IJslander aanschaffen, waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jonur

Re: IJslander aanschaffen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:45

Tja nog steeds ook na het filmpje een leuke merrie maar ze loopt wel erg hoog met haar koppie. Tolt is nog wel wat lateraal zo te zien, maar ze draaft prima. Oke laten we wel wezen ze is pas 4! Lastige met zulke paarden is dat je niet zeker weet hoe het wordt in NL. Ken zat mensen die in ijsland een paard gaat vonden maar na import er niks meer aanvonden, paard sloeg hier gewoon dicht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:54

Wauw, die merrie! Gaaaf paard! Dat is nou zo'n paard met meer ambitie dan ik := :o

Past ze bij dit lijstje? Er zit om te beginnen een veulen in? Met idd een spectaculaire blup :wow:

LDRD schreef:
:D Heb je even?

-jonge ruin
-minimaal 1.40
-sterk
-geen eczeem
-nuchter/braaf, maar toch pittig voorwaarts
-verkeersmak
-minimaal 4 ganger, telgang geef ik niet direkt om
-wedstrijdpotentie
-lekker kleurtje erop, geen vos, geen zwart, liefst geen aftekeningen
-mensenpaard
-en dan moet er ook nog een klik zijn

Een heel pakketje dus, waarvan niet alle eisen even hard zijn, maar ik wil daar toch
ook niet al te snel op toegeven.

Of ze wel of geen eczeem zal krijgen weet je pas als ze een tijdje in Nederland staat. En of de klik er is weet je pas als jij in IJsland bent. Begin maar alvast om een ticket + verblijf bij je kosten op te tellen := Wat zo'n merrie moet kosten zou ik echt niet weten, lijkt me dat die het eea op moet gaan brengen. (en wat nou als ze jou geen geschikte koper vinden en de merrie liever verkopen aan iemand die haar gaat uitbrengen of ermee wil gaan fokken?) Ben je geïnteresseerd in déze merrie of is dit in het kader van beeldvorming en oriëntatie?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:27

Neem over het kopen en fokken van een goed paard eens contact op met de tweeling van Frá Skoti. Zij kunnen je vast veel advies geven. www.fraskoti.nl

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:52

hestejente schreef:
Wauw, die merrie! Gaaaf paard! Dat is nou zo'n paard met meer ambitie dan ik := :o

Past ze bij dit lijstje? Er zit om te beginnen een veulen in? Met idd een spectaculaire blup :wow:

LDRD schreef:
:D Heb je even?

-jonge ruin
-minimaal 1.40
-sterk
-geen eczeem
-nuchter/braaf, maar toch pittig voorwaarts
-verkeersmak
-minimaal 4 ganger, telgang geef ik niet direkt om
-wedstrijdpotentie
-lekker kleurtje erop, geen vos, geen zwart, liefst geen aftekeningen
-mensenpaard
-en dan moet er ook nog een klik zijn

Een heel pakketje dus, waarvan niet alle eisen even hard zijn, maar ik wil daar toch
ook niet al te snel op toegeven.

Of ze wel of geen eczeem zal krijgen weet je pas als ze een tijdje in Nederland staat. En of de klik er is weet je pas als jij in IJsland bent. Begin maar alvast om een ticket + verblijf bij je kosten op te tellen := Wat zo'n merrie moet kosten zou ik echt niet weten, lijkt me dat die het eea op moet gaan brengen. (en wat nou als ze jou geen geschikte koper vinden en de merrie liever verkopen aan iemand die haar gaat uitbrengen of ermee wil gaan fokken?) Ben je geïnteresseerd in déze merrie of is dit in het kader van beeldvorming en oriëntatie?

:D :D

Nee, in het lijstje past ze niet direct natuurlijk :D .

Maar dat is het voordeel van lang van tevoren gaan orienteren, dan komen er vanzelf meer opties om te overdenken. En een goede drachtige merrie is één van de opties die de revue passeren dus :j .
En in het kader van 'je kijkt eens rond' zag ik deze merrie...en was eigenlijk een beetje verkocht :o . Niet in de laatste plaats omdat ik de indruk heb dat deze merrie zelf een zeer leuk paardje is, maar als ik moeders bekijk dan vind ik die ook niet verkeerd. En als ik dan de paps van het toekomstige veulen een bekijk dan wordt ik eigenlijk nog enthousiaster.

Ik droom nog even door en als de tijd rijp is om serieus aan kopen te gaan denken (kan wat mij betreft niet snel genoeg :o ), dan kan ik altijd nog eens zien of deze merrie dan nog steeds te koop staat.

Het idee was toch al om tzt maar eens naar IJsland af te reizen om in ieder geval daar maar eens te gaan rondkijken, wat niet betekent natuurlijk dat we daar dan ook concreet wat zouden kopen.

Ivm het eczeemprobleem zou ik uiteindelijk toch liever in Europa wat kopen, maar ik vraag me wel stiekem af of dat nou eigenlijk wel zo'n verschil maakt.
Las dat van de paarden uit Europa dat 30% eczeem ontwikkelt. Dat vind ik eigenlijk best een groot percentage. Van de paarden die geimporteerd worden van IJsland, zou 50% eczeem ontwikkelen. Nog groter aantal natuurlijk, maar het verschil is dan weer niet zo enorm. En met kansberekening heb ik slechte ervaringen, dus ik zeg tegenwoordig maar zo: ook al is de kans nóg zo klein, als het je treft dan is je kans ineens 100% geworden :( .
Bovendien zou nog uitmaken in welk seizoen je een ijslander van IJsland haalt. In het voorjaar/zomer zou de kans minder zijn begreep ik dan dat je er één in de herfst/winter hierheen zou halen? Het hele technische verhaal hierachter begreep ik eerlijk gezegd niet helemaal. Ook al dan niet ontwormen zou hierop mogelijk invloed hebben, maar ook van dat verhaal ontging mij de clou een beetje.
Een paard dat hier al is zou wel middels een bloedtest inmiddels getest kunnen worden op eczeem? Iemand daar al mee bekend? En werkt dat dan voor paarden die op IJsland staan niet? Uiteraard ga ik met deze vraag ook veeartsen lastig vallen tzt, maar wellicht dat jullie hierover ook meer weten?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:16

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:20

:D

Extra goed over nadenken dus :D .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:06

Imre schreef:
Neem over het kopen en fokken van een goed paard eens contact op met de tweeling van Frá Skoti. Zij kunnen je vast veel advies geven. http://www.fraskoti.nl

Hier sluit ik me bij aan... Ga daar eens praten, probeer wat paarden, laat je adviseren....
Als het niet perse hoeft, zou ik ietwat terughoudend zijn om te importeren.... Zij fokken zelf prachtige paarden, en hebben heel veel goede connecties.

Ik vind het risico van eczeem bij import te groot... eczeem is een grote zorg.... Er is helaas nog geen mogelijkheid om op voorhand vast te stellen of een paard eczeemgevoelig is of niet...
Te meer daar de oorzaak van eczeem van paard tot paard lijkt te verschillen....

Tot slot vind ik importeren voor fok nog een overweging... fris bloed.
Voor recreatie vind ik het eigenlijk een beetje heftig, het is natuurlijk een vreselijke omschakeling voor een paard..... Niet zelden kunnen paarden hier lastig aarden heb ik de indruk... en ik heb er al heel wat gezien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:39

Wat ik heb begrepen is dat van de Europese IJslanders 25% eczeem ontwikkelt en van de importpaarden 75%. Waar die cijfers op gebaseerd zijn weet ik niet.

Verder, wat Ninx ook zegt: als je er niet mee wil gaan fokken waarom zou je dan willen importeren? Even gewoon alleen qua kosten al. Ik weet dat er mensen zijn die liever een IJslandse IJslander willen. Er zijn er ook die dat niet willen, daar ben ik er één van. Ben een aantal keer wezen kijken bij mijn rosje, uiteindelijk moest hij natuurlijk ook vervoerd... ben blij dat ik 'm uit Friesland heb en niet uit IJsland :Y) :D Uiteraard is het wat anders als iemand een importpaard heeft dat al in Nederland is. Als het meezit heb je dan ook een idee wat betreft de eczeemgevoeligheid, het duurt meestal toch een jaar of 2 voordat je merkt of je een eczemer hebt.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:55

Importers kunnen ook heel goed uitpakken hoor :D Die van mij is (met mij als eigenaar) van Akureyri IS naar Reykjavik IS gegaan, en daarna via Luik BE naar Groningen NL, vanuit daar door naar Århus DK en nu staat ze aan de andere kant van Denemarken in Nykøbing Falster. Maar toch is het echt een wereldpaard zonder eczeem, totaal geen inburgeringsproblemen en prima geaard hoor :D Staat zomers ook gewoon 24/7 op het land zonder deken. Alleen de eerste zomer in NL heeft ze een eczeemdeken opgehad, preventief.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:49

Mijn importer is naar Nederland gekomen toen ze 3,5 was en stond in Brabant. Op IJsland is ze eerst nog gedekt. Vlak na het importeren is ze verkocht aan een meisje in Drenthe, vlak aan een boswal. Ze heeft eczeem ontwikkeld, maar ik weet niet of dat in Brabant ook al duidelijk was. Ik heb haar 3 jaar later gekocht. Haar veulen (inmiddels 3,5) heeft tot nu toe geen eczeem.

Mijn andere paard heeft overigens ook eczeem, hij komt uit Duitsland. Wel een importer dus, maar vanuit Europa. :Y)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:33

Die merrie kost echt geen 25 duizend euro hoor! Voor dat bedrag kun je op IJsland gemakkelijk een 1e premie merrie kopen gedekt door een tophengst. Ruim de helft van alle importpaarden van IJsland krijgt vroeg of laat eczeem. Het scheelt wel degelijk of je ze in de zomer of winter laat overkomen. Onze laatste twee merries zijn beide in de winter naar Europa gekomen en zijn tot nu toe eczeemvrij. De ruin die we destijds laat in het voorjaar over lieten komen, kreeg direct te maken met zomers weer en dus met de mugjes, en hij kreeg dezelfde zomer al last van eczeem.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:42

Overigens, afgezien van het eczeemrisico is het grote voordeel van een paard zoeken op IJsland het grote aanbod van bovengemiddelde tot zeer goede paarden voor een redelijke prijs. Het is wel een kwestie van je goed oriënteren want er is een behoorlijke prijsdifferentiatie. Een interessante verkoopsite is hestaleit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:08

Askja schreef:
Overigens, afgezien van het eczeemrisico is het grote voordeel van een paard zoeken op IJsland het grote aanbod van bovengemiddelde tot zeer goede paarden voor een redelijke prijs. Het is wel een kwestie van je goed oriënteren want er is een behoorlijke prijsdifferentiatie. Een interessante verkoopsite is hestaleit.

Dat is wel een goed punt :j

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:56

Het valt me op dat er heel veel sport ijslanders gepromoot en verkocht worden.
Maar ik zie bijna nergens wat oudere recreatie paarden te koop staan.
Ik ben op zoek naar een leuk paard voor af en toe een rondje polder, wellict eens een les maar zeker geen sportpaard.
Als iemand hier nog tips voor heeft hoor ik het graag.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:32

Natasja, had je Eik van Inge nog overwogen dan, of niet? Want ik zie nu toevallig dat die weg is, maar dat was toch een leuke optie geweest voor jou?
Volgens mij stond er ook nog een oudere valkmerrie op het ijslanderforum, ik weet niet of die inmiddels al weg is? Ik ben wel wat oudere paarden tegengekomen op het forum en op bokt / markplaats, en ze klinken allemaal super leuk alleen is het voor mij dan gewoon een risico omdat ik er ook nog de sport mee in wil en dus niet over 3 of 4 jaar het paard alweer met pension wil hoeven doen.

deze heb ik in elk geval kunnen vinden, die valk kan ik niet terugvinden zo snel
19 jarige IJslanderruin: http://www.ijslanderforum.nl/forum/inde ... topic=3434

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:42

Eik ja, zou een optie zijn, al is ze wel boven budget.
Ze woont niet echt in de buurt dus ik zou het bezichtigen moeten combineren met andere paarden.

Ik heb ook een aanbieding gehad om tijdelijk voor een Ruin te zorgen, dat overweeg ik ook nog. Maar ik kan moeilijk afstand doen van een dier als ik eenmaal gewend ben.
Aan de andere kant ik pas ook op ridgebacken van iemand anders en die blijven dan ook maanden en gaan ook weer weg zonder veel moeite.
En het is ook wel een verantwoording zeker gezien het een sportpaard is.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:48

Ik meen dat Eik inmiddels ook al verkocht is, ik was alleen benieuwd of dat nu naar jou was of niet.

Ik denk dat het met een paard ook wel lastig is om er een poosje voor te zorgen en dan weer afstand te doen, en dan zul je daarna ook weer opnieuw op zoek moeten gaan naar een ander paard lijkt me? Dat is misschien niet zo praktisch.

overigens staat hier ook nog een goedkope merrie: http://www.speurders.nl/overzicht/lieve ... =ijslander
de merrie die ik bedoelde was Svala van 't Peerdespul (frá Hesta Spulta), maar er is kans dat die al weg is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:02

Svala is er nog.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:31

Ok, Eik was vorige week nog te koop, nou snel gegaan fijn voor haar.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:42

Ik vind een paard via marktplaats kopen echt te eng, ik ben met mijn shetlander echt heel erg besodemieterd en dat wil ik niet nog eens mee maken. Dus zoek ik liever via via .
Ik heb het baasje van Gandur gemaild, die had ik over het hoofd gezien.
Svala zal ik eens bekijken, dank voor het meedenken!

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:08

Wie kan ik voor Svala benaderen want kan haar niet vinden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:15

Zie PBtje

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:52

NatasjaM74 schreef:
Ik vind een paard via marktplaats kopen echt te eng, ik ben met mijn shetlander echt heel erg besodemieterd en dat wil ik niet nog eens mee maken. Dus zoek ik liever via via .
Ik heb het baasje van Gandur gemaild, die had ik over het hoofd gezien.
Svala zal ik eens bekijken, dank voor het meedenken!

Is niet zoveel engs aan... wanneer je iemand meeneemt met verstand van zaken, een aantal keren mag 'testen' en het dier echt goed laat keuren kan er eigenlijk niet zoveel mis gaan...
Een particulier verkoopt nu eenmaal via dat soort sites.
Een paard voor recreatief gebruik is soms dan juist voor een fijne prijs te vinden via een particulier op dergelijke sites.

Bij een gerenommeerde fokker/ handelaar betaal je wat meer, en kun je desgewenst ook iets meer 'aandacht' of nazorg ontvangen.... maar dit ligt echt aan het betreffende adres, bij sommigen is het ook ouderwets 'garantie tot aan de voordeur'.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:56

dat lijkt mij opzich ook, ik wil zelf ook gewoon als stok achter de deur altijd een proeftijd afspreken en een paar keer komen kijken. En altijd vragen of je het paard mag laten keuren, als dat niet mag dan weet je al dat er iets niet goed is. En een ouder paardje vindt je toch niet zo snel bij een fokker, juist via marktplaats en fora.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:59

Paard zoeken via marktplaats lijkt me niet enger dan via een handelaar. Mijn paard heb ik via tölt.nl, van een particulier :)
Voordeel van rechtstreeks naar de fokker gaan is dat je evt meerdere paarden tegelijk kunt bekijken.