Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:04

Onze 2 hengstveulens worden als ze ongeveer 1 jaar oud zijn afgespeend, op het moment dat ze niet meer mogen drinken... onze ervaring tot nu toe is dat na ongeveer 1 jaar de Rocky moeders droog staan,,, dan gaan de hengstveulens een tijd naast papahengst Gold staan en Oom/neef Lucky.... kunnen ze aan elkaar wennen en daarna gaan ze allemaal bijelkaar, we merken dat Gold en Lucky (2 hengsten) zeer vreedzaam met elkaar omgaan, slapen naast elkaar in hun gezamelijke buitenbox, schoppen en trappen elkaar niet. Phenix zoekt nu al vaak contact met de grote hengsten, hij wil er steeds naar toe... Star nog niet zo...
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 16-12-09 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:25

jodi schreef:
Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht :D
Het is wel 1300 km verderop,dus de 'klanten' kunnen zich het best groeperen voor het vervoer.
Verder zijn mijn hengstjes niet heel erg ongelukkig,maar hoe meer gekken hoe meer vreugd,niet waar? :+
Ze krijgen hier in ieder geval hoeven van beton! ;)

Goed idee om een opfok voor rocky mountain horses te starten, waarom ook niet? je hebt land, ervaring en meer rocky's, bovendien ook tijd en zeker zin en plezier om ze aandacht te geven! Vervoer zou je dan wellicht moeten doen met meer tegelijk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:49

Citaat:
zin en plezier om ze aandacht te geven

:j

Tijd is een heel ander verhaal naast de geiten..... ;(

Succubi

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:48

Dat zou mij nou ook overkomen om de veulens bij de verkeerde moeders te zetten :').

Dat was ook de reden waarom ik Gráni niet (zo snel) wil laten ruinen. Eerst fijn uitgroeien en dan pas ruinen.
Het nadeel daarvan is dat ik hem idd niet overal neer kan zetten. Een uitdaging om goed te zoeken.

Gráni en Marny zijn zelf al druk bezig met afspenen.
Hij is sowieso gewend om even (onder toezicht) vast te staan aan een bankje met een bak eten tijdens het rijden van Marny.
En ook overdag gaan ze even naast elkaar in de stallen zodat ik Marny rustig kan borstellen en/of zadelen.
Nu is het zelfs dat ik gewoon rustig kan gaan rijden en Gráni alleen in de stal staat (wel onder toezicht natuurlijk!) maar meneer kijkt niet op van zijn brokjes of hooi.
Hij mag ook niet zoveel meer drinken en eigenlijk drinkt hij alleen nog als Marny een uur of 2 weg is geweest, verder houd hij het lekker bij zijn hooitjes :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:47

Citaat:
Tijd is een heel ander verhaal naast de geiten..... ;

wist jij dat ik met geiten ben opgegroeid? op curacao geboren, woonden buitenaf, en veel, heel veel loslopende geiten... van baby af aan geiten gekend en vertrouwd mee geworden :):) :D , babygeiten, grote geiten, allerlei soorten... aten alles op, was aan de waslijn, de krant van mijn vader, de post, de bloementuin van mijn moeder... zeer slimme dieren,,,

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:52

Schatjes zijn het :roll:
Ze hebben hier 10000 ha bos om in rond te lopen en te eten.En waar zitten ze steeds?
De tuin van de buren of de fruitboomgaard een dorp verderop! -:(-

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:24

Citaat:
Het is heel duidelijk dat jij enorm enthousiast bent en je bent een enorme liefhebber van Rocky's, dit staat buiten kijf. Bij ons staan 7 Rocky's. Wat betreft inrijden: het zou van hoogmoed getuigen als ik zou zeggen: dat doen we wel even... we gaan niet met deze paarden experimenteren door ze zelf in te rijden... wij hebben 2 veulens (Star en Phenix) en Dream... die wordt in mei as 3 jaar, en Lucky... in 2011 3 jaar... beste is om ze door iemand te laten inrijden die dit ras heel goed kent, en niet door een trainer van kwpn 'ers, quarters, of andere gangenpaardenrassen,, met nadrukkelijk alle respect voor deskundigheid en integerheid van andere trainers. En wij willen de paarden ook niet naar frankrijk/duitsland brengen... veel te ver weg en te lang uit ons zicht... communicatie is dan ook heel erg moeilijk... niemand hier (ik ook niet) spreekt Frans, en Duits ook niet... (en mijn Duits is erg matig en wat betreft duits-gangenpaardenjargon zelfs nihil..., ok wijsgerig jargon ken ik goed, ik heb per slot van rekening Kant, Hegel enz moeten lezen... maar niet van harte... Duits en Frans zijn niet mijn favoriete talen)

Familie Vierhaus zit dan weliswaar in Duitsland, maar wel vlak over de grens hoor, kwartiertje rijden vanaf Winterswijk. Ze spreken Duits, maar ook engels, meestal een mengelmoesje, met dan ook nog een beetje Nederlands. Ik kan hun in ieder geval aanraden, ze hebben veel kennis van gangenpaarden.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:57

Citaat:
Familie Vierhaus zit dan weliswaar in Duitsland, maar wel vlak over de grens hoor, kwartiertje rijden vanaf Winterswijk. Ze spreken Duits, maar ook engels, meestal een mengelmoesje, met dan ook nog een beetje Nederlands. Ik kan hun in ieder geval aanraden, ze hebben veel kennis van gangenpaarden.

Wij kennen de Familie Vierhaus niet, wel hebben wij hun website en filmpjes wel eens bekeken. We willen liever geen volwassen mannen meer (ivm gewicht) als trainer om onze paarden in te rijden,,, en wij kijken ook naar de kosten,,, Diny spreekt geen woord Duits, en zeer weinig Engels... en dus geen Duitsers die onze paarden inrijden en of trainen en of waarbij we workshops willen (kunnen) volgen...

ons beleid is nu (momenteel dus): inrijden en certificeren vanaf 3 jaar of later en dan een lange tijd laten staan en niet op rijden... misschien wel dekken maar niet rijden dus...

Hier willen ze perse mensen die Nederlands spreken en vergeet ook niet dat Mark, pleegzoon van Diny, een jongen die zich intensief met de Rocky's bezig houdt... een jongen met beperkingen, ook alles goed moet kunnen begrijpen en volgen (hier sta ik op)... dus geen Duitsers... (met zeer veel respect overigens voor de ongetwijfeld grote kennis en kunde van de familie Vierhaus en andere oosterburen) .... maar als ze vloeiend Nederlands spreken dan kijken we er nog een keer naar.

Misschien wat voor Vierhaus om een cursus nederlands te volgen?

Diny wil overigens geen mannelijke _-:( trainers... om prive redenen...

.... en ik (GJ) leg mij daar bij neer, bovendien heb ik een voorkeur voor een vrouwelijke trainer en een trainer die niet zo veel weegt :+ Ik zie de heer Vierhaus niet een kleinere maat als Dream inrijden, out of the question.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 16-12-09 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:01

nou dan is Temba een aardige 'oplossing' nietwaar. :D Voldoet aan al je eisen, denk ik zo. :)

Succubi, over het afspenen, ik zet tegenwoordig het veulen (7 maand) 's nachts in een eigen stal, en overdag loopt ze gewoon bij mams in de kudde. Gaat best goed hoor, ze wil nog niet aan een halstertouw lopen, maar gaat zonder pardon haar eigen stalletje in (mams wordt dan wel eerst op stal gezet).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:05

jokari schreef:
nou dan is Temba een aardige 'oplossing' nietwaar. :D Voldoet aan al je eisen, denk ik zo. :)

slim ben jij :):)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:07

Hun dochter Wiepke spreekt wel Nederlands, zij heeft Pathos in het begin ook gereden. Ik vond hun in ieder geval heel goed te volgen, en spreek ook niet goed duits, ik versta het wel redelijk. Meestal hebben ze toch steeds bepaald woorden die veel gebruikt worden. Zoals gaiten, to trotty, pace, dat soort termen. En bij mij don´t pull on the rains :+ (heb de neiging teveel teugel aan te nemen als ik bang ben)
Ik ken in Nederland niet echt goede gangenpaardtrainers, en zeker niet hier in de buurt. Dus dan maar steeds 3 uur heen en terug naar Duitsland om daar les te nemen ed.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:09

ben daarom ook een Belg hé. _O-
*hoezo zelfkennis* :=

mmm ik maak uit GJ's berichten op dat Mark het wss erg moeilijk zal hebben dat halve Duits te volgen en dat toch wel echt de bedoeling is, dus dan zou ik ook niet voor Vierhaus kiezen - wat idd absoluut geen afbreuk doet aan hun kunnen, zeker niet.

edit: gna gna fijn dat je je berichtje ge-edit hebt GJ, leest makkelijker. :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:24

Tinka schreef:
Hun dochter Wiepke spreekt wel Nederlands, zij heeft Pathos in het begin ook gereden. Ik vond hun in ieder geval heel goed te volgen, en spreek ook niet goed duits, ik versta het wel redelijk. Meestal hebben ze toch steeds bepaald woorden die veel gebruikt worden. Zoals gaiten, to trotty, pace, dat soort termen. En bij mij don´t pull on the rains :+ (heb de neiging teveel teugel aan te nemen als ik bang ben)
Ik ken in Nederland niet echt goede gangenpaardtrainers, en zeker niet hier in de buurt. Dus dan maar steeds 3 uur heen en terug naar Duitsland om daar les te nemen ed.

dat is het punt, weinig trainers...
Temba dus, hoe meer ervaring zij krijgt, hoe beter...
Alles moet bij ons in Vriezenveen in gewoon NL worden uitgelegd, en dan is er ook nog Annet, ook een pleegdochter van Diny, ook met enkele beperkingen, en Annet spreekt geen Engels en geen Duits. Wel rijden Annet en Mark beiden paard (op manege voor kinderen met beperkingen) en zij zijn heel erg betrokken bij de Rocky's... die staan om hun boerderij, bijvoorbeeld Annet zet dagelijks altijd één Rocky binnen op box (meestal Dream), zij doet nu alles zelfstandig, halsters om, aanhaken halsterlijn, brengt bvb Dream van de wei naar de box, strooit stro op, geeft hooi en brokken, kortom deze kinderen zijn sinds de Rocky's hier staan veel opener geworden naar de buitenwereld toe en hebben als mens veel meer zelfvertrouwen gekregen... vergeet niet via de hal van de boerderij sta je via een tussen deur in de deel, en nog een deur verder en je staat midden in de stal met de boxen van de merries met veulens en van Dream... de hengsten staan op 2 meter van het keukenraam (en zijn heel nieuwsgierig en volgen met argus ogen elke beweging in huis... eten eten... appel? wortel?)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:27

wat betreft hengsten wel of niet castreren.
Ik vind het altijd een lastige afweging, mijn ruintje was bijna 2, een mooie leeftijd vond ik, nog niet echt erg hengst in manieren maar toch nog 2 jaar extra hormonen gehad voor zijn groeien.
Een goede vriendin van me heeft 17 jaar met paarden gewerkt, ik heb het met haar wel eens over Agrado, wanneer wel en niet castreren, zij is heel duidelijk over het feit dat op latere leeftijd (na 2 a 3 jaar of nog later) dit vaak problemen geeft, bovendien gaat de extra spieropbouw die ze hebben gekregen door de hormonen, alsnog weg.
Zelf zou ik het ergens tussen de 1 en 2 jaar doen.
Ik heb hier inmiddels veel over gelezen, heb ook zelf jaren met paarden gewerkt en gemerkt dat dit voor mij de beste manier is.
Een paard hengst laten en niet laten dekken en alleen laten staan, vind ik zielig, dan liever eerder ruinen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:32

TheMagicLine schreef:
En... @Smaos zal hier ook nog heel vaak meehelpen... of niet Simone??? *\o/* _O- :))

Ja, tuurlijk, waarom niet? Wat toch altijd erg gezellig op de boerderij bij Diny!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:35

joyfordogs schreef:
wat betreft hengsten wel of niet castreren.
Ik vind het altijd een lastige afweging, mijn ruintje was bijna 2, een mooie leeftijd vond ik, nog niet echt erg hengst in manieren maar toch nog 2 jaar extra hormonen gehad voor zijn groeien.
Een goede vriendin van me heeft 17 jaar met paarden gewerkt, ik heb het met haar wel eens over Agrado, wanneer wel en niet castreren, zij is heel duidelijk over het feit dat op latere leeftijd (na 2 a 3 jaar of nog later) dit vaak problemen geeft, bovendien gaat de extra spieropbouw die ze hebben gekregen door de hormonen, alsnog weg.
Zelf zou ik het ergens tussen de 1 en 2 jaar doen.
Ik heb hier inmiddels veel over gelezen, heb ook zelf jaren met paarden gewerkt en gemerkt dat dit voor mij de beste manier is.
Een paard hengst laten en niet laten dekken en alleen laten staan, vind ik zielig, dan liever eerder ruinen.

Een hengst een hengst laten en vervolgens alleen laten staan... ai ai dat is moeilijk, niet zo heel goed...

extra spieropbouw door testosteron gaat zeker verloren denk ik, maar groeien hengsten door testosteron? Ik bedoel, hun schofthoogte wordt dan hoger? Als dat zo is... dan is dat soms gewenst... wellicht vergelijk ik het teveel met mensen... invloed van testosteron op de groei van de mens,,,

beetje oppassen om hier over te discussieren, ik kijk straks wel of er een topic hierover is elders op bokt.... :oo O:)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:39

Als je een hengst jong castreerd word ie juist groter, omdat de lengte groei dan langer doorgaat. Als je hem laat castreerd dan word ie natuurlijk wel breder, maar dat kan je er ook op trainen. Het lijkt me niet dat testosteron nodig is voor de groei, anders zou een merrie niet groeien. Het is een afweging die je maakt, beide heeft voor en nadelen

