Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jodi schreef:Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht![]()
Het is wel 1300 km verderop,dus de 'klanten' kunnen zich het best groeperen voor het vervoer.
Verder zijn mijn hengstjes niet heel erg ongelukkig,maar hoe meer gekken hoe meer vreugd,niet waar?![]()
Ze krijgen hier in ieder geval hoeven van beton!
Citaat:Tijd is een heel ander verhaal naast de geiten..... ;
Citaat:Het is heel duidelijk dat jij enorm enthousiast bent en je bent een enorme liefhebber van Rocky's, dit staat buiten kijf. Bij ons staan 7 Rocky's. Wat betreft inrijden: het zou van hoogmoed getuigen als ik zou zeggen: dat doen we wel even... we gaan niet met deze paarden experimenteren door ze zelf in te rijden... wij hebben 2 veulens (Star en Phenix) en Dream... die wordt in mei as 3 jaar, en Lucky... in 2011 3 jaar... beste is om ze door iemand te laten inrijden die dit ras heel goed kent, en niet door een trainer van kwpn 'ers, quarters, of andere gangenpaardenrassen,, met nadrukkelijk alle respect voor deskundigheid en integerheid van andere trainers. En wij willen de paarden ook niet naar frankrijk/duitsland brengen... veel te ver weg en te lang uit ons zicht... communicatie is dan ook heel erg moeilijk... niemand hier (ik ook niet) spreekt Frans, en Duits ook niet... (en mijn Duits is erg matig en wat betreft duits-gangenpaardenjargon zelfs nihil..., ok wijsgerig jargon ken ik goed, ik heb per slot van rekening Kant, Hegel enz moeten lezen... maar niet van harte... Duits en Frans zijn niet mijn favoriete talen)
Citaat:Familie Vierhaus zit dan weliswaar in Duitsland, maar wel vlak over de grens hoor, kwartiertje rijden vanaf Winterswijk. Ze spreken Duits, maar ook engels, meestal een mengelmoesje, met dan ook nog een beetje Nederlands. Ik kan hun in ieder geval aanraden, ze hebben veel kennis van gangenpaarden.
Tinka schreef:Hun dochter Wiepke spreekt wel Nederlands, zij heeft Pathos in het begin ook gereden. Ik vond hun in ieder geval heel goed te volgen, en spreek ook niet goed duits, ik versta het wel redelijk. Meestal hebben ze toch steeds bepaald woorden die veel gebruikt worden. Zoals gaiten, to trotty, pace, dat soort termen. En bij mij don´t pull on the rains(heb de neiging teveel teugel aan te nemen als ik bang ben)
Ik ken in Nederland niet echt goede gangenpaardtrainers, en zeker niet hier in de buurt. Dus dan maar steeds 3 uur heen en terug naar Duitsland om daar les te nemen ed.
joyfordogs schreef:wat betreft hengsten wel of niet castreren.
Ik vind het altijd een lastige afweging, mijn ruintje was bijna 2, een mooie leeftijd vond ik, nog niet echt erg hengst in manieren maar toch nog 2 jaar extra hormonen gehad voor zijn groeien.
Een goede vriendin van me heeft 17 jaar met paarden gewerkt, ik heb het met haar wel eens over Agrado, wanneer wel en niet castreren, zij is heel duidelijk over het feit dat op latere leeftijd (na 2 a 3 jaar of nog later) dit vaak problemen geeft, bovendien gaat de extra spieropbouw die ze hebben gekregen door de hormonen, alsnog weg.
Zelf zou ik het ergens tussen de 1 en 2 jaar doen.
Ik heb hier inmiddels veel over gelezen, heb ook zelf jaren met paarden gewerkt en gemerkt dat dit voor mij de beste manier is.
Een paard hengst laten en niet laten dekken en alleen laten staan, vind ik zielig, dan liever eerder ruinen.
Tinka schreef:Als je een hengst jong castreerd word ie juist groter, omdat de lengte groei dan langer doorgaat. Als je hem laat castreerd dan word ie natuurlijk wel breder, maar dat kan je er ook op trainen. Het lijkt me niet dat testosteron nodig is voor de groei, anders zou een merrie niet groeien. Het is een afweging die je maakt, beide heeft voor en nadelen