Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:44

CrazyCat schreef:
Koop je een dure dekhengst van totaal tussen de 15.000 en 20.000 euro en die blijkt niet geschikt voor de fok ben je dus zo 10.000 euro kwijt. Dit soort risico's worden ook in de prijs ingecalculeerd.

Imho is het andersom: omdat de prijs van de veulens hoger is kan er voor de hengst meer betaald worden. Omdat een 'product' meer opbrengt kan je meer risico's nemen in de productie ervan.

Bij een paard met goed afstamming en goede gangen kan je bijvoorbeeld meer in de opleiding investering (betere ruiter, ook al is die wat duurder enz) dan bij een doorsnee paard. Die duurdere ruiter geeft geen garantie dat het paard een topper wordt, maar met de vooruitzichten van een hogere verkoopprijs als het wel zo is kun je dat risico lopen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:53

sallandval schreef:
Volgens mij is 'het ras promoten' in Nederland vooral gericht op meer mensen enthousiast maken en daardoor de markt vergroten (en zo meer paarden kunnen verkopen) dan met de wens dat er meer van het ras komt.

Dat is toch een beetje hetzelfde? Alleen bij het eerste nog een ander belang, namelijk paarden verkopen :+ Dan is een ras promoten dus alleen goed als je dat puur op vrijwillige basis doet :)

joyfordogs

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:18

vaak kosten demo's geven, juist geld.
als ik naar een fair of evenement ga, ben ik geld kwijt, echter vind ik het ook echt leuk om met mijn paardje op pad te zijn en mensen enthousiast te maken voor de gangenpaarden.
Je enthousiasme delen, is ook erg leuk om te doen.
Ook laat ik vaak mensen gratis op mijn paardjes rijden, wetend dat deze personen nooit een paard bij me zouden kopen, maar gewoon omdat ik het leuk vind om te delen.

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 01:39

importeren, vlucht is 3.580 euro, dit in inclusief de 30 dagen isolatie, entingen etc in texas
hier komt dan nog de VAT bij, afhangende van aanschafprijs (ik was 607 euro kwijt)
de aanschafprijs, tot $5000 (dollar) kan je erg mooie dieren vinden, maar afhangende van het ras daar zal ik verder geen discussie over maken
laat ik maar zeggen dat ik altijd onder die prijs erg mooie dieren heb gekocht in usa
http://www.equinenow.com geeft een idee hiervan

demo' s kost inderdaad wel wat, en doe je vooral uit liefde en enthousiasme voor de sport
ik heb het vaak gedaan (back in the day) en als ik de mogelijkheid heb zal ik het nu ook weer doen
het is nooit iets geweest wat ik heb doorgerekend naar mijn prijzen, ik kon het aftrekken van belasting en dat vond ik mooi genoeg, maar ook dat is een persoonlijke keuze

ik wist niet dat dravers zo fun konden zijn, maar ik had er toch niet een gekocht want wat ik zocht was een paardje wat gewoon altijd gait, ook de langzame gangen, in een duidelijke 4-takt, en dat heb ik gevonden
als ik ooit de kans krijg wil ik wel eens op zo'n toltende draver rijden, als er een draver eigenaar is die dat ook eens op een paso fino wil proberen? :D

obrigada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:21

die import kosten vallen me mee vanuit Brazilië ben je meer kwijt.
dan zit je tussen de 5 a 6 dznd euro.

demo's doorberekenen lijkt me ook niet nodig ; ).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:42

CrazyCat schreef:
Koop je een dure dekhengst van totaal tussen de 15.000 en 20.000 euro en die blijkt niet geschikt voor de fok ben je dus zo 10.000 euro kwijt. Dit soort risico's worden ook in de prijs ingecalculeerd.

Mij maak je echt niet wijs dat er in Nederland dekhengsten rondlopen die 27.000 dollar hebben gekost en alhier niet geschikt bleken voor de fok.

En dat demo's geld kosten; tja zonder een beetje marketing plus gunfactor van eventuele klanten ben je natuurlijk nergens; dat geldt voor elke ondernemer... je zult toch een beetje de boer op moeten om je product te verkopen. Daarom is het ook aftrekbaar. Dat het ook leuk is is natuurlijk mooi meegenomen :)

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:39

er zit altijd een risico in het importeren, dat risico kan je verkleinen door zelf het paard te zien, uitgebreid te laten testen (hengst op sperm-count bv) en te zorgen voor een goede verzekering, deze dingen kosten allemaal geld, en dan is het ook logisch dat bv de dekking duurder is dan die van een haflinger, en die prijs mag je ook reflecteren op de prijs van je veulens

(ik snap echt niet waar je een paard vind in amerika van 20+K dollar, het enige wat ik kan bedenken is een paard die world champion is ofzo, en alhoewel het niet verkeerd is om show-paarden naar nederland te halen...wij hebben hier geen wedstrijden, dus de waarde van een sportpaard ligt dan ook weer anders)

maarja zolang de prijzen hier in europa nog zo hoog liggen is zelf importeren dus zeker een optie voor de kleinere beurs, just saying

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:41

Ik heb nooit zo onwijs nagedacht over de prijzen en of dit terecht of onterecht is. Ik heb geluk gehad dat mijn vent me gegund werd door zijn fokker. Dat ze opzoek was naar een huis voor een hengstje waar niet verder mee gefokt 'mocht' worden ivm een kleine mogelijk overerfbare afwijking en mij daar blijkbaar in vertrouwde. En dat we een mooie betaalregeling konden doen. Ik verkoop spullen die zijn nodig heeft, dus ik heb de helft in geld en de andere helft in spullen betaald. In totaal 4000,- voor een 6 mnd oud RMH hengstveulen. Ik wilde hem graag, kon het betalen, dus heb het gedaan. Als ik het niet had kunnen betalen, dan niet. Blijkbaar zijn er meer mensen zoals ik en is er vraag die de prijs bepaalt.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:47

cl@udia schreef:
maarja zolang de prijzen hier in europa nog zo hoog liggen is zelf importeren dus zeker een optie voor de kleinere beurs, just saying

Sorry, maar hoe jij over 'even' importeren praat is wel erg makkelijk, je zoekt effe een paardje belt ef, stuurt geld naar daar en hoppa maand later staat het paard voor je deur.........
Er komt toch wel heel wat meer kijken bij dat en daarbij, wil ik zien wat ik koop, dus wil je proefrijden/kijken etc.
Zou echt niet effe 10000 dollar betalen en dan een paard hier krijgen wat helemaal niet is wat ik zoek, dan liever 12000 euro betalen aan ene in europa, waar ik een aantal keer ben gaan kijken en waar ik dan ook de klik mee heb, maargoed, das hoe ik erover denk ;)
En even naar Amerika vliegen voor dat ene paardje te kijken en eventueel rijden, wat kost dat dan wel niet?

En het ligt er ook aan vanwaar je importeert, ik was destijds (2008) meer kwijt aan importeren dan de prijzen wat jij noemt, maar die importeur was me aangeraden en wil ook dat mijn paardje op een goede en veilige manier in Nederland aankomt.
De reiskosten van het adres waar het paard staat tot aan de quarantaine heb ik ook zelf betaald. Zo kun je niet alles maar even vergelijken.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:45

Ik was ook wel meer kwijt dit jaar....

Citaat:
Imho is het andersom: omdat de prijs van de veulens hoger is kan er voor de hengst meer betaald worden. Omdat een 'product' meer opbrengt kan je meer risico's nemen in de productie ervan.

En dan gaan zeuren dat de europese rocky's van mindere kwaliteit zijn :+
Ik denk dan toch dat als je gaat fokken,je toch tenminste moet investeren in GOED uitgangsmateriaal.Of je dat nu doet om van te leven of voor de lol.
De vader van mijn hengst heb ik te koop zien staan voor 45000 dollar,dus het kan wel hè,duurder vinden :P

En 'boshobbelen' krijgt wel een hele andere(sportieve) dimentie als je de bergen in gaat voor meerdaagse trektochten,met bepakking.Dan vallen er toch heel snel een heleboel recreatieve paarden af.Een paard waar je in alle,zelfs onvoorziene,omstandigheden op kan rekenen is goud waard(gangen of niet ;) )Je leven kan er vanaf hangen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 20:52

sallandval schreef:
CrazyCat schreef:

Mij maak je echt niet wijs dat er in Nederland dekhengsten rondlopen die 27.000 dollar hebben gekost en alhier niet geschikt bleken voor de fok.

En dat demo's geld kosten; tja zonder een beetje marketing plus gunfactor van eventuele klanten ben je natuurlijk nergens; dat geldt voor elke ondernemer... je zult toch een beetje de boer op moeten om je product te verkopen. Daarom is het ook aftrekbaar. Dat het ook leuk is is natuurlijk mooi meegenomen :)

Ik weet niet waar je 27.000 vandaan haalt als ik schrijf tussen de 15 en 20 duizend, maar toevallig ken ik er wel eentje.
En dan heb ik het dus over een hengst van 12000 dollar + de import.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 20-09-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:54

smaos schreef:
Sorry, maar hoe jij over 'even' importeren praat is wel erg makkelijk, je zoekt effe een paardje belt ef, stuurt geld naar daar en hoppa maand later staat het paard voor je deur.........
Er komt toch wel heel wat meer kijken bij dat en daarbij, wil ik zien wat ik koop, dus wil je proefrijden/kijken etc.
Zou echt niet effe 10000 dollar betalen en dan een paard hier krijgen wat helemaal niet is wat ik zoek, dan liever 12000 euro betalen aan ene in europa, waar ik een aantal keer ben gaan kijken en waar ik dan ook de klik mee heb, maargoed, das hoe ik erover denk ;)
En even naar Amerika vliegen voor dat ene paardje te kijken en eventueel rijden, wat kost dat dan wel niet?

Laten we zeggen dat je budget 10.000 is en importeren alles bij elkaar 6000 euro kost dan heb je nog 4000 euro voor een reisje VS, daar kun je met gemak een week of twee lang een heleboel gangenpaarden voor rijden en de leukste uitzoeken hoor.

Ik ben laatst nog 10 dagen naar Kentucky geweest (geen paarden gekeken trouwens, was op bezoek) en was voor de reis 1000 euro kwijt aan twee retourtjes, 500 euro voor een auto (kon goedkoper maar we wilden graag die mooie mustang :D ) ergens tussen 50 en 100 euro per hotel per nacht en dan nog eten wat veel goedkoper is dan hier (als voorbeeld: met 8 man in een steakhouse geweest, veel doggybags naar huis: 150 dollar).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:56

CrazyCat schreef:
Ik weet niet waar je 27.000 vandaan haalt als ik schrijf tussen de 15 en 20 duizend, maar toevallig ken ik er wel eentje.
En dan heb ik het dus over een hengst van 12000 dollar + de import.

euro calculator

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:21

jodi schreef:
En 'boshobbelen' krijgt wel een hele andere(sportieve) dimentie als je de bergen in gaat voor meerdaagse trektochten,met bepakking.Dan vallen er toch heel snel een heleboel recreatieve paarden af.Een paard waar je in alle,zelfs onvoorziene,omstandigheden op kan rekenen is goud waard(gangen of niet ;) )Je leven kan er vanaf hangen.

Mee eens :j

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:32

Ik als totale leek wat betreft gangenpaarden lees hier met veel plezier mee.
Ooit eens een IJslander gereden, en man wat zat dat lekker. Maar voor mij niet het juiste type paard, ik heb liever iets groters van rond de 1,55. Echter nu ik de prijzen hier zie langs komen, weet ik dat er nooit een gangenpaard gaat komen. Wat een prijzen zeg! Jammer, hierdoor zijn ze een stuk minder toegankelijk voor mij. Wie weet ooit, als de prijzen wat omlaag zijn.
(mocht er iemand weten waar ik ze in het echie kan bekijken en eens kan proberen ohz dan hoor ik het graag, want ook dit kan ik helaas niet vinden)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:36

Absque_dubio, hier bij ons in Noord-Brabant ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:51

Oh echt? Dat zou ik heel gaaf vinden! Eens kijken of pijnvrij rijden mogelijk is. :D
Zie dat ik toch maar moet gaan sparen. Ik zit in je profiel te spieken en smelt bij Boots. Wat een heerlijk pretbekkie! Daar word je spontaan verliefd op. En wat is die zwarte merrie van je een plaatje zeg. Ik denk dat ik de trailer stiekem meeneem. ;)
En nu ga ik weer proberen in de meeleesmodus te blijven. :)

Om even iets in de groep te gooien, quarters waren jaren terug ook bijna niet te vinden in NL en daardoor de prijs erg hoog, net zoals bijv. Tinkers. Inmiddels zijn de prijzen wat omlaag gegaan en is er verschil te merken in kwaliteit en prijs en zijn ze beiden toegankelijker. Verwachten jullie ook dat dit met gangenpaarden gebeurt? En zoja op welk termijn?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 22:00

absque_dubio schreef:
Om even iets in de groep te gooien, quarters waren jaren terug ook bijna niet te vinden in NL en daardoor de prijs erg hoog, net zoals bijv. Tinkers. Inmiddels zijn de prijzen wat omlaag gegaan en is er verschil te merken in kwaliteit en prijs en zijn ze beiden toegankelijker. Verwachten jullie ook dat dit met gangenpaarden gebeurt? En zoja op welk termijn?

Je bent hier ook welkom om rockies te rijden in de bergen, alleen zit ik 1000 km bij je vandaan.

Ik denk dat de prijzen zeker nog aanzienlijk gaan zakken. En ik vermoed dat dat in de komende 5 jaar al wel gaat gebeuren.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:06

Hier ben je welkom maar zijn niet ad tolt begonnen
Relaxed karakter hebben ze al dus fijn rondje rijden kan ook hier in noord holland - amsterdam

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:29

Ik denk ook dat de prijzen wel zullen gaan veranderen.
Ik hoop dat er, zoals bij de quarters, meer onderscheid komt op basis van de kwaliteit (gangen, karakter, opleidingsniveau, geschiktheid voor de sport/show, etc.)
In mijn ogen hebben veel kopers nu veelal oog voor het uiterlijk; ze willen persé een gangenpaard van zus en zo ras, met een bepaald uiterlijk etc. maar kijken nog niet verder naar de kwaliteiten van de hun aangeboden paarden. Ik hoop en denk dat dit in de toekomst wel zal gaan veranderen.

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:12

smaos; ik vertel alleen wat mijn ervaring is
dat het voor jou anders ging kan heel goed, je kiest voor datgene waar je comfortabel mee bent
niet iedereen zal zelf willen importeren, en ziet liever een paard eerst hier staan, begrijp ik ook hoor

voor mij is het ook belangrijk dat paarden op een goede plek staan gedurende isolatie, en veilig en gezond overkomen
ik heb hele goede ervaringen met EZ to spot ranch, en zou ze de volgende keer weer gebruiken
http://ez2spotranchequinetransport.blogspot.nl/

het zou voor het gangenpaard in zn algemeen goed zijn als het een grotere groep wordt
absque erg leuk dat je het een keer gaat proberen :D

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:11

sallandval schreef:
smaos schreef:

Laten we zeggen dat je budget 10.000 is en importeren alles bij elkaar 6000 euro kost dan heb je nog 4000 euro voor een reisje VS, daar kun je met gemak een week of twee lang een heleboel gangenpaarden voor rijden en de leukste uitzoeken hoor.

Ik ben laatst nog 10 dagen naar Kentucky geweest (geen paarden gekeken trouwens, was op bezoek) en was voor de reis 1000 euro kwijt aan twee retourtjes, 500 euro voor een auto (kon goedkoper maar we wilden graag die mooie mustang :D ) ergens tussen 50 en 100 euro per hotel per nacht en dan nog eten wat veel goedkoper is dan hier (als voorbeeld: met 8 man in een steakhouse geweest, veel doggybags naar huis: 150 dollar).

6000 euro??? Om een Rocky naar Nederland te halen? De Rockies wat ik te koop zie staan en waar mijn interesse naar uitgaat, heb ik echt niet voor totaal van 6000 euro hier hoor.
Heb voor mijn 2 jarige merrie destijds al 12000 euro betaald om haar hier te krijgen.
Dat is ze ook dubbel en dik waard, de vraag of ik nu ervoor terugkrijg incl. importeren, stallingskosten, inrijden, doorrijden etc. is nee, maar ik hoef er ook niet van te leven, puur hobby en ben heel erg blij dat deze merrie 5 jaar in mijn leven geweest is, ik heb zo ontzettend veel van haar geleerd!!! En ze heeft me een ontzettend mooi veulen gegeven!!! Dat is het zeker waard geweest! En hobby's kosten nu eenmaal geld, ene wat meer dan de andere!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:18

@Cl@udia: Dat is wat ik bedoelde te zeggen, je moet en de wegen van het importeren kennen, er zit tussen de importeurs ook nog genoeg prijsverschil en als je zelf een reisje naar daar wil om te paarden te bekijken en rijden, komen er nog extra kosten bij, wat het dan misschien weer niet interessant maakt (qua prijs importeren en hier kopen) om daar ene te kopen.
Je moet ook maar net durven importeren en weten waar je moet zoeken, betrouwbaar adres vinden etc.
Logisch dat mensen eerder hier ene zullen kopen.
Mocht ik ooit nog een Rocky erbij willen, dan weet ik nog niet wat ik zou doen, kijken wat dan het aanbod hier is en anders toch een reisje Kentucky.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:20

Mikkee schreef:
jodi schreef:

Mee eens :j

Idd, sluit me ook hierbij aan :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:15

smaos schreef:
6000 euro??? Om een Rocky naar Nederland te halen? De Rockies wat ik te koop zie staan en waar mijn interesse naar uitgaat, heb ik echt niet voor totaal van 6000 euro hier hoor.
Heb voor mijn 2 jarige merrie destijds al 12000 euro betaald om haar hier te krijgen.
Dat is ze ook dubbel en dik waard, de vraag of ik nu ervoor terugkrijg incl. importeren, stallingskosten, inrijden, doorrijden etc. is nee, maar ik hoef er ook niet van te leven, puur hobby en ben heel erg blij dat deze merrie 5 jaar in mijn leven geweest is, ik heb zo ontzettend veel van haar geleerd!!! En ze heeft me een ontzettend mooi veulen gegeven!!! Dat is het zeker waard geweest! En hobby's kosten nu eenmaal geld, ene wat meer dan de andere!

Ik weet natuurlijk niet wat 'destijds' is, maar ik heb laatst gewoon eens de totale kosten gevraagd bij een importbedrijf dus ik ga liever van hun inschatting uit. Een nieuwe Mustang convertible importeren is een stuk duurder. En je hebt gelijk, hobby's kosten nu eenmaal geld. Daarom koop ik doorgaans ook liever bij een hobbyfokker dan bij iemand die er van moet leven.