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:52

Tinka schreef:
Als je een hengst jong castreerd word ie juist groter, omdat de lengte groei dan langer doorgaat. Als je hem laat castreerd dan word ie natuurlijk wel breder, maar dat kan je er ook op trainen. Het lijkt me niet dat testosteron nodig is voor de groei, anders zou een merrie niet groeien. Het is een afweging die je maakt, beide heeft voor en nadelen

Ja dat is heel goed mogelijk, dat de pijpbeenderen juist langer doorgroeien bij laag testosterongehalte. Wel is het bij mensen zo dat in de bijnierschors o.a. testosteron wordt gemaakt, zo hebben vrouwen dus ook een geringe testosteronproductie (varieert... soms hebben ze toch iets meer heb ik wel eens gemerkt...), en ook vrouwen hebben dit hormoon nodig,.... voor de groei? ... weet ik niet uit mijn hoofd,,, merries hebben denk ik ook testosteron... hoe meer.... hoe feller hun "singlefoot" en "karakter" en hoe langer hun "snorharen"... net als bij mensenvrouwen... bij bepaalde goedaardige gezwellen van de bijnierschors kunnen vrouwen snor en baard krijgen en veel haren op de benen en buik... -:)

nu log ik uit... om mij te verstoppen voor het andere geslacht _-:( O:) :Y)

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:34

Van Vierhaus kan je absoluut erg veel leren natuurlijk. Maar de taal is inderdaad vaak een struikelblok. Ik geef graag lessen en train graag (gangen)paarden, in nederlands. Vooral met mensen met een (lichte) beperking is het heel erg fijn om iemand te hebben die hierbij alles kan leren en in dezelfde taal.
(ik heb ook kinderen met een beperking les mogen geven op een manege, wat erg waardevol was om over te leren en deze kinderen te zien groeien in hun comminicatie naar andere kinderen/mensen!)
Ik sta zeker open voor alles om te leren maar vooral ook om anderen iets te leren daar waar nodig is. :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:37

Ik heb mijn vorige veulens(fjord en camargue-kruizing)laten castreren met 11 maanden omdat ze vervelend werden op die leeftijd.Beide zijn mooie stevige paarden geworden.Hier wordt gezegd dat vroeg geruinde paarden groter worden omdat ze minder energie verspillen met hun hormonen(knokken en/of achter de meiden aan?)
Met mijn 2 rockys heb ik geen haast,ten eerste omdat ik hoop dat iemand misschien nog een leuke zwarte hengst zoekt,en ten tweede omdat ze absoluut lief zijn.Geen vergelijking met voorgaande druktemakers!(Gewoon echte rockys :+: )

Trouwens,komend jaar mag de oudste ook gecertificeerd worden..... O:)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:48

Citaat:
Hier wordt gezegd dat vroeg geruinde paarden groter worden omdat ze minder energie verspillen met hun hormonen(knokken en/of achter de meiden aan?)

vandaar... het kwartje valt... daarom is dus :):) de gemiddelde "hoogte" van de fransman en zijn paardje kleiner... :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:51

En Chinezen dan? :')

Ik heb ook gehoord dat geruinde hengsten hoger worden en hengsten breder :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 02:16

Vinden jullie Blue Roan Rocky Mountain Horses ook zo mooi? Wat vinden jullie van die kleur?

Hier een filmpje van een jonge Blue Roan Rocky hengst... van Wendell en Sue Wells, filmpje is een week oud, het is daar ook winter in Kentucky, en een aantal lopen in de bak. Bak ligt langs de spoorlijn waar vaak treinen langs denderen... en kijk de hond... die rent dwars door de kudde...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:41

blue roan vind ik een erg mooie kleur.
beetje schimmel maar toch weer niet, leuk!

wat betreft het vroeger ruinen, als je het heel vroeg doet, is het juist slecht voor je paard, de verhoudingen die nodig zijn met hormonen om te groeien, verstoor je dan juist, ze worden wel groter maar vaak ook minder sterkt.
De extra spieren die je ziet bij hengsten, verlies je vaak als nog als je ze laat castreren, dus ook als je een hengst bv op zijn 6e nog laat castreren.
Bij honden is het ook zo dat reuen vaak groter worden bij vroegtijdig castreren, maar ook dat je eerder honden ziet met rugproblemen en andere problemen omdat het ze minder sterk maakt als ze te vroeg worden gecastreerd.
Het blijft toch lastig om het juiste tijdstip te bepalen, ik zelf vind het belangrijk dat ze hun grootste groeispurt voorbij zijn, alvorens te castreren.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:45

--------------------------------------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door melanie_h op 17-12-09 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt