met dit weer, het ziet er allemaal prachtig uit, maar leuk is anders.
Vos vind ik zelf heel mooi, mijn pony vroeger was vos, en mijn ruintje is ook vos, ik vind het zelf prachtig maar de meeste mensen houden er juist niet van.
Tja, karakter blijft voor mij een hele grote rol spelen! dat zowiezo!!
Op een kleurtje kun je niet rijden denk ik dan altijd maar.

en idd, het blijft lastig om het juiste tijdstip te bepalen van een hengst laten ruinen. Na de groeispurt en voordat ze zich echt als hengst gaan gedragen, maar ja, er zijn genoeg volwassen makkelijke hengsten en veulens van een maand oud die al behoorlijk hengst zijn.
Als Agrado nog niet verkocht is in het voorjaar, dan word hij geruint, hij is dan ruim anderhalf, dit ook om praktische redenen, ik wil niet meer afhankelijk zijn van een opfok en zo kan ik hem bij huis houden tussen de merries.
Dus beetje gemakzucht van mijn kant, ik geef het toe

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:32

Wel een aparte kleur dat blue roan, word ie nou nog lichter?
Ik heb niet veel ervaring met vroeg castreren van paarden, maar wel met honden en kattten. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het slecht zou zijn. Voor teefjes is het voordeel dat je de kans op kwaadaardige mammatumoren sterk verminderd.
Op mijn werk doen we vaak pups en kittens vroeg castreren, soms al met 8 weken, en ik vind het alleen maar voordelen hebben.
Ik denk dat bij paarden hetzelfde geld.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:10

Tinka schreef:
Wel een aparte kleur dat blue roan, word ie nou nog lichter?

In de zomer wordt de Blue Roan veel lichter, geldt ook vaak voor de blonde manen/staarten van de Silver's (Chocolate's).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:21

Bij mensen is het zo, dat als bij vrouwen in de premenopauzale levensfase, dus in hun fertiele jaren, de eierstokken (Ovaria) worden weggegehaald, dat zij dan vervroegd in de overgang komen met alle risico van dien op opvliegers en (groot) risico op botontkalking (Osteoporose). En als mannen met prostaatkanker worden gecastreerd (chemisch of chirurgisch) dan begint de botontkalking direct. Is dit te extrapoleren naar hengsten en reuen en of andere diersoorten?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:32

Hallo allemaal, erg druk gehad afgelopen dagen door de vorst, en nog niet de kans gezien om heir bij te lezen en mee te praten :)

Alleen even laatste 2 blz doorgekeken, en ik moet zeggen dat ik zelf ook nogal een erge Roan fan ben. Voordat ik aan gangenpaarden begon had ik een appaloosa merrie met de keur: zwart snowflake roan. erg leuke toverbal! zal kijken of ik nogw at leuke foto's hier neer kan zetten.

Nu verwacht ik in januarie mijn silverappel zwarte roan merrie Gem's Silver Bells, zij zal bij ons ingezet worden voor de fok:
Afbeelding

Daarnaast heb ik in een merrie die waarschijnlijk in april onze fokkerij komt versterken de hengst Classic's Shogun zitten (is de vader van deze merrie) Shogun is zilverappel bruin roan,een kleur die ik ook heel graag nog eens naar NL zie komen :D

Classic's Shogun:
Afbeelding

Altijd een lichtelijk zwak gehad voor (donkere)appelschimmels, dus mijn voorliefde voor roan is een logisch gevolg hahaha :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:27

Erg mooi hoor die kleuren, vooral die eerste vind ik erg apart.
Honden zijn niet te vergelijken met mensen en paarden ook niet. Een hond en paard gaat nl. nooit in de overgang en krijgt dus ook geen botontkalking, ook niet als ze gecastreerd worden. De cylcus is nl. heel anders, en de hormonenhuishouding dus ook.
Ik heb zelf een teef en een reu die met 5 mnd gecastreerd zijn en die zijn heel gezond en zijn ook mooi uitgegroeid.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 07:07

Citaat:
@NkPrecious

Dat is een mooie merrie! Erg mooie kleur, zijn ze winters donkerder? maar ze moet niet in mijn buurt komen anders ga ik haar borstelen :D _O-

brrr vanmorgen vroeg wakker gemaakt door de hengsten, ze probeerden de ijslaag in de watertonnen met hun voorbenen open te hakken... Lucky monotoon aan het breken met een voorhoef en Gold stond op wacht.... ik dacht inbrekers proberen een deur of zo te forceren... maar toen ik naar buiten keek uit mijn slaapkamerraam zag ik waar het geluid vandaan kwam.... de heren bezig... wat emmers water gegeven en op de meter is het nu hier in Vriezenveen -13.2 graden :oo na drinken trokken de hengsten zich terug in hun schuilstal... ik heb ze ook twee volle emmers winterpenen gegeven in hun tent... krijgen ze zo ook wat vocht door binnen... ach in december 1979 weet ik nog was het -26 graden op sommige plekken in de Veluwe... maar toen waren de meesten van jullie of peuter of nog niet geboren :D

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:57

dit is echt zulk fijn weer jhe!! moet er wel een laagje sneeuw liggen natuurlijk, net een tijd buiten geweest van d epaarden genieten, veulens de wei op en het was feest !!! :D heerlijk zonnetje derbij, superfrisse zuivere lucht, heerlijk!

