Wat betekent de naam van jou IJslander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: Wat betekent de naam van jou IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:11

De mijne heet Bjolfur en dat betekent Wolf. Niet heel toepasselijk voor dit paard want het is eerder een schaapje. Een wel heel erg vriendelijk Schaapje. Weet iemand de vertaling van Schaap in het IJslands, dan doop ik hem om Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:12

voor schaap..? geen idee haha Haha!

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:15

Gloðra Schuw schaap Merrie
Skussi Niet flink, geschoren schaap Hengst
Snegla Schuw schaap Merrie

Clown
Bij die van jou kan dus eigenlijk alleen skussi, die andere twee zijn voor merries Haha!

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:00

Bij ons staat een Skussi, die naam past helaas helemaal bij hem. "Kind" is het ijslandse woord voor schaap Haha! Als je dat te simpel vindt, Hrútur is ram (Ær en Rolla is vrouwelijk schaap, maar meerdere namen voor een ram weet ik niet:S)

KarinW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:47

Mijn paard heet Hneta, wat noot betekend. Past ook niet echt bij haar, ze is ook weer niet heel zacht maar zeker niet hard. Die van mijn vriend heet Faunix, wat feniks betekend (zoals die in Harry potter;)) Vindt ik wel een gave naam.
Een paar andere leuke namen van paarden die ik ken: Gleymer= vergeet me niet, Ásta=liefde, Drottning=koningin, Plóma=pruim, Raudhetta= roodkapje, Pipar= paardje, Tigull= muizenoor.

breniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:27

Ik heb Halastjarna er nog niet in gezien, dat betekend Vallendester
dus Hala is vallende en Stjarna is ster.

meestal word ie naam gegeven bij een sterblesje
maar bij die van mijn vriendin omdat ze werd geboren en toen zag die eigenaresse een vallendester...

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:39

Skotli fra Skogarond. Volgens zn ex-baas: vos met bles aan de bosrand Lachen

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:26

de naam van mijn ijslander is frami fra liberte en dat betekend beroemdheid de vrijheid

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:30

Hagar = de strijdlustige Haha!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:59

loveyoutoo schreef:
Hagar = de strijdlustige Haha!

Hahaha, wat een geweldige echte viking-naam zeg!! Haha! Haha! Prachtig. Ik las altijd die stripjes van Hagar de Verschrikkelijke. Nagelbijten / Gniffelen

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:45

Örvar = stimulerend

Hij heet helemaal : Örvar-Deldur

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:22

Fjölnir betekent Oppergod!
Eppie komt van EP-> eigen pony, omdat hij bij het peerdespul nog in bezit was van iemand anders.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:36

Blueberry schreef:
Örvar = stimulerend

Hij heet helemaal : Örvar-Deldur

Hee hoe zit dat nou met jou & paard...? In je onderschrift staat dat je een andalusier zoekt, maar 't is toch een ijslander geworden dan? Lachen

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:21

Leuk om zo te lezen die namen Haha!
Toen ik in IJsland was sprak ik met een man en vertelde hem de namen van de IJslanders waar ik veel op heb gereden (Svana, Isolfur en Eyglou) en hij vond het zulke vreemde namen! in IJsland werden de paarden altijd naar de kleur of naar het karakter genoemd, of naar iets wat opviel of bijzonder was bij de geboorte, hij snapte echt helemaal niets van de namen die ik noemde. Hij had zelf 2 paarden, die heette vos en zwarte, maar dan in het IJslands, verder heb ik daar op een paardje gereden die Stormur (Storm) heette, er stond ook nog een paard met een naam die de betekenis glas wijn had, omdat hij zijn oude eigenaar altijd van de kroeg naar huis bracht Tong uitsteken en verder was er nog Skola (School), omdat het zo'n braaf paard was waar iedereen op kon, en dus ook van kon leren.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:18

Apart dat die man Svan, Isolfur en Eyglo niet kende. Zulke vreemde namen zijn het namelijk niet, ook niet voor IJslandse IJslanders. Svana en Isolfur zijn ook gewone meisjes- en jongensnamen trouwens. Maar naar karakter en kleur worden er inderdaad heel veel paarden vernoemd (Goh, Raudka (rood/vos) is nou niet de minst voorkomende naam)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:26

Noemy schreef:
...

er stond ook nog een paard met een naam die de betekenis glas wijn had, omdat hij zijn oude eigenaar altijd van de kroeg naar huis bracht Tong uitsteken en verder was er nog Skola (School), omdat het zo'n braaf paard was waar iedereen op kon, en dus ook van kon leren.

Maar zijn die paarden dan pas later benoemd tot deze namen ofzo...? Als ze net geboren zijn kan je moeilijk beslissen of ie later een goede leerschool zal zijn bijvoorbeeld...

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:34

Na het beleren weet ik niet, maar Glefsa heeft haar naam bijvoorbeeld waarschijnlijk wel later gekregen. Betekent bijten, en dat doet ze ook met name als haar iets niet aan staat... Lijkt me niet dat ze dat bij geboorte al wisten. Veel Raudka's en Svarturs enz. krijgen hun naam ook trouwens pas officieel bij verkoop.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:59

Skundi fra Skogen - Snelle van de bossen
Gaska - Vrolijk speels paard
Litla-Muska - Kleine muisgrijze merrie

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:04

Roskur schreef:
Noemy schreef:
...

er stond ook nog een paard met een naam die de betekenis glas wijn had, omdat hij zijn oude eigenaar altijd van de kroeg naar huis bracht Tong uitsteken en verder was er nog Skola (School), omdat het zo'n braaf paard was waar iedereen op kon, en dus ook van kon leren.

Maar zijn die paarden dan pas later benoemd tot deze namen ofzo...? Als ze net geboren zijn kan je moeilijk beslissen of ie later een goede leerschool zal zijn bijvoorbeeld...

Ja daar had ik dus ook al aan gedacht, vond het ook al een beetje vreemd, maar die hebben ze waarschijnlijk dan later zo genoemd ja. En hij vond het echt vreemd dat IJslandse paarden hier ook 'gewone' namen kregen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:15

Röskva: heeft twee betekenissen. Enerzijds is het een mythologische naam, in de Edda is Röskva de dienstmeid van de god Þór. In overdrachtelijke zin betekent het iets in de richting van "druktemaakster" en wat dat betreft is ie dus heel goed gekozen. Hulde aan Ad.
Dögg: is het ijslandse woord voor dauw. Ik weet niet precies waarom Annetje haar zo genoemd heb, moet ik nog eens vragen. Kan me 2 scenario's voorstellen. Ofwel het is vanwege haar enigszins druppelvormige kolletje, ofwel omdat ze misschien 's ochtend vroeg geboren is.
Kolbrún:Typisch geval van een "kleurnaam", zoals zo vaak bij ijslandse IJslanders: koolbruin, bruinzwart dus.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:36

Roskur schreef:

De meeste ijslandse ijslanders krijgen pas een stamboom en naam als ze naar wedstrijd/keuring gaan of verkocht worden. Mijn eerste "echte" ijslander had als stamboom gewoon een soort kartonnetje waar zijn familie op stond. Toen hij geëxporteerd werd kreeg hij de ons bekende stamboom met een foto van Náttfari erop.
Vorig jaar heeft een vriendin een paard gekocht op ijsland. Totdat hij op het vliegtuig ging heette hij gewoon "geeltje". Ze mocht eigenlijk zelf een naam bedenken maar omdat de toenmalige eigenaar een beter beeld van karakter had heeft ze hem een naam laten kiezen. Nu heet hij Bráinn, de glanzende.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:18

maras schreef:
De mijne heet Bjolfur en dat betekent Wolf. Niet heel toepasselijk voor dit paard want het is eerder een schaapje. Een wel heel erg vriendelijk Schaapje. Weet iemand de vertaling van Schaap in het IJslands, dan doop ik hem om Lachen

Alstublieft:

Schaap = Sauður

Haha!

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:26

Op dit moment zijn er geen ijsjes meer in mijn leven helaas. Maar ik heb 2 ijsjes gereden en verzorgd bijna 4 en een half jaar. Ik heb de namen niet opgezocht ofzo hoor, ik heb het gewoon van de eigenaar gehoord en ik naam aan dat dat wel goed is. Skotta= klavertje 4
Ganti= grappenmaker

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:38

Mijn IJslander heet Þómas (spreek uit als Tomas). Daar hoort wellicht een bijbelse betekenis bij, maar ik heb geen idee of deze naam in het IJslands nog een aparte betekenis heeft. Verward Is er iemand die dit weet?
De betekenis van Þómas z'n beste vriend Lagsi is naar verluidt - hoe toepasselijk - kameraad of vriend. Lachen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:30

Citaat:

Ja daar had ik dus ook al aan gedacht, vond het ook al een beetje vreemd, maar die hebben ze waarschijnlijk dan later zo genoemd ja. En hij vond het echt vreemd dat IJslandse paarden hier ook 'gewone' namen kregen.

Gewone namen??? De IJslanders hier hebben wel echt IJslandse namen hoor. Op een uitzondering na mischien maar dat komt niet vaak voor.