Tölt, waarom met het hoofd in de lucht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:18

Salka schreef:
Is het niet allemaal puur traditie?
Neuh, traditie zou ik het niet willen noemen. Eerder een hardnekkige misvatting uit het verleden, die er eerst heel lang over gedaan heeft om als misvatting herkend te worden en daarna nog eens minstens zo lang om ook weer uit te sterven. Toen in de jaren '60 de eerste ijslanders naar NL kwamen - en dat waren bepaald niet de besten - bestond er hier hoegenaamd geen kennis over het rijden van de ijslandse gangen en wegens taalbarrière viel het niet mee deze te ontlokken aan ijslandse ruiters die wel wisten hoe het moest.

De truc afkijken was dus het devies en dat is waar het misgegaan is. Het hoger ingesteld zijn van een paard in tölt is natuurlijk iets dat meteen opvalt als je er naar kijkt en toen zijn door de toenmalige ijslanderliefhebbers, wegens niet gehinderd worden door enige rijkunstige achtergrondkennis, oorzaak en gevolg omgedraaid. Er is (in plaats van: "bij het tölten gaat de kont omlaag en eronder") geconcludeerd: "om te tölten moet je de kop omhoog trekken". Medio/eind jaren tachtig pas is men langzaamaan tot het inzicht gaan komen dat dit toch niet echt de manier was, maar voordat zulks dan in alle geledingen van de sport voldoende is doorgedrongen, ben je toch weer een aantal jaren verder.

Heden ten dage zie je het ouderwetse "hengelen" gelukkig echt nog maar héél weinig. Wat je helaas wel nog regelmatig tegenkomt zijn inderdaad de in protest uitgedrukte onderhalzen en weggedrukte ruggen. Daar zijn een hoop verschillende oorzaken voor te verzinnen, zoals bijv.:
- ruiter wil meer van paard dan paard op dat moment fysiek/conditioneel kan handelen en overvraagt het.
- paard heeft meer temperament dan waar ruiter rijkunstig mee uit de voeten kan, waardoor laatste zich, teneinde niet remloos aan de kletter te gaan, genoodzaakt ziet om continue aan de noodrem te hangen.
- gebrek aan talent/belemmeringen in de bouw bij ruiter, paard en/of beiden.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:57

Wat vooral niet vergeten moet worden, (en dit zeg ik even tegen de niet-ijslanderkenners in dit topic) dat de meeste foto's en filmpjes die hier geplaatst worden, paarden zijn die in de topsport lopen. Of in ieder geval gekwalificeerd zijn om op het hoogste van het hoogste niveau te lopen.
Ik weet niet of de 'huis-tuin en keuken ijslander' met een 'huis-tuin en keuken ruiter' deze ambitie heeft. Wil niet zeggen dat die groep ruiters zijn paarden slecht aan het lopen heeft, maar ik ken behoorlijk wat ijslanderruiters die lekker relaxte ritjes willen maken, geen les nemen en al jaren op hetzelfde niveau zitten. Vergeet niet dat de weg naar de topsport lang en moeilijk is en niet voor iedereen weggelegd! Niet iedere ruiter en paard heeft die ambitie en dat talent. Zoals al eerder genoemd werd is een goed langzaamtempo tolt vergelijkbaar met een piaffe. Hoeveel paarden hier op bokt kunnen een mooie piaffe? Als ik buiten rijdt en een 'niet-gangenpaard' tegenkom, kom ik 9 van de 10 keer een ruiter/paard tegen wat niet zz loopt. Dus ik denk dat niet-gangenruiters, misschien eerder een wat minder 'correct' gereden paard tegenkomen, dan wel.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat alleen de groep die aan de top loopt, goed en correct rijdt. Ook een ambitieuze recreatieruiter kan zijn paard super hebben lopen, maar het ligt ook echt wel aan de ambitie en het talent van ruiter en dier en niet iedereen wil eruit halen wat erin zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:17

Salka schreef:
De Rocky Mountain Horses zijn gangenpaarden die eigenlijk ook tölten, het word wel Singlefoot genoemd maar eigenlijk is het hetzelfde als de tölt. Het enige verschil is dat bij de RMH het hoofd wel meer omlaag word gedragen in gang en bij de Ijslanders juist omhoog. Mijn inziens kan dus beide, het is een kwestie van training en opvattingen.

Ik ga mee met het al door Eric gegeven antwoord maar bedenk ook: een RMH is héél anders gebouwd dan een IJslander. Er zijn de laatste jaren steeds meer sportijslanders gekomen maar dat zijn dan naar mijn idee vaak de paarden waar ShadowFax het over heeft: de getalenteerde paarden die met een ambitieuze ruiter heel ver kunnen komen. Ik kan me niet voorstellen hoe een IJslander eruit zo zien als hij net zo'n lange hals zou hebben als een rocky. Dus hoe moet zo'n paard dan als een rocky z'n hals kunnen dragen?

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:18

hestejente schreef:
Salka schreef:
De Rocky Mountain Horses zijn gangenpaarden die eigenlijk ook tölten, het word wel Singlefoot genoemd maar eigenlijk is het hetzelfde als de tölt. Het enige verschil is dat bij de RMH het hoofd wel meer omlaag word gedragen in gang en bij de Ijslanders juist omhoog. Mijn inziens kan dus beide, het is een kwestie van training en opvattingen.

Ik ga mee met het al door Eric gegeven antwoord maar bedenk ook: een RMH is héél anders gebouwd dan een IJslander. Er zijn de laatste jaren steeds meer sportijslanders gekomen maar dat zijn dan naar mijn idee vaak de paarden waar ShadowFax het over heeft: de getalenteerde paarden die met een ambitieuze ruiter heel ver kunnen komen. Ik kan me niet voorstellen hoe een IJslander eruit zo zien als hij net zo'n lange hals zou hebben als een rocky. Dus hoe moet zo'n paard dan als een rocky z'n hals kunnen dragen?

Aangezien ik het eens ben met de antwoorden van Eric, ShadowFax en Hestejente nog even ter aanvulling...
Ook bij RMH zie je dat achterhand er onder komt, voorhand wat opricht en sommige paarden dragen daarom vaak ook hun hoofd hoog en helaas soms ook te hoog (sterrekijken, komt gelukkig nog maar zelden voor maar heb het wel meegemaakt).
Sommige zijn meer sport gericht en zijn ook in hun gang wat hoger op gericht. Andere daar in tegen zijn juist weer vlakker en gestrekter. Wat gangen betreft zit er wel wat gelijkenis bij deze 2 rassen die hierboven beschreven worden. Qua bouw dan weer totaal anders inderdaad! :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:53

Ik rijd zelf op een ijslander en ik kan haar niet aan de teugel vragen als ze aan het draven is want dan gaat ze tölten. Haar hoofd gooit ze wel hoog op anders kan ze de tölt niet doen. heel hoog is het ook niet maar je kan het niet noemen dat ze dan aan de teugel loopt.

ik denk dat het hoofd hoger komt door de volgende punten

doet je handen ook hoger en ietsie naar voren. dus je geeft je paard meer ruimte om omhoog te komen.
ik drijf en het paard gaat naar voren maar bij deze handelingen gaat mijn paard dus tölten. ( ik weet niet hoe het bij anderen zit ) Dus het hoofd gaat omhoog. En eerlijk gezecht heb ik er ook niet zo bij na gedacht. Dit was best een goede vraag :D ik moet er nu ook zelf steeds naar denken. xD

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:24

Gydja schreef:
Ik rijd zelf op een ijslander en ik kan haar niet aan de teugel vragen als ze aan het draven is want dan gaat ze tölten. Haar hoofd gooit ze wel hoog op anders kan ze de tölt niet doen. heel hoog is het ook niet maar je kan het niet noemen dat ze dan aan de teugel loopt.

doet je handen ook hoger en ietsie naar voren. dus je geeft je paard meer ruimte om omhoog te komen.
ik drijf en het paard gaat naar voren maar bij deze handelingen gaat mijn paard dus tölten. ( ik weet niet hoe het bij anderen zit ) Dus het hoofd gaat omhoog. En eerlijk gezecht heb ik er ook niet zo bij na gedacht. Dit was best een goede vraag :D ik moet er nu ook zelf steeds naar denken. xD

Ik vraag me af of jij IJslander les hebt? Dit is namelijk een typisch voorbeeld van hoe je niet moet tölten :) Alle paarden kunnen tölten met het hoofd laag, alleen kan dat niet van de 1 op de andere dag. Dat moet je trainen, daar moeten ze spieren voor ontwikkelen. Ook draven aan de teugel kan gewoon, maar dat is best een kunst bij sommige IJslanders die zodra de oefening wat lastig wordt, gauw gaan tölten. Maar ook dit is een kwestie van oefenen. Alles kan meid, ook met jou paard, gewoon lekker dooroefenen :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:36

Gydja schreef:

bij de ijslanders waar ik op heb gereden is het verschillend. De 1 ging al in tölt met 'r hoofd laag, maar bij een ander moest ik het hoofd hoger vragen en meer oprichting vragen. En bij sommige ijslanders kreeg ik er helemaal geen tölt uit, maargoed ik ben dan ook niet echt een ijslanderruiter.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:39

Mag ik mensen adviseren het topic door te lezen voor ze posten? :o Het is een interessante discussie en heus de moeite waard :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:10

Gydja schreef:

Wat heeft hoofd hoog of laag in vredesnaam met wel of niet aan de teugel lopen te maken? Die snap ik even niet...

Verder verschilt het natuurlijk heel erg per paard (qua aanleg, bouw) welke hulpen je voor welke gang geeft. Over het algemeen doe ik mijn handen juist naar voren als ik wil draven, niet alleen op mijn vierganger met hele duidelijke draf maar op elke IJslander die ik me kan bedenken. Denk dat jouw paard een vijfganger of natuurtölter is, maar ook die kunnen draven. En ook nageeflijk. Handen omhoog doen en dan drijven om zo aan te tölten is nooit een goed plan, maar daar is al het nodige over gezegd in de discussie die tot nu toe gevoerd is.

Reising

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:15

Mijn Ijslander heeft er heel erg moeite mee om nagevelijk tolten, begint wel al een beetje te komen gelukkig
Haar tolt is wel helemaal taktzuiver :)
( weet niet hoe je puntjes op de o moet doen :o )

kiwiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:32

ö doe je door shift ' te doen, krijg je " en dan o. dus shift " + o (zonder +) = ö

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:05

Net als bij alle andere gangen en oefeningen... zachte handen en nageven en heel veel oefenen... en zorgen dat je paard soepel is en over de rug beweegt...

Groetjes, [***]

l4atjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:00

Met het hoofd omhoog is inderdaad meer traditie/"we deden het vroeger ook al" dan specifiek omdat 'ie dan beter zou lopen.

Ik krijg met Pandra les in "rond" rijden, en pas tolten als madam een beetje met ronde nek loopt en haar schouder binnenwaards heeft. En ze is al zo stijf als een plank, dus om haar ook nog eens met haar rug in de knel te laten lopen is geen prettige gedachte.

Maar goed, waar ik les heb is mij verteld dat de nek omhoog niet specifiek het paard pijn doet, maar wel de soepelheid belemmerd. En vooral in Europa is men langzaam aan het veranderen naar de meer dressuurmatige kant van ijscorijden om ze soepel te maken - goed, er worden geen hoge scores gegeven voor een paard dat niet enigszinds zijn hoofd "draagt", maar de soepelheid van deze paarden begint wel meer op te vallen. Schijnt dat er een soort weddenschapje is begonnen na een wedstrijd (weet helaas niet met wie of waar) dat diegene met het soepele paard de stijvere concurrenten ook soepel kon krijgen en beter kon laten zijn dan ze al waren. Weet er verder helaas niks van...
Maar goed, misschien zien we later wel, als we in het bejaardentehuis in het ijslandse paarden blad lezen, ijsjes die niet half spastisch met stijve nek over de baan heen banjeren...ook in IJsland!