Echt genieten :D

Morgen sneeuwritje maken in het obs waarschijnlijk :D

@ GJ thnx! Ben erg blij dat ik haar gevonden heb, precies de merrie die ik zocht!!! in de winter is ze inderdaad een stuk donkerder, in zomer is ze soms bijna wit!!(alleen haar hoofd en benen zijn donkerder)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:49

Citaat:
Daarnaast heb ik in een merrie die waarschijnlijk in april onze fokkerij komt versterken de hengst Classic's Shogun zitten (is de vader van deze merrie) Shogun is zilverappel bruin roan,een kleur die ik ook heel graag nog eens naar NL zie komen :D

Zilverappel bruin roan is mijn favoriet! Helaas heb ik nog geen merrie in die kleur kunnen vinden die ook nog eens voorzien is van een mooie bouw en fijn gangwerk. Shogun zelf is helaas niet te koop ;) Ik weet al wel wat ik voor kerst zou willen... (:)

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:12

Pleasuregaits schreef:
Citaat:

Zilverappel bruin roan is mijn favoriet! Helaas heb ik nog geen merrie in die kleur kunnen vinden die ook nog eens voorzien is van een mooie bouw en fijn gangwerk. Shogun zelf is helaas niet te koop ;) Ik weet al wel wat ik voor kerst zou willen... (:)

Nog ff en het is een hele mond vol met alle kleurtjes van de regenboog in 1...Zilverappel bruin roan.... :+
Wel errug mooi inderdaad! :D

Ben dan ook erg benieuwd naar de paarden van Leonie :D.
Is toch altijd net wat anders/leuker in het eggie dan op een foto natuurlijk ;)..

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:15

Tja..
ik heb al wel een bay sabino (sabino geeft ook veel roaning als resultaat) en een chestnut sabino maar dat zijn geen Mountain Horses :)

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:19

je hebt volgens mij wel een boel verschillende kleurtjes bij elkaar inderdaad.. Maar wel leuk!
Idd geen mountain horses.. (kan niet alles hebben he :))
Ach er blijft altijd iets op je verlanglijst staan dan toch? ;)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:33

Wat niet is, kan nog komen! Ik heb al een aantal zeer leuke dubbel geregistreerde paarden gezien ;)

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:39

Dat sowieso natuurlijk! En die leuke dubbel geregistreerde zijn er inderdaad.....
Ik wens een geldboompje ;) hahaha

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:23

Haha ja geldbomen zijn altijd fijn :P

En indd Sandra, helaas is Shogun niet te koop :( anders stond hij zeker bovenaan mijn lijstje! wat een prachtdier. In april ga ik hem IRL ontmoeten :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:22

Nsundu schreef:
Dat sowieso natuurlijk! En die leuke dubbel geregistreerde zijn er inderdaad.....
Ik wens een geldboompje ;) hahaha

... geldboom voor het aanschaffen van een Rocky Mountain Horse????? hmmmm in 2011 fokken we 2 veulens... whisper en magic worden in 2011 gedekt... die worden verkocht omdat ik andere "veulens" moet bekostigen... mogelijke kleuren... silver, zwart, misschien vos...
...kom hier maar eens kijken... maar wat er nu staat is niet te koop...

pied-à-terre
-à-terre
buitenhuisje, optrekje

zie http://www.encyclo.nl/begrip/pied%20a%20terre ..... is een gezegde... ouderen kennen deze uitdrukking meer...

Wijchen veel meer sneeuw, en de gemeente Wijchen schuift weinig sneeuw in de woonwijken... :(

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:23

Bruin rood vind ik opzich wel een mooie kleur

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:11

Video van "Hershey's Pinnacle" een halfbroer van onze jonge hengst "Lucky"... ze hebben de zelfde pappa: "Ole Time Hershey Boy"

Onze hengst Black Hill's Gold is ook een nakomeling van "Doc"

Foto van Rocky Mountain Horse Hengst "Doc" (een robuste beer van een hengst): zie http://www.rockymtnhorse.org/rmhPhoto.asp?pic=19820600-1.jpg

Onze merrie "Tennessee Magic" is een zoon van "Amigo Blue"... een zeer mooie chocolate hengst, "Phenix" (veulen van Tennessee magic) heeft daar iets van weg, zie foto van "Amigo Blue": http://www.rockymtnhorse.org/rmhPhoto.asp?pic=880081-1.jpg

Nog een video, van "Blackfield", hengst, mooie kleur, robuust, (wat kortere rug?), enthousiaste hengst: